Strona 1 z 1

Przy jakiej temperaturze załączac wentylator

: sob lip 19, 2008 12:36 pm
autor: Asmod
Witam
Przerobiłem jakiś czas temu wentylator w Ferozie- wisco poszło weg zamiast tego elektryk z ręcznym przełącznikiem w kabinie.
Teraz ze względu na moja lepszą połowę która dorwała się do autka i niekoniecznie zwraca uwagę na wskaźnik temperatury, chciałbym dorobic dodatkowo równolegle automat z czujnikiem termicznym. Obwód prosty do wykonania - każdy kto miał raz w ręku lutownicę sobie z tym poradzi i działa śpiewająco - tylko nie wiem czy czujnik przełączający się przy 85C to nie jest za nisko. Może ktoś doszedł przy jakiej temp. najlepiej go startowac?

: sob lip 19, 2008 1:26 pm
autor: daniel sto
Daj schemat jak możesz.

Re: Przy jakiej temperaturze załączac wentylator

: sob lip 19, 2008 3:41 pm
autor: Hinek
Asmod pisze: chciałbym dorobic dodatkowo równolegle automat z czujnikiem termicznym. Obwód prosty do wykonania
Zauważ, że czujnik aby układ dobrze działał, powinien być wkręcony w dolny zbiornik chłodnicy. Może być 85 stopni.
Pozdr.

: ndz lip 20, 2008 2:31 pm
autor: Asmod
Czujnik mam zewnętrzny, przylutowany do żeberek chłodnicy mniej więcej w połowie wysokości, chyba że faktycznie przeniosę go na dół chodnicy i wtedy zobaczymy jak to będzie działac

: czw sie 07, 2008 10:45 am
autor: E.T
Witam
tez by mi sie przydal taki schemacik ze wzgledu na 2 połówke :P
jestli mozesz podeslij

: ndz sie 10, 2008 4:22 pm
autor: Asmod
Sorki za opoznienie ale urlopowac mi sie zachcialo...
Podstawowy schemat tego ukladu jest banalny. Niby najlatwiej podlaczyc bezposrdenio termostat ktory bedzie zamykal obwod przy 85C ale zycze powodzenia kazdemu kto bedzie probowal dostac termostat normalnie otwarty na 85C - ja mimo najlepszych checi takiego nie znalazlem, natomiast normalnie zamknietych jest do wyboru i koloru.
Obrazek
Zwrocic uwage trzeba na 3 rzeczy:
1. Zasilanie jest poprowadzone przez stacyjke - nie bezposrednio z aku
2. Przelacznik na schemacie jest 3-pozycyjny ale podlaczone sa tylko dwie pozycje - trzecia sluzy do tymczasowego odcinania wentylatora podczas przejazdow przez wode - w ten sposob mamy 3 pozycje pracy "auto", "on" i "off"
3.Najlepiej moim zdaniem sparwdzaja sie termostaty bimetaliczne w plaskiej metalowej obudowie - ja uzylem KSD-9700 - jednak trzeba bardzo uwazac przy podlaczaniu. Maja one jeden ze stykow wyprowadzony na obudowe - wiec trzeba dokladnie sprawdzic ktory styk sie odcina po przekroczeniu 85C a ktory jest na stale podlaczony z obudowa. Ja je podgrzalem zapalniczka i sprawdzilem ciaglasc obwodu po uslyszeniu "pstrykniecia" bimetalu - w ten sposob odpada nieco kabli - bo mase mamy bezposrednio z chlodnicy, a termostat idealnie wpasowuje sie miedzy jej zeberka
To byl podstawowy uklad - dla tych co chca nieco zaszalec i miec wieksza kontrole nad tym co sie dzieje polecam taki drobiazg:
Obrazek
Calosc ukladu ma rozmiar mniejszy niz pudelko od zapalek. Wpinamy to zamiast termostatu w punktach S1i S2 i podlaczamy dodatkowo zasilanie ze stacyjki. Do chlodnicy przylaczamy termistor NTC. Kawalek obwodu z dioda LED mozna zignorowac - chyab z ektos lubi widziec czy przypadkiem nie odlaczyl wentylatora. Dobierajac odpowiednio (niestety jedynie metoda prob i bledow tutaj dziala jedynie moge poradzic uzywanie czegos w okolicach kilku kiloomow) opory R2 i R4 mozna dobrac zakres regulacji potencjometrem - mnie sie udalo ustalic zakres regulacji na 83-90. W ten sposob dostajemy wentylator zalaczajacy sie na zadana temperature - w zaleznosci od stanu chlodnicy, rodzaju jazdy i temperatuty otoczenia mozna sobie wybierac odpowiedni prog zalaczajacy wiatrak.
Czy to przydatne - to kwestia dyskusyjna - ja to uzywalem chwile a potem zdemontowalem na rzecz zwyklego termostatu bimetalicznego - w mysl zasady "keep it small and simple" - ale moze ktos ma ochote sie pobawic, albo nijak nie moze dobrac odpowiedniego bimetalu.

: pn sie 11, 2008 12:40 am
autor: nes421
Domyślam się że metoda wykonania wariantu drugiego polega zmontowaniu tego "na pajączka" ? :)21

: pn sie 11, 2008 11:41 am
autor: Asmod
Mozna pajeczynke robic - jak ktos sie zaprze i ma mozliwosci warsztatowe - mozna wtrawiac sciezki na plytce. Ja skorzystalem z podstawki pod scalaka i polaczen drutowanych na plytce montazowej.