Mongolia terenowo - opowiadanie (fragment książki)

czyli wyjazdy te bliskie i te bardzo dalekie

Moderator: Misiek Bielsko

Awatar użytkownika
pezet
 
 
Posty: 12853
Rejestracja: pt lis 05, 2004 5:25 pm
Lokalizacja: Kraków

Mongolia terenowo - opowiadanie (fragment książki)

Post autor: pezet » wt maja 13, 2008 6:29 pm

Może autor - Bolesław A Uryn nie będzie miał mi za złe, że kopiuję i rozpowszechniam fragment książki, ale co tam - może potraktuje to jako reklamę, żeby kupić całą - świetną - książkę :)

Tytuł książki: "Mongolia - wyprawy w tajgę i step".
Bibilioteka Poznaj Świat.

Miłej lektury :)

==============================

Pożegnałem się z Dżigdżidsiirenem i jego UAZ-em ponieważ przyjaciel musiał jechać na zbiór orzeszków cedrowych. Trudno mi było znaleźć innego odważnego kierowcę, który chciałby zaryzykować jazdę rozmokłymi szlakami na północ Mongolii. W Ułan Bator powiedziano mi wręcz, że droga z Mórón do Cagaan Nuur jest nieprzejezdna z powodu szkód uczynionych tam przez deszcze. Na szczęście nawinął się inny stary znajomy - Luwsandordż, właściciel starego UAZ-a. Za setkę zielonych plus koszt benzyny Dordż zgodził się na wszystko, nawet na jazdę do Cagaan Nuur.

Z Ułan Bator do Cagaan Nuur (niecałe 1000 km) jechaliśmy sześć dni! Od świtu do zmierzchu. W poprzednich latach zawsze tę trasę robiłem w 3, no góra 4 dni. Ale sześć? Sprawnym samochodem i z doskonałym kierowcą?

Czemu jechaliśmy tak długo? Zacznijmy od pogody. Była fatalna. Nieustające deszcze rozmoczyły szlaki samochodowe, a ciężarówki rozjechały je doszczętnie. Zniknęły sympatyczne polne drogi, a zostały straszne koleiny wyryte w błocie oponami przeładowanych ZIŁ-ów i Kamazów. Doły, wystające głazy, zdradliwe pułapki w postaci zdezelowanych, nieprzejezdnych drewnianych mostów i obok rozryte, pogłębione przeprawy przez błotniste koryta rowów i strumieni. Kaniony wyryte strumieniami erodującej wody deszczowej. Niebezpieczne, wielgachne kałuże - o głębokości 10 cm lub metra (nigdy nie wiadomo co tam jest pod wodą).
Czasami tylko sterczące z błota drągi ostrzegały, żeby tędy nie jechać, bo już wcześniej ktoś się tu topił.

Ponieważ każdy kierowca wolał jechać rozmoczonym stepem niż koleinami, to obok starych szlaków - dróg, powstały nowe - kolejne i następne. Utworzyły się wielopasmowe "autostrady" i kierowca nie wiedział, które z pasm ma wybrać. Przekonany, że trafił na to najgorsze, zjeżdżał z niego znów w step i przez doły i głazy przebijał się do kolejnego - jeszcze gorszego szlaku i tak nieustająco...

Koszmar!

Praktycznie przez połowę drogi niezbędne było stosowanie terenowego przełożenia, napędu 4WD i blokady kół. Jak to odbija się na szybkości jazdy (i zużyciu paliwa) wie każdy kierowca.
Kamienie, kamienie, kamienie... A właściwie to kamienie i głazy. Wszechobecne na szlaku tworzyły "drogę przez mękę". Wstrząsy zmuszały mnie do stałego, kurczowego trzymania się czegoś. Jednak to wcale nie osłabiało walenia barkiem o ścianę, a głową o dach wozu. Wyboje odpowiadały za guzy, siniaki i kontuzje.

Nieustające walenie bagaży o karoserię auta uszkadzało jedno i drugie. Wstrząsy wyrywały kierowcy kierownicę z rąk.
Rurę wydechową urwaliśmy tylko dwa razy, zaledwie raz rozpruliśmy oponę na ostrym głazie i raz przedziurawiliśmy dętkę...

Koszmar!

No i to wszędobylskie błoto. Czarna maź.
Co z tego, że UAZ miał "terenowe" opony. I tak po kilku metrach jazdy w błocie protektor zapychał się i koła zaczynały się ślizgać.
Nie daj Boże zwolnić tempo jazdy lub gwałtownie przyspieszyć. Albo stanąć i chcieć ruszyć. Parę obrotów kołami w miejscu, auto zakopuje się po osie i stoisz.

Nam to się zdarzyło wieczorem tuż za Ulaan Uul. Dotąd kierowca i samochód radzili sobie dobrze. Ale wieczorem zaczął padać ulewny deszcz (oczywiście wycieraczki w samochodzie nie działały) a Luwsandordż miał już za sobą 10 godzin jazdy. Wystarczyło, że przy przejeździe przez głęboki, bagnisty strumień, gdy auto przednimi kołami gwałtownie wyskoczyło w górę, a tylnymi zanurkowało w błoto, kierowca, odruchowo z przestrachu, zawahał się i zdjął na moment nogę z gazu. I stało się!
Utknęliśmy w błocie i już żadna siła nie dała rady ani ruszyć samochodu do przodu, ani cofnąć. Tym nieszczęśliwiej złożyło się, że auto zawiesiło się przeciwległymi kołami. Z przodu i z tyłu. Pozostałe dwa zapadły się w maź bez dna...

Deszcz padał, ściemniało się i zrobiło się przejmująco zimno, a my wysiedliśmy z ciepłego auta głowiąc się, jak tu je wyciągnąć z pułapki. Gdybyśmy mieli wyciągarkę ze stalówką... Gdyby przejeżdżał jakiś samochód... byłoby prościej. A tak - byliśmy zdani na siebie.

Dordż wydobył z auta łopatę i siekierę. Zaczął kopać w błocie. Ja poszedłem szukać czegoś do podłożenia pod koła. Na szczęście, niedaleko znalazłem kilka drągów różnej długości. Zanim je przy-tachałem do auta, zdążyłem przemoknąć i zmarznąć. Buty pełne wody i spodnie mokre do kolan miałem już dawno...

Mój kierowca - zaprawiony w takich bojach - położył krótki, ale gruby pieniek przy samym kole. Z wielkiego, długiego drąga zrobił dźwignię opartą o tę podpórkę i o felgę koła. Razem uwiesiliśmy się na drugim końcu drąga unosząc zagrzebane w błocie koło (z autem) do góry o blisko pół metra. Potem ja naciskałem drąg, a Mongoł podkładał pod koło gałęzie, kamienie i drągi, rąbiąc je siekierą na metrowe odcinki. Operację podnoszenia koła coraz wyżej i podkładania powtórzyliśmy jeszcze raz i jeszcze raz. W końcu wcisnęliśmy wyjętą z samochodu dechę. Potem zabraliśmy się za kolejne koło z przodu auta. Podobną techniką wydobyliśmy je z bagna, dziurę wypełniając kamieniami i drewnem.
W międzyczasie zapadły ciemności (a może to ja już gorzej widziałem przez zalane potem i błotem oczy?).

Minęło kilka godzin ciężkiej pracy zanim uznaliśmy, że można już próbować wydostać się z bagnistej pułapki. Że jest szansa... Luwsandordż siadł za kółkiem, a ja zacisnąłem zmarznięte kciuki. Silnik zaskoczył. Terenowe przełożenie, blokada kół i... śliskie koła auta zjechały w bok po pracowicie wykonanej konstrukcji ratowniczej. Moment... i samochód znów tkwił w bagnie. Jak poprzednio, a właściwie gorzej, bo na dodatek podparł się na tylnym moście!

Koszmar!

Wydobywanie auta ze zdradliwej, bagiennej pułapki zostawiliśmy do jutra. Dordż poszedł spać do samochodu, a ja po ciemku
rozbiłem sobie namiot obok auta. Nic to, że w błocie. Nic to, że położyłem się do śpiwora głodny i zabłocony. Najważniejsze, że wreszcie miałem ciepło i sucho.

Pospałem. Obudzili mnie goście i odgłos rozmowy. To przyjechał na koniu Mongoł. Najpierw poszliśmy za nim do jurty. Kilka miseczek gorącego caju rozgrzało mnie i nakarmiło. Potem w towarzystwie gromady mężczyzn (pomocnicy z drągami i linami), kobiet i dzieci (ciekawość...) wróciliśmy do samochodu. Gromada rąk wprawnych i silnych zabrała się za samochód i za 15 minut nasz UAZ stał na suchym stepie. Zabłocony, ale cały i gotowy do drogi.

Było już późno (koło południa), zatem ruszyliśmy z kopyta. Kilka kilometrów dalej trzeba było przejechać przez rzekę. Właściwie to przez kilkaset metrów kamiennych starorzeczy i rozlewisk.
Poprzedniego dnia pokonaliśmy ten odcinek drogi bez problemów. Dordż pospiesznie kluczył między bagnistymi łachami a wystającymi głazami. Jadąc po naszych wczorajszych śladach szukał miejsca przeprawy na drugi brzeg. Wreszcie zobaczyliśmy właściwe miejsce, gdzie ślady opon dochodziły do wody. W rzece płytka woda marszczyła się na twardym kamienno-żwirowym dnie. Żadnych dołów, głazów, błota - jedziemy.
W połowie przeprawy, na samym środku rzeki, samochód gwałtownie podskoczył. Przednim, lewym kołem najechał na większy kamień. Zaraz potem koło zapadło się głębiej, aż odczuliśmy walnięcie półosi o kamienie. I stanęliśmy!

Kierowca zaczął ruszać to do przodu, to do tyłu, ale bez rezultatu. Auto definitywnie utkwiło w środku rzeki. Woda zaczęła wlewać się do środka kabiny. Po kilku chwilach miałem jej po kostki i - wydawało mi się, że samochód wolno przesuwa się z prądem rzeki.

Mój mongolski kierowca otworzył drzwi i wszedł do rzeki. Woda sięgnęła mu do bioder. Macając ręką (zamoczył się po piersi) dno stwierdził, że koło wpadło w szczelinę między wielkimi kamieniami na dnie i nie ma szans, by samodzielnie, posiłkując się silnikiem, uwolnić się z tej pułapki.

Koszmar!

Daruję sobie opis kolejnej próby wydobycia auta ze zdradliwej pułapki. Powiem tylko, że tym razem było gorzej, bo woda miała nie więcej niż 6-8 stopni, a my - zanurzeni do bioder, spędziliśmy w niej z godzinę.
Udało nam się w końcu wydobyć samochód w ten sposób, że przy terenowym przełożeniu i włączonym wstecznym biegu, kolejno, za pomocą korby rozruchowej, kręciliśmy silnikiem, centymetr po centymetrze wyjeżdżając z dołu. I z rzeki. W końcu wycofaliśmy samochód na suchy brzeg, wykręciliśmy mokre ciuchy i bez najmniejszych problemów przejechaliśmy przez rzekę kilka metrów w bok od pechowego miejsca. Pozostało tylko włączyć ogrzewanie "na ful", powiesić mokre spodnie na bagażniku auta i jechać dalej.
Ale zrobił się wieczór i trzeba było rozbijać obóz, stawiać namiot, gotować jedzenie, a przede wszystkim - "ratować życie" gorącą herbatą!
Tak straciliśmy dobę na walkę o uwolnienie samochodu z bagiennej i rzecznej pułapki.

Dalej droga do Caagan Nuur była jeszcze gorsza. Przejechać nią mógł tylko najlepszy na świecie terenowy samochód - rosyjski UAZ, z najlepszym, mongolskim kierowcą - Luwsandordżem. I przejechał... Ale była to "droga przez mękę". Niech się schowają wszystkie Camel i inne Trophy...
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo, na pewno to spier.olisz...

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » wt maja 13, 2008 7:41 pm

"yyy...pan pierwszy raz w terenie?" :)21

czytający kupią raczej UAZa niż książkę :)21
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
pezet
 
 
Posty: 12853
Rejestracja: pt lis 05, 2004 5:25 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: pezet » wt maja 13, 2008 7:50 pm

Ja jeszcze w ogóle nie byłem w terenie.

Mongolskim.

Ale zanim umrę, chciałbym tam pojechać...
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo, na pewno to spier.olisz...

Awatar użytkownika
Grześ K.
 
 
Posty: 831
Rejestracja: czw maja 18, 2006 1:40 pm
Lokalizacja: LBI

Post autor: Grześ K. » wt maja 13, 2008 7:54 pm

:)2
to już kolejna na obowaiązkowej liście lektur. Jeepem po ameryce, uazem po azji. A swoja drogą - słyszał ktoś o opisanej wyprawie suzuką?
Był Samuraj na MT
Była Navara na AT...
Jest Sharan 4Motion :oops:

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Mongolia terenowo - opowiadanie (fragment książki)

Post autor: A.F. » wt maja 13, 2008 8:57 pm

No proszę, jaki koszmar...koszmar....koszmar!!!
Rzygam, jak czytam opisy takiego męczeństwa.
Trzeba było nie jechać.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Damian
 
 
Posty: 21581
Rejestracja: ndz sty 20, 2002 1:00 am
Lokalizacja: mokotów/legionowo
Kontaktowanie:

Post autor: Damian » wt maja 13, 2008 9:10 pm

pezet pisze:Ja jeszcze w ogóle nie byłem w terenie.

Mongolskim.

Ale zanim umrę, chciałbym tam pojechać...
spokojnie, mój malkontentyzm miał podłoże lekko humorystyczne ;) nikt nie wymaga od człowieka, którego pasją i kwintesencja życia są podróże obeznania z jazdą terenową

a głęboka Azja...ech, kto by nie chciał pojechać tam wlasnym 4x4
the lifestyle you've ordered is currently out of stock.

LR

Awatar użytkownika
Elwood
 
 
Posty: 1374
Rejestracja: śr lis 22, 2006 10:27 am
Lokalizacja: z wykopalisk...
Kontaktowanie:

Re: Mongolia terenowo - opowiadanie (fragment książki)

Post autor: Elwood » śr maja 14, 2008 7:39 am

A.F. pisze:No proszę, jaki koszmar...koszmar....koszmar!!!
Rzygam, jak czytam opisy takiego męczeństwa.
Trzeba było nie jechać.
Podobnie jak Koperski, Uryn zachęca (czytając go) do eksploracji Mongolii. I to się liczy...
The Bluesmobile
"...nauczyć się być w świecie, oglądać go, odkrywać, zwyczajnie, nim zniknie..."

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Post autor: A.F. » śr maja 14, 2008 9:55 am

Zachęca, albo zniechęca.
Mnie po prostu zniesmacza, jak ktoś pcha się gdzieś z własnej woli, a potem pisze jak ciężko było i jaki to on Rambo.
I w dodatku półosie w Uazie walą mu po kamieniach - jakaś wersja z odkrytymi półosiami, czy co :lol:
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
JackY61
Posty: 1558
Rejestracja: czw cze 02, 2005 6:38 pm
Lokalizacja: Opole, Poznań, Istebna
Kontaktowanie:

Post autor: JackY61 » śr maja 14, 2008 10:49 am

Myślę, że w tego rodzaju ksiazkach nie chodzi o szczegoly techniczne budowy samochodu a nie kazdy turysta musi byc wieloletnim terenowcem.

CZOBI
Posty: 545
Rejestracja: pn kwie 18, 2005 5:30 pm
Lokalizacja: wawa
Kontaktowanie:

Post autor: CZOBI » śr maja 14, 2008 1:37 pm

wlasnie
jest jeszcze sztuka podrozowania i co najwazniejsze, przygoda!

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » śr maja 14, 2008 3:33 pm

A.F. pisze:Zachęca, albo zniechęca.
Mnie po prostu zniesmacza, jak ktoś pcha się gdzieś z własnej woli, a potem pisze jak ciężko było i jaki to on Rambo.
I w dodatku półosie w Uazie walą mu po kamieniach - jakaś wersja z odkrytymi półosiami, czy co :lol:
e-no co Ty? Na luzie do tego podejdź, przygoda to rodzaj tajemniczej słabości i cud pewnego nieuporządkowania. Trzeba wiele odwagi i tolerancji wobec siebie by ważyć się ją przeżyć, a potem opisać.
Otwórz piwo, przeczytaj jeszcze raz i uśmiechnij się ! Książka nie jest pozbawiona infantylizmów ale jest całkiem fajna.
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

ODPOWIEDZ

Wróć do „Podróże i Wyprawy niekomercyjne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości