Strona 1 z 2
Drżenie kół przednich w XJ, pytanie o przyczynę...
: sob wrz 04, 2004 11:18 am
autor: redy
Może to norma ale nie wiem więc zapytam.
Zdarzyło mi się to 4-5 razy, przy prędkości ok 80-100 km/h gdy trafię na dłuższy kawałek nierówności na drodze nagle zaczyna walić kierownicą na prawo i lewo tak z 5 - 10 stopni, nawet jak już wyjadę na proste to dalej drży i trzeba zwolnić tak do 40-50 i wtedy przestaje. Wyjrzałem przez szybkę i widać że koło (przenajmniej od strony kierowcy) pracuje tak jakby szybko skręcać prawo - lewo.
Nadmieniam że zbierzność OK, na szarpakach luzów nie stwierdzono, a napewno wybite są wszystkie gumki stabilizatora.
Co może być przyczyną

?
: sob wrz 04, 2004 2:44 pm
autor: Discotheque
Auto bylo liftowane?
: sob wrz 04, 2004 2:55 pm
autor: PKi
Możliwe przyczyny na szybko:
- luzy na drążkach kierowniczych, trackbar, zawieszenie przednie
- amortyzatory (osobiście obstawiam tę pozycje!!)
- niedokręcone koło
- amrotyzator skrętu
jeśli auto było liftowane to staje się bardziej czułe i amortyzatory są jeszcze ważniejsze.
Nazwa tego efektu co masz to tzw. 'Wobble', następcą jest 'Death Wobble' - poszukaj w googleach, znajdziesz mnóstwo informacji. Death Wobble - bardzo bardzo niemiła sprawa

: sob wrz 04, 2004 3:25 pm
autor: Wiktor
obstawiam luz na koncowce przy wasie przekladni kierowniczej,wachacze,mozliwy brak zbieznosci,niewywazone kola.
: sob wrz 04, 2004 3:44 pm
autor: redy
O proszę "woble" ! A ja kombinowałem jak to opisać, żeby przekazać o co mi chodzi
Auto nie było liftowane, przy ustawianiu zbierzności spece sprawdzili najpierw wszystkie luzy (szczególnie na końcówkach) i wszystko było OK, zbierzność robili komputerem i wszystko wyglądało SUPER, a tu proszę...
Nie wiem czy to jest powiązane ale na dołach słychać takie średniawe stuki, myślałem, że to gumki stabilizatora ale może nie...
Wiktor, a jak sprawdzić ten "luz na koncowce przy wasie przekladni kierowniczej"
Dzięki za pomoc!!
: sob wrz 04, 2004 3:53 pm
autor: Wiktor
posadz kogos do syfa niech go odpali i niech wykonuje gwaltowne szybkie ruchy kierą lewo/prawo tyle tylko aby kola lekko,leciutko skrecaly , ty sie poloz zlap reka za te koncowke i jak jest luz to wyczujesz go po prostu...........

))
moze byc wywalony panhardt tez ......... mocowanie przy moscie.
: sob wrz 04, 2004 9:24 pm
autor: PKi
Wiktor pisze:posadz kogos do syfa...
Ciekawe czy kiedyś ktoś "nowy" sie za taki zwrot obrazi

: ndz wrz 05, 2004 12:42 pm
autor: mycy
jezeli zdaza ci to sie czasami moze poprostu masz troche blota na felgach umyj i po sprawie zawsze jak wyjezdzam z terenu to sa bicia na kierownicy
wrazenia sa takie
- jakby kola niewytwazone
pozdrawiam.
: ndz wrz 05, 2004 2:43 pm
autor: Wiktor
PKi pisze:Wiktor pisze:posadz kogos do syfa...
Ciekawe czy kiedyś ktoś "nowy" sie za taki zwrot obrazi


: ndz wrz 05, 2004 9:54 pm
autor: vandall1
Nie wiem,czy to to samo,ale mam wibracje na czarnym,po przekroczeniu 140/h.Luzów brak-sprawdzone.Niewyważenie?
: ndz wrz 05, 2004 9:57 pm
autor: JaFuzz
vandall1 pisze:Nie wiem,czy to to samo,ale mam wibracje na czarnym,po przekroczeniu 140/h.Luzów brak-sprawdzone.Niewyważenie?
Serdecznie zapraszam na pogaduchy do mnie do warsztatu... wyważę ci kółka i problem zniknie.... hehehe autoreklamę odwalam co nie

: ndz wrz 05, 2004 10:19 pm
autor: vandall1
Oki-wpadnę,jeno adres na pw zapodaj,bo tu to Ci zaraz wytną

: ndz wrz 05, 2004 10:27 pm
autor: PKi
@all:
Jeszcze czasami zdarza się taki bajer że w oponie jest woda, błoto, guma i może to też powodować takie wobble. Sprzwadzic, ewentualnie przełożyc kapcie przód -> tył.
@JaFuzz:
co za warsztat ? tylko opony
Interesuje mnie fachowiec od resorów i amortyzatorów w okolicy.
: pn wrz 06, 2004 9:26 am
autor: XJeep
eeeee tam!!
ja to obstawiam silenbloki wachaczy!!
u mnie sa wywalone w 3dupy i mam te same objawy!!
w czwartek wymieniam wszystkie 8 sztukow
do tego zaczelo mnie lekko sciagac w lewo!! to tez od wachaczy i tulei a racze z powodu ich braku
cala reszte mam ok, stabilizator i laczniki nowe itd
: pn wrz 06, 2004 10:04 am
autor: redy
Dzięki za wszystkie rady, widzę że dobrze trafiłem
Mi osobiście też nie chce się wierzyć że to nie wyważone koła, czy ewentualnie jakiś syf w kołach syfa (

a'propos obrażania się

) bo to chyba wszystko powodowało by bicia kierownicy na równym podłożu przy prędkościach (100-110 km/h), u mnie wobble musi zostać "zainicjowane" przez nierówności i to też mi wygląda na silentblocki (na wąsie przekładni luzów nie mam)
Xjeep, powiedz ile toto kosztowało i czy to podróby (jak tak to jakiej firmy jeśli możesz...) czy oryginały??
Pozdrawiam
Tomasz
: pn wrz 06, 2004 10:14 am
autor: XJeep
caly kpl na wachacze oraz laczniki stabilizatora zamowilem u raffika z krakofa

: wt wrz 07, 2004 7:51 am
autor: żeber
jeśli wszystkie wcześniejsze rady się nie sprawdzą to wnioskuję o sprawdzenie amortyzatora skrętu. Już w 2 padaczkach tak miałem, że przy opisanej prędkości auto wpada w coś bliżej nie wyjaśnionego. Jak zwalniałem to się uspakajało i znów mozna było przyspieszyć. Wpadnięcie w dziurkę powodowało znów kosmiczne wibracje. Przyczyną był padnięty amortyzator skrętu. W obecnym dziadzie zdjąłem go bo mi przeszkadzał

i na asfalcie nie mogę jechać szybko
: wt wrz 07, 2004 9:04 am
autor: WJ Jeep
Osobiście obstawiam trackbar, czyli drążek reakcyjny mostu (miałem tak kiedyś w swoim) sprawdź dobrze (przyłóż Niutona) mocowania do nadwozia i mostu, albo właśnie amor skrętu - jeśli to on to polecam coś mocniejszego niż fabryczny.
: wt wrz 07, 2004 9:15 am
autor: redy
Sprawdziłem tulejki wachaczy i luzu jak na lekarstwo, z tym amortyzatorem skrętu to sugerował mi to już kolega motocyklista (że to podobno w mocnych sprzętach się zdarza).
Jak go sprawdzić

Gdzie to zdobyć

A taki "mocniejszy od fabrycznego" to dużo droższy (a może tańszy

)
Dzięki na informację.
P.S. Dzisiaj odbieram sprzęta od gazowników, po pierwszej jeździe podzielę się opiniami.
Jedno już wiem na pewno - stoi we warsztacie dwa dni a na mam 100 zeta więcej

(palifko)
: wt wrz 07, 2004 9:48 am
autor: żeber
To jest zwykły amortyzator dzialający w 2 strony. Myślałem, że jest to droga impreza, ale kolega nie pocieszył. Nowy amerykański sprzedał mi za 140zł. Myślę, że to tanio. jak chcesz to podam Tobie namiary na gościa ale on jest z sztolycy
: czw wrz 09, 2004 4:51 pm
autor: XJeep
ludziska pomocy!!
po zdemontowaniu wachacza (narazie jednego bo sroby nie chcialy puscic, przeprosilem brzeszczot) okazalo sie ze gniazdo sinebloku jest juz zmeczone i ma lekki luzik (przeswit)
Jak zapodaje z nowej tulei mat/gum to wchodzi bez uzycia prasy!!
czy mozna lekko chefnac, tak by gumy nie popalic???
najlepiej by bylo wachacze wymienic ale $$$
ku....a uwielbiam TAKIE roboty

ja pie.....le

: czw wrz 09, 2004 7:19 pm
autor: PKi
cheftnac można lekko - tak było u mnie zrobione ale hefty nie trzymały.
Jak chcesz moge ci podrzucic moje wachacze, ale w jednym jak już pisałem też jest luz.
A tak wracajac do tematu drgań u mni żadne woble nie występowały jeszcze nigdy ale:
- były luzy na wachaczach, na górnych jeszcze są
- trackbar ma uszkodzoną końcowke
- końcówki drążków kierowniczych do wymiany
- rozregulowana zbierzność
- opony teraz ok,ale były szroty
- jeden amortyzator urwany (przedni lewy)
No i w takim układzie też żadne wobble nie występowaly, tak że to chyba sprawa loterii z tymi wobblami.....
: czw wrz 09, 2004 8:01 pm
autor: XJeep
a teraz jakie masz wachacze jak te chewniete nie trzymaly?? nowe??
jak tak to za wiela szelesta mozna je zanabyc??
luzu nie mam ogromniastego ale zeby tuleja reka + drewienko + mloteczek wskoczyla w wachacz to juz przesada!! Ja sie szykowalem na prase a tu DUUUUPA

: pt wrz 10, 2004 5:33 am
autor: PKi
XJeep pisze:a teraz jakie masz wachacze jak te chewniete nie trzymaly?? nowe??
jak tak to za wiela szelesta mozna je zanabyc??
luzu nie mam ogromniastego ale zeby tuleja reka + drewienko + mloteczek wskoczyla w wachacz to juz przesada!! Ja sie szykowalem na prase a tu DUUUUPA

EE, jak młoteczkem to ok, u mnie ta jedna cheftnieta to ręką wypada ma mm luzu
Wachacze procompa, całkiem całkiem za 100 sztuka używane z silentblokami w stanie spoko. U raffika powinne jeszcze 2 być, kazałem sobie wybrać dwa najlepsze

: pt wrz 10, 2004 3:19 pm
autor: XJeep
no!! juz z glowy!!
zrobione!! 1 silenblok przychewtany, reszta na prasie wiec OK!!
zbieznosci nie ustawiam bo po co!! chyba ze sie myle!!