Strona 1 z 4

wymiana alternatora na wiekszy?

: śr gru 03, 2003 12:22 pm
autor: niedz
standardowo mam alternator BOSHA 55A do tego powieni byc akumulator podajrze 80Ah, zaszalalem rok temu i kupilem aku 110Ah i zastanawiam sie czy nie przesadzilem, albo raczej czy moj alternator jest w stanie go doladowac do konca, w ciagu roku uzytkownia chyba z 2 razy musialem doladowac akumulator.
Mam teraz pod reka trzy alternatory bosha - 65A, 80A i 90A,
w sumie troche mi szkoda mojego oryginalu bo jest szczelny i ma rure gumowa wysyko wyprowadzona, ale ten 90A tez ma takie wyprowadzenie wiec mysle zeby go wstawic,
nie mam wyciagarki i na razie nie planuje miec, mam 2 dodatkowe halogeny + 2 przeciwmglowe
przy wstawianiu tej 90tki bedzie troche rzezby zeby go wstawic, kolo pasowe, srednica szpilek, nic wielkiego ale zawsze zajmie troche czasu i pewnie pieniedzy,
pytanie moje -> czy jest sens rzezbic?

: śr gru 03, 2003 12:32 pm
autor: Adamo
Zostaw tak jak jest.
Cała ta teoria, że jak więszy akumulator to go nie doładowuje to bzdura :)3

: śr gru 03, 2003 12:48 pm
autor: niedz
tak troche podejzewam , znajomy w 2 scaniach tez mowil ze ma alternator kolo 60A a laduje mu dwa BYCZE aku, czy moze ktos by sie fachowo wypowiedzial jak to jest z tymi duzymi aku i mocnymi alternatorami?

: śr gru 03, 2003 1:13 pm
autor: pol
niedz pisze:tak troche podejzewam , znajomy w 2 scaniach tez mowil ze ma alternator kolo 60A a laduje mu dwa BYCZE aku, czy moze ktos by sie fachowo wypowiedzial jak to jest z tymi duzymi aku i mocnymi alternatorami?
zaloz sobie amperomierz, tak jak w gazikach albo uazach, bedziesz wiedzial co sie dzieje z pradem w twoim samochodzie i gdzie aktualnie plynie, czy z alternatora do aku, z aku do zasilania maneli, itp


pawel

: śr gru 03, 2003 4:13 pm
autor: Waldemar
To sie fachowo wypowiem:
Niesłucha goscia ze scani bo tam jest instalacja 24V!! I z deczka sa tam inne parametry 60A to tam może wystarczyć!! Bo płynacy prad ogólem ma wieksza moc.
A co do akumulatorów wiekszych i małych alternatorów to jest prawda duzy akulumator ma duży opór wewnetrzy z kturym ma problem mały alternator !! Kiedy bedziesz auto używał na duższych trasach nie bedzie problemu lecz kiedy bedzisz czesto uzywał rozrusznika to jest taki problem ze po jakims czasie alternator mały niebedzie nadążał z uzupełnianiem ubytku pradu i akulumator sie nie rozładuje ale bedzie niedoładowany!!

: śr gru 03, 2003 4:43 pm
autor: Wojtek_K
Adamo pisze:Zostaw tak jak jest.
Cała ta teoria, że jak więszy akumulator to go nie doładowuje to bzdura :)3
bzdura, raczej nie
zapytaj w punkcie serwisowym akumulatorów

: śr gru 03, 2003 5:09 pm
autor: Mag69
Ale nad czym tu się zastanawiać ? lepiej policzyć :lol:
Zakładająć ,że alternator 55A,napiecie 12V to moc 660W
jeśli moc odbiorników jest mniejsza to jest "nadmiar" mocy i aku jest doładowane,natomiast jeśli mo moc odbiorników jest wieksza to aku jest niedoładowane.Pojemność akumolatora nie ma większego znaczenia zakładając ,że wcześniej był w pełni naładowany.
:)21

: śr gru 03, 2003 5:40 pm
autor: pol
Mag69 pisze:Ale nad czym tu siê zastanawiaæ ? lepiej policzyæ :lol:
Zak³adaj±æ ,¿e alternator 55A,napiecie 12V to moc 660W
je¶li moc odbiorników jest mniejsza to jest "nadmiar" mocy i aku jest do³adowane,natomiast je¶li mo moc odbiorników jest wieksza to aku jest niedo³adowane.Pojemno¶æ akumolatora nie ma wiêkszego znaczenia zak³adaj±c ,¿e wcze¶niej by³ w pe³ni na³adowany.
:)21
po amperomierzu to dokladnie widac

pawel

: śr gru 03, 2003 5:48 pm
autor: Mag69
Tak jak ktos ma dobry samochód np.Gaza.
To było do tych pozostałych co nie mają amperomierza :)21

: śr gru 03, 2003 5:49 pm
autor: pol
Mag69 pisze:Tak jak ktos ma dobry samochód np.Gaza.
To by³o do tych pozosta³ych co nie maj± amperomierza :)21
amperomierz jest ok, ale czy Gaz jest ok? :)23

pawel

: śr gru 03, 2003 5:53 pm
autor: Mag69
Jak NIE jak TAK :)22

: śr gru 03, 2003 6:03 pm
autor: pol
Mag69 pisze:Jak NIE jak TAK :)22
No dobra, jak sie poprawi po ruskich to jest OK

pawel

: śr gru 03, 2003 6:10 pm
autor: Mag69
A tak z czystej ciekawości,czy ktos mierzył napięcie na akumulatorze na pracującym silniku ?

: śr gru 03, 2003 6:39 pm
autor: Kruk
no ja mierzylem tak sie sprawdza napiecie ladowania wazne aby nie przekraczalo 14,4 V i nie bylo nizsze od napiecia akumulatora.

: śr gru 03, 2003 7:00 pm
autor: Mag69
Ile powinno mieć to ja wiem.
Pytam ile macie,bo ja miałem 14V a po wymianie regulatora mam 13,6V

: śr gru 03, 2003 8:16 pm
autor: Waldemar
Jako elektromechanik z zawodu powiem wam ze pierdołami sie zajmujecie czy ma 14,4 czy 13,6 V nie ma to znaczenia to jest dopuszczalny bład wykonania regulatora!!! Ma mniec ok 14V (załozenie jest takie aby był wkiekszy od 12V bo musi płynac od aku do alternatora a nie odwrotnie) w dobrze wykonanych regulatorach ustawione jest to na 14,4V.

A co do napiecia na akulumatorze podczas pracujacego silnika to sa dwa przypadki.
jesli "Nap aler" < "Nap aku" to napiecie= napiecie akulumatora
jesli "nap aler" > "nap aku" to napiecie = napiece alternatora
w tym drugim przypadku napiecie bede z zakresu od nap. akulumatora do napieca przy kturym nastepuje zmiejszenie wydajnosci alternatora ok 14V. napiecie w tym przedziale zalezy tez to jeszcze od wydajnosci i brotów silnika.

: śr gru 03, 2003 8:38 pm
autor: Mag69
Waldemar pisze:Jako elektromechanik z zawodu powiem wam ze pierdołami sie zajmujecie czy ma 14,4 czy 13,6 V nie ma to znaczenia to jest dopuszczalny bład wykonania regulatora!!! Ma mniec ok 14V (załozenie jest takie aby był wkiekszy od 12V bo musi płynac od aku do alternatora a nie odwrotnie) w dobrze wykonanych regulatorach ustawione jest to na 14,4V.

A co do napiecia na akulumatorze podczas pracujacego silnika to sa dwa przypadki.
jesli "Nap aler" < "Nap aku" to napiecie= napiecie akulumatora
jesli "nap aler" > "nap aku" to napiecie = napiece alternatora
w tym drugim przypadku napiecie bede z zakresu od nap. akulumatora do napieca przy kturym nastepuje zmiejszenie wydajnosci alternatora ok 14V. napiecie w tym przedziale zalezy tez to jeszcze od wydajnosci i brotów silnika.



:o :o :o :o :o :o

: śr gru 03, 2003 9:25 pm
autor: Adamo
Waldemar pisze:To sie fachowo wypowiem:
Niesłucha goscia ze scani bo tam jest instalacja 24V!! I z deczka sa tam inne parametry 60A to tam może wystarczyć!! Bo płynacy prad ogólem ma wieksza moc.
A co do akumulatorów wiekszych i małych alternatorów to jest prawda duzy akulumator ma duży opór wewnetrzy z kturym ma problem mały alternator !! Kiedy bedziesz auto używał na duższych trasach nie bedzie problemu lecz kiedy bedzisz czesto uzywał rozrusznika to jest taki problem ze po jakims czasie alternator mały niebedzie nadążał z uzupełnianiem ubytku pradu i akulumator sie nie rozładuje ale bedzie niedoładowany!!
:o to jak ja chodziłem do szkoły to widocznie inna moda panowała w elektromechanice :-?

: śr gru 03, 2003 9:42 pm
autor: Mag69
Waldemar pisze:To sie fachowo wypowiem:
Niesłucha goscia ze scani bo tam jest instalacja 24V!! I z deczka sa tam inne parametry 60A to tam może wystarczyć!! Bo płynacy prad ogólem ma wieksza moc.
A co do akumulatorów wiekszych i małych alternatorów to jest prawda duzy akulumator ma duży opór wewnetrzy z kturym ma problem mały alternator !! Kiedy bedziesz auto używał na duższych trasach nie bedzie problemu lecz kiedy bedzisz czesto uzywał rozrusznika to jest taki problem ze po jakims czasie alternator mały niebedzie nadążał z uzupełnianiem ubytku pradu i akulumator sie nie rozładuje ale bedzie niedoładowany!!
To chiba spałeś na elektrotechnice.

1.im większy opór wewnętrzny tym mniejszy prąd (prawo ohma)
2.jak płynie prąd to jest mu jeden (cenzura) jakie jest napięcie
3.jak instalacja 24V to moc dwa razy większa niż 12V przy takim samym prądzie (prawo ohma)

dla przypomnienia
P=U x J

:)21

: śr gru 03, 2003 9:45 pm
autor: Adamo
Mag69 pisze:
Waldemar pisze:To sie fachowo wypowiem:
Niesłucha goscia ze scani bo tam jest instalacja 24V!! I z deczka sa tam inne parametry 60A to tam może wystarczyć!! Bo płynacy prad ogólem ma wieksza moc.
A co do akumulatorów wiekszych i małych alternatorów to jest prawda duzy akulumator ma duży opór wewnetrzy z kturym ma problem mały alternator !! Kiedy bedziesz auto używał na duższych trasach nie bedzie problemu lecz kiedy bedzisz czesto uzywał rozrusznika to jest taki problem ze po jakims czasie alternator mały niebedzie nadążał z uzupełnianiem ubytku pradu i akulumator sie nie rozładuje ale bedzie niedoładowany!!
To chiba spałeś na elektrotechnice.

1.im większy opór wewnętrzny tym mniejszy prąd (prawo ohma)
2.jak płynie prąd to jest mu jeden (cenzura) jakie jest napięcie
3.jak instalacja 24V to moc dwa razy większa niż 12V przy takim samym prądzie (prawo ohma)

dla przypomnienia
P=U x J

:)21
no a już myślałem, że tylko ja miałem inny program w szkole :)21

: śr gru 03, 2003 11:19 pm
autor: niedz
dzieki za uwagi, czyli reasumujac - ladowac ta 90tke? pogadam jutro z mechaniorem ile dokladnie to bylo by zachodu zeby go wstawic, moze go jednak zamontuje w koncu od przybytku glowa nie boli, a bedzie zapas energii :-)

Re: wymiana alternatora na wiekszy?

: pt gru 05, 2003 10:25 am
autor: banan
niedz pisze:standardowo mam alternator BOSHA 55A do tego powieni byc akumulator podajrze 80Ah, zaszalalem rok temu i kupilem aku 110Ah
55 za mały...80 i 90 spokojnie wystarczą...

Re: wymiana alternatora na wiekszy?

: pt gru 05, 2003 11:37 am
autor: Adamo
banan pisze:55 za mały...80 i 90 spokojnie wystarczą...
Można prosić kolegę o jakieś uzasadnienie tej wypowiedzi :)5 :)21

: pt gru 05, 2003 11:42 am
autor: banan
można... :D
na 55 w okresie zimowym (czyli min. jeździe na światłach) będzie potrzeba raz na kiedyś doładowywać akumulator...

: pt gru 05, 2003 12:01 pm
autor: Adamo
banan pisze:można... :D
na 55 w okresie zimowym (czyli min. jeździe na światłach) będzie potrzeba raz na kiedyś doładowywać akumulator...
to dlatego, że nie ładuje wystarczająco na wolnych obrotach :lol:
aby to zmienić, trzeba zmienić koło na alternatorze na mniejsze żeby na wolnych się szybciej kręcić, a nie alternator na większy. Większy alternator jak nie będzie ładował na wolnych obrotach to nic nie zmieni w tej kwestii.
Oczekuję na dalsze wyjaśnienia :)21