Scorpion
Moderator: Marcin-Kraków
- Paweł Cybulski
- Posty: 490
- Rejestracja: czw maja 06, 2004 2:06 pm
- Lokalizacja: Nieporęt k. W-wa
Panie Wyrc, jak pan sie poczuje, jak na forum postawi pan pytanie natury technicznej a jedyną odpowiedzią bedzię : "Nie kombinuj Panie WyRC, kup pan sobie fabryke która produkuje {tu pada nazwa podzespołu o który pan pyta}, i niech pan zapyta o to pracownika który {tu pada nazwa podzespołu o który pan pyta} w Pańskiej fabryce wykonuje?WyRC pisze:Tomb,Paweł.
Wy nie kombinujcie jeżeli nie Wiecie że przestrzenna jest lepsza od ramy płaskiej to wasz problem
Aby się przekonać to albo kupcie za około 7000 zł ramę pod
Patrola GR ze zwykłych rur albo zbudujcie własną ,pojedżcie na rajd i wygrajcie.Wtedy będziecie wiedzieć .Powodzenia
Jak nie ma szanowny pan nic w tym temacie do powiedzenia, to prosze sie nie wypowiadać.
Rosyjska myśl techniczna rules!
- Paweł Cybulski
- Posty: 490
- Rejestracja: czw maja 06, 2004 2:06 pm
- Lokalizacja: Nieporęt k. W-wa
Odpowiem tak
Rama płaska nie była konstruowana do tak extremalnych wygłupów w terenie
i dlatego jej przydatność jest niska. Chodzi mi o masę i kształt, który nie pozwala na
konieczny wykrzyż .Zauważcie jak ograniczają pracę przedniego mostu w GR kute wahacze Dobry wykrzyż to podstawa robienia w terenie (dlatego np. resory odpadają)
Rama przestrzenna jest budowana pod konkretny cel. Do RMPST będzie inna niż do trialu.
Auto zbudowane na takiej ramie jest po prostu lżejsze a o to chodzi .Nie sztuka się wyciągać sztuka się nie wtopić Na konstrukcji wieszasz nadwozie i problem z głowy. Autko możesz dokładnie wyważyć co ma ogromny wpływ na trakcje w terenie.
www.pro-cross.com
Rama płaska nie była konstruowana do tak extremalnych wygłupów w terenie
i dlatego jej przydatność jest niska. Chodzi mi o masę i kształt, który nie pozwala na
konieczny wykrzyż .Zauważcie jak ograniczają pracę przedniego mostu w GR kute wahacze Dobry wykrzyż to podstawa robienia w terenie (dlatego np. resory odpadają)
Rama przestrzenna jest budowana pod konkretny cel. Do RMPST będzie inna niż do trialu.
Auto zbudowane na takiej ramie jest po prostu lżejsze a o to chodzi .Nie sztuka się wyciągać sztuka się nie wtopić Na konstrukcji wieszasz nadwozie i problem z głowy. Autko możesz dokładnie wyważyć co ma ogromny wpływ na trakcje w terenie.
www.pro-cross.com
Toz widać,ze ten węzeł na pewno nie jest zgodny ze słynnym załącznikiem!Paweł Cybulski pisze:widzialem delikatna klatke w nowym doworze... http://www.rajdy4x4.pl/rajdy/2004/nowy_ ... 000024.jpg
Poza tym:kto powiedział,ze klatka po wypadku ma pozostać nienaruszona?To trochę tak jak z pasami:po kraksie do wymiany.Może lepiej od razu do czołgu wsiądż?
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Z przepisowych:48 x 2.5 pałak główny i boczne.Zresztą zał J można znależć na stronach pzm ,albo np www.jeep.chojnice.plTomb pisze: A z jakich rur masz tą klatke, jeśli możesz uchylić rombka tajemnicy...
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Ciesze sie, że jest jasność: rama przestrzenna jest lżejsza od płaskiej.WyRC pisze:Odpowiem tak
Rama płaska nie była konstruowana do tak extremalnych wygłupów w terenie
i dlatego jej przydatność jest niska. Chodzi mi o masę i kształt, który nie pozwala na
konieczny wykrzyż .Zauważcie jak ograniczają pracę przedniego mostu w GR kute wahacze Dobry wykrzyż to podstawa robienia w terenie (dlatego np. resory odpadają)
Rama przestrzenna jest budowana pod konkretny cel. Do RMPST będzie inna niż do trialu.
Auto zbudowane na takiej ramie jest po prostu lżejsze a o to chodzi .Nie sztuka się wyciągać sztuka się nie wtopić Na konstrukcji wieszasz nadwozie i problem z głowy. Autko możesz dokładnie wyważyć co ma ogromny wpływ na trakcje w terenie.
www.pro-cross.com
Natomiast zastanawia mnie w jaki sposób rama przestrzenna zwiększa wykrzyż. Moim zdaniem sekret wykrzyżu skorpiona polega głównie na podstawowej geometri. Punkty przyczepu mostu do ramy, w stosunku do długości mostu są znacznie bliżej środka niż w innych samochodach. Jeśli resory przyczepi sie w patrolu po wewnętrznej stronie ramy, to też jego wykrzyż wzrośnie gigantycznie.
Rosyjska myśl techniczna rules!
- Paweł Cybulski
- Posty: 490
- Rejestracja: czw maja 06, 2004 2:06 pm
- Lokalizacja: Nieporęt k. W-wa
Akurat tamta to sie roizwaliła poprostu an przechyle i gdyby reki z kierownicy nie zabrał to by była do wymiany....
A jesli chodzi o wage ramy przestrzennej to ile zyskasz? Ale tak szczerze, bo mi sie wydaje ze malutko. a i jestli idzie o wykrzyz to nie wiem jak u ciebie ale u mnei to nie rama, lecz miska ograniocza krzyzowanie sie
A jesli chodzi o wage ramy przestrzennej to ile zyskasz? Ale tak szczerze, bo mi sie wydaje ze malutko. a i jestli idzie o wykrzyz to nie wiem jak u ciebie ale u mnei to nie rama, lecz miska ograniocza krzyzowanie sie
z tylu tezPaweł Cybulski pisze:Akurat tamta to sie roizwaliła poprostu an przechyle i gdyby reki z kierownicy nie zabrał to by była do wymiany....
A jesli chodzi o wage ramy przestrzennej to ile zyskasz? Ale tak szczerze, bo mi sie wydaje ze malutko. a i jestli idzie o wykrzyz to nie wiem jak u ciebie ale u mnei to nie rama, lecz miska ograniocza krzyzowanie sie


Karzdy pożądny samochód terenowy ma nocnik i miske z tyłu... Co to wogóle za pytanie? Jestem obużony...hajdi pisze:z tylu tezPaweł Cybulski pisze:Akurat tamta to sie roizwaliła poprostu an przechyle i gdyby reki z kierownicy nie zabrał to by była do wymiany....
A jesli chodzi o wage ramy przestrzennej to ile zyskasz? Ale tak szczerze, bo mi sie wydaje ze malutko. a i jestli idzie o wykrzyz to nie wiem jak u ciebie ale u mnei to nie rama, lecz miska ograniocza krzyzowanie sie![]()

A dlaczego wogóle niby dwie rury wzdłużnie mają mniej cokolwiek ograniczać niż profil zmknięty czy ceownik. Tylko nie piszcie, że bo są kwadratowe. Bo nie są. Są prostokątne (cociaż ta fantazja konstruktorów...).
Rosyjska myśl techniczna rules!
Zalety ram podłużnicowych z integralną klatką:
-nie muszą być cięższe od ram przestrzennych,jeżeli rama podłuznicowa wzięta jest z odpowiedniego pojazdu,a nie terenówki o masie 2t,
-ułatwienie konstrukcyjne:nie trzeba projektować wszystkiego od nowa,narażając się na błedy,
-srodek ciężkości takiej ramy posadowiony jest nizej,ze wzgledu na znaczna masę dołu konstrukcji
-zawieszenie można modyfikować,rezygnując z resorów tudzież kutych,cięzkich wachaczy,
-gotowy pojazd łatwiej jest przepchnąć przez badania techniczne-dopuszczenie do ruchu wymagane jest np w RMPST.
-generalnie zakładając wagę takiej ramy nawet na poziomie 200kg z klatką-jest to tylko koło 16-20%masy całego pojazdu.Dalsza redukcja masy ramy/przez wprowadzenie ramy przestrzennej/-nie da wielkiego efektu całościowego.
-mniejsza sztywność skrętna układu-zapobiega pekaniom w węzłach kumulacji naprężeń.
-łatwiejsza budowa z uwagi na istniejące już punkty bazowe.
Cóż-każda mysz chwali swoją kitę
-nie muszą być cięższe od ram przestrzennych,jeżeli rama podłuznicowa wzięta jest z odpowiedniego pojazdu,a nie terenówki o masie 2t,
-ułatwienie konstrukcyjne:nie trzeba projektować wszystkiego od nowa,narażając się na błedy,
-srodek ciężkości takiej ramy posadowiony jest nizej,ze wzgledu na znaczna masę dołu konstrukcji
-zawieszenie można modyfikować,rezygnując z resorów tudzież kutych,cięzkich wachaczy,
-gotowy pojazd łatwiej jest przepchnąć przez badania techniczne-dopuszczenie do ruchu wymagane jest np w RMPST.
-generalnie zakładając wagę takiej ramy nawet na poziomie 200kg z klatką-jest to tylko koło 16-20%masy całego pojazdu.Dalsza redukcja masy ramy/przez wprowadzenie ramy przestrzennej/-nie da wielkiego efektu całościowego.
-mniejsza sztywność skrętna układu-zapobiega pekaniom w węzłach kumulacji naprężeń.
-łatwiejsza budowa z uwagi na istniejące już punkty bazowe.
Cóż-każda mysz chwali swoją kitę

KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Nie widze przeszkód, żeby zrobić to na ramie od uaza. Wystarczy wysięgniki mocowane do klatki i ramy dać, a reszte zrobić tak samo. Ale sam popatrz, że wystarczyły by zwykłe krótkie sprężyny bliźej środka - jedna ściska się na maksa, a druga rozciąga na ok 40cm i już masz taki sam wykrzyż. Problem, żeby wahacze sie tylko aż tak skręciły.
Rosyjska myśl techniczna rules!
Panie "mister of ironii 2005", jak sie pan przyjrzy zawieszeniu skorpiona z przodu to dostrzeże pan że wykrzyż jest duży mimo niewielkiego skoku na poduchach i nie potrzeba w tym miejcu takiej trzyrurowej, czternastosprężynowej konstrukcji jaką pan zaprezentował na zdięciu.WyRC pisze:Jak nie widzisz różnicy to zrób.
A może tak jedną sprężyne na główce mostu z jednym amorem w środku
Ale się będzie wyginał.
Jedynym dodatkowym kosztem będzie urządzenie o nazwie "podtrzymaczek" . Unikniesz wtedy przy wsiadaniu zjawiska -NIE ZAPIĘTEGO SIODŁA. A zakręty -po co się martwić na zapas.
Rosyjska myśl techniczna rules!
Skorpion jest przekombinowany a cena jest nieadekwatna do możliwości.
Przód to rozwiązanie na skróty.Wykrzyz przodu jest jak na tą konstrukcje mizerny.Brak zwolnic na mostach i mały prześwit to tragedia.Miechy powietrzne mają mały skok i trzeba kombinować przez budowanie dziwnych rozwiązań.Po co -hydraulika załatwia te problemy
Popartrz na autka do trialu - brak powietrza
Autko do trialu u nas mozna zbudować za około 60 tyś zł i to na podzespołach lepszych niż Dyna i Corvete
Zupełnie niepotrzebne emocje.
Przód to rozwiązanie na skróty.Wykrzyz przodu jest jak na tą konstrukcje mizerny.Brak zwolnic na mostach i mały prześwit to tragedia.Miechy powietrzne mają mały skok i trzeba kombinować przez budowanie dziwnych rozwiązań.Po co -hydraulika załatwia te problemy
Popartrz na autka do trialu - brak powietrza
Autko do trialu u nas mozna zbudować za około 60 tyś zł i to na podzespołach lepszych niż Dyna i Corvete
Zupełnie niepotrzebne emocje.
Z tego co się orientuję to sprężyny widoczne na zdjęciu działają jakby w dwie strony czyli na ściskanie i trzymaja most "na rozciąganie" (ale głowy nie dam) Kolejna sprawa to sposób mocowania tych sprężyn do ramy i mostów. One są na "zawiasach" ... no na śrubie i mogą zachować pion jak most jest wykrzyżowany na maxa
(nie jestem mechanikiem - nie znam terminologii). W standartowym rozwiązaniu sprężyna musi się wygiąć też w bok co też może spowodować słabszy wynik na rampie.
Co do wachaczy to są na "kulach" (tych no... kulowych...) i mogą się skręcać ile wlezie.
Rama - jakby na nia spojrzeć z boku ma dość wysoko przód i tył nad mostem a środek w stosunku do nich jest dość nisko. To w efekcie daje spory skok zawieszenia przy niskim profilu auta.
Co do silnika to w większości tych aut jest albo za przednim mostem albo centralnie co eliminuje kłopot miski.

Co do wachaczy to są na "kulach" (tych no... kulowych...) i mogą się skręcać ile wlezie.
Rama - jakby na nia spojrzeć z boku ma dość wysoko przód i tył nad mostem a środek w stosunku do nich jest dość nisko. To w efekcie daje spory skok zawieszenia przy niskim profilu auta.
Co do silnika to w większości tych aut jest albo za przednim mostem albo centralnie co eliminuje kłopot miski.
Teraz my was jemy =)
- Paweł Cybulski
- Posty: 490
- Rejestracja: czw maja 06, 2004 2:06 pm
- Lokalizacja: Nieporęt k. W-wa
Jezeli idzie o to zdjęcie, to moim skromnym zdaniem ten wykrzez jest glownie zasluga tych madzicznych sprzezyn i amorów. A tak zamo by było na zwykłej ramie. A jezeli chodiz o tył, to naprawde nie rama ograniocza wykrzyz, tylko sprezyny i amoroy. Zuwaz, ze czy rama jest przestrzenna czy nie, most z przodu wali o miske, a tył musi byc na wysokosci przody, wiec konstrukcja przestrzenna nie obnizy samochodzu w zaden sposob. A jezeli chodiz o scorpiona, to jak jest taki kiepski, to czemu wygrywa?
Jak już ktoś zauważył wcześniej, silnik można do tyłu przesunąć i z miską masz spokój. W gazie jest wałek ze skrzyni do reduktora, więc nie ma kłopotu. Troche trza przerobić kabine i bonus taki, że rozkład obciążenia na osie troche bardziej będzie równy, a jak pokombinujesz, to mase wirującą w postaci wałka można wyeliminować.Paweł Cybulski pisze:Jezeli idzie o to zdjęcie, to moim skromnym zdaniem ten wykrzez jest glownie zasluga tych madzicznych sprzezyn i amorów. A tak zamo by było na zwykłej ramie. A jezeli chodiz o tył, to naprawde nie rama ograniocza wykrzyz, tylko sprezyny i amoroy. Zuwaz, ze czy rama jest przestrzenna czy nie, most z przodu wali o miske, a tył musi byc na wysokosci przody, wiec konstrukcja przestrzenna nie obnizy samochodzu w zaden sposob. A jezeli chodiz o scorpiona, to jak jest taki kiepski, to czemu wygrywa?
Zgadzam sie zupełnie, że wykrzyż na zdjęciu to sprawka zawieszenia, a nie ramy przestrzennej. A panie Pawle, ta wyższość ramy przestrzennej... - kiedy u nas jakaś rama przestrzenna coś wygrała?
Rosyjska myśl techniczna rules!
- Paweł Cybulski
- Posty: 490
- Rejestracja: czw maja 06, 2004 2:06 pm
- Lokalizacja: Nieporęt k. W-wa
Oj wygrał jakis tomcat cos ostatnio. Ale to nie kwestia ramy, tylko zawieszenia, dwóch blokad i kierowcy. A jesli idzie o miske to u mnie sie tak nie da, bo to jest za duzy silnik i juz itak jest prawie na sztywno z rwduktorem
. Ale jak nie ma konkretow w przewadze ramy przestrzennej nad zwykla, to zostaje przy suce (tak czy tak bym został, bo bida w kraju)

Hej, ja tam czytałem o produkcji Tomcata i z tego co pamiętam był robiony na ramie...Paweł Cybulski pisze:Oj wygrał jakis tomcat cos ostatnio. Ale to nie kwestia ramy, tylko zawieszenia, dwóch blokad i kierowcy. A jesli idzie o miske to u mnie sie tak nie da, bo to jest za duzy silnik i juz itak jest prawie na sztywno z rwduktorem. Ale jak nie ma konkretow w przewadze ramy przestrzennej nad zwykla, to zostaje przy suce (tak czy tak bym został, bo bida w kraju)
Mnie też te rury nie przekonują. Widziałem filma z Whiteknighta i nawet u amerykanów obok rurowców też auta na ramie jeżdzą.
Rosyjska myśl techniczna rules!
Jeżeli masz wałek napędowy tylny dłuższy od przedniego, to możesz je miejscami zamienić i silnik razem z reduktorem przesunąć, albo wałki przerobić/ na inne wymienić. Roboty troche jest. Jak miałbym auto co do którego byłbym przekonany, że chcę właśnie nim jeździć, to bym spróbował.
Rosyjska myśl techniczna rules!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość