Wyciąganie tuleji cylindra z UAZa :)

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
SebastianS
 
 
Posty: 1185
Rejestracja: sob wrz 20, 2003 12:14 am
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: SebastianS » śr lut 13, 2008 6:00 pm

Lorado pisze:Mam nadzieję że się przejęzyczyłeś.Drugi jest zgarniający i różni się od pierwszego przekrojem poprzecznym.Ważne jest ich osadzemie w tłoku.Co do grubości się nie wypowiadam.POZDRO
Miałem nadzieję, że skończysz gadać bzdury...
Zgarniający (inaczej: olejowy) jest 3. pierścień.
Istotnie, prawdą jest, że drugi pierścień uszczelniający (kompresyjny) ma inny przekrój, a mianowicie fazę na górnym, wewnętrznym narożniku swojego przekroju poprzecznego - spotyka się fazę pod kątem 45 stopni, a także taki jakby "schodek". I jedna i druga - jak powiedziałem - leżą od wewnątrz pierścienia (od strony tłoka, nie tulei), a ich zadaniem jest wywołanie ułożenia się pierścienia w rowku w taki sposób, aby jego powierzchnia współpracująca z tuleją cylindra nie była do niego całkowicie równoległa, a minimalnie stożkowata, co zmniejsza grubość filmu oleju, celem ograniczenia jego zużycia - w tym sensie drugi pierścień ma pewną rolę związaną z olejem, ale oczywiście nie oznacza to że jest pierścieniem zgarniającym z funkcji. Na poparcie przytoczę dwa fakty:
Po pierwsze - niektóre silniki UAZ-a miały rzeczone fazki na OBU pierścieniach uszczelniających - oto dowód:
http://www.uazbuka.ru/lib/orlovar/eng417krsh.htm
Po drugie - w każdym silniku S-21, poza faktem, że występują aż cztery pierścienie (dwa olejowe i dwa uszczelniające) - uszczelniające OBA mają wzmiankowaną fazkę - zarówno chromowany (nr1) jak i fosfatowany (Nr2).

Chcę się więc, zyskawszy kolejny argument odnieść do tej wypowiedzi:
Rafał D pisze:Aby ktoś mógł po nią sięgać ktoś się nią musi dzielić i nie powinna to być podstawa aby go obdzielać epitetami i obrażać. Prawda jest taka, że coraz trudniej znaleźć na tym forum konkretne odpowiedzi na pytania na które nie potrafię znaleźć odpowiedzi np w "Obsłudze technicznej i Naprawie UAZa". Szkoda, że niektórzy koledzy, przepraszam, Panowie dzielą się nią dopiero jak uczyni to, w dobrej mam wrażenie intencji, ktoś inny i po to aby wkazać swą wyższość
Twoje wrażenia mnie niespecjalnie obchodzą, co do swojej aktywności na forum - nie odczuwam potrzeby ani tłumaczenia się, ani udowadniania czegokolwiek komukolwiek - od tego jest opcja "szukaj", żeby sobie zweryfikować, kto, w jakim stopniu, na ile spontanicznie i na ile często się udziela (że nie wspomnę o wartości prezentowanej wiedzy).
Dobrymi intencjami jest piekło brukowane - ciekawym Twojej reakcji, gdybyś dostąpiwszy politechnizacji na forumowych publikacjach Lorado zbudował silnik do swojego sprzęta, po czym zaliczył murowany zgon tegoż silnika. MOże wtedy nie gadałbyś o czyimś rzekomym okazywaniu wyższości, tylko cieszył się, jeśli na forum komuś zechce się czasem przytępić jakiegoś siewcę bzdur - nawet działającego w najlepszych intencjach.
Mam jedną zasadę: nie znam się na czymś, to siedzę cicho i ew. chłonę to, co napiszą mądrzejsi. Na przykład w dziedzinie silników diesla nie mam za wiele do powiedzenia - i w takich wątkach zabieram głos niezwykle rzadko - i tylko, gdy mam pewność, że wiem, o czym piszę.

Przykładów jest więcej - Lorado jest aktywny w wielu wątkach i nie jest to pierwszy, gdzie korygowałem dyrdymały, jakie powypisywał - stąd moje zniecierpliwienie, bo gdzie się nie ruszę, tam natykam się na jego posty - zazwyczaj mocno niekompetentne.

Uff :)21

Awatar użytkownika
Rafał D
Posty: 672
Rejestracja: wt maja 31, 2005 8:37 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Rafał D » śr lut 13, 2008 9:29 pm

SebastianS pisze: Twoje wrażenia mnie niespecjalnie obchodzą,
Z tonu wypowiedzi wnoszę, że jest inaczej :wink:

Lorado
Posty: 655
Rejestracja: pn maja 07, 2007 7:47 pm
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: Lorado » śr lut 13, 2008 9:56 pm

Ja myślę Sebastianie że masz przerost ambicji i to formy nad treścią.Jak sama nazwa wskazuje pierścień zgarniajacy sluży do zgarniania resztki oleju z gładzi cylindra a pireścień olejowy do smarowania tej gładzi.Jak do tej pory nikt nic innego nie wymyślił,Ty jesteś pierwszy.I to są te dyrdymały.Budowę i ustawienie pierścieni w silniku S-21 zostaw sobie na inne czasy bo to odzielny temat jak rzeka.Proponowałem Tobie sięgnąć do katalogu który opisałem dość dokładnie a tego nie zrobiłeś.Teorii posiadasz naprawdę wiele ale to trochę za mało.Powiem Tobie że Uaaz posiadał jeszcze pierścienie uszczelniające tzw.rozprężne.Tak się nazywały.Uważam że forum ma służyć do wymiany doświadczeń a nie do szukania haków i proszę żebyś to zrozumiał.Zwracam się teraz do kol.Kleryka:przywlokłem kupę tłoków typ UAZ,Wołga i zacznę robić pomiary.Coś mi nie pasuje z Twoimi pierścieniami(wymiary).Później powiem co i jak.A teraz do Sebastiana:swoją przygodę pt.4x4 zacząłem w 1974 roku od samochodu Willys MB bo tylko taki był w moim zasięgu.POZDRO

Awatar użytkownika
Rafał D
Posty: 672
Rejestracja: wt maja 31, 2005 8:37 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Rafał D » czw lut 14, 2008 7:20 am

Lorado pisze: .....pireścień olejowy do smarowania tej gładzi.....
No sorry, ja jestem za swobodą wypowiedzi ale teraz już przeginasz... :lol:

Lorado
Posty: 655
Rejestracja: pn maja 07, 2007 7:47 pm
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: Lorado » czw lut 14, 2008 7:43 am

Niektórzy nazywają pierścień olejowy jako smarujący,tak też można.Ale nie zgarniający.

Awatar użytkownika
Rafał D
Posty: 672
Rejestracja: wt maja 31, 2005 8:37 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Rafał D » czw lut 14, 2008 1:46 pm

KleryK pisze:Kupiłem w Bimecie pierścienie.

pierwszy uszczelniający chromowany 92x2
drugi uszczelniający jakis czarny 92x2
trzeci olejowy także czarny jednoczęściowy 92x5

koszt 102zł

Pan się nawet nie pytał jaki samochód tylko dobierał sobie pasujące pierścienie.

Więc mam wołgowskie tłoki :)
Jak z zamkami w tych pierścieniach - do ustawienia??
Pytam bo to co mam w zestawie ma już teraz luzy 0,5mm czyli największy dopuszczalny. Wolałbym coś w granicach 0,3mm więc rozważam zakup

Lorado
Posty: 655
Rejestracja: pn maja 07, 2007 7:47 pm
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: Lorado » czw lut 14, 2008 6:39 pm

Nie chciałbym przeginać tzw. pałki ale te o,3mm to chyba luz nawet nieco za duży.Już o tym pisałem ale na wszelki wypadek przypomnę:obadaj jak pasują pierścienie w rowkach.Jeżeli masz stare tłoki to wyskrob dokładnie ew, nagar.Pierścień musi być osadzony w miarę ciasno ale bez żadnych oporów.Zamki sprawdzaj w tulei przed założeniem na tłok.Powodzenia

Awatar użytkownika
Rafał D
Posty: 672
Rejestracja: wt maja 31, 2005 8:37 pm
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Rafał D » czw lut 14, 2008 8:17 pm

Instrukcja UAZa podaje luz 0,3-0,5mm, książka "Tłokowe silniki spalinowe" inż Niewiarowskiego rok 1963 dla tłoków o średnicach 90-100mm podaje dla zamków prostych szczelinę 0,35-0,55 więc chyba 0,3 nie jest za wiele.

Lorado
Posty: 655
Rejestracja: pn maja 07, 2007 7:47 pm
Lokalizacja: mazowieckie

Post autor: Lorado » czw lut 14, 2008 8:39 pm

Każdemu przyznam prawo swobodnej wypowiedzi i wcale nie upieram się przy swoim bo w końcowej fazie każdy i tak zrobi tak jak zechce.Jednak nominalny cylinder UAZ tj 92,00 a nominalny pierścień też 92,00.Następnie co 0,5mm każdy kolejny szlif chyba do 93,5.Może być tak że te wymiary podane są dla max zużycia,bo jeżeli wstawisz na początku 0,5 mm to po krótkim przebiegu zrobi się 0,7 a może nawet więcej.Efekt:spadek kompresji,mocy itp..Rozczarowanie bo silnik niby po remoncie a jakoś tak bez ducha.Pół biedy jeżeli takie zjawisko występuje na wszystkich cylindrach ale na jednym czy dwóch powoduje nierówną pracę i zaraz użytkownik stara się znaleźć przyczynę.Ja sugeruję tak a właściciel zrobi tak jak uważa za stosowne.Życzę powodzenia w naprawie sprzętu bo sezon tuż tuż.

Awatar użytkownika
maruda
Posty: 497
Rejestracja: śr lip 28, 2004 5:46 pm
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: maruda » pt lut 15, 2008 10:15 am

Tak jakby prawda leży po środku

Znalezione za pomocą Google:

Pierścienie Tłokowe
W silnikach spalinowych czterosuwowych zazwyczaj występują trzy rodzaje pierścieni:
Pierścień uszczelniający (kompresyjny), pierścień kompresyjno-zgarniający i pierścień zgarniający (olejowy).

Pierścień uszczelniający umieszczony jest w rowku najbliższym denka tłoka. Pierścień ten uszczelnia komorę spalania, uniemożliwiając przedostanie się gazów powstałych w procesie spalania z komory do korpusu silnika. Gdy następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, ciśnienie gazów spalinowych oddziałowuje na tłok, zmuszając go do ruchu w kierunku wału korbowego.


pierścień kompresyjno-zgarniający umieszczony jest między pierścienie uszczelniającym i zgarniającym.
Jego zadaniem jest zatrzymanie gazów które przedostały się przez pierścień uszczelniający oraz zgarnianie nadmiaru oleju z gładzi cylindra. W tym celu ma on specjalny kształt powierzchni roboczej.


pierścień zgarniający (olejowy) jest pierścieniem umieszczonym najniżej. Pierścień olejowy służy do zgarniania nadmiaru oleju ze ścianki cylindra podczas ruchu tłoka. Olej wraca przez szczeliny w pierścieniu i tłoku do bloku silnika. W silnikach dwusuwowych pierścień ten jest niepotrzebny ponieważ olej dostarczany jest z paliwem i jego spalanie jest zamierzone.




Pierścienie tłokowe uszczelniają komorę spalania, przekazują ciepło z tłoka do cylindra i kontrolują zużycie oleju. Aby pierścień spełniał swoje zadanie musi mieć możliwość sprężystego układania się pod wpływem wysokiej temperatury.
W tym celu pierścień włożony do cylindra musi posiadać na zamku szczelinę (tz. luz zamka). Wielkość szczeliny zamka zależna od średnicy pierścienia oraz materiału z jakiego pierścień został wykonany.
Pierścień ma dokładnie określony kształt, aby dokładnie przylegać do ścianek cylindra, co zapewni wymaganą szczelność. Odpowiedni kształt pierścienia uzyskuje się w procesie owalizacji.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest siła nacisku pierścienia na ściany cylindra. Siła ta jest zwykle zależna od elastyczności materiału z jakiego wykonany jest pierścień. Większość pierścieni wykonana jest z żeliwa szarego. Żeliwo łatwo dostosowuje się do ściany cylindra, a dodatkowo łatwo je pokryć innymi materiałami aby zwiększyć ich trwałość.


Pierścień kompresyjny
Pierścień kompresyjny znajduje się najbliżej komory spalania i narażony jest na największą ilość substancji powodujących korozje, jak i najwyższą temperaturę pracy. Przez pierścień kompresyjny przekazywane jest do 70% ciepła z tłoka do cylindra. Zazwyczaj pierścień ten ma kształt prostokątny lub baryłkowy.
Pierścień z baryłką ma zakrzywioną powierzchnię roboczą by umożliwić smarowanie pierścienia i ściany cylindra (pierœcień ten nie zgarnia oleju, przez co jest lepiej zmarowany). W dodatku, zakrzywiona powierzchnia zmniejszyła możliwość zaniku warstwy oleju spowodowanego nadmiernym naciskiem pierścienia na cylinder.


pierścień kompresyjno-zgarniający
Pierścień kompresyjno-zgarniający jest kolejnym pierścieniem od denka tłoka. Jego zadaniem jest tworzenie warstwy oleju o stałej grubości, co umożliwia smarowanie pierścienia kompresyjnego. Niektóre pierścienie mają tz. nosek, czyli nacięcie dzięki któremu lepiej zgarniają olej.
Niepoprawne zamontowanie pierścienia kompresyjno-zgarniający powoduje większe zużycie oleju, gdyż pierścień zamiast zgarniać olej ku wałowi korbowemu, wciska go do komory spalania.


pierścień zgarniający (olejowy)
Pierścień zgarniający posiada dwie wąskie powierzchnie robocze, pomiędzy którymi znajdują się owalne lub okrągłe otwory, którymi zgarnięty nadmiar oleju spływa do bloku silnika. Pierścienie olejowy wykonane są zazwyczaj z odpowiednio ukształtowanego odlewu. W wielu pierścieniach olejowych zastosowano sprężynę rozpierającą, by zwiększyć siłę nacisk na ścianki cylindra .
:)2

Awatar użytkownika
SebastianS
 
 
Posty: 1185
Rejestracja: sob wrz 20, 2003 12:14 am
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: SebastianS » ndz lut 17, 2008 1:16 am

Lorado pisze:Ja myślę Sebastianie że masz przerost ambicji i to formy nad treścią.Jak sama nazwa wskazuje pierścień zgarniajacy sluży do zgarniania resztki oleju z gładzi cylindra a pireścień olejowy do smarowania tej gładzi.Jak do tej pory nikt nic innego nie wymyślił,Ty jesteś pierwszy.I to są te dyrdymały.Budowę i ustawienie pierścieni w silniku S-21 zostaw sobie na inne czasy bo to odzielny temat jak rzeka.Proponowałem Tobie sięgnąć do katalogu który opisałem dość dokładnie a tego nie zrobiłeś.Teorii posiadasz naprawdę wiele ale to trochę za mało.Powiem Tobie że Uaaz posiadał jeszcze pierścienie uszczelniające tzw.rozprężne.Tak się nazywały.Uważam że forum ma służyć do wymiany doświadczeń a nie do szukania haków i proszę żebyś to zrozumiał.Zwracam się teraz do kol.Kleryka:przywlokłem kupę tłoków typ UAZ,Wołga i zacznę robić pomiary.Coś mi nie pasuje z Twoimi pierścieniami(wymiary).Później powiem co i jak.A teraz do Sebastiana:swoją przygodę pt.4x4 zacząłem w 1974 roku od samochodu Willys MB bo tylko taki był w moim zasięgu.POZDRO
A dwa dodać dwa - równa się osiem.
Tym gorzej dla Ciebie, Lorado, jeśli możesz pochwalić się prawie trzydziestopięcioletnim stażem offroadowym i do dziś gadasz od rzeczy w tematach technicznych...
Zgoda, forum ma służyć do wymiany doświadczeń - w sensie WIEDZY. A to, co prezentujesz to antywiedza - głownie stek bzdur, czasem zmieszany z jakąś odpowiadającą prawdzie informacją. Pisanie takich pierdół nie będzie przeze mnie tolerowane - zaczynasz wzbudzać śmiech nawet tych, którzy Cię w pewien sposób przede mną "bronili"

Mam prośbę - ja się chętnie od Ciebie odpier.dolę, bo nie jestem w stanie spędzać na forum tyle czasu, żeby czytać Twoje wypociny w każdym wątku. Ale pod warunkiem, że przestaniesz wypowiadać się w tematach technicznych w tonie tez i porad, nikomu na nic nieprzydatnych, bo w większości bzdurnych, a zaczniesz w nich zadawać pytania. OK?

Żeby nie było, że jestem tendencyjny - zobowiązuje się na Twoje pytania nie odpowiadać, by nie było, że na siłę się lansuję ze swoją wiedzą (zdaje się, że coś w tym kształcie sugerujesz).

A teraz - pozwolisz, że zamknę tą wymianę zdań, bo czuję się już zażenowany poziomem, na jakim żenisz kichę... :-?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość