Strona 1 z 3

wydech - a (uwaga trudne) długość rezonansowa

: śr lut 14, 2007 12:49 pm
autor: Grzegorz G.
1) Czy ktoś próbował liczyć jak powinien wyglądać wydech do oryginalnego silnika na okrągłych kolektorach ??
2) Czy oryginalny wydech z jednym tłumikiem przy nietuningowanym silniku jest właściwym rozwiązaniem ??
3) Jak daleko od kolektora powinien znajdować się pierwszy tłumik aby w odpowiednim momencie rozprężyć spaliny i nie podnosić oporów w układzie dolotowym. I jak obliczyć dobranie tej długości do roboczych obrotów silnika ??
Chodzi o to, że mnie przy zastosowaniu znalezionego wzoru "http://fiat-furious.pl/html/tuning_a/mo ... wydech.htm" wychodzi, że przy 3tys. obr./min. ma być 1,7m czyli pewnie tam gdzie oryginalny tłumik. Problem w tym, że nie wiem czy dobrze liczę :-?

A pytam o to wszystko bo zastanawiam się czy kupić oryginał czy pospawać coś odpowiedniejszego - przy okazji odporniejszego na LPG. No i trochę z nudów :wink:

: śr lut 14, 2007 6:09 pm
autor: KleryK
Nudzi Ci siê ? :lol:

Zastanawia³e¶ siê jakie to ma znaczenie wogóle czy masz taki czy ¶maki t³umik ? Ja je¼dzi³em bez tlumika i ca³ej rury wydechowej i nie by³o ¿adnej ró¿nicy poza niebywa³± g³o¶no¶ci±:)

: śr lut 14, 2007 6:36 pm
autor: Tołdi
pamiętam że obliczenie tego to bardzo trudna sprawa. Łatwiej chyba udać się do fachowca od wyczynowych silników, on to zrobi na czuja. Parę razy na hamowni i będzie git. Pytanie tylko po co do tego silnika takie kombinacje.

: śr lut 14, 2007 7:15 pm
autor: dziczek
takie obliczenia dają jakiś efekt przy silnikach dwusuwowych. Komora rezonansowa [rozprężna] jeszcze jakoś też się nazywa od nazwiska jakiegoś Niemca,daje nawet 100% przyrostu mocy przy odpowiedniej pojemności i kształcie.
W 4-suwach to im większe światło, -> tym mniejszy opór -> wylotu tym lepiej.
No ale może coś się zmieniło :roll:

: śr lut 14, 2007 8:38 pm
autor: niemand
No nie do konca , jak przesadzisz z tym wolnym wydechem w nowoczesniejszych silnikach, bez przepisania mapy zaplonu i wtrysku ,to nie tylko stracisz na mocy ale zostana wypalone gniazda i zawory wydechowe.....
W uazie nie bedzie az tak drastycznie :D

Re: wydech - a (uwaga trudne) długość rezonansowa

: śr lut 14, 2007 8:42 pm
autor: piotrek_uaz
Polecam ksiazke: Graham Bell Four Stroke Performence Tuning.
Jest w niej wszystko lacznie ze wzorami do silnikow czterocylindrowych (w szczegolnosci do kolektorow wydechowych)

Zacznij lepiej od policzenia kolektora wydechowego i wyspawania takiego - to moze naprawde sporo dac.

Reszta na warunki UAZowe to ... kojarzy mi sie z magnetyzerami i strumienicami naddzwiekowymi i innym badziewiem...

Ciekawe czy wywolalem wojne :) :)
Piotr

: śr lut 14, 2007 8:48 pm
autor: niemand
W uazie to chyba kolektor"rownocisnieniowy" niewiele da :D :D ,ale moge byc w bledzie :D

: śr lut 14, 2007 8:49 pm
autor: piotrek_uaz
niemand pisze:W uazie to chyba kolektor"rownocisnieniowy" niewiele da :D :D ,ale moge byc w bledzie :D
a co to takiego ?
:o

4-2-1 powinien byc

: śr lut 14, 2007 8:52 pm
autor: niemand
To wlasnie to chodzi oto aby spaliny z kazdego cylindra mialy takie same opory :D
Moze ktos to wyprubuje i podzieli sie wnioskami :lol:

: śr lut 14, 2007 9:26 pm
autor: castrol22
to moze ja sie wypowiem mam silnik wolgi + kolektor wydechowy 4-2-1 z rzadowej wolgi kanaly wypolerowane (ssace i wydechowe) dalej portki ok 50cm i dalej rura srednicy 52mm z jednym przelotowym tlumikiem od forda mondeo v6(srodkowy) i jest o niebo lepiej predkosci rzedu 1xxkm/h nie stanowi problemu auto lepiej sie wkreca i jest "elastyczniejsze" moge zrobic fotki i podrzucic tylko jak ktos mi powie jak :D badz zapraszam do mnie w wawie na obejrzenie

: czw lut 15, 2007 7:48 am
autor: Grzegorz G.
Jak pisałem chodzi o to, że oryginalny wydech na LPG na długo nie starcza. A skoro mam dorabiać to dlaczego nie zrobić tego fachowo. Wkońcu pospawanie takiego pudełka Obrazek
to nie jest taki duży problem.
Inna sprawa, w którym miejscu to umieścić aby sens miało. Wzór nie wygląda groźnie:
:)1
http://fiat-furious.pl/html/tuning_a/mo ... wydech.htm
"Długość rezonansową liczymy ze wzoru:
Obrazek
gdzie:
a - prędkość średnia przepływu impulsów w kanałach wylotowych (m/s) , która dla silników czterosuwowych wynosi 510 m/s
n - obroty, przy których ma być uzyskana największy wzrost moc silnika (m/s) ,
Qw - wielkość otwarcia zaworu wydechowego w stopniach obrotu wału korbowego (°o.w.k.), po której w kanale wydechowym ma być uzyskane maksymalne podciśnienie . Dla silników z oryginalnymi wałkami rozrządu , wartość Qw wynosi około 120°o.w.k."
:)1
Tylko jakoś jednostki nie chcą mi się zgodzić. Mnie wychodzi jakieś 1,7m od początku układu przy 3 tys. obrotów. Mógłby ktoś policzyć i sprawdzić czy nie robię błędu ??

I jeszcze jedno: wiem, że można do fachowca, ale sami wiecie... :wink:

A kolektor: chyba raczej nie. 8) Oczywiście jak bedę kiedyś ściągał to sprawdzę czy nie ma zadziorów i czy otwory z głowicą się pokrywają.

: czw lut 15, 2007 11:42 am
autor: Kielon
A to przepraszam po co rzezbic suprwydajny wydech sportowobezoporowy turbo plus jesli ma byc juz przy samym poczatku zdupcony ruskim kolektorem? nie nabijam sie, ja w tym nie widze konsekwencji ani celowosci. wlasnie od kolektora trzeba zaczac, powiedzialbym ze od niego zalezy najwiecej. a co do dlugosci rezonansowej to jak juz licz ja dla malych obrotow w uazie ponizej 2000 bo na tym polu jestes w stanie cos zmienic a powyzej niewiele odczujesz. W UAZIE powiadam...

: czw lut 15, 2007 12:36 pm
autor: Grzegorz G.
Czy to tak trudno zrozumieć - kolektor mam sprawny !! tylko wydech muszę zmienić - wsio...
Jak mi popęka kolektor to będę o kolektor pytał :wink:

A co do obrotów to tak dokładnie planowałem zrobić: 2-3 tys./min. :)2

Ale po takim zmyciu głowy to chyba jednak kupię oryginalny wydech hehe...

: czw lut 15, 2007 4:11 pm
autor: UAZ Adventure
Ale, dlaczego miał by Ci pęknąć kolektor nie rozumem ?? ?? ??

: czw lut 15, 2007 6:34 pm
autor: piotrek_uaz
Kielon pisze:A to przepraszam po co rzezbic suprwydajny wydech sportowobezoporowy turbo plus jesli ma byc juz przy samym poczatku zdupcony ruskim kolektorem?
Wlasnie tez tego nie rozumiem.
To troche tak jak placic za fryzjera bardzo brzydkiej kobiecie :) Mozna, tylko po co ???? :)

Piotr

: czw lut 15, 2007 8:40 pm
autor: Grzegorz G.
robicie sobie jaja, tak ?? :evil:
Wydech zmieniam bo zżarty a nie dla widzimisię...
a kolektor zaraz pójdę sam młotkiem popękam, no !!

: czw lut 15, 2007 8:52 pm
autor: UAZ Adventure
Niech kolega wyluzuje, co się tak bulwersujesz ??

: czw lut 15, 2007 9:29 pm
autor: Grzegorz G.
kto, ja ?? :wink:

: czw lut 15, 2007 9:37 pm
autor: piotrek_uaz
Grzegorz G. pisze:robicie sobie jaja, tak ?? :evil:
Wydech zmieniam bo zżarty a nie dla widzimisię...
a kolektor zaraz pójdę sam młotkiem popękam, no !!
jakie pomysly, takie komentarze :)19 :)19

: czw lut 15, 2007 11:23 pm
autor: mario-kol
po moich pbliczeniach wychodzi 51cm

: pt lut 16, 2007 1:06 am
autor: klucz13
mario-kol pisze:po moich pbliczeniach wychodzi 51cm
A napewno dobrze policzyłeś :wink:
:)21

: pt lut 16, 2007 10:40 am
autor: Grzegorz G.
piotrek_uaz pisze: jakie pomysly, takie komentarze :)19 :)19
jaka wiedza takie komentarze raczej :-?

: pt lut 16, 2007 7:55 pm
autor: piotrek_uaz
Grzegorz G. pisze:
piotrek_uaz pisze: jakie pomysly, takie komentarze :)19 :)19
jaka wiedza takie komentarze raczej :-?
Jakbys przylazl do mnie z browarem, to bym Ci zeskanowal pare stron ksiazki, gdzie sa wzory do wydechow , a nie jakies wynalazki o strumienicach, rezonansach i innej czarnej magii
:wink: :)21

Jakby co, to mecz mnie - to wyszperam ta ksiazke.


Piotrek

: pt lut 16, 2007 8:47 pm
autor: gri74
Grzegorz jak juz tak modzisz, to zakup sobie kolektor od wołgi dwururowy

castrol 22 ma taki

: pt lut 16, 2007 9:13 pm
autor: klucz13
gri74 pisze:Grzegorz jak juz tak modzisz, to zakup sobie kolektor od wołgi dwururowy

castrol 22 ma taki
I tak będzie do dupy kolektor należy policzyć i wykonać od początku uwzględniając fazy wydechu i wszystkie inne duderele, założyć i się przekonać że dużej różnicy nie ma :)21 i mieć pełną satysfakcję z porządnie wykonanej nikomu nie potrzebnej pracy :)21