Przekaźnik raz jeszcze - wytrzymałość

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
a-d-i-k
 
 
Posty: 250
Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:54 pm
Lokalizacja: Zakopane

Przekaźnik raz jeszcze - wytrzymałość

Post autor: a-d-i-k » wt wrz 26, 2006 9:06 pm

Witajcie, przeszukałem forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Ciekawy jestem jaka jest wytrzymałość przekaźnika 12V 20/40A przy w miarę ciągłym jego załączeniu - czy to mu może zaszkodzić? Jak długo może być załączony taki przekaźnik?
Przepraszam za lamerskie pytanie, ale nikt nie potrafi mi na to jasno odpowiedzieć. Pozdrawiam!

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » wt wrz 26, 2006 9:13 pm

Jak markowy to wytrzyma jak inny to podziel przez 1/2
:)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
a-d-i-k
 
 
Posty: 250
Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:54 pm
Lokalizacja: Zakopane

Post autor: a-d-i-k » wt wrz 26, 2006 9:29 pm

ciężko mi powiedzieć, czy markowy. Kupiłem go za 4 zł w sklepie elektronicznym.
Coś takiego: http://www.centrumelektroniki.pl/images ... php?p=7059

Awatar użytkownika
jolek
Posty: 444
Rejestracja: pt lis 25, 2005 4:35 pm
Lokalizacja: DDR :-)

Post autor: jolek » wt wrz 26, 2006 9:30 pm

zależy co obsługuje , jakie urządzenie(a)...

Awatar użytkownika
a-d-i-k
 
 
Posty: 250
Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:54 pm
Lokalizacja: Zakopane

Post autor: a-d-i-k » wt wrz 26, 2006 9:38 pm

to przy halogenach.
Przełącznik mam:
pozycja 0 - wyłączone,
pozycja 1 - z długimi (załączony przekaźnik nr 1, o który pytam) - w tym momencie włączenie długich uruchamia przekaźnik 2, który odpala halogeny
pozycja 2 - halogeny odpalone non stop - załączony przekaźnik nr 2.

I teraz pytanie, czy mogę mieć normalnie ciągle załączony przekaźnik 1 czy to nie wskazane?

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » wt wrz 26, 2006 9:41 pm

Włącz i po godzinie zobacz czy gorące czy ciepłe bo jak gorące to :)3
:)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
jolek
Posty: 444
Rejestracja: pt lis 25, 2005 4:35 pm
Lokalizacja: DDR :-)

Post autor: jolek » wt wrz 26, 2006 10:33 pm

klucz13 pisze:Włącz i po godzinie zobacz czy gorące czy ciepłe bo jak gorące to :)3
:)21
:)2

40A powinien wytrzymac... w razie czego przygotuj gaśnicę... :wink:

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Salata123 » wt wrz 26, 2006 11:02 pm

a-d-i-k pisze:to przy halogenach.
Przełącznik mam:
pozycja 0 - wyłączone,
pozycja 1 - z długimi (załączony przekaźnik nr 1, o który pytam) - w tym momencie włączenie długich uruchamia przekaźnik 2, który odpala halogeny
pozycja 2 - halogeny odpalone non stop - załączony przekaźnik nr 2.

I teraz pytanie, czy mogę mieć normalnie ciągle załączony przekaźnik 1 czy to nie wskazane?
:)9 Tylko, po co :)4 dwadzieścia dwa przekaźniki jak można to zrobić na jednym, który będzie włączony tylko i wyłącznie wtedy, kiedy przełącznik będzie w pozycji 2 albo w pozycji, 1 ale tylko przy zapalonych długich światłach.. ??
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
a-d-i-k
 
 
Posty: 250
Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:54 pm
Lokalizacja: Zakopane

Post autor: a-d-i-k » wt wrz 26, 2006 11:22 pm

no tak, ale wtedy zawsze długie światła zapalą mi halogeny, a tego nie chcę.

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » wt wrz 26, 2006 11:24 pm

a-d-i-k pisze:no tak, ale wtedy zawsze długie światła zapalą mi halogeny, a tego nie chcę.
:o
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Salata123 » śr wrz 27, 2006 12:02 am

Sorry za jakość i itp :D ale ma to działać mniej więcej tak:

Obrazek

jak czegoś nie rozumiesz albo nie wiesz co jest co to pytaj :D albo może jakiś esteta narysuje to ładnie, tak jak być powinno :)21
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
a-d-i-k
 
 
Posty: 250
Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:54 pm
Lokalizacja: Zakopane

Post autor: a-d-i-k » śr wrz 27, 2006 12:38 am

dzięki za schemat, rzeczywiście piękny :) Tylko wiesz, ja już układ mam i wszystko działa pięknie - tak, jak chciałem.
Tylko pytanie moje dotyczy trwałości przekaźnika, tzn. jak długo mogę jeździć na włączonym przekaźniku? A jesli nie długo, to co zadecyduje o tym, że przekaźnik szlag trafi?

Ja to potrzebuję do wiedzy o podłączeniu halogenów, ale równie dobrze może to dotyczyć innego urządzenia, które załóżmy może potrzebować 110W - tak jak halogeny. Czyli np. oparte o przekaźnik światła długie - czy z punktu widzenia elektryki - nie piszcze o przepisach kodeksu drogowego - mogę jeździć non stop na długich? A czy sterowana przekaźnikiem dmuchawa nawiewu 110W przy 12V może być ciągle włączona?
To mnie nurtuje - wytrzymałość cewki.

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » śr wrz 27, 2006 12:42 am

Na 40A miałem 4x100W i nic nie ma prawa się stać
:)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

pyton
Posty: 417
Rejestracja: pt cze 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Snopków/lubelskie

Post autor: pyton » sob wrz 30, 2006 6:20 pm

2x100W halogeny, okolo 40 minut bez przerwy, przekaznik od starego PF 125p na 20A i ani krztyny sie nie zagrzał: ale mieli trechnike :D
Teoretycznie nic nie powinno być ale ja bym dał po jednym na światło, szczególnie jesli wyrob jest made in china.....
Pathfinder hula po szosach i bezszosach.... :-)

Awatar użytkownika
a-d-i-k
 
 
Posty: 250
Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:54 pm
Lokalizacja: Zakopane

Post autor: a-d-i-k » pn paź 02, 2006 11:45 am

dzięki za odpowiedzi, jednak nie o to pytałem.
Spróbuję po raz ostatni:
jak długo może być załączony przekaźnik (nawet jeśli nie ma do niego podpiętych żadnych użądzeń) - czy jest to czas jakiś ograniczony, czy może być załączony non stop?
Pozdrawiam, A-d-i-k
________
Łada NIVA 1,7i 03/04' + LPG sekwencja... piykna, że hej!

pyton
Posty: 417
Rejestracja: pt cze 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Snopków/lubelskie

Post autor: pyton » pn paź 02, 2006 2:23 pm

sam przekaźnik może być załaczony non stop.
jak są podłaczone jakieś urzadzenia to kewstia wytrzymałości styków: jak leci duzy prąd non stop, moga się odkształcić, przegrzać, w ostateczności spalić.....
Pathfinder hula po szosach i bezszosach.... :-)

Awatar użytkownika
a-d-i-k
 
 
Posty: 250
Rejestracja: pn lip 17, 2006 1:54 pm
Lokalizacja: Zakopane

Post autor: a-d-i-k » pn paź 02, 2006 9:49 pm

o właśnie i o to pytałem :) Dzięki Ci wielkie Dobry Człowieku za konkretną odpowiedź :)
Pozdrawiam, A-d-i-k
________
Łada NIVA 1,7i 03/04' + LPG sekwencja... piykna, że hej!

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » wt paź 03, 2006 7:18 am

Potwierdzam, czas pracy "zwykłego" przekaźnika to 100%, czyli może być na stałe załączony. Przy 40A przekaźniku problemem nie będą jego styki, są w stanie przenieść ten prąd, gorzej z luźnymi wsuwkami, zadbaj o to aby wsuwki dobrze siedziały i nie były luźne.
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

Błażej
 
 
Posty: 888
Rejestracja: pn sie 28, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Wrocław/Oława i okolice

Post autor: Błażej » wt paź 03, 2006 10:19 am

Przekaźnik może chodzić (powinien) obciążony prądem znamionowym przez cały czas (przecież tak pracują przekaźniki od pomp paliwa, ukłądów elektronicznych w niektórych autach, gdzie stacyjka załącza elektronikę). Czasami na przekaźniku podaje sie dwa prądy np. 30/70 A. Wynika z tego, ze przekaźnik może pracować ciągle pod obciążeniem 30 A, a chwilowo pod obciżeniem 70A . Tak się dzieje w przypadku świec żarowych, które zimne pobierają ogromny prąd, a wraz z rozgrzewaniem ich prąd spada (tak samo jest z żarówkami - dlatego najczęściej ulegają przepaleniu w momencie załączania, bo płynie przez nie największy prąd). Z czasem jednak w przekaźniku bedą się wypalały styki i jego prąd będzie malał, a przekaźnik może się zacząc grzać.Ale to długotrwały proces jeśli nie przekracza się parametrów przekaźnika.
Ten przekaźnik, to jakaś chińszczyzna. O jego trwałości nie mogę się wypowiadać. Dobre były nasze polskie przekaźnki z Zelmotu chyba, stosowane w polonezach. A do najlepszych należą firmy Schrack.
Prąd płynący w obwodzie policzysz sobie bardzo prosto. Zastosowanie ma tu wzór na prawo ohma: P=U*I, gdzie P - moc, U - napięcie, I - prąd. Po prostym przekształceniu otrzymujesz: I= P/U. I podstawiając sobie dane urządzenia i napięcie instalacji pojazdu otrzymasz prąd płynący w obwodzie.
Co do twojego schematu, to można to załączanie zrobić na jednym przekaźniku i jednym wyłączniku dwupołożeniowym. Chcesz załaczać halogeny dodatkowe raz na stałe, a raz wraz z ałaczeniem długich świateł, tak? To wystarczy wziąć jeden przekaźnik i jeden przełącznik jednosekcyjny z zerem po środku ( pozycja neutralna). Na jeden skrajny pin wyłącznika dajesz stałe 12 V, na drugi 12V które pojawia się po załączeniu długich. Ze środkowego pinu zasilasz cewkę przekaźnika i teraz masz trzy położenia: jedno skrajne - praca stała, środkowe - off, drugie skrajne - praca zależna od świateł. Bo ten twój schemat zawiera w zasadzie dwa niezależne obwody.

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » wt paź 03, 2006 4:59 pm

wszyscy tyle sie napisali a widze ze tylko Blazej napisal poprawna odpowiedz :)2 reszta oblala egzamin z elektryki :)21

prawidlowa odpowiedz brzmi -przekaznik 20/40A - 12V moze pracowac pod ciaglym obciazeniem 20A natomiast chwilowe obciazenie wynosi 40A.
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Salata123 » wt paź 03, 2006 6:39 pm

Błażej pisze:[...]To wystarczy wziąć jeden przekaźnik i jeden przełącznik jednosekcyjny z zerem po środku [...]
tak jak napisałem wyżej...

tzn narysowałem 8)
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » wt paź 03, 2006 6:53 pm

Bart03 pisze:wszyscy tyle sie napisali a widze ze tylko Blazej napisal poprawna odpowiedz :)2 reszta oblala egzamin z elektryki :)21

prawidlowa odpowiedz brzmi -przekaznik 20/40A - 12V moze pracowac pod ciaglym obciazeniem 20A natomiast chwilowe obciazenie wynosi 40A.
A ta chwila to w/g tego to ile ?? bo u mnie to jakiś tydzień :)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
PKi
 
 
Posty: 1015
Rejestracja: czw lut 26, 2004 7:11 pm
Lokalizacja: Kaszuby
Kontaktowanie:

Post autor: PKi » wt paź 03, 2006 7:33 pm

klucz13 pisze:
Bart03 pisze:wszyscy tyle sie napisali a widze ze tylko Blazej napisal poprawna odpowiedz :)2 reszta oblala egzamin z elektryki :)21

prawidlowa odpowiedz brzmi -przekaznik 20/40A - 12V moze pracowac pod ciaglym obciazeniem 20A natomiast chwilowe obciazenie wynosi 40A.
A ta chwila to w/g tego to ile ?? bo u mnie to jakiś tydzień :)21
Nie czepjaj się egazminu, pytanie było czy może być ciągle załączony :evil:

A co do chwili to możesz liczyć na kilka sekund
XJ '88 4.0 Kuna
Obrazek
OFFPOJE TEAM

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » wt paź 03, 2006 7:37 pm

PKi pisze:
A co do chwili to możesz liczyć na kilka sekund
Na świece zarowe trochę mało na halogeny tyż chyba że do odpalenia zdalnie jakiegoś ładunku wybuchowego :)21
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » wt paź 03, 2006 8:59 pm

ale do klaksonu jest jak znalazl
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość