Strona 1 z 2
Jaki akumulator
: sob lis 27, 2010 4:51 pm
autor: szychu
Witam !
Ponawiam pytania które wisiały w dziale elektryka, niestety nikt nie podpowiedział, mój akumulator ma swoje lata i stoje przed dylematem jaki kupić, obecnie mam 110Ah/EN750A , Andoria 4c90, rozrusznik po regeneracji, nowe świece żarowe, wyciągarka z cyklu dobra i tania (200zyli) wykożystwana go podnoszenia pługa do śniegu, standardowy komplet oświetlenia, altek 55A, samochód wykorzystuje na krótkich trasach ale często jest odpalany. Mam pytanka:
1) czy jest sens kupić duży akumulator np. 170Ah/1000A EN ?
2) czy wymiana alteratora na dużo większy 120-140A zaspokoi potrzeby takiego dużego akumulatora?
3) jaki powinien mieć przekrój kabla akumulator-> rozrusznik (3kw) długość około 1,5-2m (mam 25mm2, to chyba za mało) ?
pozdr.
Re: Jaki akumulator
: sob lis 27, 2010 8:34 pm
autor: carinus
Jak stary nie wyrabia z prądem to kup większe aku i altka,jezeli wystarcza to po co zmieniać i przepłacac.
Re: Jaki akumulator
: sob lis 27, 2010 8:50 pm
autor: klucz13
Altek 120 A , aku 120Ah i będzie pan zadowolony

Altek 55A jest zasłaby do takiego aku i kable też masz za liche do rozruchu

Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 8:31 am
autor: szychu
1) O akumulatorach BERGEN coś dobrego wiecie?
2) Jaki altek wybrać co by najmniej było problemów z przejciem z wieloklinowego paska na pasek 10mm, wiem można kupić od razu z takim kołem ale to chyba konstrukcje z przed ładnych paru lat.
3) 35mm2 da radę czy dać 50mm2?
Pozdrawiam
Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 12:51 pm
autor: carinus
szychu pisze:1) O akumulatorach BERGEN coś dobrego wiecie?
2) Jaki altek wybrać co by najmniej było problemów z przejciem z wieloklinowego paska na pasek 10mm, wiem można kupić od razu z takim kołem ale to chyba konstrukcje z przed ładnych paru lat.
3) 35mm2 da radę czy dać 50mm2?
Pozdrawiam
Nie znam tej firmy od aku,zazwyczaj kupuję aku uzywane,firmowane znanym producentem z rozbitych busów za 100 zł i latam parę lat.Kółko napędowe można zawsze dorobić,przerobić i dopasować do potrzebnych rozmiarów i używanych obrotów na silniku.Popytaj dobrego elektryka samochodowego jakie przekroje powinno sie dawać na takie prądy,żeby niepotrzebnie nie zakładać kabla jak lina okrętowa.
Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 1:41 pm
autor: Wałek
Mam rok czasu w Golfie, bez zastrzeżeń
Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 7:37 pm
autor: szychu
carinus możesz przyblizyć temat rozmiarów koła pasowego?
Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 8:57 pm
autor: klucz13
szychu pisze:carinus możesz przyblizyć temat rozmiarów koła pasowego?
Może ale po co

bo i tak nie masz zielonego pojęcia o tym więc jezdź do warsztatu

Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:01 pm
autor: szychu
adwokat ?
Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:05 pm
autor: klucz13
szychu pisze:adwokat ?
A choćby to co

zaraz zaczniesz mulić że kupiony altek nie pasi bo siurba jest innej średnicy, że oba mocowania nie w tym miejscu z tym że jedno bardziej , że ma jeden styk więcej i takich zylion innych pierdół

Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:15 pm
autor: szychu
widzę że nie masz ochoty pomóc, wiec po co się wcinasz ?
pytam żeby uprzedzić niespodzianki i nie "mulić zylion razy"
Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:19 pm
autor: klucz13
szychu pisze:widzę że nie masz ochoty pomóc, wiec po co się wcinasz ?
pytam żeby uprzedzić niespodzianki i nie "mulić zylion razy"
Pomóc mogę ale nie uczyć podstaw elementarnej wiedzy na poziomie gimnazjum ewentualnie 1-ej klasy zawodówki

Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:22 pm
autor: szychu
hehehe, a jak ktoś nie chodził do gimnazjum i zawodówki?
Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:31 pm
autor: klucz13
szychu pisze:hehehe, a jak ktoś nie chodził do gimnazjum i zawodówki?
To znaczy że jest stary zgred i się uczył jak nie było gimnazjum

tymbardziej wstyd zadawać takie pytania

Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:36 pm
autor: CrOOchy
Tutaj tez karmisz trole?

Re: Jaki akumulator
: ndz lis 28, 2010 9:43 pm
autor: szychu
klucz13 pisze:szychu pisze:hehehe, a jak ktoś nie chodził do gimnazjum i zawodówki?
To znaczy że jest stary zgred i się uczył jak nie było gimnazjum

tymbardziej wstyd zadawać takie pytania

normalnie "rence" opadają
Re: Jaki akumulator
: pn lis 29, 2010 5:56 pm
autor: EDEK:):):):)
Dobra jest

powyzywali się trochę ale do tematu jak wyżej też władowałem 120 Ah w uaza z silnikiem 4CT90 wyjętym z lublina i pytanie jak sprawdzić czy ten altek daje radę a jak nie to czy są mocniejsze dedykowane pod lublina

Re: Jaki akumulator
: pn lis 29, 2010 7:17 pm
autor: klucz13
EDEK:):):):) pisze:Dobra jest

powyzywali się trochę ale do tematu jak wyżej też władowałem 120 Ah w uaza z silnikiem 4CT90 wyjętym z lublina i pytanie jak sprawdzić czy ten altek daje radę a jak nie to czy są mocniejsze dedykowane pod lublina

120-stka do andori to zwyczajna rozpusta, chyba że jest winda albo zajebista choinka i słaby altek .Fabrycznie jest bodajże 80Ah

Re: Jaki akumulator
: pn lis 29, 2010 7:26 pm
autor: wieprzowina
Skombinuj sobie dokładny woltomierz (może być miernik uniwersalny z marketu za 20pln) i wepnij gdziekolwiek. Jeśli w trakcie pracy silnika napięcie po jakimś czasie jest w stanie dojść do 14V to jest ok.
Teoretycznie prąd ładowania aku powinien wynosić ok 1/10 pojemności, więc legendy typu alternator 55A nie naładuje akumulatora 120Ah są do dupy.
Poza tym czasami alternator 55A potrafi być bardziej wydajny niż taki na którym napisano 70A bądź więcej. Znaczenie mają też średnice kół pasowych i przełożenie się na nich robiące.
Mam przy 4ct90 aku 110Ah, alternator magneti marelli 55A i na wyjeździe przy ciągłym obciążeniu (światła, klima, lodówka, radio, navi, dwa akumulatory i elektryka silnika i deski) napięcie dzielnie dochodziło do 14V. Bez obciążenia (same dwa aku) 14,4V
Jesli auto jest odpalane często i na bardzo krótko to najlepiej raz na parę dni podpiąć do inteligentnego prostownika.

Re: Jaki akumulator
: pn lis 29, 2010 7:49 pm
autor: EDEK:):):):)
Dobra a jak zachowuje się wam zegar w uazie po włączeniu świateł.Mam włożone H4 i instalację nówkę na przekażnikach dodam że solidnie zrobioną i zegar wychyla mi się ostro w lewo na wolnych obrotach i wraca na zero dopiero na wysokich obrotach w czasie jazdy.Bez świateł jest na plus jedną kreskę.A przed wymianą instalki po odpaleniu wskazówka szła ostro na prawo i po czasie spadała na okolice zera z tędencją na plus.Jak jest u was.Czy po prostu altek mi nie doładowuje jak należy czy też wymagane są dłuższe przebiegi coby go dobrze doładował

Re: Jaki akumulator
: pn lis 29, 2010 8:02 pm
autor: wieprzowina
Zmierz napięcie. To co pokazuje amperomierz w uazie jest wuja warte. Równie dobrze można by szacować prędkość ze wskazań ciśnienia oleju. :
A poza tym światła i zapłon powinny brac między 15 a 20A. Więc jeśli bilans energetyczny byłby ujemny (bierze prąd z aku) znaczyło by że coś nie tak z altkiem jest
Re: Jaki akumulator
: pn lis 29, 2010 8:13 pm
autor: EDEK:):):):)
Wiadomo hi, hi

Pomierzymy-

zobaczymy
Re: Jaki akumulator
: sob gru 04, 2010 3:27 pm
autor: skyrafal
odpowiedzi :
1. szczególnie do diesla zawsze jest sens kupic większy akumulator - oczywiście w granicach rozsądku
2. w terenówce zawsze jest potrzebny duży alternator. im większy tym lepszy. do jakiegokolwiek auta terenowego 120-140A to traktuj jako niezbędne minimum, szczególnie przy dieslu
3. przy takich długościach przewodów czy będzie to przekrój 25mm^2 czy większy - nie ma takiego znaczenia, ale jakbyś dał trochę "grubsze" to nie zaszkodzi
dużo ważniejsze są następujące sprawy
- koniecznie musisz miec porządne końcówki kablowe i to najlepiej przylutowane do przewodów
- bardzo dobrej jakości połączenie między końcówką kablową a zaciskiem czyli "na śrubie"

czyli trzeba porządnie wyczyścic styki i to nie tylko papierem sciernym czy szczotką drucianą
są bardzo dobre i skuteczne preparaty pod nazwą "kontakt". jest to spray, który jakby "wymywa" chemiczne produkty utleniania i zabrudzeń na połączeniach. mała buteleczka kosztuje max. 10zł. tu masz przykład z allegro takiego eleksiru :
http://allegro.pl/spray-kontakt-u-60ml- ... 74295.html
Re: Jaki akumulator
: sob gru 04, 2010 5:00 pm
autor: EDEK:):):):)
Wyprowadzcie mnie z błędu w jednej kwestii mianowicie tak jak pisaliście wyżej altek ładuje sprawdzone miernikiem już nawet na małych obrotach ( znaczy elektryk stwierdził ) przy dodaniu gazu wiadomo lepiej, pasek nowy naciągnięty , wczoraj podłączyłem automat prostowniczy na mały prąd ładowania na długi czas , ładnie naładował dioda zaświeciła na zielono , rano powtórka ( znaczy dziś ) parę godzin ładowania i start autkiem i do lasu specjalnie nic nie włanczałem ani świateł ani niczego innego ( radio tylko i tyle co światła stopu czasem ) i tu zastanowienie- wskazówka amperomierza cały czas jedna kreska do tyłu na minusie była gdzie przed ładowaniem aku po dodaniu gazu wchodziła na plus jedną , czasem dwie kreski.Czas wyjazdu około 40 min. ani razu nie gaszony i po powrocie podłanczam prostownik i znowu pokazał że trzeba ładować dłuższy czas.Po około 40min.nadal nie był naładowany.Jak stwierdzić co jest nie tak.

W osobówce choć przejadę krótszą drogę to prostownik po kilku minutach daje mi znać że naładowany.

Re: Jaki akumulator
: sob gru 04, 2010 10:52 pm
autor: wieprzowina
A co jest nie tak? Źle kręci? Nie chce zapalać?
Piszesz że masz andorię przełożoną z lublina. W uazie jako bocznik amperomierza robiło uzwojenie rozrusznika, czy elektromagnesu regulatora napięcia - nie pamiętam. W 4ct90 ktoś to przydziergał gdzie bądź, bo nie ma mechanicznego regulatora jest inny rozrusznik itd wiec pokazuje cokolwiek.
To że prostownik pokazuje że trzeba ładować, wynika pewnie z cech tego akumulatora bądź np z niższego napięcia do którego ładuje alternator w aucie.
Naklej se misia na tym amperomierzu to będzie ok.