wentylator w cherokee 5.2 "93

MJ, CJ, YJ, TJ, XJ, KJ, KK, WJ, ZJ, XK, WK, WH, JK, JL, JT

Moderator: Mroczny

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

wentylator w cherokee 5.2 "93

Post autor: homikk » pn maja 03, 2004 8:21 pm

czy na rozgrzanym silniku oracanie wentylatora ręką jest normalne?
Jeżeli nie to dlaczego tak sie dzieje?(przy większym wysiłku silnik się przegrzewa) :oops:

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » wt maja 04, 2004 8:42 am

Nawet jeżeli wisco działa poprawnie to i tak wentylator ręką obrócisz tyle że z oporem . A silnik może się przegrzewać z różnych powodów : niedrożna chłodnica , uwalona pompa wodna (chociaż auto musiałoby być leciwe żeby łopatki szlak trafił ) , padnięte wisco . Wisco można próbować sprawdzić w ten sposób żeby go po prostu zablokować (oczywiście tak żeby go nie uszkodzić ! ) np. podwijając na osi jakąś linką . Jeżeli wtedy silnik będzie się chłodził tak jak należy to sprawa jest ewidentna . Zresztą żeby za bardzo nie cudować wystarczy na gorącym motorze podnieść maskę i w momencie kiedy dajesz ognia słychać czy wentylator wchodzi na obroty . Tam jest kawał śmigła i wiatr powinien być jak sto złych sku...nów .
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: homikk » wt maja 04, 2004 9:03 am

Dzięki ! Jestem użytkownikiem zj od niedawna i dopiero się go uczę.Wentylator to dopiero szczyt góry lodowej.Największy problem to wyjący przedni most i nierówna praca silnika na wolnych obrotach (chłopaki od fordów mówią , że to emulatory ftrysków...)

Bobo
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 1
Rejestracja: wt lut 24, 2004 3:13 pm
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Bobo » śr maja 05, 2004 1:53 pm

Na początku jak kupilem swojego Jeep'a mialem podobny dylemat, ale z tego jak dowiedzialem sie na serwisie jeśli wentylator nie obraca się jak koło rowerowe (kręci sie swobodnie dlugi czas) tylko wykona jeden do półtora obrotu i zatrzymuje się to sprzęgło wiskozowe jest w porządku. Nie przejmuj się, że wskazówka temperatury cieczy chłodzącej dochodzi do 100 stopni, albo ją przekracza (szczególnie ma to miejsce przy włączonej klimatyzacji i wolnej jeździe np. w mieście lub terenie) w tych modelach z tych lat montowali instalację chłodzenia tzw. podciśnieniową. Więc temperatura wrzenia przesuwa się w dół. Jeśli nie dochodzi do zagotowania płynu chłodzącego wszystko jest OK. Z tego co wiem wentylator włancza się dopiero gdy wskazówka temperatury płynu w chłodnicy dojdzie do czerwonego pola. Możesz grzać silnik na postoju to takiej wysokiej temperatury i wtedy wentylator się włączy, będzie to wyczuwalne.

Awatar użytkownika
XJeep
 
 
Posty: 1472
Rejestracja: czw gru 25, 2003 1:18 am
Lokalizacja: * P O Z N A N *

Post autor: XJeep » śr maja 05, 2004 2:33 pm

no wlasnie chlopokii!! jak to jest!!

zrobilo sie ostatnio cieplo u nas w kraju wiec od tygodnia slysze wentylator ( w zimie wisko malo kiedy zaciagalo pasa), jak po miescie smigam w poludnie w sloncu to mi wskazowka temp. przekracza o mm 100 st. C - nie ma problemu jak mam klime wlonc zona bo wtedy zalancza sie elektryczny FAn i jest ok, ale jak jade bez klimy to elektryczny stoi jak zaklety!!

Czy to normalne?? ten elektrik fan to dziala tylko z klima??

a apropo wolnych obrotow - to witam w klubie kolego Homikk :lol:
walcze z dziadostwem od roku!!

wazne sa:
- swiece
- kable wysokiego napiecia
- palec i kopulka aparatu
- silnik krokowy wolnych obrotow ( tego jeszcze nie wymienilem na nowy)
- cewka wysokiego napiecia

Kiedys mi Raffi poradzil na forum zebym krokowy wymienil i sie drgawki skoncza - chyba zapodam w koncu z NEW krokowego!! :(
"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: homikk » czw maja 06, 2004 8:22 am

Piękne dzięki za głosy.ale ja mam fyrtok na wiscu i krenci sie wprostproporcjonalnie do obrotów a obecnosci elektrycznego nie stwierdzłem. po za tym od czasu do czasu komp pisze, że "coolant sensor bad" więc jakaś czujka padła. więc w zj-cie nie bardzo da się pogrzać piec do czerwonego pola :oops:
XJ 4.0 92 był, teraz jest XJ tyle, że 900 bobber

GG 3814878

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » czw maja 06, 2004 8:30 am

XJeep pisze:no wlasnie chlopokii!! jak to jest!!

zrobilo sie ostatnio cieplo u nas w kraju wiec od tygodnia slysze wentylator ( w zimie wisko malo kiedy zaciagalo pasa), jak po miescie smigam w poludnie w sloncu to mi wskazowka temp. przekracza o mm 100 st. C - nie ma problemu jak mam klime wlonc zona bo wtedy zalancza sie elektryczny FAn i jest ok, ale jak jade bez klimy to elektryczny stoi jak zaklety!!

Czy to normalne?? ten elektrik fan to dziala tylko z klima??

a apropo wolnych obrotow - to witam w klubie kolego Homikk :lol:
walcze z dziadostwem od roku!!

wazne sa:
- swiece
- kable wysokiego napiecia
- palec i kopulka aparatu
- silnik krokowy wolnych obrotow ( tego jeszcze nie wymienilem na nowy)
- cewka wysokiego napiecia

Kiedys mi Raffi poradzil na forum zebym krokowy wymienil i sie drgawki skoncza - chyba zapodam w koncu z NEW krokowego!! :(
Elektryczny chodzi z klimą ( bo chłodzi chłodnicę klimy ) ale też i wtedy kiedy klima jest wyłączona a temperatura wzrośnie w czasie np. stania w korku . U mnie jest to na wskaźniku tuż za pionową kreską . Pochodzi chwilę , temperatura spada poniżej pionowej krechy i elektryczny sie wyłącza . Działa też wtedy kiedy przełącznik nadmuchu jest w położeniu nawiewu na szyby . Ale to zrozumiałe , bo sobie chyba pomaga klimą w suszeniu szyb .
Tak przynajmniej jest u mnie .
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: homikk » czw maja 06, 2004 8:44 am

czyli jeżeli dobrze Cie zrozumiałem Stiopa to w xj-cie jest tylko elektryczny, nie ma wisco jak w zj-cie?pytam bo nie widziałem jeszcze xj-ta od srodka, na razie musze zepchnąć uaza żeby mieć na pipa
XJ 4.0 92 był, teraz jest XJ tyle, że 900 bobber

GG 3814878

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » czw maja 06, 2004 8:58 am

W XJ'cie jest śmigło z wiskiem na wale i elektryczny jako drugi . Wisko chodzi cały czas jak to wisko (oczywiście w zależności od temperatury mniej lub bardziej zasprzęglone) natomiast elektryczny włącza się w momentach o których już pisałem .
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
XJeep
 
 
Posty: 1472
Rejestracja: czw gru 25, 2003 1:18 am
Lokalizacja: * P O Z N A N *

Post autor: XJeep » czw maja 06, 2004 12:32 pm

no to u mnie elektryk trybi tylko z klima!! bez klimy stio jak zaklety nawet jak mi wskazowka przekroczy nieznacznie pionowe 100 stopni!!

jakies sterowanie moze siadlo, ale komp mi nic nie wyzyca ze jakies bledy chwycil!! :(
"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: homikk » czw maja 06, 2004 12:43 pm

to w grandach zj jest chyba tylko wisco bo nie stwierdziłem u siebie obecności elektryka, tylko zastanawia mnie ilość nie podpietych styczek plątających sie koło chłodnicy! :)11
XJ 4.0 92 był, teraz jest XJ tyle, że 900 bobber

GG 3814878

Awatar użytkownika
KAZ
Posty: 409
Rejestracja: śr lis 27, 2002 12:48 pm
Lokalizacja: Kielce

Post autor: KAZ » czw maja 06, 2004 1:05 pm

U mnie w XJ tez jest tylko wisco ale nie wiem czy to jst oki bo poprzedni właściciel nawet osłone tego wisco gdzieś zgubił to moze i elektryka tysz zapodział. W każdym razie dzisiaj montuje wiatraka elektrycznego od peugeta 205 bo akurat pasuje wymiarami a w nowej chłodnicy mam już załozonego czujnika wiec z podpięciem tez nie bedzie problemu wielkiego :D
Miałem XJ '94 :(
Teraz WK '05 ;)
http://www.jeep.org.pl/

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: homikk » czw maja 06, 2004 7:23 pm

a od czego ci podeszła chłodnica?robisz też hebel czy tylko czujka?
XJ 4.0 92 był, teraz jest XJ tyle, że 900 bobber

GG 3814878

Awatar użytkownika
KAZ
Posty: 409
Rejestracja: śr lis 27, 2002 12:48 pm
Lokalizacja: Kielce

Post autor: KAZ » czw maja 06, 2004 9:36 pm

homikk pisze:a od czego ci podeszła chłodnica?robisz też hebel czy tylko czujka?
Chłodnice zanabyłem używkę od XJta tak robię włączniczek i czujniczek po porostu czasem przed wjazdem w wode lepiej ochłodzić troszkę chłodnicę i cały układ niż ma toto wybuchnąć :)
Miałem XJ '94 :(
Teraz WK '05 ;)
http://www.jeep.org.pl/

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » pt maja 07, 2004 7:48 am

W XJ'ach wisko jest zawsze, a elektryka dołożyli od 98 chyba, napwno w dieslu, jak w benzynie to nie wiem. 8)
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » pt maja 07, 2004 8:43 am

PKi pisze:W XJ'ach wisko jest zawsze, a elektryka dołożyli od 98 chyba, napwno w dieslu, jak w benzynie to nie wiem. 8)
Mój syf jest z '93 a elektryka oprócz wisco ma . I wygląda na oryginalny . No bo co by miało chłodnicę klimy studzić ?
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
XJeep
 
 
Posty: 1472
Rejestracja: czw gru 25, 2003 1:18 am
Lokalizacja: * P O Z N A N *

Post autor: XJeep » pt maja 07, 2004 10:09 am

ja mam z 94 i tez oryginalenie z elektrykiem!!

Jest nawet napisane po hamerykansku ze fan elektrik moze sie zalaczyc w kazdej chwili kiedy jest stacyjka przekrecona -

u mnie niestety dziala tylko z klima!!

jak ktos znajdzie czas to moze zaobserwuje czy jak klima nie chodzi to czy sie wiatrak wlonczy!!!
"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...

Awatar użytkownika
XJeep
 
 
Posty: 1472
Rejestracja: czw gru 25, 2003 1:18 am
Lokalizacja: * P O Z N A N *

Post autor: XJeep » pt maja 07, 2004 10:11 am

a tak pozatym to poczekajmy na bociana!! na 100% cos wyszuka w necie albo na schematach i sie podzieli :lol: jak zawsze :)2
"G" -> G-UNIT - producentka adrenaliny...
LC J200 V8 '11 -> dupowozik...

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » pt maja 07, 2004 10:28 am

U mie wyraźnie słychać jak przekaźnik "tyka" i wentylator się załącza . Nie przyglądałem się temu dokładnie ale gdzieś musi być jakiś czujnik temperatury wody . Z tego co pamiętam w chłodnicy go nie ma .
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » pt maja 07, 2004 10:30 am

A co ma byc :) Ja mam wstawiony w gorny fragment weza kawalek rurki z czujnikiem ktory steruje mi dodatkowo wentalkiem elektrycznym od klimy. Prosto, niezawodnie, tanio. Dzieki temu upal nie upal mam spokoj z chlodzeniem. Silnik nigdy nie skacze wyzej niz 90 stopni.

Wentalek ten sluzy teoretycznie fabrycznie tylko do schladzania chlodnicy klimy. Dziala podczas zalaczenia sprzegla sprezarki.

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » pt maja 07, 2004 10:32 am

Stiopa pisze:U mie wyraźnie słychać jak przekaźnik "tyka" i wentylator się załącza . Nie przyglądałem się temu dokładnie ale gdzieś musi być jakiś czujnik temperatury wody . Z tego co pamiętam w chłodnicy go nie ma .
Tyka Ci w kabinie przekaznik sprezarki. Jak chodzi sprezarka to chodzi tez wentalek. U mnie niestety sprezarka chodzi zbyt glosno wiec nie musi mi nic tykac zebym uslyszal ten moment :)

Musze poszukac sprezarki albo ta dac do przegladu.

Awatar użytkownika
Stiopa
Posty: 690
Rejestracja: wt lip 16, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Stiopa » pt maja 07, 2004 10:36 am

Bocian pisze:
Stiopa pisze:U mie wyraźnie słychać jak przekaźnik "tyka" i wentylator się załącza . Nie przyglądałem się temu dokładnie ale gdzieś musi być jakiś czujnik temperatury wody . Z tego co pamiętam w chłodnicy go nie ma .
Tyka Ci w kabinie przekaznik sprezarki. Jak chodzi sprezarka to chodzi tez wentalek. U mnie niestety sprezarka chodzi zbyt glosno wiec nie musi mi nic tykac zebym uslyszal ten moment :)

Musze poszukac sprezarki albo ta dac do przegladu.
No to u mnie ktoś już pazury włożył w elektrykę bo wentylator włącza się też wtedy kiedy klima jest wyłączona , o czym już powyżej pisałem . I wtedy też słychać jak przekaźnik tyka . :D
Stiopa
XJ Sport '93

Awatar użytkownika
homikk
Posty: 675
Rejestracja: pn maja 03, 2004 7:54 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: homikk » pt maja 07, 2004 10:53 am

Bocian pisze:A co ma byc :) Ja mam wstawiony w gorny fragment weza kawalek rurki z czujnikiem ktory steruje mi dodatkowo wentalkiem elektrycznym od klimy. Prosto, niezawodnie, tanio. Dzieki temu upal nie upal mam spokoj z chlodzeniem. Silnik nigdy nie skacze wyzej niz 90 stopni.

Wentalek ten sluzy teoretycznie fabrycznie tylko do schladzania chlodnicy klimy. Dziala podczas zalaczenia sprzegla sprezarki.
w takim wypadku mam ponowne pytanie:czy można domowym sposobem przetestować/sprawdzić
stan klimy bo jak ją zapodaje to wydobywa mi sie tylko milutkie ciepełko a otej porze roku to porażka...
XJ 4.0 92 był, teraz jest XJ tyle, że 900 bobber

GG 3814878

Awatar użytkownika
KAZ
Posty: 409
Rejestracja: śr lis 27, 2002 12:48 pm
Lokalizacja: Kielce

Post autor: KAZ » pt maja 07, 2004 11:23 am

No to jak dmucha ciepłe a nie zimnie to co jeszcze chcesz sprawdzać --nie działa przecie :cry: Musisz podjechać do zakłądu specjalizującego sie w klimatyzacjach i powiedzą co dalej i niestety zgolą jak za zboże

A ja kurde nie mam klimy i nie mam problemu :D:D:D
Miałem XJ '94 :(
Teraz WK '05 ;)
http://www.jeep.org.pl/

Awatar użytkownika
Discotheque
 
 
Posty: 3241
Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
Lokalizacja: North

Post autor: Discotheque » pt maja 07, 2004 1:05 pm

Najpierw sprawdz czy zalacza sie sprezarka sprzeglo. To podstawa.
Zapewne sie nie zalacza. Te uklady klimatyzacyjne sa proste jak drut.
Jezeli nie bedziesz mial czynnika chlodzacego to sprezarka bedzie wyla jak potepieniec bo jest smarowana olejem dodawanym do czynnika. Druga sprawa to czynnik. Sa R12 i R134a ten pierwszy juz nikt Ci nie napelni bo to zabronione i musisz plukac cala instalacje. Drugi spoko. Na szczescie amerykance maja fiola na punkcie srodowiska wiec juz od 86 roku pakowali R134a do klimatyzacji.

Cala procedura jest prosta sa dwa zawory na sprezarce. Podlaczasz butle ktora stoi na wadze do wylotowego, potem spuszczasz czynnik wazac ile tego bylo. Potem caly uklad jest przedmuchiwany. Potem wytwarzasz podcisnienie w ukladzie, zasysasz specjalny olej w odpowiedniej ilosci. Potem podlaczasz druga butle z waga i wtlaczasz od 0,75-1,1kg czynnika chlodzacego. Nie wiecej, dokladne wartosci sa w ksiazce z danymi Twojego modelu. Dodatkowo w Jeepach z klima trzeba dbac bardzo o odplyw wody ze skraplacza w nagrzewnicy bo idzie on dziwnymi zakosami progami. A jak poczujesz na wiosne po wlaczeniu klimy ladny zapach jesiennych lisci :) to albo oddaj fure do odgrzybiania albo sprzedaj albo wykup karnet w poradni alergicznej.

Ot wsio i cala filozofia. Oczywiscie opis ten zawiera sporo bledow i niescislosci i nie jest po to zeby robic to samemu ale zeby zorientowac sie ze nie taki diabel straszny.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jeep”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość