Strona 1 z 3
ZJ i napęd On Demand!
: czw lis 10, 2005 7:19 am
autor: bartosiak
Kto mi fachowo i po chłopsku wyjaśni jak powinien prawidłowo działać napęd w ZJ-ocie 98 ze skrzynią redukcyjną NV249OD On Demand.
Kiedy i jak przekazuje napęd na przód, kiedy nie przekazuje co z tą pieprzoną wiskozą!!!????
: czw lis 10, 2005 9:22 am
autor: danielpoz
sam sie tym interesowalem ale juz kilka wersji slyszalem na tym forum wiec zupelnie zgupialem i nie wiem czy przod sie zal.w czasie poslizgu tylnych,czy kreca sie 50 na 50,a na reduktorze to juz w ogole nie wiem o co chodzi
: czw lis 10, 2005 9:56 am
autor: Pawelec
http://jeep.avtograd.ru/Grand_Cherokee/FAQ/xfer.htm
Tutaj jest wyjaśnienie dla russkojazycznych.
W skrócie: w zwykłych warunkach masz samochód z napędem na tylną oś, jak się zaczynasz ślizgać, to dopina ci się przód. Potem sam się znowu rozłącza.
: czw lis 10, 2005 9:59 am
autor: bartosiak
Wiesz Daniel , to co piszą na avtogradzie nijak się ma do rzeczywistości. Mój jeździ na stałe 4x4 i nie widzę , róznicy przy jakichś np. poslizgach. Dlatego zastanawiam się, czy mam walnietą wiskozę ( spiętą na amen, czy łona tak jak w wentylatorze chłodnicy przy wolnym obracaniu tez sie kręci) czy cós innego. Podnosiłem Jeepa na podnośniku , kręciłem za tylne koła, i wiem jedno: mam LSD w tylnym moście i wiem , też, że kręcą sie wszystkie cztery koła czyli mam na stałe spięty napęd 4x4.

. Ale co dalej ? czy tak powinno być

: czw lis 10, 2005 10:02 am
autor: bartosiak
Pawelec pisze:http://jeep.avtograd.ru/Grand_Cherokee/FAQ/xfer.htm
Tutaj jest wyjaśnienie dla russkojazycznych.
W skrócie: w zwykłych warunkach masz samochód z napędem na tylną oś, jak się zaczynasz ślizgać, to dopina ci się przód. Potem sam się znowu rozłącza.
EE tam , tą stronę znam na pamięć, tyle, że nie mam tam dokładnego opisu jak zdjagnozować te działania
Wiskoza ma to do siebie, że pracuje przy różnych prędkościach obrotowych i nie jest to takie luźne ustrojstwo , co lata sobie przy leciutkim pokręceniu, ma jakieś opory wewnętrzne, które ją trzymają ale niestety nie wiem jak ją prawidłowo zdjagnozować.

: czw lis 10, 2005 10:06 am
autor: danielpoz
no jak ja krece kolami z tylu to przod tez sie obraca ale czy to jest jakas wykladnia prawidlowego dzialania to ja nie wiem

: czw lis 10, 2005 10:11 am
autor: bartosiak
A jak sie sprawuje toje autko przy ostrym skręceniu kół

? tzn np. chcesz z miejsca zawrócic w jak najmniejszym promieniu??? Czujesz opory na kolach przenich i wrazenie, że opony zaraz zejdą z felgi???Oczywiście na asfalcie!
: czw lis 10, 2005 11:10 am
autor: Stiopa
bartosiak pisze:Wiesz Daniel , to co piszą na avtogradzie nijak się ma do rzeczywistości. Mój jeździ na stałe 4x4 i nie widzę , róznicy przy jakichś np. poslizgach. Dlatego zastanawiam się, czy mam walnietą wiskozę ( spiętą na amen, czy łona tak jak w wentylatorze chłodnicy przy wolnym obracaniu tez sie kręci) czy cós innego. Podnosiłem Jeepa na podnośniku , kręciłem za tylne koła, i wiem jedno: mam LSD w tylnym moście i wiem , też, że kręcą sie wszystkie cztery koła czyli mam na stałe spięty napęd 4x4.

. Ale co dalej ? czy tak powinno być

A czy nie jest przypadkiem tak , że właśnie będą się kręcić wszystkie cztery koła kiedy auto jest podniesione na podnośniku ?
A co się stanie kiedy spróbujesz zatrzymać przednie koła ( oczywiście przy użyciu pomocnika , żebyś sobie rąk nie ponaciągał

) kiedy kręcisz tylnymi ? Albo po prostu podnieś sam tył i nim zakręć . Powinno się dać , mojem zdaniem .

: czw lis 10, 2005 11:11 am
autor: Nex...
No ja tak kurna mam i wcale mi się to nie podoba

. Na szutrowej nawierzchni jedno z kół wręcz zdziera glebę

. I tu powstaje pytanie ...
..czy ten model tak ma, czty może mamy pojazdy sprawne inaczej?

: czw lis 10, 2005 11:11 am
autor: danielpoz
hmmm wlasciwie to nie wiem ale wiem napewno ze wtedy sobie pompa od wspmy mruczy hahaha zaraz jade to sprawdze

: czw lis 10, 2005 11:12 am
autor: Nex...
chodzi mi o skręt ofkors
: czw lis 10, 2005 11:24 am
autor: bartosiak
Stiopa pisze:
A co się stanie kiedy spróbujesz zatrzymać przednie koła ( oczywiście przy użyciu pomocnika , żebyś sobie rąk nie ponaciągał

) kiedy kręcisz tylnymi ? .

he,he zatrzymac koła
Stiopa Ty to umiesz człowieka rozweselić
Ale z powyższych postów wysnuwam fakt , że wszyscy piszący tak mają
Czyli olać To ! (chyba

)
: czw lis 10, 2005 11:32 am
autor: zu-tec
Tu była ostania dyskusja, która - przynajmniej mnie nie-jeepniętemu

- co nieco rozjaśniła:
http://www.rajdy4x4.pl/forum/viewtopic. ... highlight=
Jak z niej ( i ze źródeł tam przytoczonych) wynika, skrzynia rozdzielcza NP(NV)249OD zawiera sprzegło płytkowe (pot. wiskozę) które ZASTĄPIŁO planetarny międzyosiowy mechanizm różnicowy występujący w skrzyni NP 249 (bez OD).
Jeśli tak, to w warunkach "normalnych" (jakie tam macie położenie - 4H ?) napęd przedni powinien dołączać się samoczynnie tylko w przypadku wystąpienia różnicy obrotów między tylnym a przednim mostem.W warunkach jazdy po twardym bez poślizgów napęd przekazywany jest tylko na oś tylną.
Po przełączeniu skrzyni na 4L następuje następuje zablokowanie sprzęgu płytkowego (tak jest chyba we wszystich wersjach Cherokee i Granda z automatami

) i mamy sytuację przodu załączonego na sztywno - tak jak w przypadku dyfra planetarnego zablokowanego mechanicznie lub w ogóle braku dyfra i sprzęgu (zwykły dołączany przód).
Warto zwrócić uwagę, że NP249 też miała sprzęg wiskotyczny, tylko że on występował OBOK planetarnego mech różnicowego, spełniając rolę jak LSD, czyli blokowania tego centralnego dyfra. Coś mi się wydaje, że w tych wersjach na 4L jednak NIE następowała 100-procentowa blokada centralnego (wbrew temu co wyżej napisałem - patrz znak zapyt.

) - stąd chyba właśnie narzekania na NP 249 ( w odróznieniu od NP 242, bez żadnej wiskozy, z mechaniczną blokadą centralnego). Myślę , że koledzy jeepnięci możecie to sprawdzić praktycznie?
pozdr

: czw lis 10, 2005 11:36 am
autor: homikk
Nex... pisze: I tu powstaje pytanie ...
..czy ten model tak ma, czty może mamy pojazdy sprawne inaczej?

zgadza sie, to są pojazdy sprawne inaczej
poszukajcie sobie na hameryckich forach opisu zamontowania reduktora 231 lub 242 w miejsce 249, to nie jest skomplikowana operacja
: czw lis 10, 2005 11:51 am
autor: bartosiak
taaa. mądre tekściory tu piszecie. tylko ja właśnie chciałbym poznać sposób na sprawdzenie poprawności lub nie poprawności działania tego napędu.
Jak pisałem, wiskoza nawet gdy nic nie przenosi nie lata sobie luźno , tylko te płytki i oleje coś tam przekazują między sobą... więc jak też pisałem, pełnym podniesieniu autka kręcą się wysztkie koła i co dalej?????
Zmienić reduktor... ciekawa myśl... tylko skąd wytrzasnąć szelesty , na reduktor i nowy wał przedni, bo nie sądzę, aby ten standardowy wydał.... ma takie ciekawe krzyżaki

: czw lis 10, 2005 11:54 am
autor: zu-tec
bartosiak pisze: (...) Podnosiłem Jeepa na podnośniku , kręciłem za tylne koła, i wiem jedno: mam LSD w tylnym moście i wiem , też, że kręcą sie wszystkie cztery koła czyli mam na stałe spięty napęd 4x4.

. Ale co dalej ? czy tak powinno być

Taka próba jest dobra na sprawdzenie faktu występowania LSD w moście, ale niewiele mówi i działaniu układu pod obciążeniem (tradycyjny płytkowy LSD daje taki efekt jak opisujesz, ale "w życiu" jest

).
To samo z wiskozą. Każda jest ustawiona przez konstruktora nieco inaczej. Wiskoza w stanie "luźnym" teoretycznie nie przekazuje napedu, w praktyce trochę tak - od 2-3% (najczęściej - w SUV'ach) przez ok 5% (Porsche Carrera4) i ok. 10% (Mitsubishi Pajero Pinin) do ponad 30% (Freelander - ale to wyjątek). Nie wiem jak jest ustawiona w NP249OD, ale trochę ciągnie - stąd obracanie 4 kól podczas próby "na sucho". W czasie jazdy jednak na przód dostajesz najwyżej te 2 do 10%, czyli bardzo mało. Dopiero kiedy wystąpi poślizg międzyosiowy (czyli na luźnym lub bardzo śliskim) wiskoza (lub inne sprzegło płytkowe działające na podobnej zasadzie) zaczyna się załączać.
Tak więc w istocie sprzeczności nie ma.

: czw lis 10, 2005 12:00 pm
autor: bartosiak
kurcze, czyli dopiero w zię sprawdzę sobie działanie OD np., na lodzie,będę mial pewność

: czw lis 10, 2005 12:03 pm
autor: XJeep
: czw lis 10, 2005 12:04 pm
autor: danielpoz
czyli ja mam raczej ten starszy 249 bez tego "OD"co to w ogole oznacza?
bo nie sadze zebym na 4L mial zblokowany miedzyosiowy
: czw lis 10, 2005 12:05 pm
autor: XJeep
: czw lis 10, 2005 12:10 pm
autor: bartosiak
ja też nie wiem o tym , że na 4L mam spięty mechanizm między osiowy
: czw lis 10, 2005 12:44 pm
autor: zu-tec
bartosiak pisze:ja też nie wiem o tym , że na 4L mam spięty mechanizm między osiowy
Samoczynne zablokowanie sprzęgu międzyosiowego po załączeniu pozycji 4L na pewno następuje w ZJ-cie. Co do WJ nie jestem pewien, ale sądze że też.
Tyle że w przypadku skrzyni NP 242 oznacza to mechaniczne zblokowanie planetarnego dyfra, a w przypadku NP 249OD - blokadę wiskozy (co nie jest być może samo skuteczne jak blokada mechaniczna, czyt. nie całe 100% mocy może być przeniesione na przednią oś). Najwięcej wątpliwości mam do NP 249 - ale to powinno przeca być w instrukcji obsługi auta, nikt nie ma instrukcji ?

: czw lis 10, 2005 12:49 pm
autor: bartosiak
CZy Ty zu-tec widziałes instrukcję obsułgi Jeepa??
Tam jest napisane jak ogrzewanie fotela włączyć a nie jak działa reduktor

: czw lis 10, 2005 12:50 pm
autor: Stiopa
bartosiak pisze:ja też nie wiem o tym , że na 4L mam spięty mechanizm między osiowy
To sobie załącz 4L i spróbuj skręcić na suchym asfalcie .
A co do tego zatrzymania kół przednich na podnośniku to nie bardzo wiem co Cię tak rozbawiło . Nie musisz od razu kręcić kołami na odpalonym silniku . Łapami spróbuj pokręcić . Da Ci to przynajmniej pojęcie , że nie masz wisko na sztywno spiętego tak jak to pisałeś .

: czw lis 10, 2005 12:53 pm
autor: Stiopa
zu-tec pisze:bartosiak pisze:ja też nie wiem o tym , że na 4L mam spięty mechanizm między osiowy
Samoczynne zablokowanie sprzęgu międzyosiowego po załączeniu pozycji 4L na pewno następuje w ZJ-cie. Co do WJ nie jestem pewien, ale sądze że też.
Tyle że w przypadku skrzyni NP 242 oznacza to mechaniczne zblokowanie planetarnego dyfra, a w przypadku NP 249OD - blokadę wiskozy (co nie jest być może samo skuteczne jak blokada mechaniczna, czyt. nie całe 100% mocy może być przeniesione na przednią oś). Najwięcej wątpliwości mam do NP 249 - ale to powinno przeca być w instrukcji obsługi auta, nikt nie ma instrukcji ?

W mechanicznie blokowanym reduktorze też tylko 50% mocy jest przenoszone na każdą z osi . Nie jest to na pewno 100% .
