MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT
Moderator: Mroczny
-
Radek666
-

- Posty: 1324
- Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
- Lokalizacja: Zurich
Post
autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 12:43 pm
WJ Jeep pisze:Metromierz to mo¿na kupiæ w wielu miejscach, to nie jest problem. Gorzej z urz±dzeniem zmieniaj±cym czêstotliwo¶æ sygna³ów

No dokladnie - licznik impulsow, to nie problem - nawet na allegro sa. Ale chodzi o to zeby dostosowac czestotliwosc impuslow do przebytej drogi - czyli zmienic ich czestotliwosc. A to najlatwiej na procesorku. A jezeli juz zaprzegamy procesorek to najlepiej na nim calosc wykonac - podlaczyc wqyswietlacz LCD

Schemat to pikus; tutaj sednem jest program ....
ps. w domu wlasnie czasu mam jak na lekarstwo, w pracy odpoczywam

wczoraj zona jak jej sie zapytalem czemu sie nie odzywa powiedziala ze z komputerem rozmawiac nie bedzie

Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka

-
DanielF

- Posty: 392
- Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
- Lokalizacja: Olsztyn
Post
autor: DanielF » śr sie 10, 2005 12:45 pm
WJ Jeep pisze:Metromierz to można kupić w wielu miejscach, to nie jest problem. Gorzej z urządzeniem zmieniającym częstotliwość sygnałów

Mozna, ale jak na moj gust za drogo

Jestem pewien ze mozna to polutowac pare razy taniej.
A jezieli 'chcesz "wyprostować" wskazania prędkościomierza po zmianie kół?' to mozna to podobno (PKi chyba pisal) naprawic zmieniajac zebatki.
Niestety ja mam licznik w milach, wiec nawet jakby nie zanizal, to do liczenia metrow slabo sie nadaje.
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)
-
WJ Jeep

- Posty: 702
- Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
- Lokalizacja: Grochów
Post
autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 12:49 pm
Prędkościomierza, drogomierza, komputera, a przede wszystkim ABS-u.
U mnie nie ma zębatek, sygnał idzie z czujnika ABS-u.
WJ '00 6.5"
-
Radek666
-

- Posty: 1324
- Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
- Lokalizacja: Zurich
Post
autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 12:53 pm
DanielF pisze:WJ Jeep pisze:Metromierz to mo¿na kupiæ w wielu miejscach, to nie jest problem. Gorzej z urz±dzeniem zmieniaj±cym czêstotliwo¶æ sygna³ów

Mozna, ale jak na moj gust za drogo

Jestem pewien ze mozna to polutowac pare razy taniej.
A jezieli 'chcesz "wyprostowaæ" wskazania prêdko¶ciomierza po zmianie kó³?' to mozna to podobno (PKi chyba pisal) naprawic zmieniajac zebatki.
Niestety ja mam licznik w milach, wiec nawet jakby nie zanizal, to do liczenia metrow slabo sie nadaje.
Jak bardzo chcesz sobie podlubac to na dekoderach BCD 7447 i licznikach bodajze 74193 taka prostacka konstrukcje mozna zrobic. Ale to zlicza kazdy impuls a jakie jest przelozenie impulsow na metry to juz nie wie,

Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka

-
AndrzejM
-

- Posty: 295
- Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
- Lokalizacja: Kielce, Wolica
Post
autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 12:58 pm
ABS chcesz oszukiwać?

Po co? ABS przy zmianie kół nie powinien głupieć.
XJ LTD 4.0 '90
-
DanielF

- Posty: 392
- Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
- Lokalizacja: Olsztyn
Post
autor: DanielF » śr sie 10, 2005 1:00 pm
Ba, licznik i dekoder to miales podac ewentualnie, bo jak bym dobrze poszukal to moze nawet okazac ze w przepastnym pudelku jeszcze mam takie ukladziki

Chodzilo o schemat tego miedzy czujnikiem (no powiedzmy, ze juz jest prostakat) a licznikiem.
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)
-
WJ Jeep

- Posty: 702
- Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
- Lokalizacja: Grochów
Post
autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:02 pm
AndrzejM pisze:ABS chcesz oszukiwać?

Po co? ABS przy zmianie kół nie powinien głupieć.
Otóż ABS trochę głupieje jak założy się większe koła. Jest to prawda znana (a nielubiana) od lat. Sam tego teraz doświadczam.

WJ '00 6.5"
-
Radek666
-

- Posty: 1324
- Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
- Lokalizacja: Zurich
Post
autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 1:05 pm
DanielF pisze:Ba, licznik i dekoder to miales podac ewentualnie, bo jak bym dobrze poszukal to moze nawet okazac ze w przepastnym pudelku jeszcze mam takie ukladziki

Chodzilo o schemat tego miedzy czujnikiem (no powiedzmy, ze juz jest prostakat) a licznikiem.
Czyli chodzi Ci wlanie o zamiane czestotliwosci impulsow z wyjscia czujnika na czestotliwosc proporcionalna do przebytych metrow

Jezeli tak - to wlasnie o tym cala dyskusja sie toczy - najprosciej to tu uP zaprzegnac niestety ... a jak juz wsponialem - skoro uP to na nim i reszte lepiej zrobic....
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka

-
AndrzejM
-

- Posty: 295
- Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
- Lokalizacja: Kielce, Wolica
Post
autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:09 pm
No fakt zalezy o ile się zmieni średnicę... Impulsy coraz rzadziej i przy mniejszych prędkościach może układ zgłupieć... Jak się zastanowić to rzeczywiście. Ale w takim razie możesz dać układ, który nie daje pełnego przeliczenia średnicy koła tylko coś co zmieni cześtotliwość o jakiś mnożnik... Choć jak już robić porządek to na całego... Niech gra wszystko jak trzeba. Tylko, że musiałbyś oszukiwać wszystkie czujniki ABS w ten sam sposób. Inaczej to dopiero się zacznie układ zastanawiać co jest grane...
XJ LTD 4.0 '90
-
WJ Jeep

- Posty: 702
- Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
- Lokalizacja: Grochów
Post
autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:13 pm
Wystarczy zmienić częstotliwość mnożąc ją przez współczynnik wielkości opony. Wtedy wszystko jest OK i nie trzeba zmieniać sygnałów na wszystkich czujnikach.
WJ '00 6.5"
-
AndrzejM
-

- Posty: 295
- Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
- Lokalizacja: Kielce, Wolica
Post
autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:17 pm
Oj chyba sie nie zgodzę.. Przecież ABS mierzy prędkość kazdego koła osobno. Więc musisz oszukać wszystkie czujniki, lub wpiać się w kompa od ABS'u i zmienić mu oczekiwany czas między impulsami. Inaczej to nie wyda. Jeśli zmienisz na jednym czujniku to będzie kiszka bo komputer stwierdzi, że dałeś buta i koło się ślizga....
XJ LTD 4.0 '90
-
DanielF

- Posty: 392
- Rejestracja: czw kwie 29, 2004 9:54 am
- Lokalizacja: Olsztyn
Post
autor: DanielF » śr sie 10, 2005 1:17 pm
WJ Jeep pisze:Wystarczy zmienić częstotliwość mnożąc ją przez współczynnik wielkości opony.
No i wlasnie caly problem w tym skad wziac, lub jak wyprodukowac taki ukladzik, zwlascza ze dobrze by bylo zeby wpsolczynnik ten dawalo sie zmienic.
Pozdrawiam - Daniel (kiedyś YJ '91 2,5l, w planach co innego...)
-
Radek666
-

- Posty: 1324
- Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
- Lokalizacja: Zurich
Post
autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 1:22 pm
DanielF pisze:WJ Jeep pisze:Wystarczy zmieniæ czêstotliwo¶æ mno¿±c j± przez wspó³czynnik wielko¶ci opony.
No i wlasnie caly problem w tym skad wziac, lub jak wyprodukowac taki ukladzik, zwlascza ze dobrze by bylo zeby wpsolczynnik ten dawalo sie zmienic.
uP
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka

-
WJ Jeep

- Posty: 702
- Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
- Lokalizacja: Grochów
Post
autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:27 pm
AndrzejM pisze:Oj chyba sie nie zgodzę.. Przecież ABS mierzy prędkość kazdego koła osobno. Więc musisz oszukać wszystkie czujniki, lub wpiać się w kompa od ABS'u i zmienić mu oczekiwany czas między impulsami. Inaczej to nie wyda. Jeśli zmienisz na jednym czujniku to będzie kiszka bo komputer stwierdzi, że dałeś buta i koło się ślizga....
Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też

)
WJ '00 6.5"
-
AndrzejM
-

- Posty: 295
- Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
- Lokalizacja: Kielce, Wolica
Post
autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:29 pm
Tylko uP...
Albo ZX zawulkanizowany przez oponiarza w starej dętce
Mam kumpla, który włożył do samochodu całego PC'ta. I go rozbudowuje o różne dziwne funkcje... Myśle, że by sobie poradził z pproblemem nadwymiarowych kół a i na postoju pograć można

XJ LTD 4.0 '90
-
wojtek_pl

- Posty: 452
- Rejestracja: wt kwie 05, 2005 12:48 pm
- Lokalizacja: Warszawa
-
Kontaktowanie:
Post
autor: wojtek_pl » śr sie 10, 2005 1:39 pm
Kupić stareńkiego notebooka za grosze ! Przcież nie będzie super hiper obliczeń wykonywał. 386 wystarczy spokojnie. A możliwości oprogramowania, sprawdzania i kontrolowania będą olbrzymie.
Można ECU monitorować, TCU, ABS i resztę.
Miałbyś np wykresy drogi przebytej przez każde koło na trasie

Nie wiem po co ale z czujników ABSu spokojnie mógłbyś sobie takie dane zebrać

Pozdrawiam
Wojtek
Są takie dni, kiedy nawet prosta czynność fizjologiczna może być niebezpieczna...
-
Radek666
-

- Posty: 1324
- Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
- Lokalizacja: Zurich
Post
autor: Radek666 » śr sie 10, 2005 1:46 pm
No ale i na laptopa i na ATMELa musisz napisac sobie programik

A pisanie i testowanie softwaru tojednak zmudna praca co by niebylo ... to juz nie studenckie czasy gdzie czlowiek mial kupe czasu pomiedzy kolejnymi libacjami

Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka

-
AndrzejM
-

- Posty: 295
- Rejestracja: wt lip 19, 2005 8:07 pm
- Lokalizacja: Kielce, Wolica
Post
autor: AndrzejM » śr sie 10, 2005 1:48 pm
WJ Jeep pisze:
Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też

)
To nieco inaczej to działa, niż w znanych mi układach ABS. Jeśli tak jest jak piszesz to rzeczywiście można oszukać ABS odnośnie prędkości i będzie git.
Tylko jedno mi nie gra. Bo w takim razie i ABS i ECU biorą prędkość samochodu z czujnika ABS?
XJ LTD 4.0 '90
-
WJ Jeep

- Posty: 702
- Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
- Lokalizacja: Grochów
Post
autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:51 pm
Z tym laptopem to jest ten problem, że to kolejny badziew, który może paść. Ciekawe jak się zachiwuje twardy dysk po jeździe na wybojach. Pozatym zajmuje toto miejsce, a schować za bardzo nie można, bo trza widzieć ekran. Podatny jest również na zwinięcie przez złodzieja. A co zrobić jak padnie system? Nie mam wtedy ani ABS-u, ani prędkościomierza, ani drogomierza. Może dać Linuxa, wstawić na stałe pod deskę i tylko w razie konieczności wyjmować i korzystać z ekranu.
Ale generalnie pomysł nie bardzo mi się podoba.
WJ '00 6.5"
-
wojtek_pl

- Posty: 452
- Rejestracja: wt kwie 05, 2005 12:48 pm
- Lokalizacja: Warszawa
-
Kontaktowanie:
Post
autor: wojtek_pl » śr sie 10, 2005 1:57 pm
Po pierwsze: może być linuks
Po drugie, wcale nie musisz na bieżąco oglądać ekranu, tylko do konfiguracji i ewentualnie potem do zgrania danych
Po trzecie: ma monitorować a nie zastępować. Jak padnie to układy dalej będą działać, ale np nie będzie sz miał szybkosciomierza. Można bez tego przeżyć przez chwilę. Robisz restart i działa.
Łątwiej napisać program na PC niż na jakiś konkretny układ scalony. Chyba. Mnie się w każdym razie tak wydaje. I więcej programistów jest .
W ostateczności to w Excelu zrobisz

Pozdrawiam
Wojtek
Są takie dni, kiedy nawet prosta czynność fizjologiczna może być niebezpieczna...
-
WJ Jeep

- Posty: 702
- Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
- Lokalizacja: Grochów
Post
autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 1:57 pm
AndrzejM pisze:WJ Jeep pisze:
Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też

)
To nieco inaczej to działa, niż w znanych mi układach ABS. Jeśli tak jest jak piszesz to rzeczywiście można oszukać ABS odnośnie prędkości i będzie git.
Tylko jedno mi nie gra. Bo w takim razie i ABS i ECU biorą prędkość samochodu z czujnika ABS?
Dokładnie to jest to tak, że ABS pobiera sygnał z czujnika tylnego prawego koła, robi z nim swoją robotę, ale i przekazuje dalej do ECU (ciekawi mnie tylko czy jakoś go przetwarza - podejrzewam, że nie). Następnie ECU na jego podstawie oblicza sobie prędkość samochodu (ma tam jakiś mnożnik na obwód koła) i wysyła dalej do licznika, komputera pokładowego i z powrotem do kontrolera ABS. Ingerencja powinna nastąpić na drodze kontroler ABS-u - ECU. Mam już wyczajony nawet ten kabelek - tylko się wpinać

WJ '00 6.5"
-
bartman
-

- Posty: 135
- Rejestracja: pn lut 09, 2004 12:47 am
- Lokalizacja: Wawa/Kielce
Post
autor: bartman » śr sie 10, 2005 2:27 pm
wojtek_pl pisze:
Łątwiej napisać program na PC niż na jakiś konkretny układ scalony. Chyba. Mnie się w każdym razie tak wydaje. I więcej programistów jest .
W ostateczności to w Excelu zrobisz

eee. tam... ja wole sobie napisac na risca programik... a peceta to specjalnie sobie nie wydlubiesz w szopie, a taki ukladzik w mikrokontrolerem owszem i bedzie fajnie dzialal

pozdrawiam
bartman, XJ '91, no prawie '92
Only at ...
Jeep.Org.PL
-
WJ Jeep

- Posty: 702
- Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:44 am
- Lokalizacja: Grochów
Post
autor: WJ Jeep » śr sie 10, 2005 2:38 pm
bartman pisze:wojtek_pl pisze:
Łątwiej napisać program na PC niż na jakiś konkretny układ scalony. Chyba. Mnie się w każdym razie tak wydaje. I więcej programistów jest .
W ostateczności to w Excelu zrobisz

eee. tam... ja wole sobie napisac na risca programik... a peceta to specjalnie sobie nie wydlubiesz w szopie, a taki ukladzik w mikrokontrolerem owszem i bedzie fajnie dzialal

To co bartman, zrobisz cuś takiego? Podaj cenę i termin realizacji.

WJ '00 6.5"
-
danielpoz

- Posty: 1576
- Rejestracja: śr maja 12, 2004 6:48 pm
- Lokalizacja: Poznan/Swaj
Post
autor: danielpoz » śr sie 10, 2005 2:49 pm
WJ Jeep pisze:AndrzejM pisze:WJ Jeep pisze:
Bez paniki. System jest rozpracowany od wielu lat. Nie modyfikujesz impulsu z pojedynczego czujnika tylko impuls zwrotny z ECU do kontrolera ABS. Kontroler pobiera informację o liczbie obrotów z czujników przy kołach, a informację o prędkości samochodu z ECU. Po modyfikacji jest dla niego wszystko normalne, jakby były założone fabrycznej wielkości opony. W Stanach sprzedają takie urządzonka (TruSpeed), ale są troszkę drogawe, a ponadto nie mają za najlepszej opinii jesli chodzi o jakość. W dodatku są tam one obowiązkowe (u nas teoretycznie też

)
To nieco inaczej to działa, niż w znanych mi układach ABS. Jeśli tak jest jak piszesz to rzeczywiście można oszukać ABS odnośnie prędkości i będzie git.
Tylko jedno mi nie gra. Bo w takim razie i ABS i ECU biorą prędkość samochodu z czujnika ABS?
Dokładnie to jest to tak, że ABS pobiera sygnał z czujnika tylnego prawego koła, robi z nim swoją robotę, ale i przekazuje dalej do ECU (ciekawi mnie tylko czy jakoś go przetwarza - podejrzewam, że nie). Następnie ECU na jego podstawie oblicza sobie prędkość samochodu (ma tam jakiś mnożnik na obwód koła) i wysyła dalej do licznika, komputera pokładowego i z powrotem do kontrolera ABS. Ingerencja powinna nastąpić na drodze kontroler ABS-u - ECU. Mam już wyczajony nawet ten kabelek - tylko się wpinać

a jak auto nie ma ABSu lub ma uszkodzony? a jednak reszta dziala wiec chyba nie tak to dziala
nie widze powodu dla ktorego uklad ABS mial by zle dzialac po zwiekszeniu obwodow kol-zakladam ze wszystkie 4 rowne-choc pojedyncze roznice procentowe tez nie maja wplywu
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2"

-
bartman
-

- Posty: 135
- Rejestracja: pn lut 09, 2004 12:47 am
- Lokalizacja: Wawa/Kielce
Post
autor: bartman » śr sie 10, 2005 3:42 pm
WJ Jeep pisze:ABS pobiera sygnał z czujnika tylnego prawego koła, robi
hmm... to po co czujniki na wzystkich 4 kolkach?
pozdrawiam
bartman, XJ '91, no prawie '92
Only at ...
Jeep.Org.PL
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość