impulsy (?) z czujnika predkosci na reduktorze.

MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 12:43 pm

WJ Jeep pisze:Metromierz to mo¿na kupiæ w wielu miejscach, to nie jest problem. Gorzej z urz±dzeniem zmieniaj±cym czêstotliwo¶æ sygna³ów :-?
No dokladnie - licznik impulsow, to nie problem - nawet na allegro sa. Ale chodzi o to zeby dostosowac czestotliwosc impuslow do przebytej drogi - czyli zmienic ich czestotliwosc. A to najlatwiej na procesorku. A jezeli juz zaprzegamy procesorek to najlepiej na nim calosc wykonac - podlaczyc wqyswietlacz LCD :-)
Schemat to pikus; tutaj sednem jest program ....

ps. w domu wlasnie czasu mam jak na lekarstwo, w pracy odpoczywam ;-)
wczoraj zona jak jej sie zapytalem czemu sie nie odzywa powiedziala ze z komputerem rozmawiac nie bedzie :-(
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
DanielF
Posty: 392
Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: DanielF » śr sie 10, 2005 12:45 pm

WJ Jeep pisze:Metromierz to można kupić w wielu miejscach, to nie jest problem. Gorzej z urządzeniem zmieniającym częstotliwość sygnałów :-?
Mozna, ale jak na moj gust za drogo :D Jestem pewien ze mozna to polutowac pare razy taniej.
A jezieli 'chcesz "wyprostować" wskazania prędkościomierza po zmianie kół?' to mozna to podobno (PKi chyba pisal) naprawic zmieniajac zebatki.
Niestety ja mam licznik w milach, wiec nawet jakby nie zanizal, to do liczenia metrow slabo sie nadaje.
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 12:49 pm

Prędkościomierza, drogomierza, komputera, a przede wszystkim ABS-u.
U mnie nie ma zębatek, sygnał idzie z czujnika ABS-u.
WJ '00 6.5"

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 12:53 pm

DanielF pisze:
WJ Jeep pisze:Metromierz to mo¿na kupiæ w wielu miejscach, to nie jest problem. Gorzej z urz±dzeniem zmieniaj±cym czêstotliwo¶æ sygna³ów :-?
Mozna, ale jak na moj gust za drogo :D Jestem pewien ze mozna to polutowac pare razy taniej.
A jezieli 'chcesz "wyprostowaæ" wskazania prêdko¶ciomierza po zmianie kó³?' to mozna to podobno (PKi chyba pisal) naprawic zmieniajac zebatki.
Niestety ja mam licznik w milach, wiec nawet jakby nie zanizal, to do liczenia metrow slabo sie nadaje.
Jak bardzo chcesz sobie podlubac to na dekoderach BCD 7447 i licznikach bodajze 74193 taka prostacka konstrukcje mozna zrobic. Ale to zlicza kazdy impuls a jakie jest przelozenie impulsow na metry to juz nie wie, :-(
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
AndrzejM
 
 
Posty: 295
Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
Lokalizacja: Kielce, Wolica

Post autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 12:58 pm

ABS chcesz oszukiwać? :o Po co? ABS przy zmianie kół nie powinien głupieć.
XJ LTD 4.0 '90

Awatar użytkownika
DanielF
Posty: 392
Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: DanielF » śr sie 10, 2005 1:00 pm

Ba, licznik i dekoder to miales podac ewentualnie, bo jak bym dobrze poszukal to moze nawet okazac ze w przepastnym pudelku jeszcze mam takie ukladziki :D Chodzilo o schemat tego miedzy czujnikiem (no powiedzmy, ze juz jest prostakat) a licznikiem.
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:02 pm

AndrzejM pisze:ABS chcesz oszukiwać? :o Po co? ABS przy zmianie kół nie powinien głupieć.
Otóż ABS trochę głupieje jak założy się większe koła. Jest to prawda znana (a nielubiana) od lat. Sam tego teraz doświadczam. :-?
WJ '00 6.5"

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 1:05 pm

DanielF pisze:Ba, licznik i dekoder to miales podac ewentualnie, bo jak bym dobrze poszukal to moze nawet okazac ze w przepastnym pudelku jeszcze mam takie ukladziki :D Chodzilo o schemat tego miedzy czujnikiem (no powiedzmy, ze juz jest prostakat) a licznikiem.
Czyli chodzi Ci wlanie o zamiane czestotliwosci impulsow z wyjscia czujnika na czestotliwosc proporcionalna do przebytych metrow ??
Jezeli tak - to wlasnie o tym cala dyskusja sie toczy - najprosciej to tu uP zaprzegnac niestety ... a jak juz wsponialem - skoro uP to na nim i reszte lepiej zrobic....
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
AndrzejM
 
 
Posty: 295
Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
Lokalizacja: Kielce, Wolica

Post autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:09 pm

No fakt zalezy o ile się zmieni średnicę... Impulsy coraz rzadziej i przy mniejszych prędkościach może układ zgłupieć... Jak się zastanowić to rzeczywiście. Ale w takim razie możesz dać układ, który nie daje pełnego przeliczenia średnicy koła tylko coś co zmieni cześtotliwość o jakiś mnożnik... Choć jak już robić porządek to na całego... Niech gra wszystko jak trzeba. Tylko, że musiałbyś oszukiwać wszystkie czujniki ABS w ten sam sposób. Inaczej to dopiero się zacznie układ zastanawiać co jest grane...
XJ LTD 4.0 '90

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:13 pm

Wystarczy zmienić częstotliwość mnożąc ją przez współczynnik wielkości opony. Wtedy wszystko jest OK i nie trzeba zmieniać sygnałów na wszystkich czujnikach.
WJ '00 6.5"

Awatar użytkownika
AndrzejM
 
 
Posty: 295
Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
Lokalizacja: Kielce, Wolica

Post autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:17 pm

Oj chyba sie nie zgodzę.. Przecież ABS mierzy prędkość kazdego koła osobno. Więc musisz oszukać wszystkie czujniki, lub wpiać się w kompa od ABS'u i zmienić mu oczekiwany czas między impulsami. Inaczej to nie wyda. Jeśli zmienisz na jednym czujniku to będzie kiszka bo komputer stwierdzi, że dałeś buta i koło się ślizga....
XJ LTD 4.0 '90

Awatar użytkownika
DanielF
Posty: 392
Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: DanielF » śr sie 10, 2005 1:17 pm

WJ Jeep pisze:Wystarczy zmienić częstotliwość mnożąc ją przez współczynnik wielkości opony.
No i wlasnie caly problem w tym skad wziac, lub jak wyprodukowac taki ukladzik, zwlascza ze dobrze by bylo zeby wpsolczynnik ten dawalo sie zmienic.
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 1:22 pm

DanielF pisze:
WJ Jeep pisze:Wystarczy zmieniæ czêstotliwo¶æ mno¿±c j± przez wspó³czynnik wielko¶ci opony.
No i wlasnie caly problem w tym skad wziac, lub jak wyprodukowac taki ukladzik, zwlascza ze dobrze by bylo zeby wpsolczynnik ten dawalo sie zmienic.
uP
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:27 pm

AndrzejM pisze:Oj chyba sie nie zgodzę.. Przecież ABS mierzy prędkość kazdego koła osobno. Więc musisz oszukać wszystkie czujniki, lub wpiać się w kompa od ABS'u i zmienić mu oczekiwany czas między impulsami. Inaczej to nie wyda. Jeśli zmienisz na jednym czujniku to będzie kiszka bo komputer stwierdzi, że dałeś buta i koło się ślizga....
Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też :D )
WJ '00 6.5"

Awatar użytkownika
AndrzejM
 
 
Posty: 295
Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
Lokalizacja: Kielce, Wolica

Post autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:29 pm

Tylko uP...

Albo ZX zawulkanizowany przez oponiarza w starej dętce ;-)

Mam kumpla, który włożył do samochodu całego PC'ta. I go rozbudowuje o różne dziwne funkcje... Myśle, że by sobie poradził z pproblemem nadwymiarowych kół a i na postoju pograć można :D :D :D
XJ LTD 4.0 '90

wojtek_pl
Posty: 452
Rejestracja: wt kwie 05, 2005 12:48 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: wojtek_pl » śr sie 10, 2005 1:39 pm

Kupić stareńkiego notebooka za grosze ! Przcież nie będzie super hiper obliczeń wykonywał. 386 wystarczy spokojnie. A możliwości oprogramowania, sprawdzania i kontrolowania będą olbrzymie.
Można ECU monitorować, TCU, ABS i resztę.

Miałbyś np wykresy drogi przebytej przez każde koło na trasie :D Nie wiem po co ale z czujników ABSu spokojnie mógłbyś sobie takie dane zebrać :D
Pozdrawiam
Wojtek
Są takie dni, kiedy nawet prosta czynność fizjologiczna może być niebezpieczna...

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 1:46 pm

No ale i na laptopa i na ATMELa musisz napisac sobie programik :-) A pisanie i testowanie softwaru tojednak zmudna praca co by niebylo ... to juz nie studenckie czasy gdzie czlowiek mial kupe czasu pomiedzy kolejnymi libacjami :-)
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
AndrzejM
 
 
Posty: 295
Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
Lokalizacja: Kielce, Wolica

Post autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:48 pm

WJ Jeep pisze: Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też :D )
To nieco inaczej to działa, niż w znanych mi układach ABS. Jeśli tak jest jak piszesz to rzeczywiście można oszukać ABS odnośnie prędkości i będzie git.

Tylko jedno mi nie gra. Bo w takim razie i ABS i ECU biorą prędkość samochodu z czujnika ABS?
XJ LTD 4.0 '90

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:51 pm

Z tym laptopem to jest ten problem, że to kolejny badziew, który może paść. Ciekawe jak się zachiwuje twardy dysk po jeździe na wybojach. Pozatym zajmuje toto miejsce, a schować za bardzo nie można, bo trza widzieć ekran. Podatny jest również na zwinięcie przez złodzieja. A co zrobić jak padnie system? Nie mam wtedy ani ABS-u, ani prędkościomierza, ani drogomierza. Może dać Linuxa, wstawić na stałe pod deskę i tylko w razie konieczności wyjmować i korzystać z ekranu.
Ale generalnie pomysł nie bardzo mi się podoba.
WJ '00 6.5"

wojtek_pl
Posty: 452
Rejestracja: wt kwie 05, 2005 12:48 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: wojtek_pl » śr sie 10, 2005 1:57 pm

Po pierwsze: może być linuks
Po drugie, wcale nie musisz na bieżąco oglądać ekranu, tylko do konfiguracji i ewentualnie potem do zgrania danych
Po trzecie: ma monitorować a nie zastępować. Jak padnie to układy dalej będą działać, ale np nie będzie sz miał szybkosciomierza. Można bez tego przeżyć przez chwilę. Robisz restart i działa.
Łątwiej napisać program na PC niż na jakiś konkretny układ scalony. Chyba. Mnie się w każdym razie tak wydaje. I więcej programistów jest .
W ostateczności to w Excelu zrobisz :D
Pozdrawiam
Wojtek
Są takie dni, kiedy nawet prosta czynność fizjologiczna może być niebezpieczna...

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:57 pm

AndrzejM pisze:
WJ Jeep pisze: Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też :D )
To nieco inaczej to działa, niż w znanych mi układach ABS. Jeśli tak jest jak piszesz to rzeczywiście można oszukać ABS odnośnie prędkości i będzie git.

Tylko jedno mi nie gra. Bo w takim razie i ABS i ECU biorą prędkość samochodu z czujnika ABS?
Dokładnie to jest to tak, że ABS pobiera sygnał z czujnika tylnego prawego koła, robi z nim swoją robotę, ale i przekazuje dalej do ECU (ciekawi mnie tylko czy jakoś go przetwarza - podejrzewam, że nie). Następnie ECU na jego podstawie oblicza sobie prędkość samochodu (ma tam jakiś mnożnik na obwód koła) i wysyła dalej do licznika, komputera pokładowego i z powrotem do kontrolera ABS. Ingerencja powinna nastąpić na drodze kontroler ABS-u - ECU. Mam już wyczajony nawet ten kabelek - tylko się wpinać :D
WJ '00 6.5"

Awatar użytkownika
bartman
 
 
Posty: 135
Rejestracja: pn lut 09, 2004 12:47 am
Lokalizacja: Wawa/Kielce

Post autor: bartman » śr sie 10, 2005 2:27 pm

wojtek_pl pisze: Łątwiej napisać program na PC niż na jakiś konkretny układ scalony. Chyba. Mnie się w każdym razie tak wydaje. I więcej programistów jest .
W ostateczności to w Excelu zrobisz :D
eee. tam... ja wole sobie napisac na risca programik... a peceta to specjalnie sobie nie wydlubiesz w szopie, a taki ukladzik w mikrokontrolerem owszem i bedzie fajnie dzialal ;-)
pozdrawiam
bartman, XJ '91, no prawie '92
Only at ...
Jeep.Org.PL

Awatar użytkownika
WJ Jeep
Posty: 702
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
Lokalizacja: Grochów

Post autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 2:38 pm

bartman pisze:
wojtek_pl pisze: Łątwiej napisać program na PC niż na jakiś konkretny układ scalony. Chyba. Mnie się w każdym razie tak wydaje. I więcej programistów jest .
W ostateczności to w Excelu zrobisz :D
eee. tam... ja wole sobie napisac na risca programik... a peceta to specjalnie sobie nie wydlubiesz w szopie, a taki ukladzik w mikrokontrolerem owszem i bedzie fajnie dzialal ;-)
To co bartman, zrobisz cuś takiego? Podaj cenę i termin realizacji. :D
WJ '00 6.5"

Awatar użytkownika
danielpoz
Posty: 1576
Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
Lokalizacja: Poznan/Swaj

Post autor: danielpoz » śr sie 10, 2005 2:49 pm

WJ Jeep pisze:
AndrzejM pisze:
WJ Jeep pisze: Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też :D )
To nieco inaczej to działa, niż w znanych mi układach ABS. Jeśli tak jest jak piszesz to rzeczywiście można oszukać ABS odnośnie prędkości i będzie git.

Tylko jedno mi nie gra. Bo w takim razie i ABS i ECU biorą prędkość samochodu z czujnika ABS?
Dokładnie to jest to tak, że ABS pobiera sygnał z czujnika tylnego prawego koła, robi z nim swoją robotę, ale i przekazuje dalej do ECU (ciekawi mnie tylko czy jakoś go przetwarza - podejrzewam, że nie). Następnie ECU na jego podstawie oblicza sobie prędkość samochodu (ma tam jakiś mnożnik na obwód koła) i wysyła dalej do licznika, komputera pokładowego i z powrotem do kontrolera ABS. Ingerencja powinna nastąpić na drodze kontroler ABS-u - ECU. Mam już wyczajony nawet ten kabelek - tylko się wpinać :D
a jak auto nie ma ABSu lub ma uszkodzony? a jednak reszta dziala wiec chyba nie tak to dziala :)

nie widze powodu dla ktorego uklad ABS mial by zle dzialac po zwiekszeniu obwodow kol-zakladam ze wszystkie 4 rowne-choc pojedyncze roznice procentowe tez nie maja wplywu
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2" :)

Awatar użytkownika
bartman
 
 
Posty: 135
Rejestracja: pn lut 09, 2004 12:47 am
Lokalizacja: Wawa/Kielce

Post autor: bartman » śr sie 10, 2005 3:42 pm

WJ Jeep pisze:ABS pobiera sygnał z czujnika tylnego prawego koła, robi
hmm... to po co czujniki na wzystkich 4 kolkach?
pozdrawiam
bartman, XJ '91, no prawie '92
Only at ...
Jeep.Org.PL

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeep”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość