Przekaźnik raz jeszcze - wytrzymałość
Moderator: Marcin-Kraków
Przekaźnik raz jeszcze - wytrzymałość
Witajcie, przeszukałem forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Ciekawy jestem jaka jest wytrzymałość przekaźnika 12V 20/40A przy w miarę ciągłym jego załączeniu - czy to mu może zaszkodzić? Jak długo może być załączony taki przekaźnik?
Przepraszam za lamerskie pytanie, ale nikt nie potrafi mi na to jasno odpowiedzieć. Pozdrawiam!
Przepraszam za lamerskie pytanie, ale nikt nie potrafi mi na to jasno odpowiedzieć. Pozdrawiam!
ciężko mi powiedzieć, czy markowy. Kupiłem go za 4 zł w sklepie elektronicznym.
Coś takiego: http://www.centrumelektroniki.pl/images ... php?p=7059
Coś takiego: http://www.centrumelektroniki.pl/images ... php?p=7059
to przy halogenach.
Przełącznik mam:
pozycja 0 - wyłączone,
pozycja 1 - z długimi (załączony przekaźnik nr 1, o który pytam) - w tym momencie włączenie długich uruchamia przekaźnik 2, który odpala halogeny
pozycja 2 - halogeny odpalone non stop - załączony przekaźnik nr 2.
I teraz pytanie, czy mogę mieć normalnie ciągle załączony przekaźnik 1 czy to nie wskazane?
Przełącznik mam:
pozycja 0 - wyłączone,
pozycja 1 - z długimi (załączony przekaźnik nr 1, o który pytam) - w tym momencie włączenie długich uruchamia przekaźnik 2, który odpala halogeny
pozycja 2 - halogeny odpalone non stop - załączony przekaźnik nr 2.
I teraz pytanie, czy mogę mieć normalnie ciągle załączony przekaźnik 1 czy to nie wskazane?
a-d-i-k pisze:to przy halogenach.
Przełącznik mam:
pozycja 0 - wyłączone,
pozycja 1 - z długimi (załączony przekaźnik nr 1, o który pytam) - w tym momencie włączenie długich uruchamia przekaźnik 2, który odpala halogeny
pozycja 2 - halogeny odpalone non stop - załączony przekaźnik nr 2.
I teraz pytanie, czy mogę mieć normalnie ciągle załączony przekaźnik 1 czy to nie wskazane?



dzięki za schemat, rzeczywiście piękny
Tylko wiesz, ja już układ mam i wszystko działa pięknie - tak, jak chciałem.
Tylko pytanie moje dotyczy trwałości przekaźnika, tzn. jak długo mogę jeździć na włączonym przekaźniku? A jesli nie długo, to co zadecyduje o tym, że przekaźnik szlag trafi?
Ja to potrzebuję do wiedzy o podłączeniu halogenów, ale równie dobrze może to dotyczyć innego urządzenia, które załóżmy może potrzebować 110W - tak jak halogeny. Czyli np. oparte o przekaźnik światła długie - czy z punktu widzenia elektryki - nie piszcze o przepisach kodeksu drogowego - mogę jeździć non stop na długich? A czy sterowana przekaźnikiem dmuchawa nawiewu 110W przy 12V może być ciągle włączona?
To mnie nurtuje - wytrzymałość cewki.

Tylko pytanie moje dotyczy trwałości przekaźnika, tzn. jak długo mogę jeździć na włączonym przekaźniku? A jesli nie długo, to co zadecyduje o tym, że przekaźnik szlag trafi?
Ja to potrzebuję do wiedzy o podłączeniu halogenów, ale równie dobrze może to dotyczyć innego urządzenia, które załóżmy może potrzebować 110W - tak jak halogeny. Czyli np. oparte o przekaźnik światła długie - czy z punktu widzenia elektryki - nie piszcze o przepisach kodeksu drogowego - mogę jeździć non stop na długich? A czy sterowana przekaźnikiem dmuchawa nawiewu 110W przy 12V może być ciągle włączona?
To mnie nurtuje - wytrzymałość cewki.
dzięki za odpowiedzi, jednak nie o to pytałem.
Spróbuję po raz ostatni:
jak długo może być załączony przekaźnik (nawet jeśli nie ma do niego podpiętych żadnych użądzeń) - czy jest to czas jakiś ograniczony, czy może być załączony non stop?
Spróbuję po raz ostatni:
jak długo może być załączony przekaźnik (nawet jeśli nie ma do niego podpiętych żadnych użądzeń) - czy jest to czas jakiś ograniczony, czy może być załączony non stop?
Pozdrawiam, A-d-i-k
________
Łada NIVA 1,7i 03/04' + LPG sekwencja... piykna, że hej!
________
Łada NIVA 1,7i 03/04' + LPG sekwencja... piykna, że hej!
Przekaźnik może chodzić (powinien) obciążony prądem znamionowym przez cały czas (przecież tak pracują przekaźniki od pomp paliwa, ukłądów elektronicznych w niektórych autach, gdzie stacyjka załącza elektronikę). Czasami na przekaźniku podaje sie dwa prądy np. 30/70 A. Wynika z tego, ze przekaźnik może pracować ciągle pod obciążeniem 30 A, a chwilowo pod obciżeniem 70A . Tak się dzieje w przypadku świec żarowych, które zimne pobierają ogromny prąd, a wraz z rozgrzewaniem ich prąd spada (tak samo jest z żarówkami - dlatego najczęściej ulegają przepaleniu w momencie załączania, bo płynie przez nie największy prąd). Z czasem jednak w przekaźniku bedą się wypalały styki i jego prąd będzie malał, a przekaźnik może się zacząc grzać.Ale to długotrwały proces jeśli nie przekracza się parametrów przekaźnika.
Ten przekaźnik, to jakaś chińszczyzna. O jego trwałości nie mogę się wypowiadać. Dobre były nasze polskie przekaźnki z Zelmotu chyba, stosowane w polonezach. A do najlepszych należą firmy Schrack.
Prąd płynący w obwodzie policzysz sobie bardzo prosto. Zastosowanie ma tu wzór na prawo ohma: P=U*I, gdzie P - moc, U - napięcie, I - prąd. Po prostym przekształceniu otrzymujesz: I= P/U. I podstawiając sobie dane urządzenia i napięcie instalacji pojazdu otrzymasz prąd płynący w obwodzie.
Co do twojego schematu, to można to załączanie zrobić na jednym przekaźniku i jednym wyłączniku dwupołożeniowym. Chcesz załaczać halogeny dodatkowe raz na stałe, a raz wraz z ałaczeniem długich świateł, tak? To wystarczy wziąć jeden przekaźnik i jeden przełącznik jednosekcyjny z zerem po środku ( pozycja neutralna). Na jeden skrajny pin wyłącznika dajesz stałe 12 V, na drugi 12V które pojawia się po załączeniu długich. Ze środkowego pinu zasilasz cewkę przekaźnika i teraz masz trzy położenia: jedno skrajne - praca stała, środkowe - off, drugie skrajne - praca zależna od świateł. Bo ten twój schemat zawiera w zasadzie dwa niezależne obwody.
Ten przekaźnik, to jakaś chińszczyzna. O jego trwałości nie mogę się wypowiadać. Dobre były nasze polskie przekaźnki z Zelmotu chyba, stosowane w polonezach. A do najlepszych należą firmy Schrack.
Prąd płynący w obwodzie policzysz sobie bardzo prosto. Zastosowanie ma tu wzór na prawo ohma: P=U*I, gdzie P - moc, U - napięcie, I - prąd. Po prostym przekształceniu otrzymujesz: I= P/U. I podstawiając sobie dane urządzenia i napięcie instalacji pojazdu otrzymasz prąd płynący w obwodzie.
Co do twojego schematu, to można to załączanie zrobić na jednym przekaźniku i jednym wyłączniku dwupołożeniowym. Chcesz załaczać halogeny dodatkowe raz na stałe, a raz wraz z ałaczeniem długich świateł, tak? To wystarczy wziąć jeden przekaźnik i jeden przełącznik jednosekcyjny z zerem po środku ( pozycja neutralna). Na jeden skrajny pin wyłącznika dajesz stałe 12 V, na drugi 12V które pojawia się po załączeniu długich. Ze środkowego pinu zasilasz cewkę przekaźnika i teraz masz trzy położenia: jedno skrajne - praca stała, środkowe - off, drugie skrajne - praca zależna od świateł. Bo ten twój schemat zawiera w zasadzie dwa niezależne obwody.
wszyscy tyle sie napisali a widze ze tylko Blazej napisal poprawna odpowiedz
reszta oblala egzamin z elektryki
prawidlowa odpowiedz brzmi -przekaznik 20/40A - 12V moze pracowac pod ciaglym obciazeniem 20A natomiast chwilowe obciazenie wynosi 40A.


prawidlowa odpowiedz brzmi -przekaznik 20/40A - 12V moze pracowac pod ciaglym obciazeniem 20A natomiast chwilowe obciazenie wynosi 40A.
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień
A ta chwila to w/g tego to ileBart03 pisze:wszyscy tyle sie napisali a widze ze tylko Blazej napisal poprawna odpowiedzreszta oblala egzamin z elektryki
![]()
prawidlowa odpowiedz brzmi -przekaznik 20/40A - 12V moze pracowac pod ciaglym obciazeniem 20A natomiast chwilowe obciazenie wynosi 40A.


Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Nie czepjaj się egazminu, pytanie było czy może być ciągle załączonyklucz13 pisze:A ta chwila to w/g tego to ileBart03 pisze:wszyscy tyle sie napisali a widze ze tylko Blazej napisal poprawna odpowiedzreszta oblala egzamin z elektryki
![]()
prawidlowa odpowiedz brzmi -przekaznik 20/40A - 12V moze pracowac pod ciaglym obciazeniem 20A natomiast chwilowe obciazenie wynosi 40A.bo u mnie to jakiś tydzień

A co do chwili to możesz liczyć na kilka sekund
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość