centralny dyferencjał
Moderator: Marcin-Kraków
centralny dyferencjał
Witam.
Na początek chciałbym zaznaczyć, że zacznam przygodę z 4x4 (zbieranie informacji) i pojęcia lub rozwiązania oczywiste dla większości nie muszą być takie dla mnie. Proszę więc o wyrozumiałość.
Przygotowuję pracę dyplomową na temat centralnego dyferencjału w samochodach terenowych. Chciałbym zaprojektować urządzenie, które miałoby zastosowanie w rajdach off-roadowych. Dyferencjał z dołączanym przodem i wyjściem mocy na wyciągarkę mechaniczną umieszczoną z przodu. Moc jaka by była przenoszona pochodziłaby z silnika Grand Cherokee 4,7 litra (258 KM i momentem 427 Nm). Oczywiście z możliwością wykorzystania w słabszych jednostkach.
Chciałbym prosić o fachową pomoc. Czy takie urządzenie miałoby sens powstania i wykorzystywania w samochodach off-road? Na co zwrócić uwagę, aby urządzenie było funkcjonalne? Czy działanie wyjścia na wyciągarkę powinno współgrać z prędkością kół samochodu, czy w ogóle odcinać ich napę?
Jeżeli widzicie możliwość dodatnia jakiegoś rozwiązania w tej konstrukcji to piszcie.
Na początek chciałbym zaznaczyć, że zacznam przygodę z 4x4 (zbieranie informacji) i pojęcia lub rozwiązania oczywiste dla większości nie muszą być takie dla mnie. Proszę więc o wyrozumiałość.
Przygotowuję pracę dyplomową na temat centralnego dyferencjału w samochodach terenowych. Chciałbym zaprojektować urządzenie, które miałoby zastosowanie w rajdach off-roadowych. Dyferencjał z dołączanym przodem i wyjściem mocy na wyciągarkę mechaniczną umieszczoną z przodu. Moc jaka by była przenoszona pochodziłaby z silnika Grand Cherokee 4,7 litra (258 KM i momentem 427 Nm). Oczywiście z możliwością wykorzystania w słabszych jednostkach.
Chciałbym prosić o fachową pomoc. Czy takie urządzenie miałoby sens powstania i wykorzystywania w samochodach off-road? Na co zwrócić uwagę, aby urządzenie było funkcjonalne? Czy działanie wyjścia na wyciągarkę powinno współgrać z prędkością kół samochodu, czy w ogóle odcinać ich napę?
Jeżeli widzicie możliwość dodatnia jakiegoś rozwiązania w tej konstrukcji to piszcie.
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: centralny dyferencjał
Znaczy to ma być tylko wydumka na papierze, czy projekt ma powstać w realu?
A przy okazji - istnieje gotowe takie rozwiązanie, więc możesz sobie podpatrzeć. Jest to skrzynka transferowa z Toyoty HDJ80. Z centralnym dyfrem (i jego blokadą) oraz wyjściem PTO do napędu np. wyciągarki. W wersji z najmocniejszym silnikiem było 196 HP i 430 Nm.
A przy okazji - istnieje gotowe takie rozwiązanie, więc możesz sobie podpatrzeć. Jest to skrzynka transferowa z Toyoty HDJ80. Z centralnym dyfrem (i jego blokadą) oraz wyjściem PTO do napędu np. wyciągarki. W wersji z najmocniejszym silnikiem było 196 HP i 430 Nm.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
- czesław&jarząbek
-
- Posty: 31170
- Rejestracja: ndz maja 05, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: SK
- Kontaktowanie:
Re: centralny dyferencjał
coś chyba jesteś słabo do pisania tej pracy przygotowany bo zdajesz się mylić centralny mechanizm różnicowy ze skrzynią rozdzielczą
#noichuj
Re: centralny dyferencjał
"Mechanizm różnicowy w pojazdach ma za zadanie kompensację różnicy prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej podczas pokonywania przez nie torów o różnych długościach, w przypadku pojazdów z napędem na więcej niż jedną oś może występować także dodatkowy centralny (międzyosiowy) mechanizm różnicowy w skrzyni rozdzielczej kompensujący różnicę prędkości obrotowej pomiędzy osiami napędowymi."czesław&jarząbek pisze:coś chyba jesteś słabo do pisania tej pracy przygotowany bo zdajesz się mylić centralny mechanizm różnicowy ze skrzynią rozdzielczą
żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Mechanizm_ ... 5%BCnicowy
Więc powinienem napisać, że chcę zaprojektować skrzynkę rozdzielczą z mechanizmem różnicowym i wyjściem PTO. Niech i tak będzie.
- czesław&jarząbek
-
- Posty: 31170
- Rejestracja: ndz maja 05, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: SK
- Kontaktowanie:
Re: centralny dyferencjał
tak własnie powinieneś napisać.
takich skrzyń jest dużo.
nawet tarpan taką ma.
takich skrzyń jest dużo.
nawet tarpan taką ma.
#noichuj
Re: centralny dyferencjał
skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego 

SALLDVAF8VA98:)
a dupa tam ....
a dupa tam ....
Re: centralny dyferencjał
"W 1989 roku w klasie dużych samochodów terenowych Toyoty przyszła pora na zmiany. Zaprezentowano nowy model z 5-drzwiowym nadwoziem typu kombi (Station Wagon) serii J80 na rok modelowy następny. Podstawową zmianą w zawieszeniu było zastosowanie sprężyn śrubowych przy wszystkich kołach w miejsce stosowanych w modelu J60 resorów piórowych. Tylna oś została przejęta z poprzedniego modelu a przednia zaprojektowana od nowa. Zawieszenie miało zapewniać maksimum komfortu przy zachowaniu cech pełnowartościowego auta terenowego. W 1995 roku przeprowadzono drobne zmiany, m.in. zmienił się wygląd deski rozdzielczej. Jego produkcji w Japonii zaprzestano wraz z pojawieniem się serii J100, lecz serię J80 nadal produkowano w zakładach Toyoty w Wenezueli do 2007 roku. Nosiła tam nazwę Land Cruiser 4500 i wyposażana była wyłącznie w silnik 1FZ-FE.rokfor32 pisze:Znaczy to ma być tylko wydumka na papierze, czy projekt ma powstać w realu?
A przy okazji - istnieje gotowe takie rozwiązanie, więc możesz sobie podpatrzeć. Jest to skrzynka transferowa z Toyoty HDJ80. Z centralnym dyfrem (i jego blokadą) oraz wyjściem PTO do napędu np. wyciągarki. W wersji z najmocniejszym silnikiem było 196 HP i 430 Nm.
W ameryce północnej model FZJ80 oferowany był również jako Lexus LX450 w latach 1996 - 1997.
Silniki:
3F (benzynowy) R6 4.0 l. (3955 cm³), 155 KM - (FJ80)
1FZ-FE (benzynowy) R6 4.5 l. (4477 cm³), 215 KM - (FZJ80)
1HD-T (turbodiesel) R6 4.2 l. (4164 cm³), 165 KM - (HDJ80, HDJ81)
1HD-FT (turbodiesel) R6 4.2 l. (4164 cm³), 170 KM - (HDJ80, HDJ81)
1HZ (diesel) R6 4.2 l. (4164 cm³), 135 KM - (HZJ80 - HZJ81)"
żródo: http://pl.wikipedia.org/wiki/Toyota_Land_Cruiser
Jeżeli masz jakieś informacje na temat takiego mechanizmu to podeślij mi linka. Większość rozdzielaczy była produkowana z dodatkowym wyjściem na tył, a wyciągarkę mechaniczną wtedy można wyłącznie montować za skrzynką rozdzielacza. Przynajmniej takie informacje znalazłem w internecie.
Re: centralny dyferencjał
Szczerze mówiąc to skoro ludzie budują samochody off-road z takimi silnikami, zdobywają na nich jakieś miejsca i są zadowoleni to dla mnie do projektu w zupełności wystarczy.sbielak pisze:skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego
Re: centralny dyferencjał
To ja bym prosił o linka, jeżeli kolega chce pomóc.czesław&jarząbek pisze:tak własnie powinieneś napisać.
takich skrzyń jest dużo.
nawet tarpan taką ma.
Re: centralny dyferencjał
Jak linkasolo020 pisze:To ja bym prosił o linka, jeżeli kolega chce pomóc.czesław&jarząbek pisze:tak własnie powinieneś napisać.
takich skrzyń jest dużo.
nawet tarpan taką ma.




Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Re: centralny dyferencjał
zara ,chwila, co , jak ,gdzie
jeśli piszesz pracę dyplomową z takiego tematu to przynajmniej w teorii powinieneś wcześniej kilka lat zakuwać podobne rozwiązania
uczęszczając na zajacia
niestety twoje pytania i cytowanie Wikipedii na to nie wskazują
powiedz proszę w jakiej to uczelni uzyskałeś tak gruntowne wykształcenie

jeśli piszesz pracę dyplomową z takiego tematu to przynajmniej w teorii powinieneś wcześniej kilka lat zakuwać podobne rozwiązania
uczęszczając na zajacia
niestety twoje pytania i cytowanie Wikipedii na to nie wskazują
powiedz proszę w jakiej to uczelni uzyskałeś tak gruntowne wykształcenie
Ignorancji, nieróbstwu i niechlujstwu stanowcze nie KARWA nie
Re: centralny dyferencjał
Ja tylko napisałem, że piszę taką pracę.gostcomp pisze:zara ,chwila, co , jak ,gdzie![]()
jeśli piszesz pracę dyplomową z takiego tematu to przynajmniej w teorii powinieneś wcześniej kilka lat zakuwać podobne rozwiązania
uczęszczając na zajacia
niestety twoje pytania i cytowanie Wikipedii na to nie wskazują
powiedz proszę w jakiej to uczelni uzyskałeś tak gruntowne wykształcenie
Re: centralny dyferencjał
teraz wikipedia jest wykładnikiem faktów i historii , nie wiesz



Diffland .pl
Diffland Classic Car .pl
i wiele innych )
Diffland Classic Car .pl
i wiele innych )
Re: centralny dyferencjał
u ojca dyrektora zapewnegostcomp pisze: powiedz proszę w jakiej to uczelni uzyskałeś tak gruntowne wykształcenie

Land Rover Discovery 300tdi 96 r - zielony 

Re: centralny dyferencjał
Czy to oznacza, że na tym forum nie znajdę nikogo poważnego? Zwracam się tylko z pytaniem i liczę na uwagi, a nie na głupie docinki. Jeśli wikipedia jest w stanie dać więcej informacji niż "fachowcy" z forum 4x4, to dlaczego nie.
Re: centralny dyferencjał
yyyy, napisz do @lr oleksolo020 pisze:Czy to oznacza, że na tym forum nie znajdę nikogo poważnego? Zwracam się tylko z pytaniem i liczę na uwagi, a nie na głupie docinki. Jeśli wikipedia jest w stanie dać więcej informacji niż "fachowcy" z forum 4x4, to dlaczego nie.
Jest kompetentny.
nawet do dzienniczka może zapodać.

Wujek Dobra Rada 

Re: centralny dyferencjał

Ostatnio zmieniony wt sie 11, 2009 8:23 pm przez A.F., łącznie zmieniany 1 raz.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: centralny dyferencjał
Teeee służka wyleź spod łożka i zapodaj jaśnie panu materiały do pracy a najlepiej jakąś bazgrnij



Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
- czesław&jarząbek
-
- Posty: 31170
- Rejestracja: ndz maja 05, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: SK
- Kontaktowanie:
Re: centralny dyferencjał
u mnie słabo z ortografią...praca mogłaby nie przejść

ale taką prackę na 30-40 stron do szkoły średniej to w przerwie śniadaniowej można machnać np o występowaniu oleju napędowego w układzie chłodzenia silnika td5-przyczyny, skutki, zapobieganie


ale taką prackę na 30-40 stron do szkoły średniej to w przerwie śniadaniowej można machnać np o występowaniu oleju napędowego w układzie chłodzenia silnika td5-przyczyny, skutki, zapobieganie

#noichuj
Re: centralny dyferencjał
Czepiacie się chłopaka. Widać , ze tak na prawdę to nie bardzo wie, ze takiego urządzenia to nie trzeba projektować bo te drzwi ktoś ju kiedys wyważył. Problem może ewentualnie polegać na nowych obliczeniach dla potrzeb tego motoru. Kolego, na Twim mmiejscu zaczołbym od zdobycia ogólnej wiedzy mchanicznej, co to za przekładnie, do czego tak na prawde służą i jak się z nimi postępuje. Potem bedzie Ci łatwiej zadac pytanie konkretne. Ja wiem, że w szkołach o profilach zawodowych to żadko uczą konkretów. Prześledź sobie rodzaje rozdzaiłów mocy w samochodach terenowych, bo jest ich kilka. Honker chyba nawet jest niezłym przykładem, bo stosowano 2 lub 3 sposoby (poprawcie mnie) i wtedy do niektórych rzeczy dojdziesz sam i stwierdzisz że pytania były takie sobie. Zacznij od dyferencjału, gdzieś tu były fajne filmiki szkoleniowe na ten temat.


Nie trzymam Kobiet w domu...
erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra
erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra
Re: centralny dyferencjał
solo020 pisze:Szczerze mówiąc to skoro ludzie budują samochody off-road z takimi silnikami, zdobywają na nich jakieś miejsca i są zadowoleni to dla mnie do projektu w zupełności wystarczy.sbielak pisze:skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego
wyobraz sobie ze super silnik to jest malo ważny...
wystarczy super umysl i pomyslunek i doswiadczenie i opitala n rajdach matołów w 700 konnych wydumkach

Re: centralny dyferencjał
lysy76 pisze:yyyy, napisz do @lr oleksolo020 pisze:Czy to oznacza, że na tym forum nie znajdę nikogo poważnego? Zwracam się tylko z pytaniem i liczę na uwagi, a nie na głupie docinki. Jeśli wikipedia jest w stanie dać więcej informacji niż "fachowcy" z forum 4x4, to dlaczego nie.
Jest kompetentny.
nawet do dzienniczka może zapodać.
o to to to, a jakby co to moge odsprzedac gotowa prace moja dyplomowa co prawda sprzed kilkunastu lat na temat budowy przedniego zawieszenia typu mcpherson

Re: centralny dyferencjał
I jak na złość tego doświadczenia zawsze za mało. Panowie, sprawa wygląda tak. Dostałem pracę do napisania dla kogoś, kto sam raczej nie jest w stanie jej napisać. Wiedzę z mechaniki mam, ale pojazdów samochodowych nie kończyłem ( więc i wiedzy za mało). Myślałem, że jak zapytam tutaj, to coś mi poradzicie, doradzicie (macie wiedzę i doświadczenie). Chłop obudził się w ostatniej chwili.LR_Olek pisze:solo020 pisze:Szczerze mówiąc to skoro ludzie budują samochody off-road z takimi silnikami, zdobywają na nich jakieś miejsca i są zadowoleni to dla mnie do projektu w zupełności wystarczy.sbielak pisze:skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego
wyobraz sobie ze super silnik to jest malo ważny...
wystarczy super umysl i pomyslunek i doswiadczenie i opitala n rajdach matołów w 700 konnych wydumkach
Z drugiej strony dzięki za uświadomienie pewnych spraw. Pomysł na prace już jakiś mam, zabieram się do roboty. Nie bedzie to nic odkrywczego, ale parę stron się zapisze.
Re: centralny dyferencjał
to jeszcze poczytaj o rodzajach mechanizmów z ograniczonym poślizgiem, tosenie, wisco 

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze
Re: centralny dyferencjał
Ojej....solo020 pisze:LR_Olek pisze: Dostałem pracę do napisania dla kogoś, kto sam raczej nie jest w stanie jej napisać.

Taki pęd do dyplomu ?
Szacuneczek

@klucz13: sorry, już się poprawiłem

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości