Coś w rodzaju crosskarta nie szyowozu. Potrzebna pomoc.
: pt paź 05, 2007 4:44 pm
Witam wszystkich.
Jestem tu nowy więc proszę o wyrozumiałość. Temat ten założyłem na tym forum gdyż wydaje mi się że jest najbardziej odpowiednie (w sumie nie jest to pojazd 4x4 ale związany jest z off-roadem, upalaniem w terenie)

Już jakiś czas myślę nad zbudowaniem małego pojazdu terenowego (nie szayowozu czy jakiegoś rurowca z silnikiem od kaszlaka ale czegoś ala-crosskart, dlatego założyłem oddzielny temat) więc niedawno postanowiłem zakasać rękawy i do roboty. Jest to mój pierwszy taki projekt.

Założeniem tego projektu jest budowa jednoosobowego pojazdu terenowego (lekki teren –lasy, łąki, szutry).
Krótka specyfikacja pojazdu:
RUROWA KONSTRUKCJA - rama przestrzenna (wzorowałem się na zdjęciach znalezionych w Googlach, na załączniku „J” i na posiadanych planach) wykonana z rur 1/34 cala lub ø33.7x2.6, jej główne elementy (może i cała) będą wykonane z rur bez szwu. Zaletą pojazdu będzie jego waga nie przekraczająca 210/220 kg.

ZAWIESZENIE - tu się zdecydowałem zastosować niezależne zawieszenia tak z przodu jak i tyłu. Przód to podwójne wachacze poprzeczne, tył wachacze skośne.
UKŁAD KIEROWNICZY - najprostszy z możliwych czyli motocyklowy, nie będzie zbyt komfortowy ale za to prosty i dający dużą kontrole, zwrotnice i piasty zapożyczyłem od PF 126p
SILNIK- umieszczony centralnie, tu sprawa jest jeszcze nie rozstrzygnięta a mianowicie zastanawiam się nad silnikiem od (może coś doradzicie):
- Jawy 350
dwusuwowy, chłodzony powietrzem, 2 cylindry, pojemność 343,47 cm3, moc maksymalna 19 kW czyli około 25,5 KM, obroty mocy maksymalnej 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 33 Nm, obroty momentu maksymalnego 5000 obr/min.
- Mz Etz 251
dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzenie powietrzem /podczas jazdy/, jeden cylinder, pojemność 243 cm3 , moc przy ok. 5 500 obr/min 15,5 KW / 21 KM/, maksymalny moment obrotowy przy ok. 5 200 obr/min 27,4 Nm.
-lub jakiegoś Japońca 250ccm,
PRZENIESIENIE NAPĘDU- i tu się zaczyna. Szukając jakiś informacji na temat przeniesienia napędu znalazłem stronkę http://www.sae.pw.edu.pl/ gdzie w MAPOTERZE napęd przenoszony jest za pomocą łańcucha na mechanizm różnicowy PF 126p, a tylnimi kołami poruszaja przedłużone półosie od malca więc może tak też zrobie



Proszę Was o radę, pomoc:
- jakie amortyzatory i spręzyny dobrać i od czego żeby nie były za miękkie/twarde?
- i jak przenieść ten napęd z silnika na koła? (może tak jak w MAPOTERZE tylko ze nie bardzo wiem jak to zrobić oraz jak przedłużyć półosie od malca). Więc proszę o rady informacje, wasze opinie. Jeśli macie jakieś „ale” albo zastrzeżenia to pisać.
Z góry dziękuje.
Jestem tu nowy więc proszę o wyrozumiałość. Temat ten założyłem na tym forum gdyż wydaje mi się że jest najbardziej odpowiednie (w sumie nie jest to pojazd 4x4 ale związany jest z off-roadem, upalaniem w terenie)
Już jakiś czas myślę nad zbudowaniem małego pojazdu terenowego (nie szayowozu czy jakiegoś rurowca z silnikiem od kaszlaka ale czegoś ala-crosskart, dlatego założyłem oddzielny temat) więc niedawno postanowiłem zakasać rękawy i do roboty. Jest to mój pierwszy taki projekt.
Założeniem tego projektu jest budowa jednoosobowego pojazdu terenowego (lekki teren –lasy, łąki, szutry).
Krótka specyfikacja pojazdu:
RUROWA KONSTRUKCJA - rama przestrzenna (wzorowałem się na zdjęciach znalezionych w Googlach, na załączniku „J” i na posiadanych planach) wykonana z rur 1/34 cala lub ø33.7x2.6, jej główne elementy (może i cała) będą wykonane z rur bez szwu. Zaletą pojazdu będzie jego waga nie przekraczająca 210/220 kg.

ZAWIESZENIE - tu się zdecydowałem zastosować niezależne zawieszenia tak z przodu jak i tyłu. Przód to podwójne wachacze poprzeczne, tył wachacze skośne.
UKŁAD KIEROWNICZY - najprostszy z możliwych czyli motocyklowy, nie będzie zbyt komfortowy ale za to prosty i dający dużą kontrole, zwrotnice i piasty zapożyczyłem od PF 126p
SILNIK- umieszczony centralnie, tu sprawa jest jeszcze nie rozstrzygnięta a mianowicie zastanawiam się nad silnikiem od (może coś doradzicie):
- Jawy 350
dwusuwowy, chłodzony powietrzem, 2 cylindry, pojemność 343,47 cm3, moc maksymalna 19 kW czyli około 25,5 KM, obroty mocy maksymalnej 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 33 Nm, obroty momentu maksymalnego 5000 obr/min.
- Mz Etz 251
dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzenie powietrzem /podczas jazdy/, jeden cylinder, pojemność 243 cm3 , moc przy ok. 5 500 obr/min 15,5 KW / 21 KM/, maksymalny moment obrotowy przy ok. 5 200 obr/min 27,4 Nm.
-lub jakiegoś Japońca 250ccm,
PRZENIESIENIE NAPĘDU- i tu się zaczyna. Szukając jakiś informacji na temat przeniesienia napędu znalazłem stronkę http://www.sae.pw.edu.pl/ gdzie w MAPOTERZE napęd przenoszony jest za pomocą łańcucha na mechanizm różnicowy PF 126p, a tylnimi kołami poruszaja przedłużone półosie od malca więc może tak też zrobie
Proszę Was o radę, pomoc:
- jakie amortyzatory i spręzyny dobrać i od czego żeby nie były za miękkie/twarde?
- i jak przenieść ten napęd z silnika na koła? (może tak jak w MAPOTERZE tylko ze nie bardzo wiem jak to zrobić oraz jak przedłużyć półosie od malca). Więc proszę o rady informacje, wasze opinie. Jeśli macie jakieś „ale” albo zastrzeżenia to pisać.
Z góry dziękuje.