Strona 1 z 1

Nagrzewnica uaz a andoria

: sob kwie 09, 2011 11:53 am
autor: EDEK:):):):)
Witam wszystkich.Pytanie trochę po czasie gdyż jest już po zimie 8) .Jak prawidłowo powinna być podłączona nagrzewnica z uaza do silnika 4CT90 .Pytam ponieważ po zimie postanowiłem posprawdzać stan węży i ogólnie układu chłodzenia.Przy okazji ngrzałem układ do momentu załączenia się wentylatora tj. do pełnego otwarcia termostatu ( tak mniemam . na zegarze temp. ok. 92 st.C a zakres czujnika włanczania wentylatora mam 87-92 st.C - polonezowski ) węże do nagrzewnicy gorące ale przy wejściu do nagrzewnicy już nie za bardzo raczej powiedziałbym dało się je trzymać ręką bez poparzenia dłoni.Po włączeniu nadmuchu szału nie było a powinno dmuchać w miarę gorące powietrze .Dodam iż nagrzewnica dobrze uszczelniona wielkich strat powietrza nie ma.
I teraz konkretnie:
-przewód z głowicy silnika cienki do nagrzewnicy mam podpięty pod dolny króciec nagrzewnicy.
-przewód wychodzący z pompy wody jest podpięty pod dolny króciec nagrzewnicy
-wiadomo iż występuje jeszcze magistrala chłodzenia oleju pod filtrem olejowym ( wio na oryginalnych wężach )

Pytanie kieruję szczególnie do posiadaczy andorii TD

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: sob kwie 09, 2011 2:15 pm
autor: zippo68
Edek, problem z dobrym ogrzewaniem mam i ja, ale wina nie leży po stronie podłączenia nagrzewnicy tylko układu chłodzenia z chłodniczką oleju. W silniku 4C90 ten problem nie występował. Zasilanie nagrzewnicy wychodziło z tyłu głowicy na górny przyłącz, a powrót dolnym i do króćca przed pompą, i w środku była parówa. Natomiast teraz przy 4CT90 tak sobie.
Według mnie błąd jest taki, iż wyjście na nagrzewnicę jest na przodzie głowicy więc płyn nie jest dostatecznie gorący i do tego dochodzi chłodniczka oleju i nie będzie nigdy na tym wężu dużej temperatury. Widziałem już takie 4CT90 które powrót z chłodniczki mają do bloku pod pompą wtryskową, a zasilanie nagrzewnicy jest wyprowadzone osobno z tyłu głowicy tak jak w 4C90.
W moim silniku mam wkręconą i zaślepioną rurkę z tyłu głowicy i wychodziło tam zasilanie dodatkowej nagrzewnicy do przedziału pasażerskiego w Lublinie.
Chcąc otrzymać taką samą temperaturę w całym układzie w raz z nagrzewnicą, jedynym wyjściem jest jej podłączenie do króćca z tyłu głowicy. Jeżeli w Twoim modelu tej rurki nie ma to być może masz tam wkręcony korek.
A jeszcze Ci powiem, że miałem duże trudności z odpowietrzeniem układu i dopiero po wyjęciu zaślepki z tego tylnego króćca całe powietrze wyszło.

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: sob kwie 09, 2011 8:02 pm
autor: EDEK:):):):)
No właśnie , poprzednio miałem bez tubiny prosty 4C90 i było jak mówisz nawet małą nagrzewnicą z poldolota dawało radę a tu nie za bardzo.Jak były duże mrozy to wydawało się że grzeje bo była duża różnica temperatur a teraz takie durne wrażenie.Ale do rzeczy - podłączenie mam dobre czy może na odwrót :-? :-? .Przecież jak pompa wody hula to nie powinno być powietrza w układzie bo wyszło by w chłodnicy przez korek. :-?

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: sob kwie 09, 2011 8:50 pm
autor: zippo68
Podłączenie nagrzewnicy nie ma tu nic do rzeczy. Obieg jest wymuszony i czy zasilanie pójdzie górą a powrót dołem, czy odwrotnie to jeżeli źródło dostarcza odpowiednią temperaturę musi grzać.
Problem jest taki jak opisywałem wyżej, niedostateczna temperatura cieczy dochodzącej do nagrzewnicy.

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: ndz kwie 10, 2011 10:26 am
autor: wieprzowina
pitolicie :wink:

Mam do 4ct90 podpięte równolegle dwie nagrzewnice z czego tylna ma nawet 2 silniki i jest cieplutko.
Chłodnica oleju jest podpięta do bloku pod pompą wtryskową, a powrót jest z przodu silnika, jakoś do obudowy termostatu - są oryginalne przewody które to ułatwiają. Zasilanie nagrzewnic jest z przodu głowicy, a powrót do pompy. Można wykręcić zaślepkę i dać króciec z tyłu głowicy - w niektórych wersjach lublina tylna nagrzewnica była tam podpięta osobnymi przewodami. Nie pamiętam gdzie był jej powrót - być może do trójnika na którymś z przewodów.
Obrazek

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: ndz kwie 10, 2011 2:51 pm
autor: zippo68
Podłączenie zasilania chłodniczki z bloku, prawdopodobnie wprowadzili w Lublinie III, ale w II jest inaczej.
Mój plan jest taki. Pod 1. podpiąć zasilanie chłodniczki, pod 2. zasilanie nagrzewnicy 3. to powrót nagrzewnicy z zaworem i chłodniczki.
Tylko nie wiem czy to wypali. Płyn zawsze będzie szybciej krążył po krótszym obiegu i może się okazać, że podczas włączonej nagrzewnicy będzie tam wolniejszy przepływ, co się wiąże z mniejszą wydajnością.
W moim wypadku dużo roboty nie ma, tylko przepiąć przewody, a jak się nie sprawdzi to podłączę do bloku.
Obrazek
wieprzowina pisze: Obrazek
Powiedz mi, czy ten intercooler widoczny na focie jest z własnym śmigłem, czy tylko przelotowy przez wlot na masce? Samochód to chyba Honker?

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: ndz kwie 10, 2011 3:32 pm
autor: wieprzowina
Tak to honker. Ten ic jest w fazie testów od kilku dni. Od spodu jest kierownica- łapacz powietrza z abs-u który ma kierować na niego powietrze z wentylatora silnika - na razie sprawdzam czy to działa. Oryginalny ic był przed chłodnicą, ale na wyjazdach wakacyjnych, w górach, w upale miał tendencje do przegrzewania się. Wersją pośrednią, idealnie pasującą jest ic od mitsubishi 2,5tdi ale jakoś nie chciało mi się dziurawić maski.
Obrazek

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: ndz kwie 10, 2011 5:09 pm
autor: zippo68
Właśnie myślałem też nad tym z Pajero. U mnie wielkością wchodzi przed chłodnicę płynu, tyko że bez wentylatora. Szkoda bo właśnie w terenie przy małych prędkościach IC ze śmigłem byłby idealny.

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: ndz kwie 10, 2011 7:04 pm
autor: wieprzowina
spojrzałem na zdjęcie które wrzuciłeś i wydaje mi się że problem z ogrzewaniem może powodować to, że węże do nagrzewnicy są wysoko. W oryginalnym montażu najwyżej położone są cienkie wężyki odpowietrzające idące od chłodnicy i z góry termostatu do zbiornika wyrównawczego (właściwie odgazowującego). Wszystkie pozostałe są niżej.

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: ndz kwie 10, 2011 9:49 pm
autor: zippo68
wieprzowina pisze:spojrzałem na zdjęcie które wrzuciłeś i wydaje mi się że problem z ogrzewaniem może powodować to, że węże do nagrzewnicy są wysoko. W oryginalnym montażu najwyżej położone są cienkie wężyki odpowietrzające idące od chłodnicy i z góry termostatu do zbiornika wyrównawczego (właściwie odgazowującego). Wszystkie pozostałe są niżej.
Chyba jednak problem ogrzewania nie leży po stronie położenia węży. W starym silniku były o wiele wyżej i wszystko śmigalo jak należy.
Obrazek
A co do prób z Twoim nowym coolerem to Ci powiem, że to dobrze pracować chyba nie będzie. Powietrze dostarczane z wentylatora będzie gorące od chłodnicy i schładzanie będzie znikome. Temperatura powietrza doładowanego może dochodzić nawet do 100C i dlatego wszystkie IC aby były wydajne muszą dostać jak najchłodniejsze powietrze. Jest jeszcze problem rozprężenia powietrza. Jak zapewne zauważyłeś, niektóre IC mają różnice w średnicach otworów wlot-wylot. Silniki EURO III nie były oryginalnie wyposażone w cooler, dopiero IV /ADCR/ je mają. Nie zostaje nam nic innego tylko kombinejszyn na zasadzie prób i błędów. Jak by nie było walczyć trza :)21

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: ndz kwie 10, 2011 10:18 pm
autor: wieprzowina
część ma nawiewać pęd powietrza(obok chłodnicy jest wlot) , część ma iść z wentylatora. Ciężko obiektywnie ocenić skuteczność. Z drugiej strony takie zamontowanie jest o tyle optymalne że nie pogorszy przepływu powietrza na długich przewodach i wielu kolankach, które by trzeba wsadzić chcąc wyprowadzić ic w jakieś korzystne miejsce, nie mówiąc o zwiększeniu efektu turbodziury przy absurdalnej pojemności takiego dolotu. A być może coś da.
Do tego nie mam za wiele miejsca pod maską.
Obrazek
Silniki EURO III nie były oryginalnie wyposażone w cooler
w honkach o dziwo były. Podobnie w serii LR defenderów które wypuścili z 4ct90
Obrazek

Re: Nagrzewnica uaz a andoria

: pn kwie 11, 2011 6:21 am
autor: zippo68
wieprzowina pisze:w honkach o dziwo były. Podobnie w serii LR defenderów które wypuścili z 4ct90
Swoją wypowiedź oparłem na silnikach 4CT90 montowanych w Lublinach. Tematu Honkerów i LR-ów nigdy nie zgłębiałem.
Jest dostępny oryginalny IC do silnika ADCR zabudowanego w Gazeli, ale cena to jest chyba z kosmosu :)21