podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
jarcion
 
 
Posty: 879
Rejestracja: pt sty 24, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: 3miasto

podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jarcion » śr lis 02, 2016 9:42 am

Z okazji remontu patrola 160 kupiłem nagrzewnicę elektryczną od ceed'a - wymiarami pasuje idealnie na wlot powietrza obiegu zamkniętego, ma służyć do szybkiego odmrożenia/odparowania szyb. Potem przejście na obieg zewnętrzny, przez standardową nagrzewnicę. Dwa stopnie grzania, żeby szyba szoku nie doznała :lol:

Mam zagadkę jak ją podłączyć elektrycznie. Wtyczki z kablami niestety nie mam, ale pasują stadardowe konektory 6,3mm na kabel 4mm^2. Bezpiecznik, przekaźniki załączane warunkowo (włącznik + wentylator na maksa + wlot obegu kabinowego na nagrzewnicę otwarty)- to jasne i do zrobienia.

Problem polega na tym, że nagrzewnica posiada 5 pinów, prąd przepływa pomiędzy każdą dowolnie wybraną parą. Jak to podłączyć? Gdzie wchodzą + a gdzie - (masa)? Pierwotnie myślałem, że 4x + i jedna masa, ale wówczas prąd z 4 grzałek przechodziłby dalej przez jedną, podłączoną do masy.
Wtyczka/ gniazdo jest takiego kształtu:


I----------------------------------------\
I I I I I
I----------------------------------------/ jeden koniec zakończony "płasko", drugi "daszek", w środku pięć pinów. Na forum ceed'a odpowiedzi brak.



(Wcześniej próbowałem z nagrzewnicą z audi, ale jest za duża, tyle, że miała 6 pinów +-+-+- i nie było zagadki).
Ostatnio zmieniony śr lis 02, 2016 3:04 pm przez jarcion, łącznie zmieniany 1 raz.
W 160 3,3 TD (wyprawowy)
była niwka (i uaz, i aro też )

rmaster
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 21
Rejestracja: wt gru 25, 2012 6:00 pm

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: rmaster » śr lis 02, 2016 10:16 am

Dwa stopnie grzania czyli nie wszystkie piny będą zasilane na pierwszym biegu. Może być wspólna masa. Łatwo będzie przemierzyć. Może zdjęcie tej wtyczki by coś pomogło.

Awatar użytkownika
jarcion
 
 
Posty: 879
Rejestracja: pt sty 24, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: 3miasto

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jarcion » śr lis 02, 2016 10:47 pm

Spróbuję jutro fote wrzucić, dzięki.
W 160 3,3 TD (wyprawowy)
była niwka (i uaz, i aro też )

Awatar użytkownika
jarcion
 
 
Posty: 879
Rejestracja: pt sty 24, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: 3miasto

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jarcion » czw lis 03, 2016 3:12 pm

Nie wiem jak fotę z telefonu na forum przerzucić, ale to będzie lepsze:

http://allegro.pl/kia-ceed-nagrzewnica- ... 76586.html

taka sama, z wtyczką i kablami. Dodatkowo z pomiarów wynika, że opory są symetryczne, tzn. R czerwono-czarny z jednej = R czerwono-czarny z drugiej strony, to samo dla pary czerwono- białej.

Pierwszy stopień: czerwony i dwa czarne, drugi stopień: pierwszy stopień + białe? Rezystancja to ok 1 i 1,5 Ohma dla pojedyńczej pary.
W 160 3,3 TD (wyprawowy)
była niwka (i uaz, i aro też )

Awatar użytkownika
Marek
Posty: 1610
Rejestracja: pt mar 07, 2003 6:25 pm
Lokalizacja: Toruń

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: Marek » czw lis 03, 2016 8:58 pm

ALE, ALE: Skoro masz 160-kę, to z dużym prawdopodobieństwem masz instalację 24 V. Grzałka od Ceed'a (jak od każdej osobówki) jest 12-to woltowa.
Aplikacja nie będzie taka prosta, bo:
- grzałka na 99% pobiera taki prąd, że zwykłą przetwornicą 24/12 się tego nie ogarnie,
- zasilanie grzałki tylko z jednego akumulatora z czasem bankowo Ci akumulatory w aucie zamorduje szybciej, niż zwykła ich eksploatacja (skutki nierównomiernego obciążenia i w konsekwencji nierównego ładowania).

Oczywiście nie mówię, że się nie da zrobić, ale nie będzie to takie proste "plug & play".

pzdr. :)21
Marek (Argus)
W-160 3,3TD + Czapajew

Awatar użytkownika
jarcion
 
 
Posty: 879
Rejestracja: pt sty 24, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: 3miasto

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jarcion » pt lis 04, 2016 1:31 am

Ano z jednego chciałem ciągnąć, prawego, wówczas kable około 0,5m. Z założenia ma być używane sporadycznie, zimą rano odmrozić szybę, lub odparować jesienią.
Co do poboru prądu: z pomiarów wyszło 1 i 1,5 ohma, co daje odpowiednio 12 i 8A, razy dwa to 40A. 480W a przetwornice mają 120W, więc odpadają.
Dzięki, że zwrociles na to uwagę i zastanowię się nad rozłożeniem obciążenia na dwa aku. Może 16A na dłuższych kablach z lewego i 24A z prawego, to całkiem dobry pomysł :)2 Zakładając, że dobrze z podłączeniem kombinuję. ;)

A któregoś dnia pięknego i tak planuję dorzucić osobną instalację 12V (alternator i aku) do "użytku domowego", to nie będzie problemu. Kiedyś... :)21
W 160 3,3 TD (wyprawowy)
była niwka (i uaz, i aro też )

rmaster
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 21
Rejestracja: wt gru 25, 2012 6:00 pm

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: rmaster » pt lis 04, 2016 6:33 am

Jeśli tam są dwa biegi czyli muszą być dwie grzałki to spokojnie łącząc je w szereg zasilisz 24v. Chyba że steruje tym jakaś elektronika to już trochę zachodu będzie. Przydał by się schemat od KIA i sprawa stanie się prostsza. Ja proponował bym webasto ale przy cenie 59 zł za te druty to raczej nie da się podskoczyć.

Awatar użytkownika
jarcion
 
 
Posty: 879
Rejestracja: pt sty 24, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: 3miasto

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jarcion » pt lis 04, 2016 9:02 am

Nie mogę się dokopać do schematu. Choć przypuszczam, że ten od Kii kończy się kostką a nie opisaniem pinów.
Myśl , żeby 24V puścić, to była druga myśl po przebudzeniu. Tyle, że wówczas sekcję środkową łącząca się z masą trzeba pominąć (bo grzałek jest pięć, środkową najprawdopodobniej wychodzi masa). Zasilanie 24v -biały-czarny-biały-czarny-masa. Czerwony pominięty. Moc grzewcza o 1/5 spadnie i jeden stopień będzie... trochę o szybę na mrozie się martwię.
A pierwsza myśl, to że nie można puścić 12V z lewego, bo przez wspólną masę zrobi się zwarcie. Rozrysowałem, niestety, zawsze lewy aku będzie po kablach zamykany.

Za 20 zł kupiłem a i za 9 widziałem wczoraj :)
W 160 3,3 TD (wyprawowy)
była niwka (i uaz, i aro też )

pantah
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 60
Rejestracja: pn mar 03, 2014 9:50 pm

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: pantah » pt lis 04, 2016 5:16 pm

jak tylko sporadycznie używać to może takie coś :wink:

http://allegro.pl/odmrazacz-rozmrazacz- ... 15456.html

Awatar użytkownika
jarcion
 
 
Posty: 879
Rejestracja: pt sty 24, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: 3miasto

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jarcion » ndz lis 06, 2016 10:55 pm

Fajna sprawa, ale chcę zabudować i rozprowadzać wentylacją fabryczną. No i jedną wadę ma ten wolnostojący... komuś może się w nocy spodobać :/

Kolega z pracy pomierzył dokładnie oporności pomiędzy poszczególnymi pinami i małą pracę doktorską dostałem :lol:
Na 12V moce rzędu 330 -350W, prąd <30A, przy 24V to już okolice 1300W przy prądach 52-59A w zależności od tego, które piny się podłączy. Trochę dużo tego prądu przy 24V :/
W 160 3,3 TD (wyprawowy)
była niwka (i uaz, i aro też )

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jradek » pn lis 07, 2016 8:23 am

Mi to się wydaje, że grzałce to obojętnie czy leci na 12 czy 24. Zwiększy się moc i raczej nic nie będzie się dziać, byle izolacja wytrzymała.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

Adamo
 
 
Posty: 8253
Rejestracja: śr kwie 09, 2003 8:59 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: Adamo » pn lis 07, 2016 8:44 am

pantah pisze:jak tylko sporadycznie używać to może takie coś :wink:

http://allegro.pl/odmrazacz-rozmrazacz- ... 15456.html
max. 120W :)20
Może jak wycelujesz prosto w szybę to przy większym mrozie na samym środku ją odmrozi :)16

Awatar użytkownika
jarcion
 
 
Posty: 879
Rejestracja: pt sty 24, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: 3miasto

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: jarcion » pn lis 07, 2016 9:20 am

Też w pierwszej chwili tak myśałem, ale P=U^2 /R... 12 do kwadratu, to 144 a 24, to już 576, stąd takie moce wychodzą . I natężenia, których mogą nie zdzierżyć grzałeczki :/ Opory na poszczególnych sekcjach od 0,6 do 1,3 Ohma.

Właśnie takie punktowe grzanie budzi moje obawy, czy nie będzie wiało potem przez dziurę po szybie ;)
W 160 3,3 TD (wyprawowy)
była niwka (i uaz, i aro też )

Błażej
 
 
Posty: 888
Rejestracja: pn sie 28, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Wrocław/Oława i okolice

Re: podłączenie nagrzewnicy elektrycznej

Post autor: Błażej » pt gru 23, 2016 7:11 pm

Jak i czym zostały te oporności pomierzone? Bo jak zwykłym multimetrem, to można sobie te pomiary wsadzić. Typowe multimetry mają duże problemy z pomiarem małych oporności. Zresztą, jak ma instrukcję, to powinien być tam taki parametr.
Wygląda na to, że ta nagrzewnica ma grzałki sekcjami. Pewnie po to, by można było do niej dociągnąć przewody o akceptowalnym przekroju, a nie linkę, jak do rozrusznika. Więc powinno wystarczyć, by sekcje połączone do tej pory równolegle, połączyć w szereg i powinno chodzić bezproblemowo przy 24V.
To, że jesteśmy w dupie, to jasne. Problem w tym, że zaczynamy się w niej urządzać.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość