mam i 4.0 (dupowoz) i 2.5l (w teren) to zupelnie inne auta sa i naprawde trudno je porownac, ale sprobujemy...
2.5l jest zdeeeecydowanie lzejszym autem.
4.0 za to ma bezporownywalnie wiecej mocy (zap...la jak sportowe autko), wciskasz pedal gazu i to autko jedzie bajkowo. No i skrzynia automat (nie do zajechania - wygodniejsza na czarnym i w wiekszosci sytuacji w terenie).
2.5l wcale nie brakuje mocy (dlugo jezdzilem na przelozeniach 4.1 i 31-calowych kolach, teraz zmienilem na 4.56 i kola 32 cale - docelowo bedzie stal na 33 calach). Tak na czarnym jak w terenie - zero kompleksow. Porownujac jednak moc tego motoru z innymi terenowkami utrzymuje sie w sredniej sprawnosci (czyli calkowicie wystarcza). Brakuje nieco momentu...
Mosty (a te w jeepach jak wiadomo do najmocniejszych nie naleza - deliktnie mowiac) zwykle dostaja mniej w tylek przy 2.5litrowym motorze wiec dluzej wytrzymuja. Choc lepiej je sprawdzic, bo manual taz moze dac im w tylek (ale zakladam, e wlasciciel 2.5l nie uskutecznia strzalow ze sprzegla).
2.5 litra (porownujc z 4.0) ma sto razy lepsze rozlozenie masy (zdecydowanie lzejszy silnik i skrzynia - wiec masa lepiej rozklada sie pomiedzy osiami).
porownanie spalnia 2.5 i 4.0...
4.0 na kolach 235/75/15 bierze mi w miescie 16-18 (bez jakiegos ostrego deptania, bo z deptaniem przekroczyc 20l to zaden problem).
2,5 na 32 calach zamyka sie w 13-14l (z deptaniem, bo ten motor trzeba deptac coby jezdzil).
Fakt, ze roznica spalania nie wynika z silnika, lecz ze skrzyni (w 2.5l jest manual, a w wiekszosci 4.0l automat), ale roznica jest zauwazalna dla portfela.
do 4.0l jest za to zdecydowanie wiecej czessci zamiennych w superniskich cenach (oczywiscie mowie o czesciach uzywanych do silnika i elektryki, bo reszta jest taka sama).
4.0l w automcie ma reduktor 242 (ma miedzyosiowy mechanizm roznicowy, czyli mozna z napedem 4x4 smigac po czarnym).
2.5 w manualu ma reduktor 231, ktory uchodzi wprawdzie za niezniszczalny (zdecydowanie mocniejszy od 242), ale nie ma mech. roznicowego wiec na czarnym only tyl (choc jak ulice staja sie biale, lub z innego powodu jest slizgawka, to smigam z wlaczonym 4x4, ale generalnie lepiej na czernym nie wlaczac.
Zdecydowania latwiej jest kupic 2.5l w dobrym stanie. Za to 4.0l nieporownywalnie szybciej sprzedasz w razie potrzeby.
uff... ze mi sie chcialo tyle pisac
