Parch 24V - jedna bateria

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
Maqlinka
 
 
Posty: 2888
Rejestracja: czw lip 28, 2005 12:45 pm
Lokalizacja: Kielce

Parch 24V - jedna bateria

Post autor: Maqlinka » wt sty 16, 2007 10:24 pm

Witajcie.
W patrolu mam instalację 24V - dwa akumulatory po 12V. Czy można zamienić je na jeden akumulator 24V ??.
Jeśli tak to jakie powinien mieć parametry ?? Jeśli do parcha dedykowane są baterie połączone szeregow o pojemności 90Ah i prądzie rozruchu około 760A - to oznacza że przy jednej baterii te parametry powinny być podwojone ??
Jaki to będzie miało wpływ na eksploatację (ładowanie, wyciągarka itp.)
Pytam bo:
1. Stare baterie zdechły definitywnie :)3
2. Muszę wymienić całą instalację (częściowo zniszczona przez czas - a to co zostało było dłubane i wygląda jak odgromówka :)21 ).
3. Akumulator(y) wywalam z pod maski na pakę do tyłu.
4. Nie chce mi się co chwile zamieniać baterii miejscami, żeby się równomiernie rozładowywały/ładowały
Jeśli coś palnąłem to wynika to z tego, że nie mam pojęcia o elektryce.
Proszę o rady i argumentację :)2

P/S Oczywiście instalację wykona później fachowiec - ale wedłóg moich wskazówek.
Life's Too Short For A Full Time Job

Awatar użytkownika
dudek
Posty: 501
Rejestracja: wt sty 02, 2007 10:17 pm
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: dudek » wt sty 16, 2007 10:55 pm

Z TEGO CO WIEM TO NIE MA TAKIEJ MOŻLIWOŚĆ. OWSZEM SĄ AKUMULATORY 24v ALE DO WÓZKÓW WIDŁOWYCH I SĄ OGROMNE
( KOSZTY TEŻ OKOŁO 2000 TYSI CZASEM ). :)2 JA W MUCIE TEŻ MAM INSTALACJĘ 24V I MAM DWA AKUMULATORY . JUŻ TO PRZERABIAŁEM I NIC SIĘ NA TO NIE PORADZI.
I PRZERABIAŁEM TEŻ ZAMIANĘ MIEJSC AKUMULATORÓW NIC NIE DAJE PO JAKIMŚ CZASIE ZAWSZE KTÓRYŚ OSŁABNIE I GORZEJ PRZYJMUJE ŁADOWANIE ( WTEDY GO DOŁADOWUJĘ OSOBNO PROSTOWNIKIEM I MAM SPOKÓJ )
AMG M35A2C 2 1/2 TON
AMG M151A2 MUTT 1/4 Ton
M416
XJ 4.0

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » śr sty 17, 2007 8:50 am

wez tez pod uwage fakt ze przy jednej bateri 24V nie bedziesz mial mozliwosci podlaczenia odbiorników na 12V - trzeba bedzie kombinowac z przetwornica a to kosztuje i ....czy skora warta wyprawki :wink:
Pozatym tak jak Dudek mowil akumulatory 24V sa gl produkowane do wozkow widlowych - mozna znalesc mniejsze rozmiary ale niestety wszystkie te akumulatory sa przeznaczone do "pracy ciagłej" tzn. duza pojemnosc Ah a maly prad rozruchu wiec opcja z wyciagarka takze odpada :)
Ostatnio zmieniony śr sty 17, 2007 8:55 am przez Bart03, łącznie zmieniany 1 raz.
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Awatar użytkownika
Maqlinka
 
 
Posty: 2888
Rejestracja: czw lip 28, 2005 12:45 pm
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Maqlinka » śr sty 17, 2007 8:53 am

Przetwornicę i tak mam zamiar montować - ale o takie uwagi mi chodziło :)2 Kolega @Dudek też pomógł - dzięki. :)2
Life's Too Short For A Full Time Job

Awatar użytkownika
dudek
Posty: 501
Rejestracja: wt sty 02, 2007 10:17 pm
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: dudek » śr sty 17, 2007 9:04 am

Przetwornica jest najrozsądniejszym wyjściem bo ja też na początku ciągnąłem prąd 12v z jednego akumulatora i miałem właśnie problemy z nierównomiernym ładowaniem baterii. Zależy to pewnie też od poboru urządzeń na 12v ale po co się stresować. OD czasu jak wymieniłem 2 lata temu dwa akumulatory i zamontowałem przetwornicę mam z tym spokój :)2
AMG M35A2C 2 1/2 TON
AMG M151A2 MUTT 1/4 Ton
M416
XJ 4.0

Awatar użytkownika
Maqlinka
 
 
Posty: 2888
Rejestracja: czw lip 28, 2005 12:45 pm
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Maqlinka » śr sty 17, 2007 9:11 am

To mam rozumieć, że przetwornica 24V na 12V i pod nią podłączyć urządzenia zasilane 12V. Zależało by mi jeszcze na tym, żeby można do niej podłączyć jakieś zewnętrzne urządzenia (flex, kopmresor, ładowarka itp.) Da się zrobić, czy bzdury opowiadam?? :D
Life's Too Short For A Full Time Job

Awatar użytkownika
zbig
 
 
Posty: 3325
Rejestracja: śr wrz 11, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Warszawa

Re: Parch 24V - jedna bateria

Post autor: zbig » śr sty 17, 2007 9:12 am

Maqlinka pisze:..dwa akumulatory po 12V. Czy można zamienić je na jeden akumulator 24V ??.
Jeśli tak to jakie powinien mieć parametry ?? Jeśli do parcha dedykowane są baterie połączone szeregow o pojemności 90Ah i prądzie rozruchu około 760A - to oznacza że przy jednej baterii te parametry powinny być podwojone ??
Jeden 24 V to jak dwa 12V lub cztery 6V połączone w szereg.. :D
Parametry dla 24V jak dla jednego 12V czyli w tym przykładzie 90Ah/760A
Jak to mówią: z każdym dniem nieuchronnie wzrasta liczba osób, które mogą mnie pocałować w dupę

Awatar użytkownika
dudek
Posty: 501
Rejestracja: wt sty 02, 2007 10:17 pm
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: dudek » śr sty 17, 2007 9:20 am

Maqlinka pisze:To mam rozumieć, że przetwornica 24V na 12V i pod nią podłączyć urządzenia zasilane 12V. Zależało by mi jeszcze na tym, żeby można do niej podłączyć jakieś zewnętrzne urządzenia (flex, kopmresor, ładowarka itp.) Da się zrobić, czy bzdury opowiadam?? :D
tak mi się wydaje,że to zależy od rodzaju przetwornicy ( czy wytrzyma amperarz ) bo volt to wychodzi z niej około 12-13 czyli standard. ja mam zwykłą i pracują na niej razem czasami radio, ładowarka i cb i nie ma problemu. Ale nie pamiętam ile ma amper, chyba 15A
Więc wygląda to tak najczęściej że na urządzeniach masz pobór mocy w Wattach czyli ampery X volty . Jak ci wychodzi z przetwornicy prąd 12v i pomnożysz o ampery przetwornicy to uzyskasz maksymalną wartość jaką możesz do niej podłączyć. Np 12v x 15A = 180 Watt .Ale to jest max i lepiej nie
AMG M35A2C 2 1/2 TON
AMG M151A2 MUTT 1/4 Ton
M416
XJ 4.0

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » śr sty 17, 2007 4:01 pm

dudek pisze:Przetwornica jest najrozsądniejszym wyjściem bo ja też na początku ciągnąłem prąd 12v z jednego akumulatora i miałem właśnie problemy z nierównomiernym ładowaniem baterii. Zależy to pewnie też od poboru urządzeń na 12v ale po co się stresować. OD czasu jak wymieniłem 2 lata temu dwa akumulatory i zamontowałem przetwornicę mam z tym spokój :)2
jesli masz spiete w szereg 2 identyczne akumulatory to tak jak bys zrobil jedno ogniwo a wiec alternator bedzie ladowal obydwa jednakowym pradem - stad nie rozumie dlaczego podlaczenie odbiornika do jednego z akumulatorow moze miec wplyw na nierownomierne ładowanie. Moim zdaniem poprostu miales walniety ktorys z akumulatorow :wink: Ja zalozylem do parcha 2 nowe identyczne akumulatory i zadnych problemow nie mialem - wszystko bylo ok :)2 Zreszta oryginalna instalacja Patrola ma wyjscie na 12v z jednego akumlatora do podpiecia radia.

A co do przetwornicy to trzeba pamietac ze sam pobor pradu to nie wszystko bo jak to w zyciu bywa sa jeszcze na swiecie urzadzenia indukcyjne ktore przy rozruchu potrafia wziasc nawet 2 razy tyle pradu ile potem pobieraja przy pracy ciaglej :wink: Przetwornice jednak maja zawsze podany tzw. prad udarowy przy ktorym moga pracowac przez pewien krotki okres czasu 8) .
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Błażej
 
 
Posty: 888
Rejestracja: pn sie 28, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Wrocław/Oława i okolice

Post autor: Błażej » śr sty 17, 2007 4:18 pm

1. Właśnie podłączanie się z urządzeniami na 12 V między akumulatory doprowadza do ich nierównomiernego zużycia i szybszej agonii. Jeśli są nierówno obciążone, to zaczynają między nimi płynąć prądy równoważące (ten, który jest bardziej rozładowany bierze większy prąd i w czasie ładowania ten drugi musi przepuścić przez siebie ten większy prąd).
2. Przetwornice mają różną moc, czyli są robione na różne obciążenia. Zazwyczaj przetwornice z 24 na 12 nie są robione na większe niż 15 - 20 A prądy. Są też przetwornice z 12 lub 24 na 230 do zasilania urządzeń sieciowych. Ale tu trzeba uważać na to, co się podłącza do takiej przetwornicy. Chodzi o moc urządzenia (czajnika bezprzewodowego lub odkurzacza raczej się nie podłączy - nie wolno przekraczać mocy przetwornicy!) i rodzaj sprzętu. Przetwornice dające 230 V nie dają takiego przebiegu (sinusoidalnego) jaki jest w gniazdu i niektóre urządzenia (telewizory, zasilacze impulsowe do laptopów) mogą wariować.

Awatar użytkownika
Bart03
 
 
Posty: 3821
Rejestracja: pn sie 30, 2004 1:55 pm
Lokalizacja: Katowice

Post autor: Bart03 » śr sty 17, 2007 4:26 pm

Błażej pisze:1. Właśnie podłączanie się z urządzeniami na 12 V między akumulatory doprowadza do ich nierównomiernego zużycia i szybszej agonii. Jeśli są nierówno obciążone, to zaczynają między nimi płynąć prądy równoważące (ten, który jest bardziej rozładowany bierze większy prąd i w czasie ładowania ten drugi musi przepuścić przez siebie ten większy prąd).
no jest to logiczne rozumowanie :lol:
UAZ 452D, 469B, mocno motany wrangler - do zabawy, GrVitara '07 , XC60 II - na co dzień

Błażej
 
 
Posty: 888
Rejestracja: pn sie 28, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Wrocław/Oława i okolice

Post autor: Błażej » śr sty 17, 2007 4:29 pm

A prądy równoważące mogą płynąć w przeciwną stronę niż prąd ładujący, jeśli akurat tak się ułożą akumulatory. A poza tym często pojawiają się jakieś upływności i przebicia z gałęzi 12V na 24V (doświadczenie własne z napraw kilku aut).

Awatar użytkownika
dudek
Posty: 501
Rejestracja: wt sty 02, 2007 10:17 pm
Lokalizacja: ŁÓDŹ

Post autor: dudek » śr sty 17, 2007 5:12 pm

cytat :: jesli masz spiete w szereg 2 identyczne akumulatory to tak jak bys zrobil jedno ogniwo a wiec alternator bedzie ladowal obydwa jednakowym pradem - stad nie rozumie dlaczego podlaczenie odbiornika do jednego z akumulatorow moze miec wplyw na nierownomierne ładowanie. Moim zdaniem poprostu miales walniety ktorys z akumulatorow :wink:

nie było tak dobrze jak mówisz kolego. mam znajomka, który ma sklep z bateriami i sprawdziliśmy kilka nówexów w tej opcji (szeregowo) i był ten problem cały czas. Alternator dawał 28,8v czyli ksiązkowo Dopiero jak założyłem przetwornicę to się skończyły problemy. tak było :wink:
AMG M35A2C 2 1/2 TON
AMG M151A2 MUTT 1/4 Ton
M416
XJ 4.0

Awatar użytkownika
janusz k160
 
 
Posty: 5567
Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: janusz k160 » śr sty 17, 2007 11:13 pm

Maqlinka pisze:Przetwornicę i tak mam zamiar montować - ale o takie uwagi mi chodziło :)2 Kolega @Dudek też pomógł - dzięki. :)2
Temat przerabiany- Mroku ma osobne zasilanie 12V, ja też mam już części i robię to samo. Osobny altek 12 woltowy z obwodem na sprzęt 12V-opłaca się patrzą z 3 letniej perspktywy. Przetwornica 24/12V to do CB i radia-chyba że zrobisz osobne zasilanie 12V-ale też od znawców tematu słyszałem, coby przetwornice 12/12V stosować bo skoku napięcia nie ma na sprzęcie

wiesław kalicki
 
 
Posty: 157
Rejestracja: ndz lis 12, 2006 9:09 pm
Lokalizacja: siedlce

Post autor: wiesław kalicki » czw sty 25, 2007 9:46 pm

do bj 73 z 12v instalacją będę wkładał silnik z 24v czy ktoś ma jakieś doświadczenie jak to zrobić
wolę jeździć land cruiserem niż naprawiać
land rovera

Awatar użytkownika
janusz k160
 
 
Posty: 5567
Rejestracja: wt mar 29, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: janusz k160 » śr sty 31, 2007 10:08 pm

Benzyna czy ON?

wiesław kalicki
 
 
Posty: 157
Rejestracja: ndz lis 12, 2006 9:09 pm
Lokalizacja: siedlce

Post autor: wiesław kalicki » sob lut 03, 2007 11:03 pm

wkładam 3440 D 3B a był włoski VM 2500TD
wolę jeździć land cruiserem niż naprawiać
land rovera

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości