Lodówka turystyczna

Czyli wszystko to co każdy jeżdzący w terenie posiadac powinien...

Moderator: Marcin-Kraków

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » sob maja 10, 2008 8:08 pm

Ceny zazwyczaj po zalogowaniu
Podobnie jak posty na forum... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Post autor: Pablos » sob maja 10, 2008 8:53 pm

Ja tam was nie rozumiem dalej ;) www.google.pl wpisujemy - "ogniwa peltiera cena" i w czym problem? poza kilkoma linkami z allegro, pierwszy z brzegu firmy zajmującej sie sprzedażą elektroniki
http://www.namadero.pl/shop/pokaz_podkat.php?idkat=48[/url]
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Post autor: Pablos » sob maja 10, 2008 8:58 pm

A tak wracając do tematu peltierów, ciekawe jak by to było gdyby do strony oddające ciepło jednego przykleić np pastą przewodzącą ciepło, drugiego stroną zimną, takie szeregowe łaczenie, dobry radiator z wydajnym wentylatorem i ciekawe jak z wydajnością takiego układu ;)
Spawnośc enegetyczna była by fatalna ale ciekawe jak ze zdolnością chłodzenia?
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » sob maja 10, 2008 11:06 pm

Zupełnie normalnie. Te płytki można łączyć w ten sposób.
Jest jedno ale.

Max temperatura strony gorącej ostatniego nie może przekroczyć dopuszczalnejdla płytek, czyli ok 140 st.

Wydajność, czyli ilość ciepła przewodzona w jednostce czasu pozostanie bez zmian. Zmieni się sumaryczna różnica temperatur między końcami płytek.

I tu drugie ale.
Jak na stronie zimnej spadnie poniżej -60 to ostatnia płytka się rozpadnie (złącze BiSN)

Ps. CIEPŁO to nie to samo co TEMPERATURA
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Post autor: Pablos » sob maja 10, 2008 11:17 pm

rokfor32 pisze:Zupełnie normalnie. Te płytki można łączyć w ten sposób.
Jest jedno ale.

Max temperatura strony gorącej ostatniego nie może przekroczyć dopuszczalnejdla płytek, czyli ok 140 st.

Wydajność, czyli ilość ciepła przewodzona w jednostce czasu pozostanie bez zmian. Zmieni się sumaryczna różnica temperatur między końcami płytek.

I tu drugie ale.
Jak na stronie zimnej spadnie poniżej -60 to ostatnia płytka się rozpadnie (złącze BiSN)

Ps. CIEPŁO to nie to samo co TEMPERATURA
Czyli teoretycznie gdyby wydajnie odprowadzać ciepło , można by zejść z temperaturą poniżej zera
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

jacenty
Posty: 788
Rejestracja: pt sie 13, 2004 10:21 pm
Lokalizacja: sosnowiec

Post autor: jacenty » ndz maja 11, 2008 12:05 am

Pablos pisze: Czyli teoretycznie gdyby wydajnie odprowadzać ciepło , można by zejść z temperaturą poniżej zera
Przy łaczeniu kaskadowym ogniw można uzyskać różnicę temperatur 30-35 st ,ale sprawność jest nikła .
Przy mocy pobieranego ciepła 50 w to przy kaskadzie dwóch ogniw (to drugie 3 razy mocniejsze) to sprawność oscyluje w granicy 10 % ,a 50 w to pobór ok 500w (w samochodzie tyo dużo).
Nie buduje się kaskad bo zysk energetyczny jest kiepski ,a koszty ogniw robią się spore.
suzuki vitara 1.6 (SZARA EMINENCJA)
Suzuki Vitara 2.0 (BŁĘKITNY GROM )
T4 syncro -wyprawowy.

Awatar użytkownika
Pablos
Posty: 513
Rejestracja: czw maja 12, 2005 7:56 am
Lokalizacja: Bełchatów/Porąbka/Bielsko Biała

Post autor: Pablos » ndz maja 11, 2008 12:07 am

To koncepcja samochodowej zamrażalki upadła :(
Mazda B2500 TD
Mazda Tribute 3.0 V6

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » ndz maja 11, 2008 12:20 am

Praktycznie też. I bez problemu na jednej płytce. Tylko ścianki lodówki muszą być porządnie izolowane, a płytka musi mieć taką moc, żeby odprowadzała więcej ciepła niż przenika do wnętrza przez ścianki.

Tylko trzeba pamiętać o tym, że :
- wydajność płytki jest największa, gdy różnica temperatur między stroną zimną i gorącą jes bliska zero
- im większa różnica temperatur, tym transport CIEPŁA jest mniejszy
- przy max różnicy temperatur (ok 70 st) transport ciepła jest prawie zerowy

Nie wiem, czy zjawisko to przebiega to liniowo. Ale zakładając takie uproszczenie, i dane początkowe (przykładowe):

- temperatura zewnętrzna - 30 st
- straty ciepła przez ścianki lodówki - 50 W
- strona gorąca płytki - 50 st (radiator + wentylator)
- strona zimna płytki - 5 st (w lodówce 35L powinno wtedy być ok. 8 - 10)

mamy - 45st różnicy temperatur płytki, czyli jakieś 35% możliwości płytki jeszcze zostało. A to oznacza, że zaledwie 15 - 17% mocy idzie na transport ciepła.(max sprawność nie przekracza 50%)

Czyli potrzeba ok 300W mocy elektrycznej :wink: Albo lepiej wyizolować lodówkę ...
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wyposażenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości