jak przerobic alternator 24V na 12V?
Moderator: Marcin-Kraków
jak przerobic alternator 24V na 12V?
No wlasnie.
Jak w temacie.
Mam takowy, spory, z dodatkowym mocowaniem, tylko skubaniec ma 24V a potrzebowalbym 12V.
Czy jakis forumowy Wielki Elektryk ma jakies proste zaklecie na rozwiazanie tego problemu?
czuwaj!
Jak w temacie.
Mam takowy, spory, z dodatkowym mocowaniem, tylko skubaniec ma 24V a potrzebowalbym 12V.
Czy jakis forumowy Wielki Elektryk ma jakies proste zaklecie na rozwiazanie tego problemu?
czuwaj!
major
samurai SJ700
samurai SJ700
- ---Ryba---
- Posty: 749
- Rejestracja: śr sie 27, 2003 9:43 pm
- Lokalizacja: Zbąszyń / Wlkp.
- Kontaktowanie:
taa... na pewno ale rozwiazywac globalnego problemu energetycznego nie mam zamiaru---Ryba--- pisze:... Niektóre autobusy miały sporych rozmiarów alternatorki.

Zastanawiam sie, czy jakby ominac uklad prostujacy i podlaczyc do tego jakis transformator 24V > 12V

Oczywiscie wchodze tu na tory czysto teoretyczne, bo faktycznie chyba gra nie jest warta zachodu - ale wiedziec... przyda sie.
czuwaj!
major
samurai SJ700
samurai SJ700
Skoro nikt inny do tej pory sie nie wypowiedzial, to moze sprobuje.
Za napiecie alternatora jest odpowiedzialny prad wzbudzenia.
Zatem nalezy eksperymentalnie wyznaczyc opor dodatkowy, ktory trzeba bedzie
wprowadzic do obwodu wzbudzenia. Skutkiem tego bedzie niestety
spadek mocy. Mozna za to zastosowac mniejsze kolko pasowe, zeby
podniesc obroty, bo obciazenie mechaniczne tez bedzie nizsze.
Odmienny problem to regulator napiecia. jak jest zabudowany na
alternatorze (niekoniecznie musi tak byc) to trzeba oddzielic w miare
mozliwosci prostownik i zastosowac regulator zewnetrzny. Poniewaz
regulator to urzadzenie napieciowe, mozna zastosowac dowolny
z osobowki, sa w miare tanie, elektroniczne. Np do Zastawy mialem
regulator oddzielnie od prostownika. Jak sie nie da rozdzielic prostownika
to trzeba miec prostownik (3 fazowy! Gretza) i regulator zewnetrzny.
Mozna sie pokusic o wizyte ze zdemontowanym regulatorem w sklepie
specjalistycznym, bo moze byc odpowiednik 12 V.
Transformowac sie napiec nie da, bo regulator napiecia dziala na prad
staly i musi byc po stronie obciazenia, czyli 12 V.
Za napiecie alternatora jest odpowiedzialny prad wzbudzenia.
Zatem nalezy eksperymentalnie wyznaczyc opor dodatkowy, ktory trzeba bedzie
wprowadzic do obwodu wzbudzenia. Skutkiem tego bedzie niestety
spadek mocy. Mozna za to zastosowac mniejsze kolko pasowe, zeby
podniesc obroty, bo obciazenie mechaniczne tez bedzie nizsze.
Odmienny problem to regulator napiecia. jak jest zabudowany na
alternatorze (niekoniecznie musi tak byc) to trzeba oddzielic w miare
mozliwosci prostownik i zastosowac regulator zewnetrzny. Poniewaz
regulator to urzadzenie napieciowe, mozna zastosowac dowolny
z osobowki, sa w miare tanie, elektroniczne. Np do Zastawy mialem
regulator oddzielnie od prostownika. Jak sie nie da rozdzielic prostownika
to trzeba miec prostownik (3 fazowy! Gretza) i regulator zewnetrzny.
Mozna sie pokusic o wizyte ze zdemontowanym regulatorem w sklepie
specjalistycznym, bo moze byc odpowiednik 12 V.
Transformowac sie napiec nie da, bo regulator napiecia dziala na prad
staly i musi byc po stronie obciazenia, czyli 12 V.
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Dzieki..
ale widze skomplikowanosc rozwiazan jak na moj maly rozumek jest za wielka i nawet czysto teoretycznie nie moge wszystkiego ogarnac.
Problemu nie ma bo moj alternator jest OK. Ten 24V mam ekstra i chcialem tylko wiedziec jakby co (odpukac) wybuchlo w starym czy daloby sie go wykorzystac.
ale widze skomplikowanosc rozwiazan jak na moj maly rozumek jest za wielka i nawet czysto teoretycznie nie moge wszystkiego ogarnac.
Problemu nie ma bo moj alternator jest OK. Ten 24V mam ekstra i chcialem tylko wiedziec jakby co (odpukac) wybuchlo w starym czy daloby sie go wykorzystac.
major
samurai SJ700
samurai SJ700
szajbka, lozyska, prostownik, jak ten sam typoszereg do moze szczotki ...major pisze:Dzieki..
ale widze skomplikowanosc rozwiazan jak na moj maly rozumek jest za wielka i nawet czysto teoretycznie nie moge wszystkiego ogarnac.
Problemu nie ma bo moj alternator jest OK. Ten 24V mam ekstra i chcialem tylko wiedziec jakby co (odpukac) wybuchlo w starym czy daloby sie go wykorzystac.
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

- ---Ryba---
- Posty: 749
- Rejestracja: śr sie 27, 2003 9:43 pm
- Lokalizacja: Zbąszyń / Wlkp.
- Kontaktowanie:
Na Twoim miejscu bym kupil UPS-a 400 VA za 500 pln, potem opchnalbanan pisze:ja zakładam przetwornice...z miesiąc temu zakładałem do "autobusu" iveco tv, dvd i sprzęt grający - 800 pln przetwornica 350 W z 12 na 220...
akumulator zelowy jakiemus motocykliscie (drogie cholernie sa).
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość