Strona 1 z 2

Jaki akumulator

: sob lis 27, 2010 4:51 pm
autor: szychu
Witam !

Ponawiam pytania które wisiały w dziale elektryka, niestety nikt nie podpowiedział, mój akumulator ma swoje lata i stoje przed dylematem jaki kupić, obecnie mam 110Ah/EN750A , Andoria 4c90, rozrusznik po regeneracji, nowe świece żarowe, wyciągarka z cyklu dobra i tania (200zyli) wykożystwana go podnoszenia pługa do śniegu, standardowy komplet oświetlenia, altek 55A, samochód wykorzystuje na krótkich trasach ale często jest odpalany. Mam pytanka:
1) czy jest sens kupić duży akumulator np. 170Ah/1000A EN ?
2) czy wymiana alteratora na dużo większy 120-140A zaspokoi potrzeby takiego dużego akumulatora?
3) jaki powinien mieć przekrój kabla akumulator-> rozrusznik (3kw) długość około 1,5-2m (mam 25mm2, to chyba za mało) ?

pozdr.

Re: Jaki akumulator

: sob lis 27, 2010 8:34 pm
autor: carinus
Jak stary nie wyrabia z prądem to kup większe aku i altka,jezeli wystarcza to po co zmieniać i przepłacac.

Re: Jaki akumulator

: sob lis 27, 2010 8:50 pm
autor: klucz13
Altek 120 A , aku 120Ah i będzie pan zadowolony :)2 Altek 55A jest zasłaby do takiego aku i kable też masz za liche do rozruchu
:)21

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 8:31 am
autor: szychu
1) O akumulatorach BERGEN coś dobrego wiecie?
2) Jaki altek wybrać co by najmniej było problemów z przejciem z wieloklinowego paska na pasek 10mm, wiem można kupić od razu z takim kołem ale to chyba konstrukcje z przed ładnych paru lat.
3) 35mm2 da radę czy dać 50mm2?


Pozdrawiam

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 12:51 pm
autor: carinus
szychu pisze:1) O akumulatorach BERGEN coś dobrego wiecie?
2) Jaki altek wybrać co by najmniej było problemów z przejciem z wieloklinowego paska na pasek 10mm, wiem można kupić od razu z takim kołem ale to chyba konstrukcje z przed ładnych paru lat.
3) 35mm2 da radę czy dać 50mm2?


Pozdrawiam
Nie znam tej firmy od aku,zazwyczaj kupuję aku uzywane,firmowane znanym producentem z rozbitych busów za 100 zł i latam parę lat.Kółko napędowe można zawsze dorobić,przerobić i dopasować do potrzebnych rozmiarów i używanych obrotów na silniku.Popytaj dobrego elektryka samochodowego jakie przekroje powinno sie dawać na takie prądy,żeby niepotrzebnie nie zakładać kabla jak lina okrętowa.

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 1:41 pm
autor: Wałek
Mam rok czasu w Golfie, bez zastrzeżeń

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 7:37 pm
autor: szychu
carinus możesz przyblizyć temat rozmiarów koła pasowego?

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 8:57 pm
autor: klucz13
szychu pisze:carinus możesz przyblizyć temat rozmiarów koła pasowego?
Może ale po co :o bo i tak nie masz zielonego pojęcia o tym więc jezdź do warsztatu
:)21

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:01 pm
autor: szychu
adwokat ?

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:05 pm
autor: klucz13
szychu pisze:adwokat ?
A choćby to co :o zaraz zaczniesz mulić że kupiony altek nie pasi bo siurba jest innej średnicy, że oba mocowania nie w tym miejscu z tym że jedno bardziej , że ma jeden styk więcej i takich zylion innych pierdół
:)21

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:15 pm
autor: szychu
widzę że nie masz ochoty pomóc, wiec po co się wcinasz ?
pytam żeby uprzedzić niespodzianki i nie "mulić zylion razy"

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:19 pm
autor: klucz13
szychu pisze:widzę że nie masz ochoty pomóc, wiec po co się wcinasz ?
pytam żeby uprzedzić niespodzianki i nie "mulić zylion razy"
Pomóc mogę ale nie uczyć podstaw elementarnej wiedzy na poziomie gimnazjum ewentualnie 1-ej klasy zawodówki
:)21

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:22 pm
autor: szychu
hehehe, a jak ktoś nie chodził do gimnazjum i zawodówki?

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:31 pm
autor: klucz13
szychu pisze:hehehe, a jak ktoś nie chodził do gimnazjum i zawodówki?
To znaczy że jest stary zgred i się uczył jak nie było gimnazjum :D tymbardziej wstyd zadawać takie pytania
:)21

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:36 pm
autor: CrOOchy
Tutaj tez karmisz trole? :)21

Re: Jaki akumulator

: ndz lis 28, 2010 9:43 pm
autor: szychu
klucz13 pisze:
szychu pisze:hehehe, a jak ktoś nie chodził do gimnazjum i zawodówki?
To znaczy że jest stary zgred i się uczył jak nie było gimnazjum :D tymbardziej wstyd zadawać takie pytania
:)21
normalnie "rence" opadają

Re: Jaki akumulator

: pn lis 29, 2010 5:56 pm
autor: EDEK:):):):)
Dobra jest :roll: powyzywali się trochę ale do tematu jak wyżej też władowałem 120 Ah w uaza z silnikiem 4CT90 wyjętym z lublina i pytanie jak sprawdzić czy ten altek daje radę a jak nie to czy są mocniejsze dedykowane pod lublina :-?

Re: Jaki akumulator

: pn lis 29, 2010 7:17 pm
autor: klucz13
EDEK:):):):) pisze:Dobra jest :roll: powyzywali się trochę ale do tematu jak wyżej też władowałem 120 Ah w uaza z silnikiem 4CT90 wyjętym z lublina i pytanie jak sprawdzić czy ten altek daje radę a jak nie to czy są mocniejsze dedykowane pod lublina :-?
120-stka do andori to zwyczajna rozpusta, chyba że jest winda albo zajebista choinka i słaby altek .Fabrycznie jest bodajże 80Ah
:)21

Re: Jaki akumulator

: pn lis 29, 2010 7:26 pm
autor: wieprzowina
Skombinuj sobie dokładny woltomierz (może być miernik uniwersalny z marketu za 20pln) i wepnij gdziekolwiek. Jeśli w trakcie pracy silnika napięcie po jakimś czasie jest w stanie dojść do 14V to jest ok.
Teoretycznie prąd ładowania aku powinien wynosić ok 1/10 pojemności, więc legendy typu alternator 55A nie naładuje akumulatora 120Ah są do dupy. :)13
Poza tym czasami alternator 55A potrafi być bardziej wydajny niż taki na którym napisano 70A bądź więcej. Znaczenie mają też średnice kół pasowych i przełożenie się na nich robiące.
Mam przy 4ct90 aku 110Ah, alternator magneti marelli 55A i na wyjeździe przy ciągłym obciążeniu (światła, klima, lodówka, radio, navi, dwa akumulatory i elektryka silnika i deski) napięcie dzielnie dochodziło do 14V. Bez obciążenia (same dwa aku) 14,4V
Jesli auto jest odpalane często i na bardzo krótko to najlepiej raz na parę dni podpiąć do inteligentnego prostownika. :wink:

Re: Jaki akumulator

: pn lis 29, 2010 7:49 pm
autor: EDEK:):):):)
Dobra a jak zachowuje się wam zegar w uazie po włączeniu świateł.Mam włożone H4 i instalację nówkę na przekażnikach dodam że solidnie zrobioną i zegar wychyla mi się ostro w lewo na wolnych obrotach i wraca na zero dopiero na wysokich obrotach w czasie jazdy.Bez świateł jest na plus jedną kreskę.A przed wymianą instalki po odpaleniu wskazówka szła ostro na prawo i po czasie spadała na okolice zera z tędencją na plus.Jak jest u was.Czy po prostu altek mi nie doładowuje jak należy czy też wymagane są dłuższe przebiegi coby go dobrze doładował :-?

Re: Jaki akumulator

: pn lis 29, 2010 8:02 pm
autor: wieprzowina
Zmierz napięcie. To co pokazuje amperomierz w uazie jest wuja warte. Równie dobrze można by szacować prędkość ze wskazań ciśnienia oleju. :
A poza tym światła i zapłon powinny brac między 15 a 20A. Więc jeśli bilans energetyczny byłby ujemny (bierze prąd z aku) znaczyło by że coś nie tak z altkiem jest

Re: Jaki akumulator

: pn lis 29, 2010 8:13 pm
autor: EDEK:):):):)
Wiadomo hi, hi :)21 Pomierzymy- :D zobaczymy

Re: Jaki akumulator

: sob gru 04, 2010 3:27 pm
autor: skyrafal
odpowiedzi :

1. szczególnie do diesla zawsze jest sens kupic większy akumulator - oczywiście w granicach rozsądku :)21
2. w terenówce zawsze jest potrzebny duży alternator. im większy tym lepszy. do jakiegokolwiek auta terenowego 120-140A to traktuj jako niezbędne minimum, szczególnie przy dieslu
3. przy takich długościach przewodów czy będzie to przekrój 25mm^2 czy większy - nie ma takiego znaczenia, ale jakbyś dał trochę "grubsze" to nie zaszkodzi :)2
dużo ważniejsze są następujące sprawy
- koniecznie musisz miec porządne końcówki kablowe i to najlepiej przylutowane do przewodów !!
- bardzo dobrej jakości połączenie między końcówką kablową a zaciskiem czyli "na śrubie" !! czyli trzeba porządnie wyczyścic styki i to nie tylko papierem sciernym czy szczotką drucianą

są bardzo dobre i skuteczne preparaty pod nazwą "kontakt". jest to spray, który jakby "wymywa" chemiczne produkty utleniania i zabrudzeń na połączeniach. mała buteleczka kosztuje max. 10zł. tu masz przykład z allegro takiego eleksiru :

http://allegro.pl/spray-kontakt-u-60ml- ... 74295.html

Re: Jaki akumulator

: sob gru 04, 2010 5:00 pm
autor: EDEK:):):):)
Wyprowadzcie mnie z błędu w jednej kwestii mianowicie tak jak pisaliście wyżej altek ładuje sprawdzone miernikiem już nawet na małych obrotach ( znaczy elektryk stwierdził ) przy dodaniu gazu wiadomo lepiej, pasek nowy naciągnięty , wczoraj podłączyłem automat prostowniczy na mały prąd ładowania na długi czas , ładnie naładował dioda zaświeciła na zielono , rano powtórka ( znaczy dziś ) parę godzin ładowania i start autkiem i do lasu specjalnie nic nie włanczałem ani świateł ani niczego innego ( radio tylko i tyle co światła stopu czasem ) i tu zastanowienie- wskazówka amperomierza cały czas jedna kreska do tyłu na minusie była gdzie przed ładowaniem aku po dodaniu gazu wchodziła na plus jedną , czasem dwie kreski.Czas wyjazdu około 40 min. ani razu nie gaszony i po powrocie podłanczam prostownik i znowu pokazał że trzeba ładować dłuższy czas.Po około 40min.nadal nie był naładowany.Jak stwierdzić co jest nie tak. :-? W osobówce choć przejadę krótszą drogę to prostownik po kilku minutach daje mi znać że naładowany. :roll:

Re: Jaki akumulator

: sob gru 04, 2010 10:52 pm
autor: wieprzowina
A co jest nie tak? Źle kręci? Nie chce zapalać?
Piszesz że masz andorię przełożoną z lublina. W uazie jako bocznik amperomierza robiło uzwojenie rozrusznika, czy elektromagnesu regulatora napięcia - nie pamiętam. W 4ct90 ktoś to przydziergał gdzie bądź, bo nie ma mechanicznego regulatora jest inny rozrusznik itd wiec pokazuje cokolwiek.

To że prostownik pokazuje że trzeba ładować, wynika pewnie z cech tego akumulatora bądź np z niższego napięcia do którego ładuje alternator w aucie.


Naklej se misia na tym amperomierzu to będzie ok.