Przy jakiej temperaturze załączac wentylator
Moderator: s3R
Przy jakiej temperaturze załączac wentylator
Witam
Przerobiłem jakiś czas temu wentylator w Ferozie- wisco poszło weg zamiast tego elektryk z ręcznym przełącznikiem w kabinie.
Teraz ze względu na moja lepszą połowę która dorwała się do autka i niekoniecznie zwraca uwagę na wskaźnik temperatury, chciałbym dorobic dodatkowo równolegle automat z czujnikiem termicznym. Obwód prosty do wykonania - każdy kto miał raz w ręku lutownicę sobie z tym poradzi i działa śpiewająco - tylko nie wiem czy czujnik przełączający się przy 85C to nie jest za nisko. Może ktoś doszedł przy jakiej temp. najlepiej go startowac?
Przerobiłem jakiś czas temu wentylator w Ferozie- wisco poszło weg zamiast tego elektryk z ręcznym przełącznikiem w kabinie.
Teraz ze względu na moja lepszą połowę która dorwała się do autka i niekoniecznie zwraca uwagę na wskaźnik temperatury, chciałbym dorobic dodatkowo równolegle automat z czujnikiem termicznym. Obwód prosty do wykonania - każdy kto miał raz w ręku lutownicę sobie z tym poradzi i działa śpiewająco - tylko nie wiem czy czujnik przełączający się przy 85C to nie jest za nisko. Może ktoś doszedł przy jakiej temp. najlepiej go startowac?
- daniel sto
-
- Posty: 1044
- Rejestracja: czw mar 02, 2006 11:33 pm
- Lokalizacja: KOŚCIERZYNA miasto z którego pochodził J-23
Re: Przy jakiej temperaturze załączac wentylator
Zauważ, że czujnik aby układ dobrze działał, powinien być wkręcony w dolny zbiornik chłodnicy. Może być 85 stopni.Asmod pisze: chciałbym dorobic dodatkowo równolegle automat z czujnikiem termicznym. Obwód prosty do wykonania
Pozdr.
Rocky--->T II --->Samurai--->Jeep XJ 4.0--->Monterey/Galloper 

Sorki za opoznienie ale urlopowac mi sie zachcialo...
Podstawowy schemat tego ukladu jest banalny. Niby najlatwiej podlaczyc bezposrdenio termostat ktory bedzie zamykal obwod przy 85C ale zycze powodzenia kazdemu kto bedzie probowal dostac termostat normalnie otwarty na 85C - ja mimo najlepszych checi takiego nie znalazlem, natomiast normalnie zamknietych jest do wyboru i koloru.

Zwrocic uwage trzeba na 3 rzeczy:
1. Zasilanie jest poprowadzone przez stacyjke - nie bezposrednio z aku
2. Przelacznik na schemacie jest 3-pozycyjny ale podlaczone sa tylko dwie pozycje - trzecia sluzy do tymczasowego odcinania wentylatora podczas przejazdow przez wode - w ten sposob mamy 3 pozycje pracy "auto", "on" i "off"
3.Najlepiej moim zdaniem sparwdzaja sie termostaty bimetaliczne w plaskiej metalowej obudowie - ja uzylem KSD-9700 - jednak trzeba bardzo uwazac przy podlaczaniu. Maja one jeden ze stykow wyprowadzony na obudowe - wiec trzeba dokladnie sprawdzic ktory styk sie odcina po przekroczeniu 85C a ktory jest na stale podlaczony z obudowa. Ja je podgrzalem zapalniczka i sprawdzilem ciaglasc obwodu po uslyszeniu "pstrykniecia" bimetalu - w ten sposob odpada nieco kabli - bo mase mamy bezposrednio z chlodnicy, a termostat idealnie wpasowuje sie miedzy jej zeberka
To byl podstawowy uklad - dla tych co chca nieco zaszalec i miec wieksza kontrole nad tym co sie dzieje polecam taki drobiazg:

Calosc ukladu ma rozmiar mniejszy niz pudelko od zapalek. Wpinamy to zamiast termostatu w punktach S1i S2 i podlaczamy dodatkowo zasilanie ze stacyjki. Do chlodnicy przylaczamy termistor NTC. Kawalek obwodu z dioda LED mozna zignorowac - chyab z ektos lubi widziec czy przypadkiem nie odlaczyl wentylatora. Dobierajac odpowiednio (niestety jedynie metoda prob i bledow tutaj dziala jedynie moge poradzic uzywanie czegos w okolicach kilku kiloomow) opory R2 i R4 mozna dobrac zakres regulacji potencjometrem - mnie sie udalo ustalic zakres regulacji na 83-90. W ten sposob dostajemy wentylator zalaczajacy sie na zadana temperature - w zaleznosci od stanu chlodnicy, rodzaju jazdy i temperatuty otoczenia mozna sobie wybierac odpowiedni prog zalaczajacy wiatrak.
Czy to przydatne - to kwestia dyskusyjna - ja to uzywalem chwile a potem zdemontowalem na rzecz zwyklego termostatu bimetalicznego - w mysl zasady "keep it small and simple" - ale moze ktos ma ochote sie pobawic, albo nijak nie moze dobrac odpowiedniego bimetalu.
Podstawowy schemat tego ukladu jest banalny. Niby najlatwiej podlaczyc bezposrdenio termostat ktory bedzie zamykal obwod przy 85C ale zycze powodzenia kazdemu kto bedzie probowal dostac termostat normalnie otwarty na 85C - ja mimo najlepszych checi takiego nie znalazlem, natomiast normalnie zamknietych jest do wyboru i koloru.

Zwrocic uwage trzeba na 3 rzeczy:
1. Zasilanie jest poprowadzone przez stacyjke - nie bezposrednio z aku
2. Przelacznik na schemacie jest 3-pozycyjny ale podlaczone sa tylko dwie pozycje - trzecia sluzy do tymczasowego odcinania wentylatora podczas przejazdow przez wode - w ten sposob mamy 3 pozycje pracy "auto", "on" i "off"
3.Najlepiej moim zdaniem sparwdzaja sie termostaty bimetaliczne w plaskiej metalowej obudowie - ja uzylem KSD-9700 - jednak trzeba bardzo uwazac przy podlaczaniu. Maja one jeden ze stykow wyprowadzony na obudowe - wiec trzeba dokladnie sprawdzic ktory styk sie odcina po przekroczeniu 85C a ktory jest na stale podlaczony z obudowa. Ja je podgrzalem zapalniczka i sprawdzilem ciaglasc obwodu po uslyszeniu "pstrykniecia" bimetalu - w ten sposob odpada nieco kabli - bo mase mamy bezposrednio z chlodnicy, a termostat idealnie wpasowuje sie miedzy jej zeberka
To byl podstawowy uklad - dla tych co chca nieco zaszalec i miec wieksza kontrole nad tym co sie dzieje polecam taki drobiazg:

Calosc ukladu ma rozmiar mniejszy niz pudelko od zapalek. Wpinamy to zamiast termostatu w punktach S1i S2 i podlaczamy dodatkowo zasilanie ze stacyjki. Do chlodnicy przylaczamy termistor NTC. Kawalek obwodu z dioda LED mozna zignorowac - chyab z ektos lubi widziec czy przypadkiem nie odlaczyl wentylatora. Dobierajac odpowiednio (niestety jedynie metoda prob i bledow tutaj dziala jedynie moge poradzic uzywanie czegos w okolicach kilku kiloomow) opory R2 i R4 mozna dobrac zakres regulacji potencjometrem - mnie sie udalo ustalic zakres regulacji na 83-90. W ten sposob dostajemy wentylator zalaczajacy sie na zadana temperature - w zaleznosci od stanu chlodnicy, rodzaju jazdy i temperatuty otoczenia mozna sobie wybierac odpowiedni prog zalaczajacy wiatrak.
Czy to przydatne - to kwestia dyskusyjna - ja to uzywalem chwile a potem zdemontowalem na rzecz zwyklego termostatu bimetalicznego - w mysl zasady "keep it small and simple" - ale moze ktos ma ochote sie pobawic, albo nijak nie moze dobrac odpowiedniego bimetalu.
Domyślam się że metoda wykonania wariantu drugiego polega zmontowaniu tego "na pajączka" ? 

Daihatsu 4x4 Fan Klub Polska [ http://daihatsu.glt.pl ] - znów OnLine (2o13r.)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość