wentylator-grzanie-amfibia

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

uadam
Posty: 547
Rejestracja: pt mar 05, 2004 10:11 pm
Lokalizacja: Warszawa

wentylator-grzanie-amfibia

Post autor: uadam » czw cze 28, 2007 11:06 am

Sytuacja wygląda następująco. Silnik Wołga w Uazie przerobionym na amfibię. Zdjęcia jak to wygląda tutaj http://12345.newtone.ca
Silnik umieszczony jest w zamkniętej komorze, gdzie wlot tylko jest z przodu przed chłodnicą (klapa na zdjęciu z wlotem została zdjęta). Wentylator standardowy (6 łopatkowy), pchający powietrze od strony silnika (niestety gorącego) na chłodnicę, do której dostaje się z góry wlotem chłodne powietrze. Skutek - grzeje się i to bardzo (90-100 stopni). Rozważam kilka wariantów rozwiązania sytuacji. Bardzo będę wdzięczny za rady i pomysły, co zrobić:

1. Odwrócić łopatki i zmienić kierunek przepływu powietrza tak aby wentylator ciągnął powietrze przez chłodnicę w kierunku silnika.

2. Dołożyć elektrowentylator przed chłodnicą.

3. Doprowadzić (rurą z wentylatorem) chłodne powietrze w stronę wentylatora od strony silnika (pobór powietrza z zewnętrz)
rybak

Jakub p.
 
 
Posty: 142
Rejestracja: pn sie 22, 2005 5:00 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jakub p. » czw cze 28, 2007 3:19 pm

Nie widziałem komory i zabudowy silnika w Twoim wozie.
W zwykłych pojazdach wentylator między silnikiem a chłodnicą zasysa powietrze od strony chłodnicy. W Twoim przypadku nadmuchuje. Najprościej będzie zmienić kierunek przepływu powietrza-czyli zasys w kierunku silnika.

pozdrawiam
Jakub.

Awatar użytkownika
Tomek_B
Posty: 376
Rejestracja: wt wrz 13, 2005 1:19 pm
Lokalizacja: Chojnice

Post autor: Tomek_B » czw cze 28, 2007 7:36 pm

Dołożenie wentylatora i rury ze świeżym na pewno by nie zaszkodziło. :)2
GyGy 5479591

Uaz 469 B

Awatar użytkownika
Majkello
Posty: 316
Rejestracja: pt paź 04, 2002 8:53 pm
Lokalizacja: Warszawa Białołęka

Re: wentylator-grzanie-amfibia

Post autor: Majkello » czw cze 28, 2007 7:53 pm

uadam pisze:Silnik Wołga w Uazie przerobionym na amfibię.
1. Odwrócić łopatki i zmienić kierunek przepływu powietrza tak aby wentylator ciągnął powietrze przez chłodnicę w kierunku silnika.
To po pierwsze: silnik ma spory potencjał ogrzewania powietrza - kolektor wydechowy itp. z kolei sam blok oddaje ciepło wolniej niż chłodnica. więc bilans termiczny w sytuacji kiedy najpierw powietrze owiewa chłodnicę a potem silnik bardziej sprzyja chłodzeniu silnika.
W amfibii jest jeszcze jedna opcja: możesz puścić ciecz chłodzącą przez jakiś wymiennik ciepła z woda obmywającą kadłub (może być zwykła dłuższa rura wpuszczona w płaszczyznę kadłuba poniżej linii wodnej.
Pompie wodnej chyba to nie zaszkodzi, a zwiększy sie ilość wody odbierającej ciepło od silnika i powierzchnia odbioru. No a w wodzie kiedy opływ powietrza wynikający z prędkości jazdy jest za wolny, takie chłodzenie pozwoli zachować stabilny bilans cieplny.
to mówiłem ja - amfibista-teoretyk :)21
Michał "Majkello"
UAZ -expect the unexpected....

Jakub p.
 
 
Posty: 142
Rejestracja: pn sie 22, 2005 5:00 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Jakub p. » czw cze 28, 2007 10:30 pm

Stary...
...obróć sobie ten wentylator...

3m się...
Jakub.

Awatar użytkownika
Gazon
Posty: 389
Rejestracja: wt sie 09, 2005 8:40 pm
Lokalizacja: Abinsk Rosjia

Post autor: Gazon » sob cze 30, 2007 9:58 pm

Wentylator powinien ciagnoc powietrze w strone silnika , powinno byc tez odprowadzenie cieplego powietrza z komory silnika , mozesz przed chlodnica zamontowac solidna chlodnice oleju , ktora znacznie zmniejszy temperature silnika.
Pozdrawiam z Kalkazu
Gazon
Gaz 69-57rp, Gaz 69-72rp,UAZ, MB 123,BMW 316,

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: wentylator-grzanie-amfibia

Post autor: vandall1 » ndz lip 01, 2007 8:15 am

Majkello pisze:..........
W amfibii jest jeszcze jedna opcja: możesz puścić ciecz chłodzącą przez jakiś wymiennik ciepła z woda obmywającą kadłub (może być zwykła dłuższa rura wpuszczona w płaszczyznę kadłuba poniżej linii wodnej.
Pompie wodnej chyba to nie zaszkodzi, a zwiększy sie ilość wody odbierającej ciepło od silnika i powierzchnia odbioru. No a w wodzie kiedy opływ powietrza wynikający z prędkości jazdy jest za wolny, takie chłodzenie pozwoli zachować stabilny bilans cieplny.
to mówiłem ja - amfibista-teoretyk :)21
Koncepcyjka całkiem słuszna.Nie inaczej bowiem chłodzone sa silniki jednostek pływających:bądż bezpośrednio wodą zaburtową,bądż przez wymiennik ciepła./"marynizacja silnika"-czyli przystosowanie go do pracy na jednostce pływającej/.Tu wydaje się,że lepszym /ale bardziej skomplikowanym i drozszym/wariantem jest wymiennik.
Niestety problem wraca gdy amfibia wyjedzie z wody :roll:
Bo nie ma wody :o :)20
Po prostu: dobry nawiew i wyciąg plus ew powiekszenie powierzchni chłodnicy.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

uadam
Posty: 547
Rejestracja: pt mar 05, 2004 10:11 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: uadam » ndz lip 01, 2007 9:08 am

Dzięki za dotychczasowe sugestie i rady. Co do wymiennika ciepła, to jest już zamontowany woda zaburtową. Pomaga on i to bardzo w czasie pływania. Ale problem grzania się dotyczy jazdy po drodze.
rybak

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość