Cewka z opornikiem

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Cewka z opornikiem

Post autor: stef » śr mar 23, 2005 2:12 pm

Na allegro znalazlem cos takiego jak cewka zaplonowa z opornikiem.
Moze wiece do czego jest opornik?Nigdy sie z czyms takim nie spotkalem i z ciekawosci dobrze bylo by sie dowiedziec po co ten opornik, a ze z elektryki jestem noga (co innego mechanika...) wiec pytam znawcow tematu.
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=45710618
powyzej link do aukcji
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

Awatar użytkownika
maruda
Posty: 497
Rejestracja: śr lip 28, 2004 5:46 pm
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: maruda » śr mar 23, 2005 3:04 pm

W czasie rozruchu, kiedy potrzebna jest silniejsza iskra, prąd na cewkę idzie bezpośrednio na uzwojenie pierwotne, a w czasie normalnej pracy przez opornik.

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » śr mar 23, 2005 3:20 pm

A probowales to kiedys uzywac? jest lepiej podczas rozruchu??
Ja mam zwykla cewke i w tym roku wymienilem kabelki do swiec i przyzyan ze sie zam zdziwilem, bo przy -15st C i calonocnym postoju na zewnatrz - odpalal na gazie - gdzie w zeszla zime mialem problemy przy -10.
A czy ten opornik duzo daje?
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

Awatar użytkownika
borman
Posty: 656
Rejestracja: sob maja 24, 2003 9:37 am
Lokalizacja: sanok

Post autor: borman » śr mar 23, 2005 8:44 pm

tak właśnie wygląda orginalna cewka uazoska (a to coś to zawsze myślałem że słuzy do tego żeby cewka się nie nagrzewała jak zostawisz włączony kluczyk przy wyłączonym silniku )

Awatar użytkownika
Miskiller
 
 
Posty: 2586
Rejestracja: pt kwie 16, 2004 6:33 pm
Lokalizacja: Nowy Targ, Rabka a niedlugo ..... ?

Post autor: Miskiller » śr mar 23, 2005 9:23 pm

borman pisze:(a to coś to zawsze myślałem że słuzy do tego żeby cewka się nie nagrzewała jak zostawisz włączony kluczyk przy wyłączonym silniku )
wlasnie do tego sluzy...aby nie uszkodzic cewki... oczywiscie trzeba jeszcze trafic na zamkniety przerywacz...
4-ta REAKTYWACJA.Zrobie sobie PTO do Quada...a co ? umiem..

Awatar użytkownika
cowboy_3151
Posty: 424
Rejestracja: wt maja 13, 2003 6:22 am
Lokalizacja: Smardzewice-Tomaszów Mazowiecki

Post autor: cowboy_3151 » czw mar 24, 2005 11:18 am

miskiller pisze:
borman pisze:(a to coś to zawsze myślałem że słuzy do tego żeby cewka się nie nagrzewała jak zostawisz włączony kluczyk przy wyłączonym silniku )
wlasnie do tego sluzy...aby nie uszkodzic cewki... oczywiscie trzeba jeszcze trafic na zamkniety przerywacz...
znowu to samo to juz było na forum ale jak ktoś chce to znowu wyjasniam
wkoncu ida święta.
to co piszesz Borman to nie ma zastosowania do uaza .
uazowska orginalna to nawet podczas jazdy bez opornika sie pali ( moze nie odrazu ale po 500-1000 km napewno) gdzie jak wiadomo przerywacz działa, po prostu nie to napiecie pracy cewki.
Wiec nie jest to zabezpieczenie takie jak pisze Miskiller.

Po prostu to jest cewka do uaza 496b i początkowych roczników 3151 i 31512.
Jej napięcie pracy to około 6,5-8,5 volta.
Do takiego poziomu spada napiecie przy rozruchu w uazie przy nie najlepszym akumulatorze lub prawie wyładowanym że nie kręci (rozruch z korby).
Po zapaleniu napiecie wzrasta do 13,9-14,5 volta i tu wchodzi w gre opornik który zmniejsza je do poziomu 6,5-8,5 volta aby cewka nie uległa spaleniu.
Oczywiscie to wpływa na jakosc iskry ( przykład cewka o napięciu nominalnym 12 volt- "normalna" napewno da słabszą iskre przy napieciu 8 volt podczas rozruchu niz cewka uaza o napięciu nominalnum ok. 8 volt.
Oczywiscie dana cewka działac będzie tylko przy odpowiednim podłaczeniu do instalacji. ( przy złym można ja spalic szybko albo obnizyc jakość i iskry przy rozruchu).
Uwaga cewka ma trzy wyjścia podłączeniowe a nie dwa jak inne cewki.
Więć reasumująć nawet przy dobrum alumulatorze opłacalna jest ta cewka bo iskra podczas rozruchu jest mocniejsza niz z normalnej cewki.
To by było na tyle tak po krótce.

PS. do obecnych i tak gdzies od 1989-1990 roku uazów są zakładane troche inne cewki. Zasada ta sama tylko cewka wygląda juz normalnie ( dwa wyjscia) a opornik jest oddzielnie mocowany w instalacji zasilajacej cewke.

Awatar użytkownika
Miskiller
 
 
Posty: 2586
Rejestracja: pt kwie 16, 2004 6:33 pm
Lokalizacja: Nowy Targ, Rabka a niedlugo ..... ?

Post autor: Miskiller » czw mar 24, 2005 7:31 pm

a ja tyle lat zylem w nieswiadomosci....
4-ta REAKTYWACJA.Zrobie sobie PTO do Quada...a co ? umiem..

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » pt mar 25, 2005 7:33 am

Nie iwem dlaczegfo piszesz ze cewka w uazie pali sie po 500-1000km. ja na swojej przejechalem juz okolo 50 000km i dziala jak trzeba.
A jest to cewka bodajze z renaulta 29.
Ale bardzo dzikeuje ze wyjasnienie - po co jest ten opornik.
Jeszcze raz dzieki i jesli piszesz ze warto cos takiego zamontowac to poszukam u ruskich, ciekawe ile to kosztuje.
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

Awatar użytkownika
Miskiller
 
 
Posty: 2586
Rejestracja: pt kwie 16, 2004 6:33 pm
Lokalizacja: Nowy Targ, Rabka a niedlugo ..... ?

Post autor: Miskiller » pt mar 25, 2005 8:56 am

opornik wspolpracuje tylko z cewka uazowska...cewka od renaulta jest 12 V...
4-ta REAKTYWACJA.Zrobie sobie PTO do Quada...a co ? umiem..

Awatar użytkownika
maruda
Posty: 497
Rejestracja: śr lip 28, 2004 5:46 pm
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: maruda » pt mar 25, 2005 11:16 am

To może ja to wyjaśnię jeszcze inaczej:
cewka z opornikiem ma podłączone dwa przewody zasilajace:
-na opornik podane jest napięcie z akumulatora, poprzez stacyjkę
-bezpośrednio na uzwojenie pierwotne, czyli za opornik, podawane jest napięcie z zacisku rozrusznika, czyli tylko w momencie rozruchu

Jeżeli zastosujemy cewkę bez opornika (np. z Renault), to jest ona zasilana tylko z akumulatora, z pominięciem tego drugiego zasilania z zacisku rozrusznika.

Oryginalna cewka z opornikiem jest przystosowana, jak już koledzy pisali, do pracy pod niższym niż 12V napięciem. W czasie normalnej pracy ten spadek napięcia uzyskuje się dzięki opornikowi. Za to w trakcie rozruchu cewka dostaje całe 12V, czyli jest chwilowo przewoltowana i daje mocniejszą iskrę. :)4

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » pt mar 25, 2005 7:40 pm

dzieki, ja rozumiem o co chodzi i nie chce do cewki ktora mam teraz dolanczac opornika lecz poszukac na bialorusi calej cewki z opornikiem, jesli w rozsadnej cenie to bym kupil i potestowal jak to chodzi.
jeszcze raz dzieki za wyjasnienia
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » sob mar 26, 2005 3:46 am

To chyba ja miałem inny motor może kosmita

Awatar użytkownika
borman
Posty: 656
Rejestracja: sob maja 24, 2003 9:37 am
Lokalizacja: sanok

Post autor: borman » sob mar 26, 2005 9:09 am

stef pisze:dzieki, ja rozumiem o co chodzi i nie chce do cewki ktora mam teraz dolanczac opornika lecz poszukac na bialorusi calej cewki z opornikiem, jesli w rozsadnej cenie to bym kupil i potestowal jak to chodzi.
jeszcze raz dzieki za wyjasnienia
u mnie gdzieś taka cewka się poniewiera po garażu (odkąd założyłem elektronika ).......masz bliżej na priv niż do lukaszenki ??!!??

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość