Przystawka pto uaz

jak wyżej... wszystkie modele...

Moderator: Student

Sesil
 
 
Posty: 151
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 6:13 pm

Przystawka pto uaz

Post autor: Sesil » śr lis 16, 2011 6:01 pm

Wiatm posiadam reduktor od uaza tylko z wyjsciem na napedy a chciał bym zaaplikowac jeszcze przystawke do mechanika, ma ktos moze jakies namiary na kogos kto sprzedaje gotowe przystawki lub robił takową od a do z i moze mi doradzic w kilku sprawach . czytałem o tym na forum ale jak i w kazdym innym temacie który potrzebuje- brak konkretów...
Atomek szalony traktorek :D

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Re: Przystawka pto uaz

Post autor: wieprzowina » czw lis 17, 2011 8:23 am


Sesil
 
 
Posty: 151
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 6:13 pm

Re: Przystawka pto uaz

Post autor: Sesil » czw lis 17, 2011 11:49 am

taak czytałem ten temat ,ale w sumie nie wiele z niego wynika....
Atomek szalony traktorek :D

Awatar użytkownika
losiek
Posty: 519
Rejestracja: wt lut 26, 2008 8:22 pm
Lokalizacja: Skierbieszów / Kabaty
Kontaktowanie:

Re: Przystawka pto uaz

Post autor: losiek » czw lis 17, 2011 2:28 pm

ZoltanBerg pisze:Planuje rozwinąć swoją maszynkę i dorobić sobie wyciągarkę mechaniczną. Badam temat i wygląda na to że trzeba zacząć od PTO :) (przystawki odbioru mocy / power take off).
Na forum temat jest wielokrotnie poruszany jednak jak ktoś słusznie zauważył wszystko jakieś niedopowiedziane jest (takie Yeti).

Postanowiłem zrobić jakieś podsumowanie (może się uda).
Wygląda na to że do UAZa możemy mieć 3 podstawowe rodzaje przystawek, wszystkie wymagają modyfikacji większej lub mniejszej samochodu. Wszystkie napędzane są z okolic reduktora/skrzyni biegów, ja wypatrzyłem następujące rodzaje:

a) Przystawka z wałka pośredniego reduktora. Patrząc od tyłu samochodu na reduktor mamy wyjście na wał napędowy tylnego mostu (wraz z tarczą hamulca ręcznego) oraz dwie, lekko wypukłe, klapki przykręcone na śruby. W miejscu pierwszej z nich, po przedłużeniu wałka pośredniego reduktora, można wykombinować PTO. Dodatkowo trzeba; zmodyfikować niektóre tryby tak by można było korzystać z wyciągarki bez napędzania kół (nie jest to dla mnie w pełni jasne więc się nie rozpisuje, yankee opisuje to w tym wątku http://forum4x4.pl/viewtopic.php?f=3&t= ... O&start=50), zastosować jakieś uszczelnienia zamiast klapki.
+ wszystko znajduje się pod podłogą samochodu,
+ nie wymaga dodatkowego smarowania,
- skomplikowane wykonanie,
- wymaga usunięcia / przeniesienia hamulca ręcznego.
tu przykład w Gazie http://imageshack.us/photo/my-images/827/ssm18582m.jpg/

b) Przystawka jak w wiertnicy. Ta również opiera się o wałek pośredni reduktora jednak zaraz za klapką znajdują się tryby przesuwający oś PTO poza obrys hamulca ręcznego.
+ wszystko znajduje się pod podłogą samochodu,
+ nie wymaga dodatkowego smarowania,
+ nie wymaga usunięcia / przesunięcia hamulca ręcznego,
- skomplikowane wykonanie.
http://imageshack.us/photo/my-images/53 ... az011.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... az012.jpg/
tu widać mechanizm przesunięcia względem osi wałka pośredniego http://imageshack.us/photo/my-images/834/88109751.jpg/

c) Przystawka na górny dekiel. Przystawka mocowana jest na górną pokrywę reduktora. Po zdjęciu płyt, podłogi osłaniających reduktor i skrzynię biegów, w tylnej części reduktora (od góry) znajduje się dekiel przykręcany na śruby. PTO tego typu montowane jest zamiast tego dekla. Składa się z solidnej obudowy z podstawą z odpowiednio rozstawionymi otworami do reduktora, dwóch trybów jeden z nich z osią do PTO oraz mechanizmu rozłączania napędu.
+ nie wymaga usunięcia / przesunięcia hamulca ręcznego,
+ stosunkowo proste wykonanie,
+ możliwość łatwego demontażu,
- mechanizm znajduje się w kabinie, wymaga dodatkowych osłon na wał, dużo cięcia w podłodze,
- niektórzy zalecają dodatkowe smarowanie (szczególnie przy dłuższym używaniu powyżej kliku minut - łatwe w implementacji).
http://www.uaz.auto.pl/technika/pto/tn_uaz_pto_28.html

(dodano później) Dzięki zippo68 z forum GAZów i UAZów znalazłem jeszcze pewne informacje.

Rozwinięcie wersji c) na tym zdjęciu http://forum.uazbuka.ru/a...85&d=1260121190 widać, że można zrobić przystawkę na górny dekiel (opcja c), która nie wchodzi do kabiny. Rozwiązuje to jeden z największych minusów opcji c). Nie wiem czy nie powoduje to innych ograniczeń.
Jeszcze jeden opis tego rozwiązania. http://pcen.przemysl.pl/4x4/przystawka/index.htm

d) Przystawka na wałku napędzającym przedni most. Podobnie jak w opcji a) napędzana jest bezpośrednio z jednego z wałków reduktora, w tym przypadku jest to wałem napędzający przedni most (ten najbardziej po prawej).
http://www.mktb.ru/fotki/images/fulltime/01_l.jpg
+ wszystko znajduje się pod podłogą samochodu,
+ nie wymaga dodatkowego smarowania,
+ nie wymaga usunięcia / przesunięcia hamulca ręcznego,
- skomplikowane wykonanie,
- prawdopodobnie działa tylko gdy koła są napędzane.

e) Bęben wyciągarki domontowany do koła (w Polsce raczej ciekawostka) PTO w tym przypadku to właściwie oś albo felga :). Na zewnętrznej stronie felgi koła montuje się dodatkową felgę lub inny bęben i na nim nawijana jest lina.
http://www.zr.ru/images/a...2/0/5/20584.jpg
Natrafiłem na takie rozwiązanie również na australijskich czy afrykańskich stronach (może sprawdza się to przy małych obciążeniach, nie wiem)
+ prosty i zrozumiały mechanizm,
+ nie wymaga dedykowanego smarowania,
+ nie wymaga usunięcia / przesunięcia hamulca ręcznego,
- działa tylko podczas napędzania kół,
- każdorazowo trzeba zamontować mechanizm na koło (nie da się z tym jeździć),
- występuje ryzyko uszkodzenia osi, koła, mechanizmów podwozia.


Niestety nigdzie nie trafiłem na wiarygodne ceny poszczególnych rodzajów. Nie jestem też pewien na ile mogę napisać gdzie, którą można kupić więc napisze ogólnikowo (bazując na tym co znalazłem na forum):
a) podobno wykonują między innymi w Nowym Targu,
b) zakłady przebudowujące UAZy na wiertnice podobno w Warszawie i Poznaniu,
c) różni ludzie między innymi członkowie forum (dotyczy opcji c bez rozwinięcia (choć pewnie będą potrafili i to zrobić));
Szarbia http://forum4x4.pl/memberlist.php?mode= ... ile&u=1368,
gaaz99 http://www.forum4x4.pl/memberlist.php?m ... ile&u=4376,
piotrek_uaz http://www.forum4x4.pl/memberlist.php?m ... ile&u=8873,
pan Henryk z pułtuska;
d) nie mam pojęcia,
e) nie mam pojęcia.

Dodatkowo zdjęcia podrzucone przez zippo68
i może najważniejsze (choć nie wiem czy do 469 pasuje)
A tu klasyka /chyba już wszyscy znają/ kompletny opis z rysunkiem technicznym http://www.uazbuka.ru/kom.htm



Może jesteście w stanie podać jeszcze jakieś namiary na miejsca w których można te cuda dostać. Może ktoś zna jakieś przedziały cenowe w jakich można zakupić te cuda, ja spotkałem się z cenami od 200 zł do 4 000 - zróżnicowanie wskazuje na małą wiarygodność.

Wszystkie informacje, które zabrałem w tym miejscu pochodzą od różnych osób z forum nie poczuwam się do bycia autorem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Uaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość