wentylator-grzanie-amfibia
Moderator: Student
wentylator-grzanie-amfibia
Sytuacja wygląda następująco. Silnik Wołga w Uazie przerobionym na amfibię. Zdjęcia jak to wygląda tutaj http://12345.newtone.ca
Silnik umieszczony jest w zamkniętej komorze, gdzie wlot tylko jest z przodu przed chłodnicą (klapa na zdjęciu z wlotem została zdjęta). Wentylator standardowy (6 łopatkowy), pchający powietrze od strony silnika (niestety gorącego) na chłodnicę, do której dostaje się z góry wlotem chłodne powietrze. Skutek - grzeje się i to bardzo (90-100 stopni). Rozważam kilka wariantów rozwiązania sytuacji. Bardzo będę wdzięczny za rady i pomysły, co zrobić:
1. Odwrócić łopatki i zmienić kierunek przepływu powietrza tak aby wentylator ciągnął powietrze przez chłodnicę w kierunku silnika.
2. Dołożyć elektrowentylator przed chłodnicą.
3. Doprowadzić (rurą z wentylatorem) chłodne powietrze w stronę wentylatora od strony silnika (pobór powietrza z zewnętrz)
Silnik umieszczony jest w zamkniętej komorze, gdzie wlot tylko jest z przodu przed chłodnicą (klapa na zdjęciu z wlotem została zdjęta). Wentylator standardowy (6 łopatkowy), pchający powietrze od strony silnika (niestety gorącego) na chłodnicę, do której dostaje się z góry wlotem chłodne powietrze. Skutek - grzeje się i to bardzo (90-100 stopni). Rozważam kilka wariantów rozwiązania sytuacji. Bardzo będę wdzięczny za rady i pomysły, co zrobić:
1. Odwrócić łopatki i zmienić kierunek przepływu powietrza tak aby wentylator ciągnął powietrze przez chłodnicę w kierunku silnika.
2. Dołożyć elektrowentylator przed chłodnicą.
3. Doprowadzić (rurą z wentylatorem) chłodne powietrze w stronę wentylatora od strony silnika (pobór powietrza z zewnętrz)
rybak
Re: wentylator-grzanie-amfibia
To po pierwsze: silnik ma spory potencjał ogrzewania powietrza - kolektor wydechowy itp. z kolei sam blok oddaje ciepło wolniej niż chłodnica. więc bilans termiczny w sytuacji kiedy najpierw powietrze owiewa chłodnicę a potem silnik bardziej sprzyja chłodzeniu silnika.uadam pisze:Silnik Wołga w Uazie przerobionym na amfibię.
1. Odwrócić łopatki i zmienić kierunek przepływu powietrza tak aby wentylator ciągnął powietrze przez chłodnicę w kierunku silnika.
W amfibii jest jeszcze jedna opcja: możesz puścić ciecz chłodzącą przez jakiś wymiennik ciepła z woda obmywającą kadłub (może być zwykła dłuższa rura wpuszczona w płaszczyznę kadłuba poniżej linii wodnej.
Pompie wodnej chyba to nie zaszkodzi, a zwiększy sie ilość wody odbierającej ciepło od silnika i powierzchnia odbioru. No a w wodzie kiedy opływ powietrza wynikający z prędkości jazdy jest za wolny, takie chłodzenie pozwoli zachować stabilny bilans cieplny.
to mówiłem ja - amfibista-teoretyk

Michał "Majkello"
UAZ -expect the unexpected....
UAZ -expect the unexpected....
Wentylator powinien ciagnoc powietrze w strone silnika , powinno byc tez odprowadzenie cieplego powietrza z komory silnika , mozesz przed chlodnica zamontowac solidna chlodnice oleju , ktora znacznie zmniejszy temperature silnika.
Pozdrawiam z Kalkazu
Gazon
Pozdrawiam z Kalkazu
Gazon
Gaz 69-57rp, Gaz 69-72rp,UAZ, MB 123,BMW 316,
Re: wentylator-grzanie-amfibia
Koncepcyjka całkiem słuszna.Nie inaczej bowiem chłodzone sa silniki jednostek pływających:bądż bezpośrednio wodą zaburtową,bądż przez wymiennik ciepła./"marynizacja silnika"-czyli przystosowanie go do pracy na jednostce pływającej/.Tu wydaje się,że lepszym /ale bardziej skomplikowanym i drozszym/wariantem jest wymiennik.Majkello pisze:..........
W amfibii jest jeszcze jedna opcja: możesz puścić ciecz chłodzącą przez jakiś wymiennik ciepła z woda obmywającą kadłub (może być zwykła dłuższa rura wpuszczona w płaszczyznę kadłuba poniżej linii wodnej.
Pompie wodnej chyba to nie zaszkodzi, a zwiększy sie ilość wody odbierającej ciepło od silnika i powierzchnia odbioru. No a w wodzie kiedy opływ powietrza wynikający z prędkości jazdy jest za wolny, takie chłodzenie pozwoli zachować stabilny bilans cieplny.
to mówiłem ja - amfibista-teoretyk
Niestety problem wraca gdy amfibia wyjedzie z wody

Bo nie ma wody


Po prostu: dobry nawiew i wyciąg plus ew powiekszenie powierzchni chłodnicy.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość