Strona 1 z 1
instalacja 24v + dodatkowa na 12 v
: śr sty 11, 2006 1:06 pm
autor: Drako
A wiec jest taki problem
Mam instalacje 24v i oprocz tego pociagnieta 12v - wykorzystujac reduktor napiecia z 24/12 ( jak mi sie spalil zostalem bez radia, swiatel wewnatrz etc .. troche irytujace)
i tu taki pomysl
Czy daloby sie zrobic instalacje 12v z niezaleznym akumlatorem -
Czy da sie tak zrobic zeby akumlator 12v byl ladowany z instalacji 24 ( moze jakies ladowarki zamontowane na stale ? lub rakis reduktor napiecia przy samym alternatorze ( jestem w sprawach elektroniki laikiem , wiec prosze o wyrozumialosc

)
co by to dalo.
mozliwosc na biwaku ciaglego korzystania z 12v ( a instalacja 24 bylaby odcieta heblem) z webasto , radia , oswietlen, lodowki... i nie martwilbym sie o to ze rano zabraknie pradu zeby odpalic auto. mozna by podpiac tez baterie sloneczna etc.
co wy na to ?
czy da sie to od strony technicznej zrobic tak zeby " dzialalo"

wiem , ze to dodatkowy ciezar ( ale co to przy masie G )
Raczej nie chce przerabiac calej instalacji 24 na 12
pozdrawiam
: śr sty 11, 2006 1:11 pm
autor: Mroczny
drugi alternator, akumulator i trochę kabli
też się przymierzam do takiej opcji (celem podpięcia windy 12V, CB itd)
słyszałem, że dla bezpieczeństwa trzeba zrobić tą drugą instalację izolowaną, z masą na kablach a nie na aucie..
: śr sty 11, 2006 1:40 pm
autor: Niva'94
A nie prościej wziąć 12V spomiędzy akumulatorów? Jak zasilał będziesz CB-Radio i inne mało prądożerne urządzenia, to nie ma obawy o nierównomierny stopień naładowania akumulatorów.
Co do reduktorów 24/12V. Większość z tych tanich jest zbudowana w bandycko prosty sposób. Są to zwykłe liniowe stabilizatory napięcia, których sprawność nie przekracza 50%. Innymi słowy - jak z instalacji 24V poprzez taki reduktor zasilasz na przykład reflektor roboczy 12V/55W, to drugie 55W wydziela się w postaci ciepła na reduktorze. Dlatego polecał bym przetwornice impulsowe 24/12V. Ich sprawność sięga 80% i każda z nich ma zabezpieczenie przed wzrostem napięcia na wyjściu (prosty układ z tyrystorem, który na krótko zwiera wyście przy stanach zakłóceniowych). Dobry przykład takiej profesjonalnej przetwornicy:
http://www.radmor.com.pl/index.php?m_id ... =3&lang=pl
: śr sty 11, 2006 1:57 pm
autor: Radek666
Niva'94 pisze:A nie pro¶ciej wzi±æ 12V spomiêdzy akumulatorów? Jak zasila³ bêdziesz CB-Radio i inne raczej ma³o pr±do¿erne urz±dzenia, to nie ma obawy o nierównomierny stopieñ na³adowania akumulatorów.
Mimo wszystko - akumlator mniejobciazony naladuje sie pierwszy i moze gazowac troche podczas drugi bedzie sie doladowywal.
Ja bym polecil prosta przetwornice indukcyjna step-down z 24/12.
Jezeli chcialbys dolozyc dodatkowy akumlator to podobna przetwornica (24/14-15V) z ograniczeniem pradowym doladowujaca akumlator.
Na allegro jest troche takich przetwornic...
A to Ci wszystko policzy - tylko sterownik dolozysz
http://www.ele.auckland.ac.nz/archives/ ... uckdes.htm
A tu masz sterownik z wbudowanym kluczem - prosciej byc nie moze
http://cache.national.com/ds/LM/LM2678.pdf
5A/12 - do radia powinno wystarczyc
: śr sty 11, 2006 2:08 pm
autor: Niva'94
A masz może pod ręką jakiś układ "serca" do tego?
: śr sty 11, 2006 3:56 pm
autor: Radek666
Niva'94 pisze:
A masz mo¿e pod rêk± jaki¶ uk³ad "serca" do tego?
Jezeli chcesz jak najprosciej i nie masz wielkich wymagan pradowych (5A) to polecam jeszcze raz
http://cache.national.com/ds/LM/LM2678.pdf
W dodatku sa darmowe sample - tyle ze za przesylke trzeba placic...
Poza tym jest tego dzikie mnustwo - wystarczy zagooglac "step-down converter"
: śr sty 11, 2006 7:58 pm
autor: Drako
Branie pradu z pomiedzy akumlatorow ( gdzie jest 12) jest bezsennsu- przynajmniej w przypadku akumlatorow zelowych - rozladowywuja sie od razu.
mam zamontowany mocny reduktor napiecia - ze lodowka, webasto etc moze pracowac razem , ale nie jest to o co mii do konca chodzi. gdyby moc sie uniezaleznic od tych 24v to by bylo super, zero stresu jak sie aku rozladuje. musze chyba pomyslec nad osobnym alternatorem... tylko gdzie to zmiescic.
: czw sty 12, 2006 6:55 am
autor: Niva'94
Radek666 pisze:Niva'94 pisze:
A masz może pod ręką jakiś układ "serca" do tego?
Jezeli chcesz jak najprosciej i nie masz wielkich wymagan pradowych (5A) to polecam jeszcze raz
http://cache.national.com/ds/LM/LM2678.pdf
W dodatku sa darmowe sample - tyle ze za przesylke trzeba placic...
Poza tym jest tego dzikie mnustwo - wystarczy zagooglac "step-down converter"
O to właśnie mi chodziło. Dzięki!
: czw sty 12, 2006 9:53 am
autor: Radek666
Drako pisze:Branie pradu z pomiedzy akumlatorow ( gdzie jest 12) jest bezsennsu- przynajmniej w przypadku akumlatorow zelowych - rozladowywuja sie od razu.
mam zamontowany mocny reduktor napiecia - ze lodowka, webasto etc moze pracowac razem , ale nie jest to o co mii do konca chodzi. gdyby moc sie uniezaleznic od tych 24v to by bylo super, zero stresu jak sie aku rozladuje. musze chyba pomyslec nad osobnym alternatorem... tylko gdzie to zmiescic.
Drugi akumlator 12V ladowany z instalacji 24 przez
http://cache.national.com/ds/LM/LM2678.pdf
w wersji ADJ z napieciem wyjsciowym ustawionym na 14V.
Ma ograniczenie pradowe do ~7A peak wiec takim pradem max bedzie ladowalo aku (skuteczny bedzie nizszy pewnie cos ponad 5A) a po dojsciu do 14V przejdzie w stabilizacje napiecia (maly prad ladowania)
: czw sty 12, 2006 2:28 pm
autor: Kostuch
Drako
Ty potrzebujesz czegoś takiego:
http://www.unipower.pl/index.htm
Tylko nie patrz na cennik, bo sie przewrócisz...
: pt sty 13, 2006 10:24 am
autor: Radek666
A to czesto pojawiajacy sie temat na tym forum;
http://www.unipower.pl/bi100.htm