ZJ i napęd On Demand!
Moderator: Mroczny
ZJ i napęd On Demand!
Kto mi fachowo i po chłopsku wyjaśni jak powinien prawidłowo działać napęd w ZJ-ocie 98 ze skrzynią redukcyjną NV249OD On Demand.
Kiedy i jak przekazuje napęd na przód, kiedy nie przekazuje co z tą pieprzoną wiskozą!!!????
Kiedy i jak przekazuje napęd na przód, kiedy nie przekazuje co z tą pieprzoną wiskozą!!!????
Michał Bartosiak
sam sie tym interesowalem ale juz kilka wersji slyszalem na tym forum wiec zupelnie zgupialem i nie wiem czy przod sie zal.w czasie poslizgu tylnych,czy kreca sie 50 na 50,a na reduktorze to juz w ogole nie wiem o co chodzi
Jeep ZJ-zagazowany(byl)!!! Ford Explorer z gazem hehehehe
guma AT 32" a w gore ponad 2"
guma AT 32" a w gore ponad 2"

- Pawelec
- jestem tu nowy...
- Posty: 71
- Rejestracja: ndz paź 23, 2005 10:44 pm
- Lokalizacja: Warszawa i Szczecin
- Kontaktowanie:
http://jeep.avtograd.ru/Grand_Cherokee/FAQ/xfer.htm
Tutaj jest wyjaśnienie dla russkojazycznych.
W skrócie: w zwykłych warunkach masz samochód z napędem na tylną oś, jak się zaczynasz ślizgać, to dopina ci się przód. Potem sam się znowu rozłącza.
Tutaj jest wyjaśnienie dla russkojazycznych.
W skrócie: w zwykłych warunkach masz samochód z napędem na tylną oś, jak się zaczynasz ślizgać, to dopina ci się przód. Potem sam się znowu rozłącza.
"Skorpion",
ZJ '95 5,2 2" BFG 31"AT,
ZJ '95 5,2 2" BFG 31"AT,
Wiesz Daniel , to co piszą na avtogradzie nijak się ma do rzeczywistości. Mój jeździ na stałe 4x4 i nie widzę , róznicy przy jakichś np. poslizgach. Dlatego zastanawiam się, czy mam walnietą wiskozę ( spiętą na amen, czy łona tak jak w wentylatorze chłodnicy przy wolnym obracaniu tez sie kręci) czy cós innego. Podnosiłem Jeepa na podnośniku , kręciłem za tylne koła, i wiem jedno: mam LSD w tylnym moście i wiem , też, że kręcą sie wszystkie cztery koła czyli mam na stałe spięty napęd 4x4.
. Ale co dalej ? czy tak powinno być 


Michał Bartosiak
EE tam , tą stronę znam na pamięć, tyle, że nie mam tam dokładnego opisu jak zdjagnozować te działaniaPawelec pisze:http://jeep.avtograd.ru/Grand_Cherokee/FAQ/xfer.htm
Tutaj jest wyjaśnienie dla russkojazycznych.
W skrócie: w zwykłych warunkach masz samochód z napędem na tylną oś, jak się zaczynasz ślizgać, to dopina ci się przód. Potem sam się znowu rozłącza.

Wiskoza ma to do siebie, że pracuje przy różnych prędkościach obrotowych i nie jest to takie luźne ustrojstwo , co lata sobie przy leciutkim pokręceniu, ma jakieś opory wewnętrzne, które ją trzymają ale niestety nie wiem jak ją prawidłowo zdjagnozować.


Michał Bartosiak
A czy nie jest przypadkiem tak , że właśnie będą się kręcić wszystkie cztery koła kiedy auto jest podniesione na podnośniku ?bartosiak pisze:Wiesz Daniel , to co piszą na avtogradzie nijak się ma do rzeczywistości. Mój jeździ na stałe 4x4 i nie widzę , róznicy przy jakichś np. poslizgach. Dlatego zastanawiam się, czy mam walnietą wiskozę ( spiętą na amen, czy łona tak jak w wentylatorze chłodnicy przy wolnym obracaniu tez sie kręci) czy cós innego. Podnosiłem Jeepa na podnośniku , kręciłem za tylne koła, i wiem jedno: mam LSD w tylnym moście i wiem , też, że kręcą sie wszystkie cztery koła czyli mam na stałe spięty napęd 4x4.. Ale co dalej ? czy tak powinno być
A co się stanie kiedy spróbujesz zatrzymać przednie koła ( oczywiście przy użyciu pomocnika , żebyś sobie rąk nie ponaciągał


Stiopa
XJ Sport '93
XJ Sport '93
he,he zatrzymac kołaStiopa pisze: A co się stanie kiedy spróbujesz zatrzymać przednie koła ( oczywiście przy użyciu pomocnika , żebyś sobie rąk nie ponaciągał) kiedy kręcisz tylnymi ? .

Stiopa Ty to umiesz człowieka rozweselić
Ale z powyższych postów wysnuwam fakt , że wszyscy piszący tak mają

Czyli olać To ! (chyba

Michał Bartosiak
Tu była ostania dyskusja, która - przynajmniej mnie nie-jeepniętemu
- co nieco rozjaśniła:
http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic. ... highlight=
Jak z niej ( i ze źródeł tam przytoczonych) wynika, skrzynia rozdzielcza NP(NV)249OD zawiera sprzegło płytkowe (pot. wiskozę) które ZASTĄPIŁO planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy występujący w skrzyni NP 249 (bez OD).
Jeśli tak, to w warunkach "normalnych" (jakie tam macie położenie - 4H ?) napęd przedni powinien dołączać się samoczynnie tylko w przypadku wystąpienia różnicy obrotów między tylnym a przednim mostem.W warunkach jazdy po twardym bez poślizgów napęd przekazywany jest tylko na oś tylną.
Po przełączeniu skrzyni na 4L następuje następuje zablokowanie sprzęgu płytkowego (tak jest chyba we wszystich wersjach Cherokee i Granda z automatami
) i mamy sytuację przodu załączonego na sztywno - tak jak w przypadku dyfra planetarnego zablokowanego mechanicznie lub w ogóle braku dyfra i sprzęgu (zwykły dołączany przód).
Warto zwrócić uwagę, że NP249 też miała sprzęg wiskotyczny, tylko że on występował OBOK planetarnego mech różnicowego, spełniając rolę jak LSD, czyli blokowania tego centralnego dyfra. Coś mi się wydaje, że w tych wersjach na 4L jednak NIE następowała 100-procentowa blokada centralnego (wbrew temu co wyżej napisałem - patrz znak zapyt.
) - stąd chyba właśnie narzekania na NP 249 ( w odróznieniu od NP 242, bez żadnej wiskozy, z mechaniczną blokadą centralnego). Myślę , że koledzy jeepnięci możecie to sprawdzić praktycznie?
pozdr

http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic. ... highlight=
Jak z niej ( i ze źródeł tam przytoczonych) wynika, skrzynia rozdzielcza NP(NV)249OD zawiera sprzegło płytkowe (pot. wiskozę) które ZASTĄPIŁO planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy występujący w skrzyni NP 249 (bez OD).
Jeśli tak, to w warunkach "normalnych" (jakie tam macie położenie - 4H ?) napęd przedni powinien dołączać się samoczynnie tylko w przypadku wystąpienia różnicy obrotów między tylnym a przednim mostem.W warunkach jazdy po twardym bez poślizgów napęd przekazywany jest tylko na oś tylną.
Po przełączeniu skrzyni na 4L następuje następuje zablokowanie sprzęgu płytkowego (tak jest chyba we wszystich wersjach Cherokee i Granda z automatami

Warto zwrócić uwagę, że NP249 też miała sprzęg wiskotyczny, tylko że on występował OBOK planetarnego mech różnicowego, spełniając rolę jak LSD, czyli blokowania tego centralnego dyfra. Coś mi się wydaje, że w tych wersjach na 4L jednak NIE następowała 100-procentowa blokada centralnego (wbrew temu co wyżej napisałem - patrz znak zapyt.

pozdr

JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów 

zgadza sie, to są pojazdy sprawne inaczejNex... pisze: I tu powstaje pytanie ...
..czy ten model tak ma, czty może mamy pojazdy sprawne inaczej?
poszukajcie sobie na hameryckich forach opisu zamontowania reduktora 231 lub 242 w miejsce 249, to nie jest skomplikowana operacja
XJ 4.0 92 był, teraz jest XJ tyle, że 900 bobber
GG 3814878
GG 3814878
taaa. mądre tekściory tu piszecie. tylko ja właśnie chciałbym poznać sposób na sprawdzenie poprawności lub nie poprawności działania tego napędu.
Jak pisałem, wiskoza nawet gdy nic nie przenosi nie lata sobie luźno , tylko te płytki i oleje coś tam przekazują między sobą... więc jak też pisałem, pełnym podniesieniu autka kręcą się wysztkie koła i co dalej?????
Zmienić reduktor... ciekawa myśl... tylko skąd wytrzasnąć szelesty , na reduktor i nowy wał przedni, bo nie sądzę, aby ten standardowy wydał.... ma takie ciekawe krzyżaki
Jak pisałem, wiskoza nawet gdy nic nie przenosi nie lata sobie luźno , tylko te płytki i oleje coś tam przekazują między sobą... więc jak też pisałem, pełnym podniesieniu autka kręcą się wysztkie koła i co dalej?????
Zmienić reduktor... ciekawa myśl... tylko skąd wytrzasnąć szelesty , na reduktor i nowy wał przedni, bo nie sądzę, aby ten standardowy wydał.... ma takie ciekawe krzyżaki

Michał Bartosiak
Taka próba jest dobra na sprawdzenie faktu występowania LSD w moście, ale niewiele mówi i działaniu układu pod obciążeniem (tradycyjny płytkowy LSD daje taki efekt jak opisujesz, ale "w życiu" jestbartosiak pisze: (...) Podnosiłem Jeepa na podnośniku , kręciłem za tylne koła, i wiem jedno: mam LSD w tylnym moście i wiem , też, że kręcą sie wszystkie cztery koła czyli mam na stałe spięty napęd 4x4.. Ale co dalej ? czy tak powinno być

To samo z wiskozą. Każda jest ustawiona przez konstruktora nieco inaczej. Wiskoza w stanie "luźnym" teoretycznie nie przekazuje napedu, w praktyce trochę tak - od 2-3% (najczęściej - w SUV'ach) przez ok 5% (Porsche Carrera4) i ok. 10% (Mitsubishi Pajero Pinin) do ponad 30% (Freelander - ale to wyjątek). Nie wiem jak jest ustawiona w NP249OD, ale trochę ciągnie - stąd obracanie 4 kól podczas próby "na sucho". W czasie jazdy jednak na przód dostajesz najwyżej te 2 do 10%, czyli bardzo mało. Dopiero kiedy wystąpi poślizg międzyosiowy (czyli na luźnym lub bardzo śliskim) wiskoza (lub inne sprzegło płytkowe działające na podobnej zasadzie) zaczyna się załączać.
Tak więc w istocie sprzeczności nie ma.

JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów 

ten wal to bajka...chcialbym taki u siebiebartosiak pisze:(...) nowy wał przedni, bo nie sądzę, aby ten standardowy wydał.... ma takie ciekawe krzyżaki




co do wiskozy to stara i sprawdzona praktyka przy WJ jest upuszczenie troche oliwy ... dziala tak ze idzie skrecac i kol nie wyrywa...


hehe!! NP242 rulez...


reasumujac : waly od WJ a reduktor od XJ


"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...
ten wal to bajka...chcialbym taki u siebiebartosiak pisze:(...) nowy wał przedni, bo nie sądzę, aby ten standardowy wydał.... ma takie ciekawe krzyżaki




co do wiskozy to stara i sprawdzona praktyka przy WJ jest upuszczenie troche oliwy ... dziala tak ze idzie skrecac i kol nie wyrywa...


hehe!! NP242 rulez...


reasumujac : waly od WJ a reduktor od XJ


"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...
Samoczynne zablokowanie sprzęgu międzyosiowego po załączeniu pozycji 4L na pewno następuje w ZJ-cie. Co do WJ nie jestem pewien, ale sądze że też.bartosiak pisze:ja też nie wiem o tym , że na 4L mam spięty mechanizm między osiowy
Tyle że w przypadku skrzyni NP 242 oznacza to mechaniczne zblokowanie planetarnego dyfra, a w przypadku NP 249OD - blokadę wiskozy (co nie jest być może samo skuteczne jak blokada mechaniczna, czyt. nie całe 100% mocy może być przeniesione na przednią oś). Najwięcej wątpliwości mam do NP 249 - ale to powinno przeca być w instrukcji obsługi auta, nikt nie ma instrukcji ?

JimnyJeans + 2" - jeździmy bez śladów 

To sobie załącz 4L i spróbuj skręcić na suchym asfalcie .bartosiak pisze:ja też nie wiem o tym , że na 4L mam spięty mechanizm między osiowy

A co do tego zatrzymania kół przednich na podnośniku to nie bardzo wiem co Cię tak rozbawiło . Nie musisz od razu kręcić kołami na odpalonym silniku . Łapami spróbuj pokręcić . Da Ci to przynajmniej pojęcie , że nie masz wisko na sztywno spiętego tak jak to pisałeś .


Stiopa
XJ Sport '93
XJ Sport '93
W mechanicznie blokowanym reduktorze też tylko 50% mocy jest przenoszone na każdą z osi . Nie jest to na pewno 100% .zu-tec pisze:Samoczynne zablokowanie sprzęgu międzyosiowego po załączeniu pozycji 4L na pewno następuje w ZJ-cie. Co do WJ nie jestem pewien, ale sądze że też.bartosiak pisze:ja też nie wiem o tym , że na 4L mam spięty mechanizm między osiowy
Tyle że w przypadku skrzyni NP 242 oznacza to mechaniczne zblokowanie planetarnego dyfra, a w przypadku NP 249OD - blokadę wiskozy (co nie jest być może samo skuteczne jak blokada mechaniczna, czyt. nie całe 100% mocy może być przeniesione na przednią oś). Najwięcej wątpliwości mam do NP 249 - ale to powinno przeca być w instrukcji obsługi auta, nikt nie ma instrukcji ?


Stiopa
XJ Sport '93
XJ Sport '93
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości