Dwa akumulatory

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
G-Zero
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 16
Rejestracja: śr lut 28, 2007 9:13 am

Dwa akumulatory

Post autor: G-Zero » czw mar 05, 2009 7:28 pm

Planuję zamontować drugi akumulator i mam pytanie do użytkowników inteligentnych przekaźników typu IBS lub National Luna.
Który z nich jest lepszy, a może macie inne patenty równie dobre a przy tym tańsze.
Dodam, że drugi aku musi być mniejszy (ok 55 Ah) większy mi nie wejdzie.

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Harley » ndz mar 15, 2009 10:26 pm

No to ja się podłączę pod pytanie??
Interesuje mnie czy ktoś nie znający się szczegłonie na elektryce montował system IBS w swoim aucie, czy jednak zlecacie to zawodowcom?
Nie do końca chodzi mi o zaoszczędzenie ,tylko o to czy w razie jakiejś awarii w "buszu" można opanować poplątaną przez IBS instalację.

Czy to się psuje , czy są z tym jakieś kłopoty , a najważniejsze czy jest sensowna alternatywa i czym się w razie czego różni??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
G-Zero
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 16
Rejestracja: śr lut 28, 2007 9:13 am

Re: Dwa akumulatory

Post autor: G-Zero » śr mar 18, 2009 6:56 pm

Sądząc po schemacie podłączenia wydaje się to banalne. Dwa aku podłączone + do + - do - z czego + przechodzi przez izolator. Od izolatora puszczasz panel kontrolny do kabiny i finał. Kwestia podłączenia zasilania z 2 aku (lodówka przetwornica itp) jest już inwencja własną. Na początku kwietnia wracam z urlopu i będę podłączał. Nie przewiduję utrudnień ale zobaczymy.

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Harley » śr mar 18, 2009 10:07 pm

Jeszcze dopytam w temacie , może się kto mądry znajdzie i do tego tematu zabłądzi : czy jeśli mam wpięte dwa akumulatory w jeden obieg, to czy jak podłączam do jednego z nich prostownik, to drugi też się ładuje ?

Jak wygląda sprawa takiego ładowania pozaalternatorowego - czyli z prostownika w garażu gdy jeden akumulator jest żelowy (z UPSa) a drugi normalny kwasiak?
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
NumeR
 
 
Posty: 235
Rejestracja: pt cze 09, 2006 11:54 pm
Lokalizacja: L-ctwo Jakubowo\Chojnice

Re: Dwa akumulatory

Post autor: NumeR » czw mar 19, 2009 1:13 pm

Co do ładowania aku żelowego to się nie wypowiem bo nie mam doświadczenia. A co do pierwszego pytania to drugi aku będzie się tez ładował, sam musiałem tak podłączyć, bo jeden aku był tak rozładowany, że ładowaraka nie mogła go wzbudzić. Po podłączeniu dwóch razem zaczęły się ładować.
nie ważne jak! ważne że w teren

qubus
 
 
Posty: 1018
Rejestracja: wt lut 22, 2005 9:15 pm
Lokalizacja: KATOWICE

Re: Dwa akumulatory

Post autor: qubus » pt mar 27, 2009 8:46 am

yyyy, ja mam IBS-a.
montowanie jest bardzo proste, sa rysunki i jak sie skupisz to bez problemu to zrobisz. kable sa kolorowe i ogolnie nie jest to problem.
natomiast ladowanie aku?
u mnie jest tak, ze jesli podlaczysz prostownik do akumulatora rozruchowego to laduja sie oba, ale jesli podlaczysz do tego drugiego to laduje sie tylko ten drugi.
Patrol GR Y60 Long
http://www.muddoctors.pl

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Harley » pt mar 27, 2009 9:26 am

oooo, widzisz kolego i to jest konkret.
dzięki
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
Flor
 
 
Posty: 5259
Rejestracja: śr sty 22, 2003 6:25 pm
Lokalizacja: Kielce

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Flor » pt mar 27, 2009 9:31 am

qubus pisze:yyyy, ja mam IBS-a.
montowanie jest bardzo proste, sa rysunki i jak sie skupisz to bez problemu to zrobisz. kable sa kolorowe i ogolnie nie jest to problem.
natomiast ladowanie aku?
u mnie jest tak, ze jesli podlaczysz prostownik do akumulatora rozruchowego to laduja sie oba, ale jesli podlaczysz do tego drugiego to laduje sie tylko ten drugi.
ja mam Lunę montaż prosty ale kable w komplecie są za cienkie (16mm) i lepiej je wymienić na 32mm :)2 przy montażu trzeba pamiętać że wszystkie urządzenia podpinamy pod aku główny a mniejszy (lub taki sam ) pozostaje rezerwowy bez obciążenia :)2 ładowanie bez problemowe przy dwóch żelowych a nie wiem jak przy układzie mieszanym ale myślę że nie powinno być problemów przy zastosowaniu ładowarki do żelowego :)21

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Harley » pt mar 27, 2009 11:09 am

S
Flor pisze: ja mam Lunę montaż prosty ale kable w komplecie są za cienkie (16mm) i lepiej je wymienić na 32mm :)2 przy montażu trzeba pamiętać że wszystkie urządzenia podpinamy pod aku główny a mniejszy (lub taki sam ) pozostaje rezerwowy bez obciążenia :)2 ładowanie bez problemowe przy dwóch żelowych a nie wiem jak przy układzie mieszanym ale myślę że nie powinno być problemów przy zastosowaniu ładowarki do żelowego :)21
W sumie to dość ciekawe z podłączeniem wszystkiego pod główny i powiem,że nie wiem czy nie jest to bardziej sensowne.
Możesz napisac coś o tej lunie ??
Czy może orientujecie się czy przy zastosowaniu IBSa nie jest tak ,że mozna podobnie zrobić? czyli wszystko pod głowny, a jak zajdzie potrzeba dodatkowego prądu to weźmie sobie z dodatkowego nie obciążanego akumulatora??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
Flor
 
 
Posty: 5259
Rejestracja: śr sty 22, 2003 6:25 pm
Lokalizacja: Kielce

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Flor » pt mar 27, 2009 11:40 am

Harley pisze: W sumie to dość ciekawe z podłączeniem wszystkiego pod główny i powiem,że nie wiem czy nie jest to bardziej sensowne.
Możesz napisac coś o tej lunie ??
Luna jak jest każdy widzi :)21 taki sposób podłączenia pozwala na kożystanie tylko z lednego aku podczas gdy drugi pozostaje w pełni gotowy do pracy ,w chwilach potrzeby np praca wyciągarki łączymy obydwa wciskając przycisk na konsoli i prąd mamy z dwóch aku i alternatora :)2 w normalnych warunkach wystarcza jeden główny aku do wszystkiego a drugi jako rezerwa rozruchowa ,jeżeli aku zostaną podpięte inaczej nigdy nie ma pewności że pozostanie nam prąd rozruchowy w którymś aku :)3 :wink: ja mam tak zapiętę dwie optimy ,jako główny 75 a pomocniczy 55 :)2 mimo dużej masy samochodu i dwóch mocnych wyciągarek, oświetlenia itp nie miałem na żadnym rajdzie problemów z brakiem prądu :)2 :D

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Harley » pt mar 27, 2009 10:08 pm

no dobra, ale nie wiem czy każdy widzi jaka jest Luna, bo nie wiem gdzie jej szukać...
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
Flor
 
 
Posty: 5259
Rejestracja: śr sty 22, 2003 6:25 pm
Lokalizacja: Kielce

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Flor » pt mar 27, 2009 10:41 pm

Harley pisze:no dobra, ale nie wiem czy każdy widzi jaka jest Luna, bo nie wiem gdzie jej szukać...
http://www.wyprawa4x4.com.pl/info/izola ... -1480.html :wink:

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Dwa akumulatory

Post autor: A.F. » wt kwie 21, 2009 6:51 am

Flor pisze:
Harley pisze:no dobra, ale nie wiem czy każdy widzi jaka jest Luna, bo nie wiem gdzie jej szukać...
http://www.wyprawa4x4.com.pl/info/izola ... -1480.html :wink:
Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenę :)21
Ja mam zamontowany układ, który ładuje dodatkowy aku w momencie gdy napięcie w instalacji przekracza 14,2 V.
Jeśli ktoś nie potrafi zrobić takiego układu, to może kupić na All... automat do włączania świateł drogowych i zamontować tak, żeby podawał napięcie na "+" dodatkowego akumulatora.
Automat trzeba kupić taki, który jest sterowany napięciem instalacji, najlepiej żeby miał ma możliwość regulowania progu zadziałania.
50 zł powinno wystarczyć :)21
Jak kto chce, to może dołożyć cyfrowy woltomierz na każdy aku, po 30 zł za sztukę.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Flor
 
 
Posty: 5259
Rejestracja: śr sty 22, 2003 6:25 pm
Lokalizacja: Kielce

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Flor » wt kwie 21, 2009 8:22 am

A.F pisze:Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenę :)21
musiał bym być bardzo zdesperowany ,żeby kupić Honkera :)21

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Dwa akumulatory

Post autor: A.F. » wt kwie 21, 2009 8:29 am

Flor pisze:
A.F pisze:Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenę :)21
musiał bym być bardzo zdesperowany ,żeby kupić Honkera :)21
Może i byłem :)21
Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztował 8)
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Flor
 
 
Posty: 5259
Rejestracja: śr sty 22, 2003 6:25 pm
Lokalizacja: Kielce

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Flor » wt kwie 21, 2009 8:59 am

A.F pisze: może i byłem :)21
Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztował 8)
wiadomo :wink: jak by kosztował więcej :D to mógłby ci podwoić wartość samochodu :)21

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Dwa akumulatory

Post autor: A.F. » wt kwie 21, 2009 9:09 am

Flor pisze:
A.F pisze: może i byłem :)21
Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztował 8)
wiadomo :wink: jak by kosztował więcej :D to mógłby ci podwoić wartość samochodu :)21
Trochę merytorycznych argumentów by się przydało 8)
Sprzedajesz te separatory, czy co ? :roll:
Nikomu nie bronię kupowania czegoś za kwotę 10 razy większą niż to jest warte :)21
Ale niech każdy sobie wyrobi opinię i zdecyduje świadomie :D
Znam te separatory: przekaźnik, układ sterowania przekaźnika, wskaźniki napięcia, trochę grubszych kabli....
120 zł mógłbym dać ( razem z przesyłką ) :)23 :)20
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Harley » wt kwie 21, 2009 9:42 am

A.F. pisze:
Flor pisze:
A.F pisze:Musiałbym być bardzo zdesperowany, żeby kupić coś takiego za taką cenę :)21
musiał bym być bardzo zdesperowany ,żeby kupić Honkera :)21
Może i byłem :)21
Ale ten separator to bym kupił, jakby 120 zł kosztował 8)
No widzisz kolego A.F. problem leży w tym,że nie każdy zna się na elektryce. To co opisałeś coś tam mówi, ale to rzeźba nie dla laika. Nie sądzę by ktoś kogo stać na układ IBS lub LUNA motał takie wynalazki nie znając się na tym. Skoro potrafisz to :)2 . A jeśli dasz radę to może podziel się dokładniejszym opisem jak to zrobić ??
Pozdro
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Dwa akumulatory

Post autor: A.F. » wt kwie 21, 2009 10:05 am

Ależ proszę bardzo.
Dla laików elektrycznych :wink:
1. Na Allegro kupujemy tzw. automat świateł, czyli układ, który włącza światła po rozruchu silnika.
Ponieważ są układy sterowane w różny sposób to wybieramy taki, który jest sterowany napięciem w instalacji. Byłoby super, gdyby miał regulację momentu zadziałania.
2. Układ podłączamy tak:
- napięcie sterujące z sieci elektr. samochodu, kabelki mogą być cieniutkie.
- napięcie ładowania do drugiego aku prowadzimy przez przekaźnik ( znajdujący się w kupionym automacie ).
Napięcie to można wziąć albo z "+" alternatora, albo z "+" podstawowego aku, co komu wygodniej.
Tu kabelek musi być już grubszy, ale taki fi 4mm wystarczy.

Jak to działa:
- w momencie wzrostu napięcia powyżej ustalony próg ( można ustawić 14 - 14,2 V ) przekaźnik włącza ładowanie drugiego aku.
- po spadku napięcia poniżej 13,8 -14 V - dodatkowy aku jest odłączany.

Dla wymagających :)21
- kupujemy woltomierz cyfrowy o dokładności 0,1V żeby mieć pomiar napięcia w aku.
Można zrobić przełącznik, żeby mierzyć napięcie jednym woltomierzem na 2 aku, albo kupić 2 woltomierze 8)

Układ można rozbudowywać.
Można dać np. przełącznik/hebel i gruby kabel łączący aku ( przez ten hebel ).
Wtedy w godzinie "W" można połączyć równolegle oba aku.
Może schemacik machnę ?? :roll:

Takie układziki hulały w moich Uazach i było :)2
W Honkerze też jest OK.
I nie ma tu nic do rzeczy na co kogo stać 8)
Moim zdaniem skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać ?? :)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
chiquito83
Posty: 2321
Rejestracja: pn paź 28, 2002 1:32 pm
Lokalizacja: Bytów, Gdynia

Re: Dwa akumulatory

Post autor: chiquito83 » wt kwie 21, 2009 10:18 am

poza tym taki schemat juz chyba byl kiedys na forum, chyba :roll:

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Dwa akumulatory

Post autor: A.F. » wt kwie 21, 2009 10:23 am

Może, nie pamiętam :)21
Dodam jeszcze tyle, że kabel idący przez przekaźnik do dodatkowego aku im grubszy tym lepiej.
Zwłaszcza jak alt ma dużą wydajność.
Fi 4 mm, czyli ok. 12 mm kw. w praktyce wystarcza przy alt 55 - 70 A.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Flor
 
 
Posty: 5259
Rejestracja: śr sty 22, 2003 6:25 pm
Lokalizacja: Kielce

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Flor » wt kwie 21, 2009 10:23 am

A.F pisze:Trochę merytorycznych argumentów by się przydało 8)
Sprzedajesz te separatory, czy co ? :roll:
Nikomu nie bronię kupowania czegoś za kwotę 10 razy większą niż to jest warte :)21
Ale niech każdy sobie wyrobi opinię i zdecyduje świadomie :D
Znam te separatory: przekaźnik, układ sterowania przekaźnika, wskaźniki napięcia, trochę grubszych kabli....
120 zł mógłbym dać ( razem z przesyłką ) :)23 :)20
nie sprzedaję :D ale jak ktoś się nie zna na elektryce to niech sam nie kombinuje bo auta palą się szybko :cry: czasami taniej kupić raz drożej niż robić wiele nie sprawdzających się modyfikacji :wink: dlatego jedni kupią bagażnik ARBa za 4k a inni sami motają rzecz gustu i podejścia do życia :)21 u mnie jak na razie (co by nie za peszyć :wink: ) luna działa bez zarzutu i mogę ją polecać :)2 a cena jest rzeczą względną :)21

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Dwa akumulatory

Post autor: A.F. » wt kwie 21, 2009 10:25 am

A widzisz... z tym się zgodzę :)2
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Dwa akumulatory

Post autor: Harley » wt kwie 21, 2009 6:19 pm

Dzięki A.F. , rozumiem,że w razie pytań jesteś skłonny na doszczegółowienie (laikowi- więc pytania mogą być z rodzaju irytujących :)21 )
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Dwa akumulatory

Post autor: A.F. » wt kwie 21, 2009 6:59 pm

Harley pisze:Dzięki A.F. , rozumiem,że w razie pytań jesteś skłonny na doszczegółowienie (laikowi- więc pytania mogą być z rodzaju irytujących :)21 )
Oczywiście, że of course 8)
Może być na PW.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości