Strona 1 z 2
ZZ a ZW :)
: pt maja 30, 2008 5:21 pm
autor: KleryK
Panowie majstry
na kole pasowym są albo jedna, albo dwie , albo 3 kreski.
ja akurat mam 2, która z nich określa ZZ a która ZW patrząc od góry , lewa czy prawa ?
: pt maja 30, 2008 7:50 pm
autor: A.F.
Co to jest ZW

: pt maja 30, 2008 7:59 pm
autor: KleryK
napisane jest w instrukcji
otwarcie zaworu ssącego 12 stopni przed ZZ
zamknięcie 60 stopni po ZW
pytam bo nie wiem
------------------------------
a tak pozatym wlałem olej do silnika ( 4 litry 10W/40 i 1 litr resztek z 5W/40 i 5W/50)

wsadziłem srubokręt w pompe oleju i zacząłem na lewo kręcić ręką , opór się zwiększał, aż w końcu zaczął kapać olej z klawiaturki

jupi ! , potem pokręciłem korbą, znów pokręciłem pompą i chyba będę mógł z czystym sumieniem go odpalać nie obawiając się zatarcia

bo ciśnienie oleju teraz powinno się pojawić po 2 sekundach od odpalenia

: pt maja 30, 2008 8:43 pm
autor: Rafał D
Zwrot zewnętrzny i wewnętrzny.
Jeśli jeszcze nie pozamykałeś silnika warto sprawdzić czy teoria pokrywa się z praktyką i sprawdzić co jest na kole gdy pierwszy tłok jest maksymalnie w górze (ZZ). To powinno być ten "drugi" znak. Pierwszy to wyprzedzenie zapłonu przy założeniach paliwa 78 oktanów. Podobno obecnie (paliwo 95/ gaz) silniki potrafią dobrze chodzić nawet z 14 stopniami wyprzedzenia więc znakiem pierwszym nie ma się co sugerować.
Napęd pompy i aparatu już założyłeś?? Ja miałem z tym trochę zabawy wiec jestem ciekawy innych "metod"

: pt maja 30, 2008 9:27 pm
autor: ub40
na Zwrocie Zewnętrznym ustawiasz pierwszego tłoka i po przestawieniu na drugą kreskę ustawiasz aparat w położeniu zapłon, przy obecnym paliwie można wyprzedzić tak jak kolega wspomniał...

: pt maja 30, 2008 9:44 pm
autor: KleryK
napęd aparatu bardzo prosto !
wkładam ten napęd i od góry kręce środek śrubokrętem o ząbek podnosząc do góry i wciskając aż wpadnie w zębatki do połowy śrub.
następnie kręce korbą aż wpadnie do końca
A wiadomo o ile stopni od ZZ ustawiać zapłon na benzynkę 95 ?

mówie o praktyce i
w jakim miejscu pomalować sobie koło zamachowe aby do stroboskopu świeciło ?
: sob maja 31, 2008 6:03 am
autor: A.F.
Czy dobrze kumam?
ZZ = górne położenie tłoka = koniec suwu sprężania/wydechu,
ZW - dolne położenie tłoka = koniec suwu ssania/pracy.
Czy coś mi się poyebałło?
A tak BTW to po co komu kąty otwarcia zaworów?
Trzeba ustawić wyprzedzenie zapłonu, luz zaworów i OK.
Ale może się mylę

: sob maja 31, 2008 10:43 am
autor: Rafał D
KleryK pisze:napęd aparatu bardzo prosto !
wkładam ten napęd i od góry kręce środek śrubokrętem o ząbek podnosząc do góry i wciskając aż wpadnie w zębatki do połowy śrub.
następnie kręce korbą aż wpadnie do końca

Już to robiłeś czy tylko tak sądzisz

bo moje doświadczenia wskazują na proces nieco bardziej skomplikowany ze względu na płetwę napędzającą pompę. Podczas wkładania ma ona tendencję do opadania w prawo i do dołu co uniemożliwia trafienie w napęd pompy.
Obawiałbym się kręcenia korbą bo przełożenie wtedy jest takie, że można coś zmielić i nawet nie poczuć.
Trafiają się przypadki. że płetwa ustawia się koło napędu i przez jakiś czas potrafi działać aż nie odpadnie

: sob maja 31, 2008 4:54 pm
autor: KleryK
Ze 3 razy tak wkładałem

i nic się nie zmieli bo jak jest do połowy śruby tzn że wpadło w gniazdo ale nie w rowek

, i kręcąc korbą w końcu tak się przekręci że pod wpływem ciężaru samo wpadnie w rowek
: sob maja 31, 2008 8:08 pm
autor: Rafał D
ja wziąłem metodę z instrukcji a ta sprawia nieco problemów - trzeba usztywnić płetwę...

: czw cze 05, 2008 2:29 pm
autor: szychu
Panowie czy możliwe jest to ze jest żle ustawiony rozrząd (o 1 ząbek) jeśli silnik odpala i pracuje? z tym ze brakuje mu mocy (wg mnie), wymieniane były tuleje, tłoki, pierścienie, panewki, robiona była głowica. A sprawdzić na znaki nie moge bo na tym metalowym znak jest a na drugim żadnego nie ma...
: czw cze 05, 2008 8:49 pm
autor: Rafał D
Podobno jest to możliwe.
Sprawdzić możesz tak:
-zaznacz na obwodzie metalowej części aparatu zapłonowego miejsce w którym jest styk kabla pierwszego cylindra.
-zdejmij kopułkę
-regulację zapłonu ustaw na "zero" (śruba i podziałka na podstawie aparatu)
-korbą pokręć tak aby nastąpiło rozwarcie przerywacza dla pierwszego cylindra
-sprawdz czy w tym momencie palec rozdzielacza jest skierowany na znak , który wcześniej zrobiłeś (przy przestawionym rozrządzie te dwa elementy się rozjadą)
-mając wykręcone świece sprawdz czy tłok jest w górnym położeniu.
Tyle można nie mając znaków na kole. Patent "sprzedał" mi fachman wraz z informacją że ze znakami "to różnie bywa".
: pt cze 06, 2008 12:29 pm
autor: szychu
Sprawdzilem troche inaczej, nie wiem czy dobrze ale moze coś wywnioskujecie, zamkniecie zaworu ssącego nastepuje kiedy tłok już dobrze idzie w górę, trudno to zmierzyć przez otwór po świecy ale tak mniej wiecej 2-3cm, to chyba wina tej marnej kompresji (no chyba ze to norma), ale ja sie nie znam, ale chce sie nauczyć...
Rafał twoja rada sie sprawdziła, te znaki sie rozjeżdzają.
: wt cze 10, 2008 7:38 am
autor: szychu
to jak, mam racje ze zawor ssacy za pozno sie zamyka?
: wt cze 10, 2008 11:14 am
autor: A.F.
No, zawór ssący zdecydowanie powinien być zamknięty przed rozpoczęciem sprężania w cylindrze

Tu widać jak to wygląda:
http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm
Wałek rozrządu jest co prawda w głowicy, ale dla pracy zaworów nie ma to znaczenia.
: śr cze 11, 2008 7:51 am
autor: szychu
mam gorącą prośbę , może ktoś zrobić fotkę kół rozrządu ? najlepiej obu, bo na moim nie ma znaków, może jakoś bym przeniósł znak na swoje koło. z góry dzięki
: śr cze 11, 2008 7:23 pm
autor: Rafał D
: czw cze 12, 2008 7:07 am
autor: szychu
Wielkie dzięki, napewno mi to pomoże.
: pn cze 16, 2008 9:20 pm
autor: szychu
Nawet to metalowe koło ma znak w innym miejscu niż to co na fotkach od Rafała... ciekawe od czego to.
: pt cze 20, 2008 10:24 am
autor: szychu
Panowie jest tak:
Jak złoże na znaki do ni chu... nie pali. Zawory sie w złym momencie otwieraja, jak zloze o 2 zęby z przesunieciem na lewo od znaku silnik odpala z tym ze sily nie ma. Kombinacie z aparatem nic nie dają. Może wsadzony jest wałek rozrządu nie od uaza??
: śr lip 09, 2008 11:43 am
autor: szychu
Panowie jak to powino wyglądać prawidłowo:
-składam rozrząd na znaki, koło pasowe wskazuje na obudowie rozrządu ZZ, a tłok już mam ze 2mc od najwyższego punktu (to chyab niedobrze)
- jak złoże przesunięte o 2 zęby od znaków, to znak na kole pasowym dobrze wsazuje na znak na obudowie rozrządu, a także w tym momencie mam 1 tłok na górze i mam mijankę zaworów na 4 cylinrze.
Już sam nie wiem czym sie sugerować, czy znaki na rozrządzie sa ważniejsze czy pozycja tloka na 1 cylinrze oraz mijanka zaworów na ostatnim.
HELP
: ndz lip 13, 2008 8:52 am
autor: szychu
Pisze pierdoły czy to niemożliwe ?
Możliwe żeby wałek rozrządu miał w innym miejscu klin niż powienien?
: ndz lip 13, 2008 8:55 am
autor: Rafał D
możliwe jest jeszcze, że znak na kole pasowym jest źle i trzeba zaznaczyć sobie własne położenie najwyższe tłoka.
Sprawdź, czy w pozycji gdy koła rozrządu są ustawione wg znaków, pierwszy tłok jest w na samej górze w fazie sprężania (zamknięte zawory) aparat zapłonowy poda iskrę na pierwszy cylinder. Jeśli tak, to zaznaczył bym nowy znak na kole pasowym i po wszystkim.
: ndz lip 13, 2008 9:20 am
autor: szychu
o, z tym kołem pasowym to nie wpadłem...
Niby inaczej nie da sie tego koła zamontować ale może to od czego innego. Z tym że znak na kole pasowym zgadza mi sie z ZZ, ale znaki na kołach rozrządu są daleko... Powinno być tak że znaki na kołach rozrządu na siebie i koło pasowe powinno wskazywać na ZZ w tym samym momencie??
: ndz lip 13, 2008 2:03 pm
autor: Rafał D
jeśli znak na kole pokrywa się z górnym położeniem tłoka to znak na kole jest OK. Czy jednocześnie powinny pokrywać się znaki na rozrządzie nie wiem...
