centralny dyferencjał

Czyli wszystko to co każdy jeżdzący w terenie posiadac powinien...

Moderator: Marcin-Kraków

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » ndz sie 09, 2009 12:27 pm

Witam.
Na początek chciałbym zaznaczyć, że zacznam przygodę z 4x4 (zbieranie informacji) i pojęcia lub rozwiązania oczywiste dla większości nie muszą być takie dla mnie. Proszę więc o wyrozumiałość.
Przygotowuję pracę dyplomową na temat centralnego dyferencjału w samochodach terenowych. Chciałbym zaprojektować urządzenie, które miałoby zastosowanie w rajdach off-roadowych. Dyferencjał z dołączanym przodem i wyjściem mocy na wyciągarkę mechaniczną umieszczoną z przodu. Moc jaka by była przenoszona pochodziłaby z silnika Grand Cherokee 4,7 litra (258 KM i momentem 427 Nm). Oczywiście z możliwością wykorzystania w słabszych jednostkach.
Chciałbym prosić o fachową pomoc. Czy takie urządzenie miałoby sens powstania i wykorzystywania w samochodach off-road? Na co zwrócić uwagę, aby urządzenie było funkcjonalne? Czy działanie wyjścia na wyciągarkę powinno współgrać z prędkością kół samochodu, czy w ogóle odcinać ich napę?
Jeżeli widzicie możliwość dodatnia jakiegoś rozwiązania w tej konstrukcji to piszcie.

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Re: centralny dyferencjał

Post autor: rokfor32 » ndz sie 09, 2009 5:55 pm

Znaczy to ma być tylko wydumka na papierze, czy projekt ma powstać w realu?

A przy okazji - istnieje gotowe takie rozwiązanie, więc możesz sobie podpatrzeć. Jest to skrzynka transferowa z Toyoty HDJ80. Z centralnym dyfrem (i jego blokadą) oraz wyjściem PTO do napędu np. wyciągarki. W wersji z najmocniejszym silnikiem było 196 HP i 430 Nm.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
czesław&jarząbek
 
 
Posty: 31170
Rejestracja: ndz maja 05, 2002 1:00 am
Lokalizacja: SK
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: czesław&jarząbek » ndz sie 09, 2009 5:58 pm

coś chyba jesteś słabo do pisania tej pracy przygotowany bo zdajesz się mylić centralny mechanizm różnicowy ze skrzynią rozdzielczą
#noichuj

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

Re: centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » ndz sie 09, 2009 7:52 pm

czesław&jarząbek pisze:coś chyba jesteś słabo do pisania tej pracy przygotowany bo zdajesz się mylić centralny mechanizm różnicowy ze skrzynią rozdzielczą
"Mechanizm różnicowy w pojazdach ma za zadanie kompensację różnicy prędkości obrotowej półosi kół osi napędowej podczas pokonywania przez nie torów o różnych długościach, w przypadku pojazdów z napędem na więcej niż jedną oś może występować także dodatkowy centralny (międzyosiowy) mechanizm różnicowy w skrzyni rozdzielczej kompensujący różnicę prędkości obrotowej pomiędzy osiami napędowymi."
żródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Mechanizm_ ... 5%BCnicowy

Więc powinienem napisać, że chcę zaprojektować skrzynkę rozdzielczą z mechanizmem różnicowym i wyjściem PTO. Niech i tak będzie.

Awatar użytkownika
czesław&jarząbek
 
 
Posty: 31170
Rejestracja: ndz maja 05, 2002 1:00 am
Lokalizacja: SK
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: czesław&jarząbek » ndz sie 09, 2009 7:53 pm

tak własnie powinieneś napisać.

takich skrzyń jest dużo.
nawet tarpan taką ma.
#noichuj

Awatar użytkownika
sbielak
 
 
Posty: 858
Rejestracja: pn sie 11, 2008 6:28 pm
Lokalizacja: kraków

Re: centralny dyferencjał

Post autor: sbielak » ndz sie 09, 2009 8:13 pm

skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego :)21
SALLDVAF8VA98:)
a dupa tam ....

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

Re: centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » ndz sie 09, 2009 8:31 pm

rokfor32 pisze:Znaczy to ma być tylko wydumka na papierze, czy projekt ma powstać w realu?

A przy okazji - istnieje gotowe takie rozwiązanie, więc możesz sobie podpatrzeć. Jest to skrzynka transferowa z Toyoty HDJ80. Z centralnym dyfrem (i jego blokadą) oraz wyjściem PTO do napędu np. wyciągarki. W wersji z najmocniejszym silnikiem było 196 HP i 430 Nm.
"W 1989 roku w klasie dużych samochodów terenowych Toyoty przyszła pora na zmiany. Zaprezentowano nowy model z 5-drzwiowym nadwoziem typu kombi (Station Wagon) serii J80 na rok modelowy następny. Podstawową zmianą w zawieszeniu było zastosowanie sprężyn śrubowych przy wszystkich kołach w miejsce stosowanych w modelu J60 resorów piórowych. Tylna oś została przejęta z poprzedniego modelu a przednia zaprojektowana od nowa. Zawieszenie miało zapewniać maksimum komfortu przy zachowaniu cech pełnowartościowego auta terenowego. W 1995 roku przeprowadzono drobne zmiany, m.in. zmienił się wygląd deski rozdzielczej. Jego produkcji w Japonii zaprzestano wraz z pojawieniem się serii J100, lecz serię J80 nadal produkowano w zakładach Toyoty w Wenezueli do 2007 roku. Nosiła tam nazwę Land Cruiser 4500 i wyposażana była wyłącznie w silnik 1FZ-FE.
W ameryce północnej model FZJ80 oferowany był również jako Lexus LX450 w latach 1996 - 1997.
Silniki:

3F (benzynowy) R6 4.0 l. (3955 cm³), 155 KM - (FJ80)
1FZ-FE (benzynowy) R6 4.5 l. (4477 cm³), 215 KM - (FZJ80)
1HD-T (turbodiesel) R6 4.2 l. (4164 cm³), 165 KM - (HDJ80, HDJ81)
1HD-FT (turbodiesel) R6 4.2 l. (4164 cm³), 170 KM - (HDJ80, HDJ81)
1HZ (diesel) R6 4.2 l. (4164 cm³), 135 KM - (HZJ80 - HZJ81)"
żródo: http://pl.wikipedia.org/wiki/Toyota_Land_Cruiser

Jeżeli masz jakieś informacje na temat takiego mechanizmu to podeślij mi linka. Większość rozdzielaczy była produkowana z dodatkowym wyjściem na tył, a wyciągarkę mechaniczną wtedy można wyłącznie montować za skrzynką rozdzielacza. Przynajmniej takie informacje znalazłem w internecie.

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

Re: centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » ndz sie 09, 2009 8:43 pm

sbielak pisze:skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego :)21
Szczerze mówiąc to skoro ludzie budują samochody off-road z takimi silnikami, zdobywają na nich jakieś miejsca i są zadowoleni to dla mnie do projektu w zupełności wystarczy.

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

Re: centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » ndz sie 09, 2009 8:45 pm

czesław&jarząbek pisze:tak własnie powinieneś napisać.

takich skrzyń jest dużo.
nawet tarpan taką ma.
To ja bym prosił o linka, jeżeli kolega chce pomóc.

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: klucz13 » ndz sie 09, 2009 9:09 pm

solo020 pisze:
czesław&jarząbek pisze:tak własnie powinieneś napisać.

takich skrzyń jest dużo.
nawet tarpan taką ma.
To ja bym prosił o linka, jeżeli kolega chce pomóc.
Jak linka :o doczego linka :o tym ustojstwem to wajchą się steruje :wink:
:)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
gostcomp
Posty: 783
Rejestracja: ndz cze 01, 2008 10:25 am
Lokalizacja: Wrocław

Re: centralny dyferencjał

Post autor: gostcomp » ndz sie 09, 2009 9:20 pm

zara ,chwila, co , jak ,gdzie :)21
jeśli piszesz pracę dyplomową z takiego tematu to przynajmniej w teorii powinieneś wcześniej kilka lat zakuwać podobne rozwiązania
uczęszczając na zajacia
niestety twoje pytania i cytowanie Wikipedii na to nie wskazują
powiedz proszę w jakiej to uczelni uzyskałeś tak gruntowne wykształcenie
Ignorancji, nieróbstwu i niechlujstwu stanowcze nie KARWA nie

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

Re: centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » ndz sie 09, 2009 9:25 pm

gostcomp pisze:zara ,chwila, co , jak ,gdzie :)21
jeśli piszesz pracę dyplomową z takiego tematu to przynajmniej w teorii powinieneś wcześniej kilka lat zakuwać podobne rozwiązania
uczęszczając na zajacia
niestety twoje pytania i cytowanie Wikipedii na to nie wskazują
powiedz proszę w jakiej to uczelni uzyskałeś tak gruntowne wykształcenie
Ja tylko napisałem, że piszę taką pracę.

Awatar użytkownika
gri74
 
 
Posty: 5786
Rejestracja: pn lis 24, 2003 9:40 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: centralny dyferencjał

Post autor: gri74 » ndz sie 09, 2009 9:25 pm

teraz wikipedia jest wykładnikiem faktów i historii , nie wiesz ?? :lol:
Diffland .pl
Diffland Classic Car .pl

i wiele innych )

Awatar użytkownika
sbb
 
 
Posty: 3753
Rejestracja: pt gru 28, 2007 7:05 pm
Lokalizacja: Poznań

Re: centralny dyferencjał

Post autor: sbb » ndz sie 09, 2009 9:30 pm

gostcomp pisze: powiedz proszę w jakiej to uczelni uzyskałeś tak gruntowne wykształcenie
u ojca dyrektora zapewne
:)21
Land Rover Discovery 300tdi 96 r - zielony :)

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

Re: centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » pn sie 10, 2009 4:38 pm

Czy to oznacza, że na tym forum nie znajdę nikogo poważnego? Zwracam się tylko z pytaniem i liczę na uwagi, a nie na głupie docinki. Jeśli wikipedia jest w stanie dać więcej informacji niż "fachowcy" z forum 4x4, to dlaczego nie.

Awatar użytkownika
lysy76
 
 
Posty: 3672
Rejestracja: ndz paź 21, 2007 12:49 am
Lokalizacja: Halupy Kozelin

Re: centralny dyferencjał

Post autor: lysy76 » pn sie 10, 2009 7:47 pm

solo020 pisze:Czy to oznacza, że na tym forum nie znajdę nikogo poważnego? Zwracam się tylko z pytaniem i liczę na uwagi, a nie na głupie docinki. Jeśli wikipedia jest w stanie dać więcej informacji niż "fachowcy" z forum 4x4, to dlaczego nie.
yyyy, napisz do @lr olek
Jest kompetentny.
nawet do dzienniczka może zapodać.
8)
Wujek Dobra Rada 8)

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: centralny dyferencjał

Post autor: A.F. » pn sie 10, 2009 9:14 pm

:)21
Ostatnio zmieniony wt sie 11, 2009 8:23 pm przez A.F., łącznie zmieniany 1 raz.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: klucz13 » pn sie 10, 2009 9:44 pm

Teeee służka wyleź spod łożka i zapodaj jaśnie panu materiały do pracy a najlepiej jakąś bazgrnij :)25
:)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
czesław&jarząbek
 
 
Posty: 31170
Rejestracja: ndz maja 05, 2002 1:00 am
Lokalizacja: SK
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: czesław&jarząbek » pn sie 10, 2009 9:45 pm

u mnie słabo z ortografią...praca mogłaby nie przejść
:)21

ale taką prackę na 30-40 stron do szkoły średniej to w przerwie śniadaniowej można machnać np o występowaniu oleju napędowego w układzie chłodzenia silnika td5-przyczyny, skutki, zapobieganie
:)21
#noichuj

Awatar użytkownika
PiRoman
 
 
Posty: 16735
Rejestracja: pn paź 22, 2007 6:50 pm
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: PiRoman » pn sie 10, 2009 10:12 pm

Czepiacie się chłopaka. Widać , ze tak na prawdę to nie bardzo wie, ze takiego urządzenia to nie trzeba projektować bo te drzwi ktoś ju kiedys wyważył. Problem może ewentualnie polegać na nowych obliczeniach dla potrzeb tego motoru. Kolego, na Twim mmiejscu zaczołbym od zdobycia ogólnej wiedzy mchanicznej, co to za przekładnie, do czego tak na prawde służą i jak się z nimi postępuje. Potem bedzie Ci łatwiej zadac pytanie konkretne. Ja wiem, że w szkołach o profilach zawodowych to żadko uczą konkretów. Prześledź sobie rodzaje rozdzaiłów mocy w samochodach terenowych, bo jest ich kilka. Honker chyba nawet jest niezłym przykładem, bo stosowano 2 lub 3 sposoby (poprawcie mnie) i wtedy do niektórych rzeczy dojdziesz sam i stwierdzisz że pytania były takie sobie. Zacznij od dyferencjału, gdzieś tu były fajne filmiki szkoleniowe na ten temat.
:)12
Nie trzymam Kobiet w domu...

erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: LR_Olek » wt sie 11, 2009 6:18 pm

solo020 pisze:
sbielak pisze:skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego :)21
Szczerze mówiąc to skoro ludzie budują samochody off-road z takimi silnikami, zdobywają na nich jakieś miejsca i są zadowoleni to dla mnie do projektu w zupełności wystarczy.

wyobraz sobie ze super silnik to jest malo ważny...
wystarczy super umysl i pomyslunek i doswiadczenie i opitala n rajdach matołów w 700 konnych wydumkach :)21

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Re: centralny dyferencjał

Post autor: LR_Olek » wt sie 11, 2009 6:21 pm

lysy76 pisze:
solo020 pisze:Czy to oznacza, że na tym forum nie znajdę nikogo poważnego? Zwracam się tylko z pytaniem i liczę na uwagi, a nie na głupie docinki. Jeśli wikipedia jest w stanie dać więcej informacji niż "fachowcy" z forum 4x4, to dlaczego nie.
yyyy, napisz do @lr olek
Jest kompetentny.
nawet do dzienniczka może zapodać.
8)

o to to to, a jakby co to moge odsprzedac gotowa prace moja dyplomowa co prawda sprzed kilkunastu lat na temat budowy przedniego zawieszenia typu mcpherson :)21

solo020
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 9
Rejestracja: ndz sie 09, 2009 12:18 pm

Re: centralny dyferencjał

Post autor: solo020 » wt sie 11, 2009 7:57 pm

LR_Olek pisze:
solo020 pisze:
sbielak pisze:skoro bierzesz za serce układu silnik z pipy to reszcie ustrojstwa nie wróżę niczego dobrego :)21
Szczerze mówiąc to skoro ludzie budują samochody off-road z takimi silnikami, zdobywają na nich jakieś miejsca i są zadowoleni to dla mnie do projektu w zupełności wystarczy.

wyobraz sobie ze super silnik to jest malo ważny...
wystarczy super umysl i pomyslunek i doswiadczenie i opitala n rajdach matołów w 700 konnych wydumkach :)21
I jak na złość tego doświadczenia zawsze za mało. Panowie, sprawa wygląda tak. Dostałem pracę do napisania dla kogoś, kto sam raczej nie jest w stanie jej napisać. Wiedzę z mechaniki mam, ale pojazdów samochodowych nie kończyłem ( więc i wiedzy za mało). Myślałem, że jak zapytam tutaj, to coś mi poradzicie, doradzicie (macie wiedzę i doświadczenie). Chłop obudził się w ostatniej chwili.
Z drugiej strony dzięki za uświadomienie pewnych spraw. Pomysł na prace już jakiś mam, zabieram się do roboty. Nie bedzie to nic odkrywczego, ale parę stron się zapisze.

Awatar użytkownika
lbl78
 
 
Posty: 12628
Rejestracja: wt sie 08, 2006 9:43 pm
Lokalizacja: Jordanów/N.Targ

Re: centralny dyferencjał

Post autor: lbl78 » wt sie 11, 2009 8:02 pm

to jeszcze poczytaj o rodzajach mechanizmów z ograniczonym poślizgiem, tosenie, wisco :wink:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Cokolwiek powiesz po łacinie, brzmi mądrze

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: centralny dyferencjał

Post autor: A.F. » wt sie 11, 2009 8:22 pm

solo020 pisze:
LR_Olek pisze: Dostałem pracę do napisania dla kogoś, kto sam raczej nie jest w stanie jej napisać.
Ojej.... :)16
Taki pęd do dyplomu ?
Szacuneczek :)25

@klucz13: sorry, już się poprawiłem :)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wyposażenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości