Strona 1 z 2

Olej do skrzyni biegów - za gęsty?

: pt paź 24, 2008 3:59 pm
autor: kubolMB
Witam,
wymieniany miałem olej w skrzyni biegów i zamiast, jak instrukcja mówi, wlać 75W90, wlano mi 80W90, taki jak do mostu. Efekt jest taki, że rano ciężko mi wchodzi 1, a zwłaszcza 2, która nawet potrafi zazgrzytać. Dodam, że przed wymianą biegi wchodziły lekko. Czy winą będzie faktycznie za gęsty olej? Zmienić na 75W90, czy jeszcze jakiś rzadszy? Słyszałem, że do manualnych skrzyń leją także ATF z automatu, ale ten to już za mocno rzadki mi się wydaje.

: pt paź 24, 2008 5:56 pm
autor: profesorr
do skrzyni 75w90,80w90 jest zbyt gęsty

: sob paź 25, 2008 7:18 pm
autor: nes421
Słyszałem, że do manualnych skrzyń leją także ATF z automatu
Do sprawnych skrzyń podobno nawet z powodzeniem, nie wiem czy również w autach terenowych.
Jeśli skrzynia ma jakieś luzy, albo jest nieszczelna, to na ATF będzie z nią prawdopodobnie kiepsko.

: wt paź 28, 2008 9:52 pm
autor: kubolMB
Tak pytam, bo znajomy mechanik lał ostatnio do swojej bmw, zgrzytał mu jeden bieg na poprzednim oleju (gętym), wlał atf i jest ok.

: śr paź 29, 2008 7:39 am
autor: profesorr
kubolMB pisze:Tak pytam, bo znajomy mechanik lał ostatnio do swojej bmw, zgrzytał mu jeden bieg na poprzednim oleju (gętym), wlał atf i jest ok.

bo bmw od dawna do swoich skrzyń manualnych zaleca atf,wszystkie bmw jakie robiłem zaczynając od e321 były zalane atf

: śr paź 29, 2008 11:10 am
autor: kubolMB
profesorr pisze:
kubolMB pisze:Tak pytam, bo znajomy mechanik lał ostatnio do swojej bmw, zgrzytał mu jeden bieg na poprzednim oleju (gętym), wlał atf i jest ok.

bo bmw od dawna do swoich skrzyń manualnych zaleca atf,wszystkie bmw jakie robiłem zaczynając od e321 były zalane atf
Zaryzykować do ferozy atf? Bo boję się, że wleję 75W90 i też będzie za gęsty i wywalę niepotrzebnie kase na ten olej a i tak wleję potem atf.

: śr paź 29, 2008 2:23 pm
autor: profesorr
kubolMB pisze:
profesorr pisze:
kubolMB pisze:Tak pytam, bo znajomy mechanik lał ostatnio do swojej bmw, zgrzytał mu jeden bieg na poprzednim oleju (gętym), wlał atf i jest ok.

bo bmw od dawna do swoich skrzyń manualnych zaleca atf,wszystkie bmw jakie robiłem zaczynając od e321 były zalane atf
Zaryzykować do ferozy atf? Bo boję się, że wleję 75W90 i też będzie za gęsty i wywalę niepotrzebnie kase na ten olej a i tak wleję potem atf.

wlej 75w90 to co ma być i po sprawie,do skrzyni atf może by był ale do reduktora za rzadki

: czw paź 30, 2008 5:23 am
autor: kw99
po co kombinować ?? ?? ?? Zalej taki jaki ma być i musi być dobrze 8)

: ndz lis 02, 2008 6:11 pm
autor: kubolMB
Witam ponownie,
no więc wlałem taki jak Pan Bóg przykazał, czyli 75W90, nawet pełen syntetyk Mobil 1.
Biegi wchodzą lepiej, tzn. jest mniejszy opór gdy olej jest zimny, np. rano, ale dwójka nadal "chrabęści" czyli trzeszczy przy włączaniu, oczywiście tylko na zimnym oleju.
Czy to oznacza zużyty synchronizator 2 biegu, można go kupić i wymienieć czy cała skrzynia na śmietnik?

: ndz lis 02, 2008 8:32 pm
autor: Hinek
kubolMB pisze: ale dwójka nadal "chrabęści" czyli trzeszczy przy włączaniu, oczywiście tylko na zimnym oleju.
Czy to oznacza zużyty synchronizator 2 biegu, można go kupić i wymienieć czy cała skrzynia na śmietnik?
Żartujesz? A w czym Ci to przeszkadza? Toż możesz tak jeszcze sto lat jeździć!
Pozdr

: wt lis 04, 2008 4:49 am
autor: kw99
albo spróbuj jeszcze rzadszym zalać 8)

: wt lis 04, 2008 8:06 am
autor: nes421
albo spróbuj jeszcze rzadszym zalać
tia.. przestanie chrzęścić, zacznie gwizdać :)9

: śr lis 05, 2008 4:42 am
autor: kw99
nes421 napisał
tia.. przestanie chrzęścić, zacznie gwizdać :)9
może nie koniecznie ?? choć teoretycznie najlepiej lać taki jak ma być, Może regulacja sprzęgła coś pomoże 8)

: śr lis 05, 2008 9:18 am
autor: ArtekRadom
Po co sobie utrudniać życie i kombinować z jakimiś wynalazkami, lej 75W90 jak nakazują przykazania a unikniesz późniejszych kosztów.

: śr lis 05, 2008 9:23 am
autor: nes421
Pomysł ze sprzęgłem jest dobry - mam takie same objawy na dwójce od niedawna w jednym z aut którymi jeżdżę i coś czuję że podciągnięcie sprzęgła by pomogło (przy sprzęgle wciśniętym "do podłogi" wszystkie biegi wchodzą normalnie, a przy wciśniętym prawie do końca wszystkie poza dwójką)

Jeśli skrzynia dobra to faktycznie niekoniecznie zacznie gwizdać, skoro odgłosy sa słyszalne tylko w momencie wrzucania biegu (jakby były ciągłe w sensie hałasu/gwizdu w czasie jazdy to zmiana oleju na rzadszy by je zwiększyła).

: czw lis 06, 2008 7:49 am
autor: profesorr
nes421 pisze:Pomysł ze sprzęgłem jest dobry - mam takie same objawy na dwójce od niedawna w jednym z aut którymi jeżdżę i coś czuję że podciągnięcie sprzęgła by pomogło (przy sprzęgle wciśniętym "do podłogi" wszystkie biegi wchodzą normalnie, a przy wciśniętym prawie do końca wszystkie poza dwójką)

Jeśli skrzynia dobra to faktycznie niekoniecznie zacznie gwizdać, skoro odgłosy sa słyszalne tylko w momencie wrzucania biegu (jakby były ciągłe w sensie hałasu/gwizdu w czasie jazdy to zmiana oleju na rzadszy by je zwiększyła).
rozbierz skrzynie z terenówki albo busa a później z osobówki to sam zobaczysz dlaczego atf będzie za rzadki,tam jest wszystko większe,jest mało albo prawie w ogóle nie ma łożysk igiełkowych tylko duże łożyska kulkowe lub wałeczkowe z dość dużą wartością luzu(mówię o skrzyniach przynajmniej 10-cio letnich) i po prostu atf jest za rzadki,a to że haczy i zgrzyta to tylko wina podtartego synchronizatora który nie nadąża z wyhamowaniem koła zębatego

: czw lis 06, 2008 7:52 am
autor: gri74
@Profesor

herezje panie piszesz ,herezje z tymi skrzyniami

: czw lis 06, 2008 8:12 am
autor: daniel sto
gri74 pisze:@Profesor

herezje panie piszesz ,herezje z tymi skrzyniami
Rzucić "hasło" to nie sztuka. Może kolega rozwinie swoją myśl i spróbuje wyprowadzić wszystkich z błędu.
Ja zgadzam się z teorią Profesora.

: czw lis 06, 2008 9:30 am
autor: gri74
Proszę pierwszy z brzegu
....skrzynie manualne Lr zalewa się atf lika łozysk igiełkowych

...skrzynie biegów LDV ...

Jka sie cos piszę to trzeba widzieć i nie wrzucać wszystkiego do jednego worka ... :lol:

: czw lis 06, 2008 11:10 am
autor: tower5
no to proszę o wyjaśnienie dlaczego w osobówkach niektóre skrzynki zalewa się oleum silnikowym?? :)21 jak się nie ma specjalnie dedykowanego, który jest drogi i się nie opłaca.

: czw lis 06, 2008 11:13 am
autor: gri74
...koncert życzeń ?

: czw lis 06, 2008 12:23 pm
autor: tower5
Nie może być za gęsty bo w niskich temperaturach wyraźnym efektem "gęstnienia" oleju jest utrudniona zmiana biegów. Z drugiej strony, olej nie powinien być zbyt płynny. Do nadmiernego "rozrzedzenia" go dochodzi w wysokiej temperaturze. Wtedy zbyt cienki film olejowy jest łatwo wypierany przez koła zębate, co prowadzi do ścierania ich. Biorąc pod uwagę to, że skrzynie biegów aut produkowanych 20 lat temu osiągały temperaturę 80-100°C, a w samochodach z początku lat 90. już 120°C i więcej łatwo sobie dopowiedzieć.
Daihatsu mają dosyć mocno nagrzewającą się skrzynie manualną i atf raczej nie jest polecanym olejem. Pracę wytartych synchronizatorów można do pewnego momentu poprawić zmianą oleju lub dodaniem uszlachetniaczy. Zależy jaki to moment.............a później naprawa.........

: czw lis 06, 2008 1:14 pm
autor: gri74
i to jest słuszna koncepcja, jak cos jest zuzyte, to zaden olej tego nie naprawi :lol:

: czw lis 06, 2008 1:34 pm
autor: daniel sto
gri74 pisze:i to jest słuszna koncepcja, jak cos jest zuzyte, to zaden olej tego nie naprawi :lol:
:lol: Naprawi :)20 "Cerami coś tam" :lol: Magiczny środek na takie dolegliwości :lol: :lol: :lol:

: czw lis 06, 2008 1:40 pm
autor: profesorr
gri74 pisze:Proszę pierwszy z brzegu
....skrzynie manualne Lr zalewa się atf lika łozysk igiełkowych

...skrzynie biegów LDV ...

Jka sie cos piszę to trzeba widzieć i nie wrzucać wszystkiego do jednego worka ... :lol:

jak to w życiu z ludźmi tak i ze skrzyniami czarna owca zawsze się znajdzie,to że wybiórczo zdarzają się skrzynię które zalewa sie atf to się nie kłócę,a rzadki olej jakim jest atf na pewno nie zmniejszy mu zgrzytu tylko zwiększy