G³upie pytanie dot syntetycznego oleju :)

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

G³upie pytanie dot syntetycznego oleju :)

Post autor: KleryK » śr lis 07, 2007 6:44 pm

Witam :)

Mam pytanie. Dlaczego do starych silników jak UAZowy nie wolno lac oleju syntetycznego np. 5W/40 i chce m±drej odpowiedzi :).

1) Argument o tym ¿e jest rzadki nie odpowiada bo minera³ po 5ty¶ km jest jak benzyzna a syntetyk po 10ty¶ km jest jeszcze oleisty mocno. Albo mamy temp +30 stopni, minera³ prawie ma konsystencje gazow± a syntetyk normaln± jeszcze konsystencjê :)

2) Wyp³ucze uszczelki ? - Ale je¿eli mam nówkê po remoncie i nowiutkie gumowe uszczelki poprawione silikonem ?

3) Straci kompresjê bo zniknie nagar- czym siê ró¿ni nówka na minerale od nówki na syntetyku w tym wzglêdzie ?

-----------------------
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

Awatar użytkownika
Kasprol
Posty: 1605
Rejestracja: sob kwie 26, 2003 10:22 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Kasprol » śr lis 07, 2007 7:43 pm

nie zaleca sie zalewac starych uzywanych silników syntetykami lub półsystetykami :lol: :lol: jezeli masz silnik po remoncie wszystko zrobione na tip top pieknie spasowane to nie widze przeciw wskazań :lol: :lol:
Mój Tel 502-449-548 juz działam
Jeep reaktywacja faza kolejna destrukcja

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Post autor: chiquito83 » śr lis 07, 2007 7:49 pm

olej do silnika po remoncie wlewa sie taki jak nakazal producent, chociaz, sprawdz. zalej syntetykiem a pozniej opowiedz na forum czy cos sie stalo :)

Awatar użytkownika
Pepek
Posty: 2333
Rejestracja: wt gru 19, 2006 11:29 am
Lokalizacja: wROCŁAW

Post autor: Pepek » śr lis 07, 2007 7:58 pm

Starego typu silniki mają inne pasowania niż nowe. Jak zalejesz syntetyk to może się okazać, że będziesz miał bardzo słabe ciśnienie. Spytaj najlepiej szlifierza jak ci popasował panewki i sprawdź pompę olejową czy niema luzów. Może bedziesz pierwszym właścicielem UAZa jeżdzącym na syntetyku :wink:
Def 110 SW 300tka i to nie jest ostatnie moje słowo

Awatar użytkownika
L80
Posty: 646
Rejestracja: pn gru 23, 2002 5:55 pm
Lokalizacja: Mlawa

Post autor: L80 » śr lis 07, 2007 8:15 pm

też nosiłem się z takim samym problemem
posłuchalem mechanika i nie zalałem syntetycznego
bo że to taki w starym silniku wypłukuje nagar który może trafić gdzięś tam i coś uszkodzić
np zarysować panewke

ale w silniku po remącie bym sie nie zawachal
w końcu dobry olej a takimi są syntetyczne trzyma swoje parametry w szerokim zakresie temperatury

na zime 0W40
na lato 5W50

Awatar użytkownika
Doktor200
Posty: 1563
Rejestracja: pt lut 18, 2005 11:37 pm
Lokalizacja: Markuszów
Kontaktowanie:

Post autor: Doktor200 » śr lis 07, 2007 8:54 pm

ja syntetyk lalem ze dwa razy do uaza, tylko cisnienie male bylo i jak sie dobrze zagrzal to sie lekko tlila kontrolka od smarowania , ale i na zegarze niebylo bogato, ale poki olej w silniku jest i pompa sprawna nic mu niegrozi
GazikoLandPatrol z pakietem V8, project :)17

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

Post autor: KleryK » czw lis 08, 2007 3:03 am

Bo póki co wstawiam andoriê i bêdê w piwnicy remontowac starego poczciwego 2.5 benzyzniaka :). A od kilku miesiêcy zastanawia mnie w³asnie temat dlaczego do nówki silnika nie syntetyk skoro ma on tyle zalet dotycz±cych lepko¶ci, ¿ywotno¶ci, smarowania i wytrzyma³o¶ci.

Najwy¿ej kilka stów pójdzie w b³oto :) ale jak wyremontuje mój silniczek to zaleje go syntetykiem :) Ale relacje jak dobrze pójdzie bêd± najwcze¶niej za rok :)
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » czw lis 08, 2007 8:57 am

syntetyk ze względu na swoją małą lepkość nie spowoduje ci dobrego smarowania w starych silnikach typu uaz, wołga. Gdyz tu smarowanie jest przede wszystkim rozbryzgowe.
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

Awatar użytkownika
toldi
 
 
Posty: 192
Rejestracja: ndz kwie 09, 2006 3:30 pm
Lokalizacja: nowy dwor gd,koscierzyna

Post autor: toldi » czw lis 08, 2007 9:44 am

KleryK pisze: zastanawia mnie własnie temat dlaczego do nówki silnika nie syntetyk skoro ma on tyle zalet dotyczących lepkości, żywotności, smarowania i wytrzymałości.
właśnie dlatego, że 'nówka'- nowy lub po remoncie silnik ma się dotrzec a im lepszy olej olej tym lepsze smarowanie i proces docierania bardzo sie wydłuża...są nawet specjalne oleje 'docierające'. a co do olei syntetycznych to jedna wielka bzdura, że coś tam wyplukają, zatkają itd.. z tym że akurat syntetyk to finansowe nieporozumienie ale półsyntetyk jak najbardziej :)2 szczególnie odczuwa się to w zimę i w dieslu- przy ujemnych temperaturach o wiele lepiej zapala, olej nie gęstnieje tak bardzo i np. niektóre silniki wykazują mniejsze zużycie paliwa, taki efekt uboczny :wink: awracając jeszcze do tego 'wypłukiwania' silnika przez syntetyki to by się zgadzało ale tak ze trzydzieści lat temu kiedy oleje były jednosezonowe, bez żadnych dodatków.. a jak ktoś nie wierzy to niech wymieni olej na np. Lotosa mineralnego- ten olej ma lepsze dodatki myjące silnik niż niejeden syntetyk na rynku, po paru tysiącach kilometrów bardzo dobrze to widac jak się zdejmie pokrywę od klawiatury...no.
Daj mi siłę do walki z czym walczyć mogę i rozum, żebym nie walczył z czym walczyć nie powinienem...

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

Post autor: KleryK » czw lis 08, 2007 11:03 am

klasa lepko¶ci SAE - 20W/40
lepko¶æ kinematyczna w temp. 1000C mm2/s 15,0
wska¼nik lepko¶ci - 135

klasa lepko¶ci SAE - 5W/40
lepko¶æ kinematyczna w temp. 1000C mm2/s 14,10
wska¼nik lepko¶ci - 169

klasa lepko¶ci SAE - 10W/60
lepko¶æ kinematyczna w temp. 1000C mm2/s 22,3
wska¼nik lepko¶ci - 170

lepkosc kinematyczna to odporno¶c na ¶cinanie czyli wytrzyma³o¶c oleju w miejscach tarcia i jego przyczepno¶c tam¿e

wska¼nik lepko¶ci to im wy¿szy tym lepsze zachowanie siê oleju znaczy zachowanie lepko¶ci w wiêkszym zakresie temperatur.
Pierwszy to minera³ zalecany wedle instrukcji do UAZa
Dwa kolejne to syntetyki z twego co wiem to
wska¼nik lepko¶ci


A co do finansowego nieporozumienia to ja leje do osobówki syntetyk orlena 5W/40 to w sumie nie pe³ny syntetyk( takich na rynku jest dos³ownie kilka) , tylko pó³syntetyk hydrokrakowany co skutkuje w³a¶ciwo¶ciami syntetyka na bazie oleju mineralnego. Jest to drastyczna wiêkszo¶c "syntetyków" na rynku :). A 5.5 litra oleju do mojego samochodu syntetyka kosztuje mnie oko³o 100z³ :) w centrum dystrybucji paliw orlen :)
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

Awatar użytkownika
Kielon
Posty: 364
Rejestracja: pn wrz 25, 2006 3:38 pm
Lokalizacja: KATOWICE

Post autor: Kielon » czw lis 08, 2007 8:29 pm

nie nalezy lac z dwoch przyczyn;

pierwsza to jak ktos pisal pasowanie luzniejsze niz wspolczesnie i nie trzeba pytac szlifierza jakie zrobil bo spiesze z odpowiedzia- takie jak fabryczne bo robi wedlug katalogu, a jeszcze po setce dorzucil od siebie zeby nie bylo reklamacji ze sie zatarlo. nie domyslam sie, jestem z branzy

drugi to nizsza zazwyczaj lepkosc tych olejow, a nawet jesli jest zblizona, to doskonala plynnosc tych olejow zwlaszcza na cieplo sprawia ze uazowa pompa nawet nowa i poprawiona ma klopot z zassaniem i wydajnym tloczeniem BO MA ZA DUZE ZEBY wspolczesne pompy sa konstruowane z mysla o rzadkich olejach, a nasza ruska w lato powinna dostac 20w50
Kielon pomóc może, na pewno nie zaszkodzi :)
Uljan 469b

Awatar użytkownika
Kielon
Posty: 364
Rejestracja: pn wrz 25, 2006 3:38 pm
Lokalizacja: KATOWICE

Post autor: Kielon » czw lis 08, 2007 8:41 pm

Doktor200 pisze:ja syntetyk lalem ze dwa razy do uaza, tylko cisnienie male bylo i jak sie dobrze zagrzal to sie lekko tlila kontrolka od smarowania , ale i na zegarze niebylo bogato, ale poki olej w silniku jest i pompa sprawna nic mu niegrozi
Kurde nie lubie sie czepiac ale jesli uwazasz ze jazda z minimalnym cisnieniem jest wporzo a tlaca kontrolka ok, to powodzenia. uaz ma ogromna wprost powierzchnie panewek co rozklada dobrze obciazenie i chroni w pewnym stopniu przed zatarciem, ale kazdy inny silnik bys w ten sposob zabil :)2
Kielon pomóc może, na pewno nie zaszkodzi :)
Uljan 469b

Awatar użytkownika
gri74
 
 
Posty: 5786
Rejestracja: pn lis 24, 2003 9:40 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: gri74 » czw lis 08, 2007 8:51 pm

właśnie dlatego, że 'nówka'- nowy lub po remoncie silnik ma się dotrzec a im lepszy olej olej tym lepsze smarowanie i proces docierania bardzo sie wydłuża...są nawet specjalne oleje 'docierające'. a co do olei syntetycznych to jedna wielka bzdura, że coś tam wyplukają, zatkają itd.. z tym że akurat syntetyk to finansowe nieporozumienie
Jesteś w stanie poprzeć to jakimiś faktami lub wiarygodnymi materiałami ??
Diffland .pl
Diffland Classic Car .pl

i wiele innych )

Awatar użytkownika
KleryK
Posty: 749
Rejestracja: ndz lut 03, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gdañsk
Kontaktowanie:

Post autor: KleryK » czw lis 08, 2007 9:42 pm

Kielon pisze:drugi to nizsza zazwyczaj lepkosc tych olejow, a nawet jesli jest zblizona, to doskonala plynnosc tych olejow zwlaszcza na cieplo sprawia ze uazowa pompa nawet nowa i poprawiona ma klopot z zassaniem i wydajnym tloczeniem BO MA ZA DUZE ZEBY wspolczesne pompy sa konstruowane z mysla o rzadkich olejach, a nasza ruska w lato powinna dostac 20w50
1. Je¿eli nie s± spasowane to bêdzie po prostu gorsze ci¶nienie które trzeba nadrabiac nagarem ? Czyli silnik bêdzie ca³y czas mia³ tak± moc jak na dotarciu ?

2. Nie chce siê k³ócic, ale spuszcza³em wiele oleji z silników i minera³ przepracowany jest rzadki jak benzyna, wczoraj spuszcza³em 5W/40 syntetyk i by³ du¿o gêstszy ni¿ nie jeden minera³. Wiêc wedle twojej teorii pompa nie powinna przepracowanego i gor±cego minera³a ssac bo jest rzadszy ni¿ syntetyk w temp. 20 stopni. Bo ja w lato mam na 15W/40 przyzwoite ci¶nieie na minerale mimo ¿e jest rzadki cholernie. Ale za³ó¿my ¿e masz racje, wymiana pompy na nowocze¶niejsz± z mniejszymi zêbami za³atwi sprawê ?
UAZ 469B 80/85' uazo-wołga syntetyk 5W/50 na dotarciu :)

Awatar użytkownika
Doktor200
Posty: 1563
Rejestracja: pt lut 18, 2005 11:37 pm
Lokalizacja: Markuszów
Kontaktowanie:

Post autor: Doktor200 » czw lis 08, 2007 11:05 pm

ja przejezdzilem dwa lata na sunyetyku z minimalnym cisnieniem , potem sie skonczyl, ale jezdzony byl praktycznie tylko w terenie, poprostu sie zuzyl
GazikoLandPatrol z pakietem V8, project :)17

Awatar użytkownika
Kielon
Posty: 364
Rejestracja: pn wrz 25, 2006 3:38 pm
Lokalizacja: KATOWICE

Post autor: Kielon » pt lis 09, 2007 7:01 pm

@klerk
nigdy nie bylem zwolennikiem nagaru. luzne pasowanie jest wynikiem konstrukcji i jakosci materialow, np tloki tak puchna od temp, ze w starszym wykonaniu mialy dla kompensacji nacinany plaszcz. itd..
po prostu nie mozna inaczej obrobic (ciasniej) tego silnika. dlatego przewidziany jest do niego olej o sporej lepkosci. zreszta kiedys innych po prostu nie bylo i konstruktor o nich nie musial myslec.

co do rzadkiego jak woda mineralnego oleju- tak, w wyniku zaniedbania. po prostu zbyt dlugo uzywany. przypominamy-radzimy; nie jezdzic z kosa na ramieniu rowerem oraz zmieniac olej (kiepski) co 10 000km.

wymiana pompy duzo poprawi, ale pasowania sie i tak nie przeskoczy- generalnie jest to paradoks, ale olej swietnej jakosci moze byc w tym przypadku gorszym rozwiazaniem niz lotos zima i lubro w upaly
Kielon pomóc może, na pewno nie zaszkodzi :)
Uljan 469b

Awatar użytkownika
SANCHEZ
Posty: 458
Rejestracja: wt sty 06, 2004 8:34 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: SANCHEZ » sob lis 10, 2007 11:42 am

8) Ja tak sobie myśle Kleryk , że oryginalne uszczelnienie silnika by nieprzezyło oleju syntetycznego. W nowoczesnych silnikach jest czasami z tym problem a co dopiero silnik Uaza gdzie wał jest uszczelnionym sznurem który zawsze cieknie :-)
UAZ 469B 4x4, ZIŁ 157 6x6, GAZ 66 4X4, STAR 66 6X6 - THE POWER OF DREAMS

Awatar użytkownika
SANCHEZ
Posty: 458
Rejestracja: wt sty 06, 2004 8:34 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: SANCHEZ » sob lis 10, 2007 11:43 am

8) A tak przy okazji dakj namiary na siebie to przyjedziemy z Borowym ocenić twój remoncik autka
UAZ 469B 4x4, ZIŁ 157 6x6, GAZ 66 4X4, STAR 66 6X6 - THE POWER OF DREAMS

Awatar użytkownika
Kielon
Posty: 364
Rejestracja: pn wrz 25, 2006 3:38 pm
Lokalizacja: KATOWICE

Post autor: Kielon » ndz lis 11, 2007 4:11 pm

SANCHEZ pisze:8) Ja tak sobie myśle Kleryk , że oryginalne uszczelnienie silnika by nieprzezyło oleju syntetycznego. W nowoczesnych silnikach jest czasami z tym problem a co dopiero silnik Uaza gdzie wał jest uszczelnionym sznurem który zawsze cieknie :-)
no ale to nie jest prawda ze syntetyk niszczy uszczelki, przeciez nikt by takiego oleju na rynek nie puscil.. po prostu ma doskonale wlasciwosci myjace i w silnikach o duzym przebiegu rozpuszcza szlamy i osady zgromadzone w roznych szczelinach i czesto je przez to rozszczelnia. ale przy sprawnych a tym bardziej nowych uszczelkach to problem nie istnieje
Kielon pomóc może, na pewno nie zaszkodzi :)
Uljan 469b

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » ndz lis 11, 2007 5:34 pm

Tak czytam o lepkościach, rozpuszczaniu uszczelek (brednia) i innych właściwościach oleju syntetycznego...
i doszedłem do wniosku że jest jeden najwazniejszy chyba powód nie lania syntetyku do uazowych silników... cena...
Uaz uszczelniony sznurem zawsze bedzie lał olej (po 10 latach użytkowania) i nie ma na to rady... chyba ze notoryczna wymiana panewek) i jak zalejsze mineral, a do tego jeszcze np taki superol to zawsze taniej i mniej wyleci...
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

Awatar użytkownika
Doktor200
Posty: 1563
Rejestracja: pt lut 18, 2005 11:37 pm
Lokalizacja: Markuszów
Kontaktowanie:

Post autor: Doktor200 » ndz lis 11, 2007 7:46 pm

stef pisze: Uaz uszczelniony sznurem zawsze bedzie lał olej (po 10 latach użytkowania)

tak tylko ktory silnik uaza wytrzyma uzytkowanie dziesieciulat bez remontu, to raz a dwa ze jak sie robi remont to poto tez zeby niecieklo ,zlozylem 4 silniki w tym jeden ciekla na wale i to moj, niewsztsrkie maja tez sznur sa i na simeringach
GazikoLandPatrol z pakietem V8, project :)17

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » ndz lis 11, 2007 9:27 pm

Oczywiście ze nei wszystkie maja sznury... niektóre nowsze wołgi maja simeringi... ale mowa chyba o orginalnym uazie...
Mój poprzedni silnik jeździł bez remontu może nie 10 lat ale u mnie przejeździł 6 lat, u poprzedniego wlasciciela... niewierze zeby byl robiony...
oczywiscie to byl orginal uaza... ciekl jak cholerka... teraz mam po remoncie i .... nie ciekl przez pierwszy rok teraz z niego leci...
ale masz racje, nie kazdy cieknie.. jednak Czy az tak dużo przedłużymy żywotność silnika uaz lejąc syntetyk??
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

Awatar użytkownika
SANCHEZ
Posty: 458
Rejestracja: wt sty 06, 2004 8:34 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: SANCHEZ » ndz lis 11, 2007 9:52 pm

no ale to nie jest prawda ze syntetyk niszczy uszczelki, przeciez nikt by takiego oleju na rynek nie puscil
Ale ja niemiałem na myśli, że sytetyk rozpuszcza uszczelik - nic takiego niepisałem. Poprostu oryginalne uszcelnienie silnika w Uazie jest tak precyzyjne :-) , że syntetyk zawsze będzie ciekł. A mineralny w mniejszym stopniu.
UAZ 469B 4x4, ZIŁ 157 6x6, GAZ 66 4X4, STAR 66 6X6 - THE POWER OF DREAMS

Awatar użytkownika
SANCHEZ
Posty: 458
Rejestracja: wt sty 06, 2004 8:34 pm
Lokalizacja: Gdynia
Kontaktowanie:

Post autor: SANCHEZ » ndz lis 11, 2007 9:54 pm

MOge sie oczywiście mylić 8) ale moim skromnym zdaniem tak jest - a moje wnioski opieram na doświadczeniach swoich i moich kolegów którzy użytkują Uazy od paru dobrych lat.
UAZ 469B 4x4, ZIŁ 157 6x6, GAZ 66 4X4, STAR 66 6X6 - THE POWER OF DREAMS

Awatar użytkownika
stef
 
 
Posty: 952
Rejestracja: pn sty 07, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Białystok
Kontaktowanie:

Post autor: stef » ndz lis 11, 2007 10:00 pm

SANCHEZ i dokładnie o to chodzi !!
Stefan Ostrowski
UAZ'79 - sprzedany
teraz jest JEEP Choerokee 4.0, '90r

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość