Klatka wg załącznika J

Czyli wszystko to co każdy jeżdzący w terenie posiadac powinien...

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
krystian2791
 
 
Posty: 126
Rejestracja: pn lip 25, 2011 8:19 pm

Klatka wg załącznika J

Post autor: krystian2791 » ndz maja 06, 2012 12:54 pm

Siema moze mi ktos powiedziec o co chodzi jezeli np na allegro są auta w off road to jest napisane klwatka wg zalocznika J co to jest ???

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40595
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Mroczny » ndz maja 06, 2012 1:17 pm


Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Liroz » pn maja 07, 2012 9:34 pm

Tylko że z tą klatką ciężko już wygrać :)21

bo większość topowych zmot robi zlewnię z tego.

i słusznie.
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: vandall1 » pn maja 07, 2012 11:16 pm

Liroz pisze:Tylko że z tą klatką ciężko już wygrać :)21

bo większość topowych zmot robi zlewnię z tego.

i słusznie.
Do czasu :roll:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Liroz » sob maja 12, 2012 11:15 pm

Rurek ze stali Cr-Mo o olbrzymiej wytrzymałości (w porównaniu do powszechnie stosowanej dotąd hydrauliki) nie dostaniesz w takich wymiarach jak zapodaje PZmot. I nie wygniesz byle jaką giętarką. Robi się elitarnie :roll:

Z własnego doświadczenia wiem, rury hydrauliczne są do D, o wiele za miękkie. Chyba że damy taką grubość że zrobi się pomnik.
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: vandall1 » sob maja 12, 2012 11:49 pm

O ile pamiętam R35 jest wystarczająca :roll:
Spójrz na art 283 zał J.
Grubości scianek i srednice przy tym gatunku nie są nadmierne.
Oczywiście są to wymagania minimalne,ale z kolei z mojej praktyki dachowań i rolek wynika,że przy racjonalnie skonstruowanym samochodzie/masa/-klatka ściśle wg J jest ok.
Pisząc "do czasu" miałem na myśli różne dziwne konstrukcje typu radosna twórczośc.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
DamnIt!
 
 
Posty: 3268
Rejestracja: śr paź 29, 2008 11:09 pm
Lokalizacja: ok. Krakał

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: DamnIt! » ndz maja 13, 2012 8:37 am

Liroz pisze:Rurek ze stali Cr-Mo o olbrzymiej wytrzymałości (w porównaniu do powszechnie stosowanej dotąd hydrauliki) nie dostaniesz w takich wymiarach jak zapodaje PZmot. I nie wygniesz byle jaką giętarką. Robi się elitarnie :roll:

Z własnego doświadczenia wiem, rury hydrauliczne są do D, o wiele za miękkie. Chyba że damy taką grubość że zrobi się pomnik.
O ile pamiętem, to nie ma wymogu stosowania rur ze stali Cr-Mo. Poza tym większym problemem niż ich zakup jest ich trudna spawalność. Jest napisane że mają być rury bezszwowe - a takie kupisz bez problemu. W załączniku J masz podane wymagania minimalne - możesz zrobić z rur o większej średnicy i grubszej ściance.

Inna sprawa że do jakiegoś rajdu który się winchem wygrywa klatka ma mniejsze znaczenie. Pomysł na normalną rajdową jazdę bez porządnej klatki jest conajmniej głupi.
Lewicowość jest rodzajem fantazji masturbacyjnej, dla której fakty nie mają znaczenia. G.Orwell

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Liroz » ndz maja 13, 2012 9:42 pm

Cr-Mo spawalne są jak najbardziej (WIG), cena wynosi ok. 200zł za metr, i są 2-3x lżejsze od hydraulicznych przy większej wytrzymałości (wytrzymałość stali hydraulicznych 35, Cr-Mo ponad 200). Jak ktoś chce zrobić maszynę na trawersowy rajd to...
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: vandall1 » ndz maja 13, 2012 10:09 pm

Liroz pisze:Cr-Mo spawalne są jak najbardziej (WIG), cena wynosi ok. 200zł za metr, i są 2-3x lżejsze od hydraulicznych przy większej wytrzymałości (wytrzymałość stali hydraulicznych 35, Cr-Mo ponad 200). Jak ktoś chce zrobić maszynę na trawersowy rajd to...
....to wcale nie znaczy że musi przesadzać :roll:
Wymagania przepisowe biora się z teorii,badań i weryfikacji doswiadczalnej.
Czyniąc duże odstępstwa od konstrukcji przepisowych i nie przeprowadzając /z oczywistych wzgledów/ obliczeń teoretycznych tudzież badań niszczących,nie możemy być pewni prawidłowosci takiej klatki.
Rajdy trawersowe jak sadzę sa stosunkowo bezpieczne :roll: Gorzej z rockcrawlingiem.
Najgorsze oczywiście będą wyścigi.
Nadto nie możemy zakładać,że klatka po kraksie zachowa swój pierwotny kształt:to konstrukcja jednorazowa która powinna sie odkształcać w dopuszczalnych granicach absorbując część energii uderzenia.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Liroz » ndz maja 13, 2012 11:20 pm

Senior, na wysokobudżetowych rajdach to już tylko Cr-Mo.
Fajne te rurky hydrauliczne, jak machnąłem raz porządnego dzwona w drzewo to tylko się odkształciły, ja doznałem śmiechu a pasażer szoku i zbitego nosa :)21 ale świat idzie do przodu.
Jak chcesz pokonać MMsy? :)21 bele czem nie da rady zwłaczcza że ony też triki stosują :wink:
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: vandall1 » ndz maja 13, 2012 11:48 pm

Hmmmm....
1/Rajdy wysokobudżetowe-może jeszcze popróbuję ale nie w tych warunkach ustrojowych :)20 :)20 :)20
2/No dopszz...ale jaka przewagę /realną/daje CrMo skoro:
-przepis tego nie narzuca/materiał/
-przepis narzuca min średnicę i ściankę
-przepis narzuca schemat
-różnica wagowa?chyba na 2gim miejscu po przecinku :roll:
3/Ki uj są te MMsy-chodzi Ci o te reklamowane w tivi :wink:?
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Liroz » pn maja 14, 2012 1:30 pm

Załącznik J stracił częściowo aktualność bo odnosi się tylko do klatek ze zwykłego żelaza... a róznica w masie będzie duża, policz sobie 20m 48x2,6
a 20m 45x1 (wymiary przybliżone).
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
DamnIt!
 
 
Posty: 3268
Rejestracja: śr paź 29, 2008 11:09 pm
Lokalizacja: ok. Krakał

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: DamnIt! » pn maja 14, 2012 5:12 pm

Liroz pisze:Załącznik J stracił częściowo aktualność bo odnosi się tylko do klatek ze zwykłego żelaza... a róznica w masie będzie duża, policz sobie 20m 48x2,6
a 20m 45x1 (wymiary przybliżone).
ale o czym Ty wogóle piszesz? :)9
Co niby straciło na aktualności? Przestały przepisy obowiązywać? Wolno bez klatki jeździć? Skąd wziąłeś 45x1 - przecież regulamin nie zezwala na takie rury. Masz jasno określone z czego wolno klatki robić i masz opisane jak ma klatka wyglądać.

Spawałeś kiedyś rury Cr-Mo? Stawiam że nie masz o tym pojęcia. Najpierw zapytaj kogoś kto z sukcesami spawał. I koniecznie zapytaj o cenę za robotę na tym materiale - tym bardziej że spawy mają być na całym obwodzie.

Weźno może jedna ten załącznik J poczytaj - bo błądzisz i wymyślasz jakieś dziwne historie....
Lewicowość jest rodzajem fantazji masturbacyjnej, dla której fakty nie mają znaczenia. G.Orwell

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: vandall1 » pn maja 14, 2012 5:47 pm

Otóz to :)2
Poza tym z gruboscią ścianki też nie można zjeżdzać do zera ze wzgledów choćby statecznościowych.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Liroz » pn maja 14, 2012 6:06 pm

Żadne dziwne historie. Gdzie w dakarowych rurakach (bo to są ruraki przykryte plastikiem) znajdziesz jakieś rurki ze ścianką 2mm czy więcej? Regulamin FIA (z którego pochodzi ten załącznik J) jak najbardziej dopuszcza cieńsze rurki tylko wtedy całość musi mieć badania.
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: vandall1 » pn maja 14, 2012 9:13 pm

1/W dakarze zał J nie obowiazuje o ile wiem :roll:
2/
Regulamin FIA (z którego pochodzi ten załącznik J) jak najbardziej dopuszcza cieńsze rurki tylko wtedy całość musi mieć badania.
No wiec własnie:b a d a n i a :roll:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Liroz
Posty: 2201
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 10:39 pm
Lokalizacja: Pomorze

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: Liroz » wt maja 15, 2012 11:39 pm

Mnie w sumie obchodzą tylko przeprawówki, chyba wszystkim nam zależy żeby było tam jak najmniej biurokracji, a jednocześnie bezpieczeństwo maksymalnie zagwarantowane. Oraz po drugie jest to współzawodnictwo konstruktorów. Zrobić maszynę która pokona teren jak najszybciej. A tu masz: klatka ma być ze stali zwykłej, itd. itp. itsre. Samo to że ma być jest oczywiste oraz jej elementy są sensowne ale powinny być rozróżnione materiały. Dlaczego nie klatka np. z odpowiedniego aluminium? (Załącznik podawałby jakie średnice i jakie stopy) ale Panom się nie chciało tyle napracować.
L E D for off-road

Technika idzie do przodu...

BaRy
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 29
Rejestracja: pn sie 04, 2003 4:47 pm
Lokalizacja: Poznań

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: BaRy » ndz cze 16, 2013 11:55 pm

Koledzy czy klatka hybrydowa jest zgodna z załącznikiem J. i czy auto z taką klatką dopuszczono by do startów cross country?
Chodzi o klatkę która przechodzi przez dach coś jak na zdjęciu z linka:
http://www.pirate4x4.com/forum/attachme ... racing.jpg
XJ 91

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Klatka wg załącznika J

Post autor: vandall1 » pn cze 17, 2013 1:08 am

Nie "aktualizowałem danych",wiec musisz sam dotrzeć,ale nie sadzę by to był uznany schemat.

O,tu masz:
http://www.pzm.pl/samochody/regulaminy/ ... j-fia-2012
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wyposażenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości