Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Moderator: Marcin-Kraków
Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Słabo w tym temacie na forum chyba, że nie znalazłem. W skrócie - zamierzam w pojeżdzie zamontować dośc dużą lodówkę sprężarkową. I teraz powstaje problem zasilania - sęk w tym, że nie uprawiam turystyki wyprawowej na zasadzie = każdego dnia po tysiąć pińcset km asfaltem ale raczej powolna podróż od punktu do punktu z biwakowaniem czasami po 2-3 dni w tym samym miejscu. Rodzi to problem doładowania akumulatorów nie tylko głównych pojazdu ale też i aku zasilającego lodówkę. Myślę więc o panelach fotowoltaicznych. Z dostępnych rozmiarów wychodzi na to że moge liczyć na około 9 amper z jednego panelu. Jakie jest Wasze zdanie w tym temacie? Jak radzicie sobie z zasilaniem lodówki przy kilku dniach bezczynnosci kołowej?
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Gazowe nie są bardziejsze? Nie znam się na tym, pytam z ciekawości.
Jeżeli chodzi o panele, to do tej pory montowałem w kamperach albo takie z Audi z szyberdachu (pancerne, zgrabne, tanie i wygodny system montażu z szynami), ale ze dwa razy montowałem też jakieś chińskie. Generalnie wszystkie działały, ale nie potrafię Ci powiedzieć z pamięci jaki amperaż dawały. Problem polega na tym, że wystarczy trochę chmur i szału nie ma. Ja bym tu raczej szedł w stronę odseparowania aku głównego, do tego ze dwie spore żelówki (może dwie, może jedna, wyliczyć to), spięcie przez sensowny seprator/system ibs czy coś plus jeden (może i dawa) panel na dach, np. taki z Audi, zamontowany pod bagażnikiem dachowym, wysuwany na prowadnicach spod bagażnika dachowego.
Jeżeli jest słońce itp - to wydłuży to wszystko czas pracy. Jeżeli nie ma, albo brakuje, to odpalasz auto, które robi za agregat. Podładujesz baterie i dalej działasz z nich.
Jeżeli chodzi o panele, to do tej pory montowałem w kamperach albo takie z Audi z szyberdachu (pancerne, zgrabne, tanie i wygodny system montażu z szynami), ale ze dwa razy montowałem też jakieś chińskie. Generalnie wszystkie działały, ale nie potrafię Ci powiedzieć z pamięci jaki amperaż dawały. Problem polega na tym, że wystarczy trochę chmur i szału nie ma. Ja bym tu raczej szedł w stronę odseparowania aku głównego, do tego ze dwie spore żelówki (może dwie, może jedna, wyliczyć to), spięcie przez sensowny seprator/system ibs czy coś plus jeden (może i dawa) panel na dach, np. taki z Audi, zamontowany pod bagażnikiem dachowym, wysuwany na prowadnicach spod bagażnika dachowego.
Jeżeli jest słońce itp - to wydłuży to wszystko czas pracy. Jeżeli nie ma, albo brakuje, to odpalasz auto, które robi za agregat. Podładujesz baterie i dalej działasz z nich.
XTZ 750
Outback EJ25 MT
Outback EJ25 MT
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Szkoda czasu i zasobów, mały uzysk energii. Zasilanie gazem jest dużo prostsze, tańsze i sprawdzone.
Na pustyni panel da radę
Na pustyni panel da radę

Nissan-y
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Podaj jakiej wielkości solar wejdzie ci na dach. 9A prądu da tylko w idealnych warunkach przy słońcu padającym prostopadle do panela. Jak kąt się zmieni to ładowanie drastycznie spada. Jeśli zastosujesz panel wysokonapięciowy i regulator mppt to da się wyciągnąć więcej ale nie licz że w deszczowy dzień wystarczy prądu na lodówkę.
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Pojedynczy panel to 137x90 cm, moc 180 watt, ponad 9 amper. Taki właśnie okazyjnie zakupiłem plud do tego regulator. Jak przyjedzie będę kombinował nad jego mocowaniem ( na dachu jest jeszcze namiot). Myslę o systemie wysuwanym spod namiotu dachowego ( pomiędzy namiotem a dachem jest dużo miejsca) powiedzmy na szynach i ustawianie go nad przednią maską ( pod kątem). lodówka przypłynie za miesiąc więc dopiero wtedy będę znał dokładne pobory prądu.
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Na podstawie moich zabaw z panelami:Zibi pisze:Pojedynczy panel to 137x90 cm, moc 180 watt, ponad 9 amper. Taki właśnie okazyjnie zakupiłem plud do tego regulator. Jak przyjedzie będę kombinował nad jego mocowaniem ( na dachu jest jeszcze namiot). Myslę o systemie wysuwanym spod namiotu dachowego ( pomiędzy namiotem a dachem jest dużo miejsca) powiedzmy na szynach i ustawianie go nad przednią maską ( pod kątem). lodówka przypłynie za miesiąc więc dopiero wtedy będę znał dokładne pobory prądu.
Z takiego panela można dziennie wyciągnąć ok. 50 - 60 Ah, zakładając że Słońce jest dostępne przez 12 h.
Można by więcej, ale z układem śledzenia Słońca.
To powinno teoretycznie wystarczyć na zasilanie lodówki, nawet sprężarkowej, ale problem jest taki, że silnik sprężarki przy starcie ciągnie kilka razy więcej prądu niż przy normalnej pracy. Czyli że regulator nie powinien odcinać zasilania przy chwilowym wzroście prądu, a nie wszystkie to potrafią. Można oczywiście podpiąć lodówkę z pominięciem regulatora, ale ryzykuje się wyssaniem aku do zera, no chyba że lodówa ma zabezpieczenie i nie włączy się poniżej jakiegoś progu.
W pochmurny dzień wydajność panela spada drastycznie, przy pełnym zachmurzeniu można liczyć co najwyżej na 10 - 15 % mocy nominalnej i to przez parę godzin, czyli ok. 10 Ah/dobę.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
To już jakies konkretne wieści, cały czas bierzemy pod uwagę biwakowanie w słonecznej pogodzie - np. na greckich czy albańskich plażach. Myślę, że to jest przyszłościowy temat.
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Tak czy owak do takiego panela wypadałoby mieć extra aku i to ze 100 Ah, albo i więcej.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Tak własnie o takim myślę. Lodówka jak sprawdzałem ma ma pobór max. 46 watt. To ten model http://www.salna.lt/automobilinis-saldy ... ost-br30c4
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Podaj jeszcze parametry tego panela czyli napięcie maksymalne (Uoc) i jaki masz do tego regulator . Będzie można więcej powiedzieć na temat sprawności tego układu.
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
canadian solar sc6a http://www.seenergia.com/wp-content/upl ... 1/CS6A.pdf Voc? 29,4 volta a regulator jakis typowy
Dane techniczne:
Maksymalny prąd :20A
Automatyczne wykrywanie napięcia: 12/24V
Wymiary: 101 mm x 95 mm x 35 mm
Kompensacja temperatury -30mV/C/12V
Temperatura pracy -20 do +60 C
Zabezpieczenia:
Zabezpieczenie przed przeciążeniem
Zabezpieczenie przed zmianą polaryzacji
Zabezpieczenie przed zwarciem obwodu
Zabezpieczenie przed przeładowaniem akumulatora
Dane techniczne:
Maksymalny prąd :20A
Automatyczne wykrywanie napięcia: 12/24V
Wymiary: 101 mm x 95 mm x 35 mm
Kompensacja temperatury -30mV/C/12V
Temperatura pracy -20 do +60 C
Zabezpieczenia:
Zabezpieczenie przed przeciążeniem
Zabezpieczenie przed zmianą polaryzacji
Zabezpieczenie przed zwarciem obwodu
Zabezpieczenie przed przeładowaniem akumulatora
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
No to w warunkach południowego słońca powinno działać całkiem ok. Jak będziesz mieć drugi akumulator odseparowany od rozruchowego to spokojnie powinno wystarczyć prądu nawet przy kilkudniowych postojach. Gorzej jak będzie pochmurno
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
To nie jest panel do montażu na samochodzie terenowym.Zibi pisze:canadian solar sc6a http://www.seenergia.com/wp-content/upl ... 1/CS6A.pdf Voc? 29,4 volta a regulator jakis typowy
Trzeba będzie wsporniki pod płaszczyznę dorobić, bo biorąc pod uwagę wymiary istnieje obawa, że na pierwszym dołku zakończy żywot.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Cenna uwaga.
tel. 509700949
https://www.escape4x4.pl/
https://www.escape4x4.pl/
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
się podłączę z pytaniami jeśli pozwolisz.A.F. pisze:Tak czy owak do takiego panela wypadałoby mieć extra aku i to ze 100 Ah, albo i więcej.
Mam lodówkę absorpcyjną o parametrach:
12V 75W 0,36A (chłodzi) z opisu wynika, że aku 150 Ah zapewnia 24 godzinna pracę
230V 82W 0,36A (mrozi)
o gazie nie wspominam bo on nie ma nic do zagadnienia (mrozi)
ło takie "cuś"
http://www.fritz-berger.de/product/BERG ... tnerid=34H
w dyliżansie mam dwa aku, podwozia i budy z zastosowanym seperatorem, lodówka jest pędzona w czasie jazdy z aku podwozia/silnika a na postoju gazem, ale... nie za bardzo lubię spać w pomieszczeniu gdzie hajcuje się jakiś gaz, wobec tego mam pytanie.
Pędzić prundem 12V również na postoju z aku (tym razem nadwozia - żółta optima 90 Aha) wspierając to jakimś solarem (jakim) i z jakim sterownikiem. Jak można to konkretne modele bym prosił, raczej mocniejsze niż delikatne bowiem auto wysokie i gałęzie itp no i na maksa płaskie (w sensie niskie) i najlepiej miękkie do przyklejenie. Dyliżans mieści mi się na warsztat tylko przy spuszczonym mocno powietrzu w tylnych kołach, co prawda na dachu mam wentylatory solarne ca 5 cm od płaszczyzny w górę i forluki też mniej więcej tyle, więc i solar się zmieści ale nie powinien być wyższy (grubszy) niż te 4 do 5 cm.
Dodam, że na aku nadwozia, jeżeli webasto lub tylna wyciągarka nie pracuje to nic w zasadzie go nie obciąża ledwie kilka ledowych punktów świetlnych, i czasami pompa wody (ciśnieniowa). Na obecnym aku po więcej niż 18-20 h napięcie siada na tyle, że pompa wody już nie chce robić, wolałbym tego uniknąć.
i drugie, wydolność na 12V jest niezła ale nie tak dobra jak na 230 czy na gazie. Mam do aku nadwozia podpiętą przetwornicę IPS 2000 moc max 2000W. Czy korzystniej używać lodówki na 12v bezpośredni, czy na 230V przez przetwornicę, co bedzie korzystne (również w sytuacji) po ew zamontowaniu solara.
Sumując pytania
1 - jaki solar i jaki regulator (biorąc pod uwagę opisana powyżej "obsługę" z aku nadwozia do którego solar by "doszedł"?
2 - 12V czy 230V przez przetwornice (zasilać lodówkę)
3 - większe aku na tył niż te 90 parę Ah zamiast solara? Nie bardzo jest miejsce, choć można powalczyć
4- solar ma jakiś sens, jeżeli tak czy tak codziennie drypcę na silniku kilkanaście godzin?
Podpowiesz coś?
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
już i tak nie jest lekki, jak dojdzie podstawa to się niezła waga zrobi, chyba nie najlepszy model do tego rodzaju zastosowań?A.F. pisze:To nie jest panel do montażu na samochodzie terenowym.Zibi pisze:canadian solar sc6a http://www.seenergia.com/wp-content/upl ... 1/CS6A.pdf Voc? 29,4 volta a regulator jakis typowy
Trzeba będzie wsporniki pod płaszczyznę dorobić, bo biorąc pod uwagę wymiary istnieje obawa, że na pierwszym dołku zakończy żywot.
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Solar najlepiej wybrać elastyczny, na przykład taki: http://allegro.pl/panel-elastyczny-sola ... 40870.html jest w polsce firma http://www.xdisc.pl/panele/ która robi je na wymiar . Co do mocy to im większa tym lepiej. W naszych warunkach pogodowych to i tak szału nie będzie ale w połączeniu z codzienną jazdą (lub prawie codzienną) da to radę . Przetwornica z 12 na 230V nie jest najlepszym rozwiązaniem bo pomnażasz straty przy każdej zmianie napięcia, więc skracasz czas działania na akumulatorze.
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
No to w sumie chyba wszystko już zostało powiedziane.
Oczywiście cała ta zabawa nie ma sensu jeśli można naładować akumulatory w inny sposób, np. podczas jazdy.
Na wypadek W można wozić agregat walizkowy, cenowo wyjdzie podobnie jak panel i osprzęt.
Oczywiście cała ta zabawa nie ma sensu jeśli można naładować akumulatory w inny sposób, np. podczas jazdy.
Na wypadek W można wozić agregat walizkowy, cenowo wyjdzie podobnie jak panel i osprzęt.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
czyli, robiąc dzień w dzień te kilkanaście godzin na silniku, panel nie ma sensu? Wieczorem skuteczność znikoma w nocy żadna, w dzień alternator robi robotę.
Zatem większy (pojemniejszy) Aku będzie lepszym i bezdyskusyjnie tańszym
rozwiązaniem. Na biwakach dłuższych można sprzęt wywalić obok auta i zasilać gazem. W normalnych codziennych jazdach wystarczy prund z "jazdy"
Agregat moim zdaniem, przy dwóch aku nie ma sensu, nawet najmniejsze swoje ważą. Mam i kiedy jeszcze woziłem to nigdy nie miałem potrzeby użyć.
OK, jak sądzę potwierdza to co i tak robiłem, czeka mnie tylko większe aku tak ze 130Ah
Zatem większy (pojemniejszy) Aku będzie lepszym i bezdyskusyjnie tańszym

Agregat moim zdaniem, przy dwóch aku nie ma sensu, nawet najmniejsze swoje ważą. Mam i kiedy jeszcze woziłem to nigdy nie miałem potrzeby użyć.
OK, jak sądzę potwierdza to co i tak robiłem, czeka mnie tylko większe aku tak ze 130Ah
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
Re: Panele fotowoltaiczne i lodówka sprężarkowa.
Dokładnie. Jeśli nie planujesz kilkudniowych postojów bez odpalania silnika to kupowanie solarów nie ma sensu.bert pisze:czyli, robiąc dzień w dzień te kilkanaście godzin na silniku, panel nie ma sensu? Wieczorem skuteczność znikoma w nocy żadna, w dzień alternator robi robotę.
Zatem większy (pojemniejszy) Aku będzie lepszym i bezdyskusyjnie tańszymrozwiązaniem. Na biwakach dłuższych można sprzęt wywalić obok auta i zasilać gazem. W normalnych codziennych jazdach wystarczy prund z "jazdy"
Agregat moim zdaniem, przy dwóch aku nie ma sensu, nawet najmniejsze swoje ważą. Mam i kiedy jeszcze woziłem to nigdy nie miałem potrzeby użyć.
OK, jak sądzę potwierdza to co i tak robiłem, czeka mnie tylko większe aku tak ze 130Ah
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość