drugi alternator + "wylaczanie" alternatora

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
maxpatrol
Posty: 326
Rejestracja: czw paź 09, 2003 1:19 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: maxpatrol » wt sty 31, 2006 8:39 am

Radek666 pisze:
maxpatrol pisze:
Radek666 pisze: Na powyzszym przykladzie

Alternator 24V/60A -> przetwornica -> 12V/120A
Pomijajac straty moc po obu stronach taka sama 1440W
no wiec po co cos takiego robic??
nie widze zadnych plusow :roll:

no i nadal nie wiem co robic ....
No jak to nie ma plusow - 2 razy mniejszy prad obciazenia alternatora...
:roll:
no przeciez sam napisales ze 120 A przy 12 V .... czyli 2 razy wiecej niz przy 24V ....
czyli jaki ma sens wkladac wyciagrake 12V jak sie ma w samochodzie instalacje 24V (wsadzajac w srodek przetwornice) ...
Gaz..Uaz..Patrol..Pajero..HDJ80.. a teraz Cherokee XJ

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » wt sty 31, 2006 9:43 am

Ma to sens jezeli masz juz wyciagarke 12V a nie masz alternatora o zwiekszonych mozliwosciach pradowych na 12V.
Pewnie ze najrozsadniej bylo by podlaczenie wyciagarki 24V ;-)
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40594
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » wt sty 31, 2006 10:35 am

Panowie, jakiej mocy winna być przetwornica zdolna znieść windę 9500?
Ja co prawda zmotałem drugą instalację na 12V, ale tak na wszelki wypadek pytam

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Post autor: Kostuch » wt sty 31, 2006 2:06 pm

Mroczny pisze:Panowie, jakiej mocy winna być przetwornica zdolna znieść windę 9500?
Ja co prawda zmotałem drugą instalację na 12V, ale tak na wszelki wypadek pytam
Zakładając szczytowy pobór prądu 450A i mnożąc razy 12 i dodając kawałek (sprawność przetwornicy) wychodzi moc zaj.ebista...
Zakładając optymistycznie sprawność 90%, przy mocy 5,5kW (tyle ma silnik w markowej wyciągarce) masz gratis dodatkowe ogrzewanie o mocy 0,5kW :)3
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40594
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » wt sty 31, 2006 3:50 pm

@Kostuch
no właśnie
stąd druga instalacja

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » wt sty 31, 2006 8:31 pm

Wywołano mnie więc jestem 8)

U mnie było tak:
Oryginalny alternator suzuki - cała instalacja samochodu.
Winch EP 9 - podczas pionów występował brak prądu w aku.

Później tak:
Diodowy wskaźnik napięcia przed oczami - aby wiedzieć kiedy są braki.

Co skutkowało wykonaniem tego:
Dodatkowy (zmodyfikowany) alternator - pędzony nonstop paskiem.
Wyłącznik wzbudzenia - z oczojebną diodą załączenia (pomimo regulatora nie zawsze samoczynnie się wyłączał).

Efekty:
Wystarczająca ilość prądu dla windy.
Większa jej efektywność i mniejsze ryzyko spalenia silnika.
Możliwość szybkiego postawienia aku na nogi.
Pomoc dieslom w odpaleniu przy mrozach :)21
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

Awatar użytkownika
maxpatrol
Posty: 326
Rejestracja: czw paź 09, 2003 1:19 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: maxpatrol » wt sty 31, 2006 11:39 pm

no i o to mi wlasnie mniej wiecej chodzilo :)
ale:
-co to znaczy zmodyfikowany alternator?
-jak poprowadzic wylacznik wzbudzenia?
-co zrobic jak mimo wylacznika sie czasami nie wylacza (jak piszesz)?

z gory dzieki
Gaz..Uaz..Patrol..Pajero..HDJ80.. a teraz Cherokee XJ

Awatar użytkownika
Twardy
 
 
Posty: 1120
Rejestracja: śr mar 31, 2004 9:04 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Twardy » śr lut 01, 2006 10:30 am

maxpatrol pisze:no i o to mi wlasnie mniej wiecej chodzilo :)
ale:
-co to znaczy zmodyfikowany alternator?
Zajmuje się tym elektryk z którym współpracujemy, coś mota aby zawsze przestawał ładować po wyłączeniu wzbudzenia
pomimo obrotów. Przygotowuje nam instalacje która są montowane do samochodów (nie da się zajmować wszystkim)
maxpatrol pisze:-jak poprowadzic wylacznik wzbudzenia?
Jest to dokładnie odcięcie prądu wzbudzenia, przez przekaźnik.
maxpatrol pisze:-co zrobic jak mimo wylacznika sie czasami nie wylacza (jakpiszesz)?
Wyłącznikiem wyłącza się zawsze, regulator napięcia czasami nie wyłączy samoczynnie (rzadko) stąd dodatkowa kontrolka.

Ten alternator może działać pomimo uszkodzenia oryginalnego.
Bardzo ważne jest takie zrobienie łap aby koła były w osi, inaczej niszczy pasek i zamiast Ci pomóc dostarczy rozrywki.
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » śr lut 01, 2006 12:50 pm

Kostuch pisze:
Mroczny pisze:Panowie, jakiej mocy winna byæ przetwornica zdolna znie¶æ windê 9500?
Ja co prawda zmota³em drug± instalacjê na 12V, ale tak na wszelki wypadek pytam
Zak³adaj±c szczytowy pobór pr±du 450A i mno¿±c razy 12 i dodaj±c kawa³ek (sprawno¶æ przetwornicy) wychodzi moc zaj.ebista...
Zak³adaj±c optymistycznie sprawno¶æ 90%, przy mocy 5,5kW (tyle ma silnik w markowej wyci±garce) masz gratis dodatkowe ogrzewanie o mocy 0,5kW :)3
Przy takich pradach sprawnosc moze dochodzic do 99% nawet, wiec to nie bedzie problemem ale samo wykonanie przetwornicy takiej mocy (pradach) juz nastreczy sporo problemow niestety (elementy kluczujace i rdzen dlawika).
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

binkom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 10
Rejestracja: sob mar 11, 2006 10:22 pm
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: binkom » pn mar 13, 2006 12:40 am

Witam
Moim skromnym zdaniem nie ma sensu prztwarzać 24V na 12 V.
Duże straty same diody prostujące spadek 0,8 V x 450 A 360 W.
Tranzystory kluczujące 250 A x 0, 2 V = 45 W Trafo też jakieś 150 W.
Przetwornica też kilka kilo będzie miała i dodatkowy element awaryjny w trudnym terenie.
Po podłączeniu równoległym 2 alternatorów nie ma mowy o przeciążeniu to nie prądnica - w której regler ograniczał napięcie i prąd ładowania i rozłączał aby nie była silnikiem..
Była mowa o nasyceniu rdzenia twornika i oto chodzi to jest ograniczenie
prądowe dla alternatora tak jest skonstruowany. Regulator napięcia ok ma dawać tele ile fabryka go przwidziała.
Pytanie ? po co odłączać 2 alternator jak sie kręcą to niech pracują.
Alternator podłączony do obwodu aku kablem prądowym i nie wzbudzony
żarówką też się czasami wzbudzi i zacznie ładować, podtrzymanie będzie
miał z układu 3 diod ( tak jak to opisano wcześniej).
Można przekaźnikiem rozłączyc tylko po co.
Jak instalacja na 24 to wciągara też.
Silnik na 24 V same plusy - mniejszy prąd przy tej samej mocy
mniejsze straty na szczotkach bardziej stabilna praca silnika mniej podatny na spadek napięcia.
Pozdrawiam
Paweł
________________________________
M. Carisma 1,9 TD M. Pajero Silnik z Merc VITO 2,3 TD

Bosman
Posty: 513
Rejestracja: pn sty 30, 2006 12:34 am
Lokalizacja: Borne Sulinowo

Post autor: Bosman » pn mar 13, 2006 2:06 am

A może alernator 24/3000W i to jeden.Jest on stosowany w sprzęcie wojskowym.Mam takowy, jeśli będzie potrzeba to obejrze go i podam typ oraz rele.

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn mar 13, 2006 3:34 am

binkom pisze:Witam
Moim skromnym zdaniem nie ma sensu prztwarzaæ 24V na 12 V.
Du¿e straty same diody prostuj±ce spadek 0,8 V x 450 A 360 W.
W zyciu bym nie wstawil diod do prostownika (w dodatku krzemowych) - tylko prostownik synchroniczny na MOSach.
binkom pisze: Tranzystory kluczuj±ce 250 A x 0, 2 V = 45 W Trafo te¿ jakie¶ 150 W.
Wnoszac z wypowiedzi chcialbys zastosowac tranzystory bipolane ;-). A to blad - tylko klucze MOS!!
binkom pisze: Po pod³±czeniu równoleg³ym 2 alternatorów nie ma mowy o przeci±¿eniu to nie pr±dnica - w której regler ogranicza³ napiêcie i pr±d ³adowania i roz³±cza³ aby nie by³a silnikiem..
By³a mowa o nasyceniu rdzenia twornika i oto chodzi to jest ograniczenie
pr±dowe dla alternatora tak jest skonstruowany. Regulator napiêcia ok ma dawaæ tele ile fabryka go przwidzia³a.
Powiedz to ludziom z popalonymi uzwojeniami w alternatorach ;-)
Zgoda ze po nasyceniu rdzenia alternator nie wydabedzie juz z siebie ani ampera wiecej ze stojana ale za to prad twornika (wirnika) bedzie ograniczony tylko poprzez rezystancje uzwojenia i spadek napiecia na wpelni wysterowanym kluczu regulatora!!
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Post autor: wieprzowina » pn mar 13, 2006 7:28 am

Przetwornica 12/24V do urządzeń mechanicznych raczej się nie sprawdzi. Temat przerabiałem kiedyś – znajomy poprosił mnie o zrobienie przetwornicy zasilającej 24-voltowy silnik w małej śluzie na górskim potoku – podjeżdżał tam czasem autem i chciał to zasilać z akumulatora swego samochodu. Śluza pobierała ok. 30A (z odczytane z tabliczki i zmierzone) po zrobieniu (przetwornicy z zapasem 50% ) okazało się że raz na kilka włączeń uwala mosowe klucze w falowniku. Po prostu tego typu mechaniczne urządzenia (i sądze że wyciągarki samochodowe też) pobierają w momencie włączenia, by ruszyć cały interes, prąd kilkakrotnie przekraczający wartość nominalną, który ma sporą szanse zabić w tym momencie przetwornicę. Wtedy problem rozwiązałem banalnie i nie wiem czy nie jest to sposób na 24 V wyciągarki w samochodach samochodach instalacją 12V. Zakładam że gdy ktoś montuję taka wyciągarkę, robi to z powodów np. ekonomicznych (taką dostał od wujka pod choinkę) i nie jest zawodnikiem biorącym udział w REMPST-ach tylko montuję na wypadek awaryjnego sporadycznego użycia. W samochodzie kazałem domontować drugi akumulator – dołączany był do instalacji automatycznie przy wzroście napięcia – czyli po wykryciu ładowania. W momencie konieczności dostarczenia 24V odpowiednio duży przekaźnik łączył go w szereg z głównym akumulatorem i zasilał urządzenie. Działało, może nawet do dziś działa, ale jest to rozwiązanie, tanie i doraźne.

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » pn mar 13, 2006 7:50 am

To prawda - silniki indukcyjne maja b.duzy prad startowy przy obciazeniu.
Trzeba bylo po pierwsze dac ograniczenie pradu klucza (poprzez przekladnik) a po drugie soft-start przetwornicy.
Przy wyciagarce wystarczy dac troche luzu na linie coby silnik startowal bez obciazenia ;-)
Ale zgadzam sie ze przetwornica do wyciagarki to jak budowa malej elektrowni jadrowej gdy chcemy zapalic swiatelka na choince ;-)
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

kaczorr
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 70
Rejestracja: pn sie 23, 2004 9:25 am

Post autor: kaczorr » czw kwie 06, 2006 6:00 am

no cóż Panowie,doszły kolejne schody u mnie,,,,ustrojstwo pobierające około 800-1000W,przetwornicę szlak trafił :evil: ,a była taka zaj..sta :evil: ,ale najważniejsze to nie poddawać się :roll: :wink: ,przetwornica idzie na złom(chociaż może będzie na browca :P ) a dzisiaj zasuwa do silniczka alternator na 12v plus akku do budy,wszystkie moje pierdółki,które mam na 12v(elektryka kabiny,laptop,gps,itp) podepnę pod alternator 12v no i to jebitne ustrojstwo tyż,zobaczymy co z tego wyda,,,,może w końcu zrobi się full wypas :lol: ,12 i 24V pod machą,na razie :lol: 8)

kaczorr
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 70
Rejestracja: pn sie 23, 2004 9:25 am

Post autor: kaczorr » sob kwie 08, 2006 12:24 pm

Panowie prundu w bród :lol: ,to działa !! !! ,12 i 24v pod jedną machą,alternator 70A + akku 125Ah i jest miodzio,dodatkowo przekaźnik 24V powodujący załączenie wzbudzenia po przekręceniu kluczyka i rozłączający je wraz z wyłączeniem kluczyka :wink:

Awatar użytkownika
Mroczny
     
     
Posty: 40594
Rejestracja: ndz mar 27, 2005 12:55 am
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Mroczny » sob kwie 08, 2006 4:44 pm

przecie pisałem
u mnie też działa i nic się złego nie dzieje
wzbudzenie drugiego mam na wyłącznik

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości