Strona 1 z 2

Przetwornica 12-220V

: pn sie 21, 2006 2:13 pm
autor: Greentop
A więc, skoro już mamy duży samochód, to teraz możemy nim wozić dużo sprzętu. No i zaczeło się.

Chcemy zapodać przetwornicę 12->220V. Najlepiej tak z 200W z jakiegoś marketu.
To będę chciał podłączyć przez jakis rozdzielacz 1x12V->2x12V (żeby też był dostęp do 12V, rozdzielacz też "made in czajna, sold in lider szajs") wprost do akuma żeby zawsze działało jak potrzeba.

Pytania:
- jakie bezpieczniki przed rozdzielaczem?
- czy taka instalacja zafunguje?
- a może macie własne instalacje w podobnym guście?

Liczę na pomoc.
Bart

: pn sie 21, 2006 2:33 pm
autor: mazurkas007
1. Jak już chcesz instalować przetwornice to radze nie patrzeć na naklejki w stylu 'super power madafaka new cosmic technolodży 500W' bo tak naprawdę sam optymalny wariant dla 12V to przetwornica maks 100-300W.
2. Nie zalecam stosować rozgałęźników od zapalniczki typu 1=2 bo niepotrzebne zajmowanie miejsca. Polecam pociągnąć osobny kabel od akumulatora do bagażnika i tam zamontować dodatkowe gniazdko 12V. Przyda się i do przetwornicy i do lodówki np.
3. Kabel od akumulatora do bagaznika UKŁADAMY W KABINIE a nie pod samochodem jak to kilka razy widziałem. Dobry kabel dla zasilania 12V można bez problemu kupić w każdym sklepie moto-audio i tam jak powiesz jaki power chcesz pobierać dobiorą ci i bezpiecznik i specjalną obudowe do niegi i dodatkową kleme na akumulator.A kabel dla przetwornicy to cieńki nie będzie, może i z 12*2.
4. Jak chcesz aby napięcie w gniazdku a bagażniku było tylko przy odpalonym silniku i/lub tylko przy zalączonej stacyjce w grę wchodzi jeszcze przekaźnik 12V taki jak np dla włączenia ogrzewania tylnej szyby czy świateł.
5. Pomimo tego, że bezpiecznik powinien być zaraz u źródła napięcia ( możliwie blisko akumulatora ) polecam drugi troszkę słabszy przy samym gniazdku w bagażniku. Jak przegniesz z obciążeniem wywali ten w bagazniku, jak będzie spinl na kablu to wywali ten przy aku i dodatkowo masz dwa zabezpieczenia.
6. Samą przetwornicę 12/220 można kupić w dobrych sklepach motoryzacyjnych i wyglądem przypomina wzmacniacz audio. Tak samo też można ją gdzies zabudować w wolnym miejscu ( jakaś wnęka w bagazniku ) a na zewnątrz wyprowadzić tylko gniazdko 220V. I wygląda estetycznie i ciekawie - otwierasz bagaznik a tam gniazdko 12V i obok 220V - całkiem jak w domu :wink:
7. Sam montaż nie jest ani czasochłonny ani skomplikowany ale dla własnego spokoju warto przynajmniej pojechać do jakiegoś auto-elektryka i pogadać co i jak chce się zrobić aby nie mieć problemów z rozładowującym sie akumulatorem lub w skrajnym przypadku - spaleniem auta.
8. Za pociągnięcie kabla od akumulatora do bagażnika, zamontowanie przekaźnika ( aby napięcie w gniazdku było tylko przy przekręconej stacyjce ), dwa bezpieczniki ( jeden w skrzynce tam gdzie wszystkie a drugi przy samym gniazdku ) i śliczne zamaskowanie gniazdka 12V w bagażniku zapłaciłem w ASO opla 150 pln. Biorąc pod uwagę zakup kabla, gniazdka, dwóch bezpieczników, przekaźnika, przepychanie się z komory silnika pod tapicerką do bagaznika, grzebanie w elektryce auta, itp, itp uważam, że nie ma sensu bawić się w to samemu.

: pn sie 21, 2006 2:33 pm
autor: Pablos
Opcja szukaj - polecam na przyszłość, zeznała conajmniej kilka wątków o przetwornicy

http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic. ... zetwornica

http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic. ... zetwornica

: wt sie 22, 2006 12:03 pm
autor: Greentop
Fakt - można było wyszukać :-? .

Ale jeszcze podrążę - piszecie że podstawa to dobry kabel, 8-12mm2 - OK
Że warto nawet 2 bezpieczniki założyć - dobra
Ale piszecie też przetwornica wydziela dużo ciepła więc potrzebny jest albo radiator albo wentylator - a ja chciałem to badziewie schować w bagażniku, koło nadkola i przykręcić do tapicerki tak, co by tylko gniazdko wystawało (to fajny pomysł 8) ). Nie będzie się to tam za bardzo grzało?

I pytanie - czy jak nie będę tego używał (a głównie nie będę bo to wakacyjny sprzęt) to czy powieninem to jakoś rozłączać?

: wt sie 22, 2006 12:15 pm
autor: margabr
mazurkas007 pisze:
8. Za pociągnięcie kabla od akumulatora do bagażnika, zamontowanie przekaźnika ( aby napięcie w gniazdku było tylko przy przekręconej stacyjce ), dwa bezpieczniki ( jeden w skrzynce tam gdzie wszystkie a drugi przy samym gniazdku ) i śliczne zamaskowanie gniazdka 12V w bagażniku zapłaciłem w ASO opla 150 pln. Biorąc pod uwagę zakup kabla, gniazdka, dwóch bezpieczników, przekaźnika, przepychanie się z komory silnika pod tapicerką do bagaznika, grzebanie w elektryce auta, itp, itp uważam, że nie ma sensu bawić się w to samemu.
No to cie mazurkas skacowali za to "przeciągnięcie" kabelka.
To jest całe ASO- ciągna kabel przez całe auto- a wystarczyło otworzyc klapkę gdzie masz podnośnik i tam się wpiąć (jest prąd przy wł. kluczyku i bez).
Mi wytargał elektrik 10m kabla dwa przekaźniki i bezpieczniki przy silniku- odzyskałem światła postojowe założył dwa gniazdka w bagażniku za 30zeta a reszta została na piwo. :lol:

: wt sie 22, 2006 12:35 pm
autor: Pablos
Znam przyjemniejsce sposoby wydania 150 zł, choćby zamiana na złocisty pieniący sie płyn ale jak ktoś ma $ i nie lubi sie babrać, to czemu nie.

: wt sie 22, 2006 12:40 pm
autor: mazurkas007
margabr pisze:No to cie mazurkas skacowali za to "przeciągnięcie" kabelka.
To jest całe ASO
margabr to była robota na specjalne życzenie, chciałem mieć kabelek ( czytaj gruby kabelek ) tylko i wyłącznie do gniazdka w bagażniku więc troszkę roboty mieli.

A wracając do tematu : przetwornica to nie perpetum mobile i nie wytwarza prądu z niczego. Biorąc dla przyładu samochodowy alternator 12V 75A mamy moc maksymalną z tego alternatora 75x12=900W ( pomijam inne drobne historie dla okrągłego rachunku ). Mając alternator 100A mamy 100x12=1200W. Odejmując spadki napięc na okablowaniu i to co zamienia się w ciepło na przetwornicy oraz jeszcze samą sprawność przetwornicy która napewno nie wynosi 100% otrzymujemy max około 1000W i to jeszcze w przypadku gdy alternator zasila tylko i wyłącznie samą przetwornicę ( a gdzie komputer od silnika, światła, radio, pompa paliwa itp. itd ) Jakim cudem więc można mieć przetwornicę 220V 2000W zasilaną z instalacji elektrycznej samochodu :o . Oczywiście przy napięciu 220V i mocy 2kW mamy natężenie około 9A ale 1W to zawsze jest 1W i to co przetwornica daje na wyjściu musi dostać na wejściu. Jeśli sie mylę to proszę o poprawienie i wytłumaczenie jak to mozliwe jest uzyskać z samochodowej instalacji 2kW mocy na 220V

: wt sie 22, 2006 2:19 pm
autor: Pablos
przetwornica może być i 4 kW abo i wiecej :) tyle że wtedy alternator nie da rady utrzymac aku naładowanego przy ciągłej pracy takiej przetwornicy na max obciążenia i po jakimś aku padnie :(.

Z drugiej strony, jakoś nie widzę pola dla przetwornicy 2 kW w aucie, no chyba ze piecyk albo suszarka do grzybów :) :)

: wt sie 22, 2006 2:37 pm
autor: mazurkas007
Pablos pisze:przetwornica może być i 4 kW abo i wiecej :) tyle że wtedy alternator nie da rady utrzymac aku naładowanego przy ciągłej pracy takiej przetwornicy na max obciążenia i po jakimś aku padnie :(.

Z drugiej strony, jakoś nie widzę pola dla przetwornicy 2 kW w aucie, no chyba ze piecyk albo suszarka do grzybów :) :)
4kW to jest przy 12V jakieś 330A - to już sam kabel dla takiego czegoś zmota nie da rady uciągnąć bo to chyba ze 95^2 by musiał być. Kocham to forum :lol:

: wt sie 22, 2006 2:58 pm
autor: Pablos
Po pierwsze nie 90^2, wystarczy mniejszy :), po drugie, nie pisałem nic o sensie instalacji takiej przetwornicy, napisałem to tylko, żeby pokazać, że nie ma sensu intalować większej niż taka, którą "obsłuży" nam alternator.

Acha, sam mam zainstalowaną 600/1200 i uważam, że wystarcza, uprzedzając ewentualne uwagi, podłączona grubym kablem, bezpiecznik 80 A.

: wt mar 20, 2007 8:23 pm
autor: Elwood
Chciałbym nie co odświeżyć temat, czy ktoś moze porównac te urządzenia?
1. https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=3260
2. http://www.ekosklep.ekologika.com.pl/pr ... ts_id/1937
na jedną z nich jestem zdecydowany, tylko którą wybrać?

: śr mar 21, 2007 11:33 am
autor: Grzegorz G.
Tak mi do głowy przyszło - czy nie jest przypadkiem możliwe wykorzystanie w tym celu UPS-a komputerowego. One zdaje sie mają z reguły 12V aku. Jeśli ktoś np. już ma do kompa i chciałby tylko na dłuższy wyjazd zabrać ze sobą.

: śr mar 21, 2007 11:54 am
autor: Marcin-Kraków
Na bazie starego UPSa mozna zbudowac ladna przetwornice. Czesto takie sprawne elektronicznie UPSy mozna tanio kupic, a maja tylko padniete baterie.

: śr mar 21, 2007 11:57 am
autor: Eskapada
Elwood pisze:Chciałbym nie co odświeżyć temat, czy ktoś moze porównac te urządzenia?
1. https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=3260
2. http://www.ekosklep.ekologika.com.pl/pr ... ts_id/1937
na jedną z nich jestem zdecydowany, tylko którą wybrać?
Pytanie winno być nie która wybrać tylko co ta przetwornica będzie miała zasilać.

Ja ma mProfitexx i niestety mogę ją o kant kuli rozbić bo nie współgra z żadnym z trzech notebooków które są u mnie w domu ( Toshiba & Fujitsu Siemens ) nie współgra z ładowarką akumulatorową Sanyo oraz HAMA. Jedne co jest kompatybilne to ładowarka do teflonów Nokia zasilacz do nawigacji Garmin 276C. Jakiś czas temu miałem notebooka Acer i jego ładowarka działała

: śr mar 21, 2007 12:26 pm
autor: gebels
Eskapada pisze:
Elwood pisze:Chciałbym nie co odświeżyć temat, czy ktoś moze porównac te urządzenia?
1. https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=3260
2. http://www.ekosklep.ekologika.com.pl/pr ... ts_id/1937
na jedną z nich jestem zdecydowany, tylko którą wybrać?
Pytanie winno być nie która wybrać tylko co ta przetwornica będzie miała zasilać.

Ja ma mProfitexx i niestety mogę ją o kant kuli rozbić bo nie współgra z żadnym z trzech notebooków które są u mnie w domu ( Toshiba & Fujitsu Siemens ) nie współgra z ładowarką akumulatorową Sanyo oraz HAMA. Jedne co jest kompatybilne to ładowarka do teflonów Nokia zasilacz do nawigacji Garmin 276C. Jakiś czas temu miałem notebooka Acer i jego ładowarka działała

Masz po prostu do dupy Laptopy :)3 :)21

jak kupujesz nowego to mozesz od razu sobie zamówić drugi zasilacz który mozna podpinać do sieci 220V, do gniazda zapalniczki 12V lub do gniazda 12V w samolocie

koszt takiego to jakieś 400zeta


dodam jeszcze dla kolegi który pytał co z przetwornicą jak jej nie uzywa, to wyłaczać nie trza, bo zasada pracy tych urządzeń jest taka że by to działało to z jednej strony trza zasilić a z drugiej obciążyć "czyli podpiąć jakiś odbiornik"

: śr mar 21, 2007 12:28 pm
autor: Elwood
yes, uzupełniam:
1. Elektronarzędzia (szlifierka kątowa itp).
2. Notebook.
3. Ładowarki do akumulatorków i telefonu
Są tam takie symbole, jedna ma IP druga IPS. Która z nich generuje na wyjściu lepszy sygnał, bo czystej sinusoidy pewnie żadna? :-?

: śr mar 21, 2007 12:34 pm
autor: gebels
tutaj macie takie zasilacze do laptoków jak wyżej pisałem

http://dellware.euro.dell.com/dellstore ... nProduct=1

: śr mar 21, 2007 9:06 pm
autor: Piotr Karcz
Marcin-Kraków pisze:Na bazie starego UPSa mozna zbudowac ladna przetwornice (...) a maja tylko padniete baterie.
Niedawno rozkręcałem w firmie takiego UPSa w celach recyklingu :wink:

w środku plus i minus ładnie na kolorowo oznaczone, wpięcie zasilania z aku samochodowego bezproblemowe :)2

: śr mar 21, 2007 9:27 pm
autor: Marcin-Kraków
Tylko dobrze by bylo zeby to byl spory UPS, a nie jakies 650 VA

: czw mar 22, 2007 8:16 am
autor: Grzegorz G.
Skoro taki ups musi pociągnąć stacjonarnego to do laptopa też wystarczy.

: czw mar 22, 2007 10:41 am
autor: gebels
Grzegorz G. pisze:Skoro taki ups musi pociągnąć stacjonarnego to do laptopa też wystarczy.

Taa tylko ile on wytrzymuje, ja testowałem różne UPS i przetwornice w nich

polecić mogę firmy APC, dobre, mocne , odporne nawet na długotrwałę przeciążenia :)2

taki np. PCM to jak pracuje na granicy obciążenia to juz płynie :)3

: czw mar 22, 2007 12:44 pm
autor: Marcin-Kraków
Grzegorz G. pisze:Skoro taki ups musi pociągnąć stacjonarnego to do laptopa też wystarczy.
Laptoka to moze i pociagnie ale czy zakreci szlifierka ? Napewno nie.

: czw mar 22, 2007 12:51 pm
autor: Maqlinka
To podłącze się pod temat.
Niestety w sprawach elektryki jestem kompletna noga więc proszę tłumaczyć jak krowie na graicy :)21
Mam przetwornicę z 24 na 12V czeka na montaż w aucie przy okazji wymiany instalacji na nową - ta przetwornica obsłuży radio, CB, gniazdo zapalniczki. Lecz chciałbym dodatkowo zamontować przetwornicę, która zapewni stabilną pracę szlifierki czy wiertarki (750W - do 1000W). Czy jest to możliwe? Jeśli tak to w jaki sposób podłączyć (instalacja w parchu 24V) i za jakim urządzeniem się rozglądać??

: czw mar 22, 2007 12:57 pm
autor: Marcin-Kraków
Pytanie jakiej wydajnosci jest ta przetwornica 24/12, pewnie oryginalna Parchowa. Jak ma mala wydajnosc pradowa to bym szukal jakiejs przetwornicy 24/220. Bo podlaczanie do jednego aku to tak jak z winda na jednym aku.

Pytanie ile bedziesz wykorzystywal ta przetwornice na 220V. Bo moze jak sporadycznie to lepiej byloby podlaczac ja na jeden aku i jakos przebolec to ze nie jest to dla niego za zdrowe.

: czw mar 22, 2007 1:09 pm
autor: Maqlinka
Marcin-Kraków pisze:Pytanie jakiej wydajnosci jest ta przetwornica 24/12, pewnie oryginalna Parchowa. Jak ma mala wydajnosc pradowa to bym szukal jakiejs przetwornicy 24/220. Bo podlaczanie do jednego aku to tak jak z winda na jednym aku.

Pytanie ile bedziesz wykorzystywal ta przetwornice na 220V. Bo moze jak sporadycznie to lepiej byloby podlaczac ja na jeden aku i jakos przebolec to ze nie jest to dla niego za zdrowe.
Nie wiem jaką wydajnosć ma przetwornica 24/12 (nie mam jej pod ręką) - jest podobna do tej co Peepuck ma pod maską (wieczorem sprawdzę co na niej jest napisane). Co do tej drugiej - będzie używana raczej rzadko, ale wolałbym, żeby to było zrobione porządnie. Z Twojej odpowiedzi wnioskuję, że są dwa wyjścia:
1. Podłączenie przetwornicy 12/220 przez 24/12 jeśli ta będzie miala odpowiednią wydajność.
2. Zamontowanie przetwornicy 24/220 - ( czyli z pominięciem tej 24/12 ??)