Dwa akumulatory
Moderator: Marcin-Kraków
Dwa akumulatory
Planuję zamontować drugi akumulator i mam pytanie do użytkowników inteligentnych przekaźników typu IBS lub National Luna.
Który z nich jest lepszy, a może macie inne patenty równie dobre a przy tym tańsze.
Dodam, że drugi aku musi być mniejszy (ok 55 Ah) większy mi nie wejdzie.
Który z nich jest lepszy, a może macie inne patenty równie dobre a przy tym tańsze.
Dodam, że drugi aku musi być mniejszy (ok 55 Ah) większy mi nie wejdzie.
Re: Dwa akumulatory
No to ja się podłączę pod pytanie??
Interesuje mnie czy ktoś nie znający się szczegłonie na elektryce montował system IBS w swoim aucie, czy jednak zlecacie to zawodowcom?
Nie do końca chodzi mi o zaoszczędzenie ,tylko o to czy w razie jakiejś awarii w "buszu" można opanować poplątaną przez IBS instalację.
Czy to się psuje , czy są z tym jakieś kłopoty , a najważniejsze czy jest sensowna alternatywa i czym się w razie czego różni??
Interesuje mnie czy ktoś nie znający się szczegłonie na elektryce montował system IBS w swoim aucie, czy jednak zlecacie to zawodowcom?
Nie do końca chodzi mi o zaoszczędzenie ,tylko o to czy w razie jakiejś awarii w "buszu" można opanować poplątaną przez IBS instalację.
Czy to się psuje , czy są z tym jakieś kłopoty , a najważniejsze czy jest sensowna alternatywa i czym się w razie czego różni??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Dwa akumulatory
Sądząc po schemacie podłączenia wydaje się to banalne. Dwa aku podłączone + do + - do - z czego + przechodzi przez izolator. Od izolatora puszczasz panel kontrolny do kabiny i finał. Kwestia podłączenia zasilania z 2 aku (lodówka przetwornica itp) jest już inwencja własną. Na początku kwietnia wracam z urlopu i będę podłączał. Nie przewiduję utrudnień ale zobaczymy.
Re: Dwa akumulatory
Jeszcze dopytam w temacie , może się kto mądry znajdzie i do tego tematu zabłądzi : czy jeśli mam wpięte dwa akumulatory w jeden obieg, to czy jak podłączam do jednego z nich prostownik, to drugi też się ładuje ?
Jak wygląda sprawa takiego ładowania pozaalternatorowego - czyli z prostownika w garażu gdy jeden akumulator jest żelowy (z UPSa) a drugi normalny kwasiak?
Jak wygląda sprawa takiego ładowania pozaalternatorowego - czyli z prostownika w garażu gdy jeden akumulator jest żelowy (z UPSa) a drugi normalny kwasiak?
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Dwa akumulatory
Co do ładowania aku żelowego to się nie wypowiem bo nie mam doświadczenia. A co do pierwszego pytania to drugi aku będzie się tez ładował, sam musiałem tak podłączyć, bo jeden aku był tak rozładowany, że ładowaraka nie mogła go wzbudzić. Po podłączeniu dwóch razem zaczęły się ładować.
nie ważne jak! ważne że w teren
Re: Dwa akumulatory
yyyy, ja mam IBS-a.
montowanie jest bardzo proste, sa rysunki i jak sie skupisz to bez problemu to zrobisz. kable sa kolorowe i ogolnie nie jest to problem.
natomiast ladowanie aku?
u mnie jest tak, ze jesli podlaczysz prostownik do akumulatora rozruchowego to laduja sie oba, ale jesli podlaczysz do tego drugiego to laduje sie tylko ten drugi.
montowanie jest bardzo proste, sa rysunki i jak sie skupisz to bez problemu to zrobisz. kable sa kolorowe i ogolnie nie jest to problem.
natomiast ladowanie aku?
u mnie jest tak, ze jesli podlaczysz prostownik do akumulatora rozruchowego to laduja sie oba, ale jesli podlaczysz do tego drugiego to laduje sie tylko ten drugi.
Patrol GR Y60 Long
http://www.muddoctors.pl
http://www.muddoctors.pl
Re: Dwa akumulatory
oooo, widzisz kolego i to jest konkret.
dzięki
dzięki
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Dwa akumulatory
ja mam Lunę montaż prosty ale kable w komplecie są za cienkie (16mm) i lepiej je wymienić na 32mmqubus pisze:yyyy, ja mam IBS-a.
montowanie jest bardzo proste, sa rysunki i jak sie skupisz to bez problemu to zrobisz. kable sa kolorowe i ogolnie nie jest to problem.
natomiast ladowanie aku?
u mnie jest tak, ze jesli podlaczysz prostownik do akumulatora rozruchowego to laduja sie oba, ale jesli podlaczysz do tego drugiego to laduje sie tylko ten drugi.



Re: Dwa akumulatory
S
Możesz napisac coś o tej lunie
Czy może orientujecie się czy przy zastosowaniu IBSa nie jest tak ,że mozna podobnie zrobić? czyli wszystko pod głowny, a jak zajdzie potrzeba dodatkowego prądu to weźmie sobie z dodatkowego nie obciążanego akumulatora??
W sumie to dość ciekawe z podłączeniem wszystkiego pod główny i powiem,że nie wiem czy nie jest to bardziej sensowne.Flor pisze: ja mam Lunę montaż prosty ale kable w komplecie są za cienkie (16mm) i lepiej je wymienić na 32mmprzy montażu trzeba pamiętać że wszystkie urządzenia podpinamy pod aku główny a mniejszy (lub taki sam ) pozostaje rezerwowy bez obciążenia
ładowanie bez problemowe przy dwóch żelowych a nie wiem jak przy układzie mieszanym ale myślę że nie powinno być problemów przy zastosowaniu ładowarki do żelowego
Możesz napisac coś o tej lunie

Czy może orientujecie się czy przy zastosowaniu IBSa nie jest tak ,że mozna podobnie zrobić? czyli wszystko pod głowny, a jak zajdzie potrzeba dodatkowego prądu to weźmie sobie z dodatkowego nie obciążanego akumulatora??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Dwa akumulatory
Luna jak jest każdy widziHarley pisze: W sumie to dość ciekawe z podłączeniem wszystkiego pod główny i powiem,że nie wiem czy nie jest to bardziej sensowne.
Możesz napisac coś o tej lunie![]()







Re: Dwa akumulatory
no dobra, ale nie wiem czy każdy widzi jaka jest Luna, bo nie wiem gdzie jej szukać...
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Dwa akumulatory
http://www.wyprawa4x4.com.pl/info/izola ... -1480.htmlHarley pisze:no dobra, ale nie wiem czy każdy widzi jaka jest Luna, bo nie wiem gdzie jej szukać...

Re: Dwa akumulatory
Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenęFlor pisze:http://www.wyprawa4x4.com.pl/info/izola ... -1480.htmlHarley pisze:no dobra, ale nie wiem czy każdy widzi jaka jest Luna, bo nie wiem gdzie jej szukać...

Ja mam zamontowany układ, który ładuje dodatkowy aku w momencie gdy napięcie w instalacji przekracza 14,2 V.
Jeśli ktoś nie potrafi zrobić takiego układu, to może kupić na All... automat do włączania świateł drogowych i zamontować tak, żeby podawał napięcie na "+" dodatkowego akumulatora.
Automat trzeba kupić taki, który jest sterowany napięciem instalacji, najlepiej żeby miał ma możliwość regulowania progu zadziałania.
50 zł powinno wystarczyć

Jak kto chce, to może dołożyć cyfrowy woltomierz na każdy aku, po 30 zł za sztukę.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Dwa akumulatory
musiał bym być bardzo zdesperowany ,żeby kupić HonkeraA.F pisze:Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenę![]()

Re: Dwa akumulatory
Może i byłemFlor pisze:musiał bym być bardzo zdesperowany ,żeby kupić HonkeraA.F pisze:Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenę![]()

Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztował

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Dwa akumulatory
wiadomoA.F pisze: może i byłem![]()
Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztował



Re: Dwa akumulatory
Trochę merytorycznych argumentów by się przydałoFlor pisze:wiadomoA.F pisze: może i byłem![]()
Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztowałjak by kosztował więcej
to mógłby ci podwoić wartość samochodu

Sprzedajesz te separatory, czy co ?

Nikomu nie bronię kupowania czegoś za kwotę 10 razy większą niż to jest warte

Ale niech każdy sobie wyrobi opinię i zdecyduje świadomie

Znam te separatory: przekaźnik, układ sterowania przekaźnika, wskaźniki napięcia, trochę grubszych kabli....
120 zł mógłbym dać ( razem z przesyłką )


VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Dwa akumulatory
No widzisz kolego A.F. problem leży w tym,że nie każdy zna się na elektryce. To co opisałeś coś tam mówi, ale to rzeźba nie dla laika. Nie sądzę by ktoś kogo stać na układ IBS lub LUNA motał takie wynalazki nie znając się na tym. Skoro potrafisz toA.F. pisze:Może i byłemFlor pisze:musiał bym być bardzo zdesperowany ,żeby kupić HonkeraA.F pisze:Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenę![]()
![]()
Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztował


Pozdro
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Dwa akumulatory
Ależ proszę bardzo.
Dla laików elektrycznych
1. Na Allegro kupujemy tzw. automat świateł, czyli układ, który włącza światła po rozruchu silnika.
Ponieważ są układy sterowane w różny sposób to wybieramy taki, który jest sterowany napięciem w instalacji. Byłoby super, gdyby miał regulację momentu zadziałania.
2. Układ podłączamy tak:
- napięcie sterujące z sieci elektr. samochodu, kabelki mogą być cieniutkie.
- napięcie ładowania do drugiego aku prowadzimy przez przekaźnik ( znajdujący się w kupionym automacie ).
Napięcie to można wziąć albo z "+" alternatora, albo z "+" podstawowego aku, co komu wygodniej.
Tu kabelek musi być już grubszy, ale taki fi 4mm wystarczy.
Jak to działa:
- w momencie wzrostu napięcia powyżej ustalony próg ( można ustawić 14 - 14,2 V ) przekaźnik włącza ładowanie drugiego aku.
- po spadku napięcia poniżej 13,8 -14 V - dodatkowy aku jest odłączany.
Dla wymagających
- kupujemy woltomierz cyfrowy o dokładności 0,1V żeby mieć pomiar napięcia w aku.
Można zrobić przełącznik, żeby mierzyć napięcie jednym woltomierzem na 2 aku, albo kupić 2 woltomierze
Układ można rozbudowywać.
Można dać np. przełącznik/hebel i gruby kabel łączący aku ( przez ten hebel ).
Wtedy w godzinie "W" można połączyć równolegle oba aku.
Może schemacik machnę

Takie układziki hulały w moich Uazach i było
W Honkerze też jest OK.
I nie ma tu nic do rzeczy na co kogo stać
Moim zdaniem skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać

Dla laików elektrycznych

1. Na Allegro kupujemy tzw. automat świateł, czyli układ, który włącza światła po rozruchu silnika.
Ponieważ są układy sterowane w różny sposób to wybieramy taki, który jest sterowany napięciem w instalacji. Byłoby super, gdyby miał regulację momentu zadziałania.
2. Układ podłączamy tak:
- napięcie sterujące z sieci elektr. samochodu, kabelki mogą być cieniutkie.
- napięcie ładowania do drugiego aku prowadzimy przez przekaźnik ( znajdujący się w kupionym automacie ).
Napięcie to można wziąć albo z "+" alternatora, albo z "+" podstawowego aku, co komu wygodniej.
Tu kabelek musi być już grubszy, ale taki fi 4mm wystarczy.
Jak to działa:
- w momencie wzrostu napięcia powyżej ustalony próg ( można ustawić 14 - 14,2 V ) przekaźnik włącza ładowanie drugiego aku.
- po spadku napięcia poniżej 13,8 -14 V - dodatkowy aku jest odłączany.
Dla wymagających

- kupujemy woltomierz cyfrowy o dokładności 0,1V żeby mieć pomiar napięcia w aku.
Można zrobić przełącznik, żeby mierzyć napięcie jednym woltomierzem na 2 aku, albo kupić 2 woltomierze

Układ można rozbudowywać.
Można dać np. przełącznik/hebel i gruby kabel łączący aku ( przez ten hebel ).
Wtedy w godzinie "W" można połączyć równolegle oba aku.
Może schemacik machnę


Takie układziki hulały w moich Uazach i było

W Honkerze też jest OK.
I nie ma tu nic do rzeczy na co kogo stać

Moim zdaniem skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać


VW T4 syncro, 2.4D, long 

- chiquito83
- Posty: 2321
- Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
- Lokalizacja: Bytów, Gdynia
Re: Dwa akumulatory
poza tym taki schemat juz chyba byl kiedys na forum, chyba 

Re: Dwa akumulatory
Może, nie pamiętam
Dodam jeszcze tyle, że kabel idący przez przekaźnik do dodatkowego aku im grubszy tym lepiej.
Zwłaszcza jak alt ma dużą wydajność.
Fi 4 mm, czyli ok. 12 mm kw. w praktyce wystarcza przy alt 55 - 70 A.

Dodam jeszcze tyle, że kabel idący przez przekaźnik do dodatkowego aku im grubszy tym lepiej.
Zwłaszcza jak alt ma dużą wydajność.
Fi 4 mm, czyli ok. 12 mm kw. w praktyce wystarcza przy alt 55 - 70 A.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Dwa akumulatory
nie sprzedajęA.F pisze:Trochę merytorycznych argumentów by się przydało![]()
Sprzedajesz te separatory, czy co ?![]()
Nikomu nie bronię kupowania czegoś za kwotę 10 razy większą niż to jest warte![]()
Ale niech każdy sobie wyrobi opinię i zdecyduje świadomie![]()
Znam te separatory: przekaźnik, układ sterowania przekaźnika, wskaźniki napięcia, trochę grubszych kabli....
120 zł mógłbym dać ( razem z przesyłką )![]()







Re: Dwa akumulatory
Dzięki A.F. , rozumiem,że w razie pytań jesteś skłonny na doszczegółowienie (laikowi- więc pytania mogą być z rodzaju irytujących
)

Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Dwa akumulatory
Oczywiście, że of courseHarley pisze:Dzięki A.F. , rozumiem,że w razie pytań jesteś skłonny na doszczegółowienie (laikowi- więc pytania mogą być z rodzaju irytujących)

Może być na PW.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości