dwa aku
Moderator: Marcin-Kraków
dwa aku
Było gdzieś już ale nie mogę znaleźć więc założę tej topic
Jak podłączyć dwa aku tak aby jeden był ogólny rozruchowy a drugi służył do zapewnienia energii na postoju. (lamka, radio, laptop, lodówka ew) bez obawy, że rano nie odpalę.
Coś na wzór aku w karetkach. Jeden ogólny do całego autka a drugi obsługuje przedział medyczny. Jakiś prosty schemacik i porady mile widziane.
Jak podłączyć dwa aku tak aby jeden był ogólny rozruchowy a drugi służył do zapewnienia energii na postoju. (lamka, radio, laptop, lodówka ew) bez obawy, że rano nie odpalę.
Coś na wzór aku w karetkach. Jeden ogólny do całego autka a drugi obsługuje przedział medyczny. Jakiś prosty schemacik i porady mile widziane.
Sposobow jest kilka. Od rownoleglego laczenia aku jak robi VW w Multivan'ach gdzie tylko przy starcie odlacza sie jeden aku ale oba sa eksploatowane na postoju, przez seperatory do moim zdaniem jedynego slusznego rozwiazania czyli hebli. Oba aku podlaczone do instalacji rozruchowej i reszty przez heble grubymi przewodami. Odlaczajac hebel seperujesz 100% aku i nic z niego nie wyplynie. Drugi mozesz wydydac wtedy do zera. Potem polaczasz odlaczony, wylaczasz wydydany i nawet ci sie radio i alarm nie skasuja. Jest wtedy jeszcze zaleta, ze mozna ladowac podczas jazdy czyjes aku jak padlina bez ladowania wraca, lub swoje u kogos, bo zawsze jeden moze zasilac instalacje a odlaczone przez hebel kable nie zrobia zwarcia (oczywiscie tylko wtedy jak odlaczasz plus). I to jedyny minus, bo zeby odlaczyc minus w syfie powinny byc podwojne heble.
To co piszę jest wyłącznie moim PRYWATNYM zdaniem i nie ma związku z niczym poza tym. Jasne?
Czyli dokladnie to samo co napisalem o heblach tylko za ich 100-krotna wartoscEskapada pisze:http://www.ibs-dual-battery.ch/

To co piszę jest wyłącznie moim PRYWATNYM zdaniem i nie ma związku z niczym poza tym. Jasne?
nie jest taaaak drogoBiga pisze:Czyli dokladnie to samo co napisalem o heblach tylko za ich 100-krotna wartoscEskapada pisze:http://www.ibs-dual-battery.ch/

Dżip z lebiodką
GSM 501 44 66 33

GSM 501 44 66 33
- janusz k160
-
- Posty: 5567
- Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
- Lokalizacja: rzeszów
ja w takim rozwiązaniu widze duzo wiecej minusówkrolik pisze:ja tam mam zamiar montować podwójną instalację elektryczną
1. taka jak orginał
2. drugi akkumulator duży, drugi alternator duży i na tym powiesze całe dodatkowe wyposażenie
minus tego rozwiązania to dużo kabli

Dżip z lebiodką
GSM 501 44 66 33

GSM 501 44 66 33
- janusz k160
-
- Posty: 5567
- Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
- Lokalizacja: rzeszów
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
Mam dwa akumulatory – główny jak fabryka dawała 120 Ah i dodatkowy żelowy 46Ah. Dodatkowy akumulator zasila osobną instalacją sprzęty (webasto, oświetlenie itp.) Mam też dodatkowe gniazdka pędzone z tego aku do podłączenia jakichś ekstra urządzeń. Ładowanie zrealizowane jest przez przekaźnik, który dołącza ten akumulator do ogólnego + samochodu w momencie kiedy alternator zaczyna wytwarzać prąd. Sprawa jest dość prosta do zrealizowania – przekaźnik sterowany jest napięciem z alternatora sprzed diod prostowniczych - niektóre alternatory mają taki sygnał wyprowadzony na obrotomierz, jeśli nie ma wystarczy zdjąć osłonę i dolutować kabelek. Sygnał poprzez zwykłą diodę prostowniczą steruje przekaźnikiem.
a mozna jakis schemat poprosic?wieprzowina pisze:Mam dwa akumulatory – główny jak fabryka dawała 120 Ah i dodatkowy żelowy 46Ah. Dodatkowy akumulator zasila osobną instalacją sprzęty (webasto, oświetlenie itp.) Mam też dodatkowe gniazdka pędzone z tego aku do podłączenia jakichś ekstra urządzeń. Ładowanie zrealizowane jest przez przekaźnik, który dołącza ten akumulator do ogólnego + samochodu w momencie kiedy alternator zaczyna wytwarzać prąd. Sprawa jest dość prosta do zrealizowania – przekaźnik sterowany jest napięciem z alternatora sprzed diod prostowniczych - niektóre alternatory mają taki sygnał wyprowadzony na obrotomierz, jeśli nie ma wystarczy zdjąć osłonę i dolutować kabelek. Sygnał poprzez zwykłą diodę prostowniczą steruje przekaźnikiem.
czyli podczas jazdy ladujesz rownoczesnie obydwa akumulatory?
zostawiles alternator taki jak byl czy wstawiles mocniejszy?
Patrol GR Y60 Long
http://www.muddoctors.pl
http://www.muddoctors.pl
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR

a no i opis
diodę należy podłączyć do alternatora. Jeśli nie ma on osobnego wyjścia na obrotomierz należy ściągnąć osłonę mostka i powinno ukazać się łączenie uzwojeń stojana z mostkiem. Uzwojenie ma 3 wyjścia (dość gruby miedziany kabel) - dołączyć do dowolnego z nich.
+ oznacza główny + auta czyli np. plus głównego akumulatora.
Dodatkowy akumulator zaczyna się ładować gdy tylko alternator daje prąd. Jako że by ładował się (wynika to z zasady działania akumulatora) napięcie musi wzrosnąć powyżej 12 (a właściwie 13,5V) będzie ładował się nadwyżką prądu. W momencie "deficytu energetycznego" nie będzie obciążał głównego akumulatora (ale włączone urządzenia podłączone do niego - tak).
Urządzenia, które chcesz z niego zasilać podłączasz do + dodatkowego akumulatora (zapomniałem zaznaczyć to na schemacie)
hmmm, niom 
a parametry diody i przekaznika moge prosic?
ja wlasnie do tego dodatkowego aku chcialbym wyciagare podpiac
dzieki za pomoc

a parametry diody i przekaznika moge prosic?
ja wlasnie do tego dodatkowego aku chcialbym wyciagare podpiac

dzieki za pomoc
Patrol GR Y60 Long
http://www.muddoctors.pl
http://www.muddoctors.pl
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
hmm nie dobrze. Skoro wyciągarę to ten układ jest zły. Ja wymyśliłem go pod kątem zasilania różnego drobnego badziewia (webasta, oświetlenia wewnętrznego) np w trakcie postoju nocnego coby móc potem zapalić.
Jeśli podłączysz do niego wyciągarkę i silnik będzie włączony (czyli przekaźnik załączony) wypalą się (na 100%) styki tego przekaźnika.
W takiej sytuacji (wyciągarka) najlepiej kupić profesjonalny separator akumulatorów - jest chyba w forumowym sklepie.
Chcąc użyć ten ze schematu, należało by zrobić tak by w trakcie używania wyciągarki przekaźnik był wyłączony.
Co do parametrów elementów - dioda - dowolna dioda prostownicza np BYP 401-50, Przekaźnik - dowolny przekaźnik samochodowy.
Jeśli podłączysz do niego wyciągarkę i silnik będzie włączony (czyli przekaźnik załączony) wypalą się (na 100%) styki tego przekaźnika.
W takiej sytuacji (wyciągarka) najlepiej kupić profesjonalny separator akumulatorów - jest chyba w forumowym sklepie.
Chcąc użyć ten ze schematu, należało by zrobić tak by w trakcie używania wyciągarki przekaźnik był wyłączony.
Co do parametrów elementów - dioda - dowolna dioda prostownicza np BYP 401-50, Przekaźnik - dowolny przekaźnik samochodowy.
no fakt. a moze po prostu mocny knefel, jakis wylacznik taki "energetyczny"
z odlaczeniem rownoczesnie dwoch przewodow i po prostu po odpalenie auta dolaczac tym przelacznikiem drugie aku a po wylaczeniu odlaczac? Proste, znacznie wiecej kabli ale skuteczne.
A gdyby po wylaczeniu samochodu nie odlaczac tego drugiego aku to co sie stanie? chyba nic....


A gdyby po wylaczeniu samochodu nie odlaczac tego drugiego aku to co sie stanie? chyba nic....
Patrol GR Y60 Long
http://www.muddoctors.pl
http://www.muddoctors.pl
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
stanie się - jeden akumulator będzie miał tendencje do rozładowania drugiego. Pomysł z ręcznym dołączaniem ma dobre i złe strony. Dobrą jest np to że można użyć w trakcie rozruchu obu akumulatorów. Zły - że prędzej czy później zapomnisz go dołączać (by się ładował) lub odłączać (będa się rozładowywać).
Co do zdobycia wyłącznika - dwusekcyjny o potężnym prądzie można kupić od honkera.
Co do zdobycia wyłącznika - dwusekcyjny o potężnym prądzie można kupić od honkera.
tak - bedzie sie rozladowywal, ale czlowiek jest cholera tepy 
czyli resumujac - wersja z dupnym przelacznikiem recznym:
akumulator fabryczny jest jaki jest , ma 4 klemy!!!
teraz podlaczenie drugiego przez przelacznik zwierajacy rownoczesnie dwie zyly:
opcja 1) akumulator dodatkowy podlaczamy bezposrednio do wolonych dwoch klem akumulatora fabrycznego
opcja 2) akumulator dodatakowy podlaczamy [+] do akumulatora fabrycznego, [-] porzadnym miedzianym kablem do masy samochodu.
podpiecie akumulatora dodatkowego przez przelacznik po odpaleniu auta (laduja sie wtedy obydwa), po wylaczeniu samochodu nalezy przelacznikiem odciac dodtakowy akumulator.
zgadza sie? ktora opcja podlaczenia jest lepsza?
bardzo dziekuje za pomoc.

czyli resumujac - wersja z dupnym przelacznikiem recznym:
akumulator fabryczny jest jaki jest , ma 4 klemy!!!
teraz podlaczenie drugiego przez przelacznik zwierajacy rownoczesnie dwie zyly:
opcja 1) akumulator dodatkowy podlaczamy bezposrednio do wolonych dwoch klem akumulatora fabrycznego
opcja 2) akumulator dodatakowy podlaczamy [+] do akumulatora fabrycznego, [-] porzadnym miedzianym kablem do masy samochodu.
podpiecie akumulatora dodatkowego przez przelacznik po odpaleniu auta (laduja sie wtedy obydwa), po wylaczeniu samochodu nalezy przelacznikiem odciac dodtakowy akumulator.
zgadza sie? ktora opcja podlaczenia jest lepsza?
bardzo dziekuje za pomoc.
Patrol GR Y60 Long
http://www.muddoctors.pl
http://www.muddoctors.pl
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
2 klemy i 2 klemy. dwie z nich "uzywam" normalnie a dwie [+] i [-] od strony zderzaka sa wolne.wieprzowina pisze:chwilka... 4 klemy?! jak to? one wszystkie są do czegoś podłączone. Czy to może 2 klemy + i 2 klemy - ?
Patrol GR Y60 Long
http://www.muddoctors.pl
http://www.muddoctors.pl
- RAF z Ochoty
- Posty: 530
- Rejestracja: ndz lut 12, 2006 9:00 pm
- Lokalizacja: Ochota/WaWa
z innej beczki ale w temacie.
mam w wojskowym G instalacje 24v a co z tym sie wiaze problemy z 12 ( staly plus jest do dupy , reduktory napiecia tez )
wiec zrobil mi znajomy mechanik drugi alternator na 12 v napedzany dodatkowym paskiem ( dorobione kolo pasowe do alternatora24v)
Super sprawa, od czasu jak to zrobilismy nie ma wogole problemu z pradem, na postoju uzywa sie tylko 12v wiec dwa aku sa nieuzywane.
Oczywiscie wszystko jest puszczone jako druga instalacja z osobna puszka bezpiecznikow itp.
http://img161.imageshack.us/my.php?imag ... r12xz0.jpg
mam w wojskowym G instalacje 24v a co z tym sie wiaze problemy z 12 ( staly plus jest do dupy , reduktory napiecia tez )
wiec zrobil mi znajomy mechanik drugi alternator na 12 v napedzany dodatkowym paskiem ( dorobione kolo pasowe do alternatora24v)
Super sprawa, od czasu jak to zrobilismy nie ma wogole problemu z pradem, na postoju uzywa sie tylko 12v wiec dwa aku sa nieuzywane.
Oczywiscie wszystko jest puszczone jako druga instalacja z osobna puszka bezpiecznikow itp.
http://img161.imageshack.us/my.php?imag ... r12xz0.jpg
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość