Strona 1 z 1

jazda na 4x4 na suchym asfalcie

: wt sty 02, 2007 10:09 am
autor: latocha
witam,
jestem od niedawna szczesliwym wlascicielem UAZa, ale wlasciwie niewiele o nim wiem i jak narazie bardzo malo nim jezdzilem (jako ze wymagal pewnego uzdatnienia do w/w jezdzenia).

mam pytanie:

domyslam sie ze naped na 4 kola mozna uzywac tylko w terenie, na asfalcie i zwlaszcza w zakretach trzeba przedni naped wylaczyc?

dzieki za informacje
marcin

Re: jazda na 4x4 na suchym asfalcie

: wt sty 02, 2007 10:37 am
autor: eMKa
Tak masz rację. UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach. Jazda z zapiętym 4x4 na przyczepnej nawierzchni skutkuje dużymi naprężeniami w układzie napędowym. W najlepszym wypadku powoduje to szybsze zużywanie opon, w gorszym ukręcenie półosi, uszkodzenie "dyfra" lub przegubów.

: wt sty 02, 2007 7:29 pm
autor: klucz13
A ja czasami jeżdzę i nic się nie urwało ukręciło zniszyło itd :)21 a jak tylko spadnie snieg to wogle nierozłączam i se śmigam spod świteł :)21

: wt sty 02, 2007 7:51 pm
autor: gosc
ale ty masz uaza z andoria i tam jest innaczej :wink:

: wt sty 02, 2007 8:51 pm
autor: chiquito83
klucz13 pisze:A ja czasami jeżdzę i nic się nie urwało ukręciło zniszyło itd :)21 a jak tylko spadnie snieg to wogle nierozłączam i se śmigam spod świteł :)21
moze masz takie luzy ze kompensuja naprezenia :lol:

: śr sty 03, 2007 12:16 pm
autor: piotr oskwarek
bo właściciele uaza z andorią to takie luzaki:)21

: pt sty 05, 2007 6:11 pm
autor: faziuaz
UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach.
........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2

: pt sty 05, 2007 7:01 pm
autor: wofka
ja jeździłem nie odpinajac przodu i teraz pzredni most wyje juz od40km/h :)3 :roll: :-?

: pt sty 05, 2007 7:44 pm
autor: reeb
faziuaz pisze:
UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach.
........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2
wolnego :) nie tak szybko...

miedzyosiowy jest dokladnie od tego co napisal eMKa... na zakrecie, poza tym ze kola na jednej osi obracaja sie z roznymi predkosciami obrotowymi to same osie (co za tym idzie waly) obracaja sie z roznymi predkosciami obr. wzgledem siebie (czyt. roznice wystepuja na wszystkich czterech kolach).

jezeli nie ma centralnego ukladu roznicoweg... lub wlaczona jest jego blokada, wystepuja naprezenia wynikajace z roznic predkosci obrotowych 'osi' ... w extremalnym przypadku najslabszy el. np. polos moze puscic...

jak masz watpliwosci narysuj to sobie, to proste :)

: pt sty 05, 2007 10:56 pm
autor: eMKa
faziuaz pisze:
UAZ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a więc układ napędowy nie potrafi kompensować różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła w zakrętach.
........układ napędowy nie potrafi bo..........nie jest od tego,od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2
Nie łapmy się za słówka bo nie o to tu chodzi :wink:
Układ napędowy (innymi słowy układ przeniesienia napędu) to "urządzenie przenoszące energię mech. od silnika do kół jezdnych pojazdu (drogowego, szynowego) w sposób kontrolowany przez kierowcę i zapewniający optymalne wykorzystanie tej energii w różnych warunkach" (taką znalazłem definicję) zawiera więc w sobie m.in. wszystkie występujące w danym samochodzie mechanizmy różnicowe. Układ napędowy UAZ-a nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, więc jako taki nie potrafi kompensować wspomnianej wyżej różnicy odległości pokonywanych przez poszczególne koła (przedniej i tylnej osi) na zakrętach. I to miałem na myśli pisząc pierwszy post.
Wracając do sedna, jadąc UAZ-em po suchym asfalcie najlepiej mieć wyłączony przedni napęd - i tu się chyba zgadzamy?

: sob sty 06, 2007 10:10 am
autor: chera
moge ,moge koledze wytlumaczyc? haha bo teraz to juz wiem:D :roll:

: sob sty 06, 2007 10:17 am
autor: Chrząścik Tomasz
ja rzadko to robię, ale czasem mi się zdaża swoim Miśkiem też na jakiejś dojazdówce nie odłączać na minutkę przodu

: sob sty 06, 2007 7:31 pm
autor: zbyhol
Kiedyś z ogniska po paru (może więcej :-? )browarkach przejechałem 5 km. z włączonym przodem i reduktorem - wytrzymał - :wink:

: sob sty 06, 2007 7:33 pm
autor: faziuaz
to same osie (co za tym idzie waly) obracaja sie z roznymi predkosciami obr. wzgledem siebie
.........a o czym ja piszę???? 8) (czytanie ze zrozumieniem?)

: sob sty 06, 2007 8:17 pm
autor: reeb
faziuaz pisze:od "kompensowania" jest układ różnicowy, zawarty w mostach napędowych,i to on jest jakby najważniejszy,ponieważ umożliwia jazdę po łuku..... 8) .Natomiast,międzyosiowy(jak sama nazwa wskazuje) służy do niwelowania różnicy obrotów (niewielkich, w tym przypadku !) między osiami:przednią i tylnią......Pozdro. :)2
alez czytam ze zrozumieniem :)

to co napisales mija sie z prawda... przy zalaczonym 4x4 (a o tym piszemy) pelna kompenscaja roznic naprezen przy roznych predkoscach obrotowych wszystkich 4-rech kol (jazda po luku, uslizg, rozne srednice opon np. na skutek zuzycia itp...) jest mozliwa wylacznie poprzez wszystkie trzy mechanizmy (mosty+centralny).
z twojej wypowiedzi wynika, ze nie widzisz zwiazku pomiedzy naprezeniami na walach i osiach... tak jakby to byly niezalezne uklady.

Jako ciekawostke (zazsane z phorum http://www.patrol4x4.com/forum/) dodam, ze ktos pisal o przypadku uszkodzenia polosi na skutek duzych rożnic w wysokosci bieznika opon przedniej i tylnej osi... na jedna os zalozyl nowe na drugiej pozostaly stare czy jakos tak. Plakal ze to wina trolla, bo gdyby mial centralny mech. roznicowy nic by sie nie stalo... ponoc jezdzil po szutrach...

poza tym zaden uklad roznicowy niczego nie 'umozliwia', zmniejsza tylko ryzyko uszkodzenia elementu ukladu przeniesienia napedu... patent dyferencjalu to zabawka z drugiej polowy 19-stego wieku przedtem tez jakos rozniste pojzda jakos kursowaly.

: sob sty 06, 2007 8:52 pm
autor: chera
tarcie nigdy nie jest nieskonczone, wiec kola ulegaja poslizgowi dlatego w praktyce mozliwa jest jazda po asfalcie z wlacznym napedem 4x4, chociaz ryzykujemy uszkodzeniem.

: pn sty 08, 2007 1:02 pm
autor: faziuaz
.....ależ właśnie o to chodzi...... :)2