Budowa dużego quada, traktorka.

- inne samochody terenowe

Moderator: Marcin-Kraków

kamikazemario
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 1
Rejestracja: pt gru 01, 2017 10:03 am

Budowa dużego quada, traktorka.

Post autor: kamikazemario » pt gru 01, 2017 10:34 am

Witam z gór!
Chciałbym się Was poradzić w sprawie budowy dużego quada.
Planuje zbudować pojazd o pełnych możliwościach terenowych, niezależnym zawieszeniu opartym na wahaczach, piastach ze starego Pajero, wąskimi dyferencjałami blokowanymi jak np. w Grand Vitarze.

Silnik samochodowy o pojemności ok. 1,2l umieszczony wzdłużnie. Wyprowadzenie napędu jedną półośką na wałek pośredniczący i rozdzielający napęd na przedni oraz tylny dyfer (schemat rys.1)

Rys.1
Obrazek

I tu zaczyna się zasadnicze pytanie - nie chciałbym mieć zblokowanego (zaspawanego) na stałe mechanizmu różnicowego w skrzyni biegów (który w tym przypadku działał by jako centralny mechanizm różnicowy). Wpadłem na pomysł, aby na wałku spinającym umieścić sprzęgło jednokierunkowe którego wolne obroty byłyby w przednią stronę ponieważ na zakręcie przednie koła pokonują dłuższą drogę, jeśli oczywiście mamy otwarte dyferencjały (rys.2).
Rys.2
Obrazek

Jeśli dobrze rozumuję to na suchej nawierzchni na zakręcie napęd byłby przenoszony na tył, a w razie uślizgu gdy prędkość tylnych kół zrówna się z prędkością przednich sprzęgło zblokuje się i zacznie przenosić napęd również na przód.

Tego rodzaju sprzęgła można zakupić jako sprzęgła jednokierunkowe WOM do maszyn rolniczych.
Proszę o opinie i uwagi :)

c64cIub
Posty: 391
Rejestracja: pn gru 05, 2016 10:52 am

Re: Budowa dużego quada, traktorka.

Post autor: c64cIub » pt gru 15, 2017 2:48 pm

Były onegdaj takie konstrukcje (nie pamiętam w jakim aucie), że zamiast centralnego dyfra było sprzęgło jednokierunkowe. Coś na zasadzie "jedna oś łapie uślizg, to druga dostaje napęd. O ile kojarze, osie różniły się czymś jeszcze - rozmiarem kół czy przełożeniem na mostach. Podobno nawet robiło.
Spawanie MAG/TIG, przeróbki pojazdów, akcesoria "na miarę", ślusarstwo, elektryka itp.

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Re: Budowa dużego quada, traktorka.

Post autor: ernil » pt gru 15, 2017 3:11 pm

nie wiem jak szybko się to będzie kręcić, a co za tym idzie nie wiem na ile będzie skuteczne, ale może przytulić tam wiskozę z Voyagera AWD?
Napęd idzie wałem z przekładni kątowej przy skrzyni biegów na tylną oś, ale załączenie napędu realizowane jest poprzez sprzęgło wiskotyczne między wałem, a dyfrem. Działa to bardzo sprawnie. Napęd na wstecznym jest natomiast, z racji kierunkowości sprzęgła wiskotycznego, realizowany poprzez spięcie sprzęgła kłowego w owej wiskozie, co można wykorzystać. Bo... Jak chcesz, to zaworek wysterowujesz guzikiem i masz blokadę dyfra centralnego również do przodu w 100%.

Obrazek
Obrazek
XTZ 750
Outback EJ25 MT

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Budowa dużego quada, traktorka.

Post autor: A.F. » pt gru 15, 2017 7:24 pm

Ale skoro napęd ze skrzyni ma być wyprowadzony jedną półosią, to dyfer ( w skrzyni ) musi być zablokowany.
Jeśli nie będzie zablokowany, to kręcić się będzie tylko luźna półoś.
No chyba że czegoś w opisie nie kumam :roll:
Tu jest trochę takich konstrukcji:
https://www.samorobki.pl/
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne samochodziki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości