jazda na 4x4 na suchym asfalcie

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

latocha
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 1
Rejestracja: wt sty 02, 2007 8:45 am

jazda na 4x4 na suchym asfalcie

Post autor: latocha » wt sty 02, 2007 10:09 am

witam,
jestem od niedawna szczesliwym wlascicielem UAZa, ale wlasciwie niewiele o nim wiem i jak narazie bardzo malo nim jezdzilem (jako ze wymagal pewnego uzdatnienia do w/w jezdzenia).

mam pytanie:

domyslam sie ze naped na 4 kola mozna uzywac tylko w terenie, na asfalcie i zwlaszcza w zakretach trzeba przedni naped wylaczyc?

dzieki za informacje
marcin
Marcin

eMKa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 4
Rejestracja: czw maja 25, 2006 3:38 pm
Lokalizacja: Opole

Re: jazda na 4x4 na suchym asfalcie

Post autor: eMKa » wt sty 02, 2007 10:37 am

Tak masz rację. UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach. Jazda z zapiętym 4x4 na przyczepnej nawierzchni skutkuje dużymi naprężeniami w układzie napędowym. W najlepszym wypadku powoduje to szybsze zużywanie opon, w gorszym ukręcenie półosi, uszkodzenie "dyfra" lub przegubów.

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » wt sty 02, 2007 7:29 pm

A ja czasami jeżdzę i nic się nie urwało ukręciło zniszyło itd :)21 a jak tylko spadnie snieg to wogle nierozłączam i se śmigam spod świteł :)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
gosc
Posty: 2385
Rejestracja: ndz sty 29, 2006 1:16 am
Lokalizacja: north east of england

Post autor: gosc » wt sty 02, 2007 7:51 pm

ale ty masz uaza z andoria i tam jest innaczej :wink:
Życie trzeba przeżyć tak, by wstyd było opowiadać, a przyjemnie wspominać..

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » wt sty 02, 2007 8:51 pm

klucz13 pisze:A ja czasami jeżdzę i nic się nie urwało ukręciło zniszyło itd :)21 a jak tylko spadnie snieg to wogle nierozłączam i se śmigam spod świteł :)21
moze masz takie luzy ze kompensuja naprezenia :lol:

Awatar użytkownika
piotr oskwarek
 
 
Posty: 818
Rejestracja: wt paź 14, 2003 7:43 pm
Lokalizacja: Biała Podlaska

Post autor: piotr oskwarek » śr sty 03, 2007 12:16 pm

bo właściciele uaza z andorią to takie luzaki:)21
były Terrano I: 2.4 z podtlenkiem i 2.7TD;
był UAZ 2.9V6;
była Vicia Long 2.0V6
jest Pipek 2.7CRD

Awatar użytkownika
faziuaz
 
 
Posty: 1185
Rejestracja: śr lis 16, 2005 8:52 pm
Lokalizacja: przemysl
Kontaktowanie:

Post autor: faziuaz » pt sty 05, 2007 6:11 pm

UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach.
........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2
gg9363735 potrafię odbudować każdego uaza na podstawie kodu DNA

www.mudmasters-4x4.pl

Awatar użytkownika
wofka
Posty: 631
Rejestracja: śr wrz 06, 2006 5:56 pm
Lokalizacja: MAZOWIECKIE

Post autor: wofka » pt sty 05, 2007 7:01 pm

ja jeździłem nie odpinajac przodu i teraz pzredni most wyje juz od40km/h :)3 :roll: :-?

reeb
Posty: 1800
Rejestracja: wt maja 16, 2006 5:53 pm
Lokalizacja: pYrlandia

Post autor: reeb » pt sty 05, 2007 7:44 pm

faziuaz pisze:
UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach.
........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2
wolnego :) nie tak szybko...

miedzyosiowy jest dokladnie od tego co napisal eMKa... na zakrecie, poza tym ze kola na jednej osi obracaja sie z roznymi predkosciami obrotowymi to same osie (co za tym idzie waly) obracaja sie z roznymi predkosciami obr. wzgledem siebie (czyt. roznice wystepuja na wszystkich czterech kolach).

jezeli nie ma centralnego ukladu roznicoweg... lub wlaczona jest jego blokada, wystepuja naprezenia wynikajace z roznic predkosci obrotowych 'osi' ... w extremalnym przypadku najslabszy el. np. polos moze puscic...

jak masz watpliwosci narysuj to sobie, to proste :)
..."Najwyższym osiągnięciem jest pokonać wroga bez walki."

Sun Tzu

eMKa
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 4
Rejestracja: czw maja 25, 2006 3:38 pm
Lokalizacja: Opole

Post autor: eMKa » pt sty 05, 2007 10:56 pm

faziuaz pisze:
UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach.
........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2
Nie łapmy się za słówka bo nie o to tu chodzi :wink:
Układ napędowy (innymi słowy układ przeniesienia napędu) to "urządzenie przenoszące energię mech. od silnika do kół jezdnych pojazdu (drogowego, szynowego) w sposób kontrolowany przez kierowcę i zapewniający optymalne wykorzystanie tej energii w różnych warunkach" (taką znalazłem definicję) zawiera więc w sobie m.in. wszystkie występujące w danym samochodzie mechanizmy różnicowe. Układ napędowy UAZ-a nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, więc jako taki nie potrafi kompensować wspomnianej wyżej różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła (przedniej i tylnej osi) na zakrętach. I to miałem na myśli pisząc pierwszy post.
Wracając do sedna, jadąc UAZ-em po suchym asfalcie najlepiej mieć wyłączony przedni napęd - i tu się chyba zgadzamy?

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: chera » sob sty 06, 2007 10:10 am

moge ,moge koledze wytlumaczyc? haha bo teraz to juz wiem:D :roll:

Awatar użytkownika
Chrząścik Tomasz
Posty: 487
Rejestracja: czw lis 09, 2006 10:59 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Chrząścik Tomasz » sob sty 06, 2007 10:17 am

ja rzadko to robię, ale czasem mi się zdaża swoim Miśkiem też na jakiejś dojazdówce nie odłączać na minutkę przodu

Awatar użytkownika
zbyhol
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 37
Rejestracja: pn lis 20, 2006 7:00 pm
Lokalizacja: PRZASNYSZ

Post autor: zbyhol » sob sty 06, 2007 7:31 pm

Kiedyś z ogniska po paru (może więcej :-? )browarkach przejechałem 5 km. z włączonym przodem i reduktorem - wytrzymał - :wink:

Awatar użytkownika
faziuaz
 
 
Posty: 1185
Rejestracja: śr lis 16, 2005 8:52 pm
Lokalizacja: przemysl
Kontaktowanie:

Post autor: faziuaz » sob sty 06, 2007 7:33 pm

to same osie (co za tym idzie waly) obracaja sie z roznymi predkosciami obr. wzgledem siebie
.........a o czym ja piszę???? 8) (czytanie ze zrozumieniem?)
gg9363735 potrafię odbudować każdego uaza na podstawie kodu DNA

www.mudmasters-4x4.pl

reeb
Posty: 1800
Rejestracja: wt maja 16, 2006 5:53 pm
Lokalizacja: pYrlandia

Post autor: reeb » sob sty 06, 2007 8:17 pm

faziuaz pisze:od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2
alez czytam ze zrozumieniem :)

to co napisales mija sie z prawda... przy zalaczonym 4x4 (a o tym piszemy) pelna kompenscaja roznic naprezen przy roznych predkoscach obrotowych wszystkich 4-rech kol (jazda po luku, uslizg, rozne srednice opon np. na skutek zuzycia itp...) jest mozliwa wylacznie poprzez wszystkie trzy mechanizmy (mosty+centralny).
z twojej wypowiedzi wynika, ze nie widzisz zwiazku pomiedzy naprezeniami na walach i osiach... tak jakby to byly niezalezne uklady.

Jako ciekawostke (zazsane z phorum http://www.patrol4x4.com/forum/) dodam, ze ktos pisal o przypadku uszkodzenia polosi na skutek duzych rożnic w wysokosci bieznika opon przedniej i tylnej osi... na jedna os zalozyl nowe na drugiej pozostaly stare czy jakos tak. Plakal ze to wina trolla, bo gdyby mial centralny mech. roznicowy nic by sie nie stalo... ponoc jezdzil po szutrach...

poza tym zaden uklad roznicowy niczego nie 'umozliwia', zmniejsza tylko ryzyko uszkodzenia elementu ukladu przeniesienia napedu... patent dyferencjalu to zabawka z drugiej polowy 19-stego wieku przedtem tez jakos rozniste pojzda jakos kursowaly.
..."Najwyższym osiągnięciem jest pokonać wroga bez walki."

Sun Tzu

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: chera » sob sty 06, 2007 8:52 pm

tarcie nigdy nie jest nieskonczone, wiec kola ulegaja poslizgowi dlatego w praktyce mozliwa jest jazda po asfalcie z wlacznym napedem 4x4, chociaz ryzykujemy uszkodzeniem.

Awatar użytkownika
faziuaz
 
 
Posty: 1185
Rejestracja: śr lis 16, 2005 8:52 pm
Lokalizacja: przemysl
Kontaktowanie:

Post autor: faziuaz » pn sty 08, 2007 1:02 pm

.....ależ właśnie o to chodzi...... :)2
gg9363735 potrafię odbudować każdego uaza na podstawie kodu DNA

www.mudmasters-4x4.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość