jazda na 4x4 na suchym asfalcie
Moderator: Student
jazda na 4x4 na suchym asfalcie
witam,
jestem od niedawna szczesliwym wlascicielem UAZa, ale wlasciwie niewiele o nim wiem i jak narazie bardzo malo nim jezdzilem (jako ze wymagal pewnego uzdatnienia do w/w jezdzenia).
mam pytanie:
domyslam sie ze naped na 4 kola mozna uzywac tylko w terenie, na asfalcie i zwlaszcza w zakretach trzeba przedni naped wylaczyc?
dzieki za informacje
marcin
jestem od niedawna szczesliwym wlascicielem UAZa, ale wlasciwie niewiele o nim wiem i jak narazie bardzo malo nim jezdzilem (jako ze wymagal pewnego uzdatnienia do w/w jezdzenia).
mam pytanie:
domyslam sie ze naped na 4 kola mozna uzywac tylko w terenie, na asfalcie i zwlaszcza w zakretach trzeba przedni naped wylaczyc?
dzieki za informacje
marcin
Marcin
Re: jazda na 4x4 na suchym asfalcie
Tak masz rację. UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach. Jazda z zapiętym 4x4 na przyczepnej nawierzchni skutkuje dużymi naprężeniami w układzie napędowym. W najlepszym wypadku powoduje to szybsze zużywanie opon, w gorszym ukręcenie półosi, uszkodzenie "dyfra" lub przegubów.
- chiquito83
- Posty: 2321
- Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
- Lokalizacja: Bytów, Gdynia
- piotr oskwarek
-
- Posty: 818
- Rejestracja: wt paź 14, 2003 7:43 pm
- Lokalizacja: Biała Podlaska
........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku.....UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach.


wolnegofaziuaz pisze:........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku.....UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach..Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro.

miedzyosiowy jest dokladnie od tego co napisal eMKa... na zakrecie, poza tym ze kola na jednej osi obracaja sie z roznymi predkosciami obrotowymi to same osie (co za tym idzie waly) obracaja sie z roznymi predkosciami obr. wzgledem siebie (czyt. roznice wystepuja na wszystkich czterech kolach).
jezeli nie ma centralnego ukladu roznicoweg... lub wlaczona jest jego blokada, wystepuja naprezenia wynikajace z roznic predkosci obrotowych 'osi' ... w extremalnym przypadku najslabszy el. np. polos moze puscic...
jak masz watpliwosci narysuj to sobie, to proste

..."Najwyższym osiągnięciem jest pokonać wroga bez walki."
Sun Tzu
Sun Tzu
Nie łapmy się za słówka bo nie o to tu chodzifaziuaz pisze:........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku.....UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach..Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro.

Układ napędowy (innymi słowy układ przeniesienia napędu) to "urządzenie przenoszące energię mech. od silnika do kół jezdnych pojazdu (drogowego, szynowego) w sposób kontrolowany przez kierowcę i zapewniający optymalne wykorzystanie tej energii w różnych warunkach" (taką znalazłem definicję) zawiera więc w sobie m.in. wszystkie występujące w danym samochodzie mechanizmy różnicowe. Układ napędowy UAZ-a nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, więc jako taki nie potrafi kompensować wspomnianej wyżej różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła (przedniej i tylnej osi) na zakrętach. I to miałem na myśli pisząc pierwszy post.
Wracając do sedna, jadąc UAZ-em po suchym asfalcie najlepiej mieć wyłączony przedni napęd - i tu się chyba zgadzamy?
- Chrząścik Tomasz
- Posty: 487
- Rejestracja: czw lis 09, 2006 10:59 pm
- Lokalizacja: Kraków
alez czytam ze zrozumieniemfaziuaz pisze:od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku......Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro.

to co napisales mija sie z prawda... przy zalaczonym 4x4 (a o tym piszemy) pelna kompenscaja roznic naprezen przy roznych predkoscach obrotowych wszystkich 4-rech kol (jazda po luku, uslizg, rozne srednice opon np. na skutek zuzycia itp...) jest mozliwa wylacznie poprzez wszystkie trzy mechanizmy (mosty+centralny).
z twojej wypowiedzi wynika, ze nie widzisz zwiazku pomiedzy naprezeniami na walach i osiach... tak jakby to byly niezalezne uklady.
Jako ciekawostke (zazsane z phorum http://www.patrol4x4.com/forum/) dodam, ze ktos pisal o przypadku uszkodzenia polosi na skutek duzych rożnic w wysokosci bieznika opon przedniej i tylnej osi... na jedna os zalozyl nowe na drugiej pozostaly stare czy jakos tak. Plakal ze to wina trolla, bo gdyby mial centralny mech. roznicowy nic by sie nie stalo... ponoc jezdzil po szutrach...
poza tym zaden uklad roznicowy niczego nie 'umozliwia', zmniejsza tylko ryzyko uszkodzenia elementu ukladu przeniesienia napedu... patent dyferencjalu to zabawka z drugiej polowy 19-stego wieku przedtem tez jakos rozniste pojzda jakos kursowaly.
..."Najwyższym osiągnięciem jest pokonać wroga bez walki."
Sun Tzu
Sun Tzu
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość