Strona 1 z 1

jak przerobic alternator 24V na 12V?

: pt sty 16, 2004 8:38 am
autor: major
No wlasnie.
Jak w temacie.
Mam takowy, spory, z dodatkowym mocowaniem, tylko skubaniec ma 24V a potrzebowalbym 12V.
Czy jakis forumowy Wielki Elektryk ma jakies proste zaklecie na rozwiazanie tego problemu?

czuwaj!

: pt sty 16, 2004 9:08 am
autor: banan
nic nie zrobisz...uzwojenie inne i regulator...

: pt sty 16, 2004 7:49 pm
autor: ---Ryba---
Nie ma żeczy nie możliwych ale 100 razy prościej będzie założyć gotową 12. Niektóre autobusy miały sporych rozmiarów alternatorki.

: pn sty 19, 2004 8:36 am
autor: major
---Ryba--- pisze:... Niektóre autobusy miały sporych rozmiarów alternatorki.
taa... na pewno ale rozwiazywac globalnego problemu energetycznego nie mam zamiaru :)21

Zastanawiam sie, czy jakby ominac uklad prostujacy i podlaczyc do tego jakis transformator 24V > 12V :roll:

Oczywiscie wchodze tu na tory czysto teoretyczne, bo faktycznie chyba gra nie jest warta zachodu - ale wiedziec... przyda sie.

czuwaj!

: pn sty 19, 2004 9:11 am
autor: Wojtek_K
załorzysz transformator i wprowadzisz do układu jeszcze jeden element który moze paść...
sprzedaj 24 i kup 12
nie kombinuj, zycie jest proste

: pn sty 19, 2004 9:15 am
autor: matchbox
Skoro nikt inny do tej pory sie nie wypowiedzial, to moze sprobuje.
Za napiecie alternatora jest odpowiedzialny prad wzbudzenia.
Zatem nalezy eksperymentalnie wyznaczyc opor dodatkowy, ktory trzeba bedzie
wprowadzic do obwodu wzbudzenia. Skutkiem tego bedzie niestety
spadek mocy. Mozna za to zastosowac mniejsze kolko pasowe, zeby
podniesc obroty, bo obciazenie mechaniczne tez bedzie nizsze.

Odmienny problem to regulator napiecia. jak jest zabudowany na
alternatorze (niekoniecznie musi tak byc) to trzeba oddzielic w miare
mozliwosci prostownik i zastosowac regulator zewnetrzny. Poniewaz
regulator to urzadzenie napieciowe, mozna zastosowac dowolny
z osobowki, sa w miare tanie, elektroniczne. Np do Zastawy mialem
regulator oddzielnie od prostownika. Jak sie nie da rozdzielic prostownika
to trzeba miec prostownik (3 fazowy! Gretza) i regulator zewnetrzny.

Mozna sie pokusic o wizyte ze zdemontowanym regulatorem w sklepie
specjalistycznym, bo moze byc odpowiednik 12 V.

Transformowac sie napiec nie da, bo regulator napiecia dziala na prad
staly i musi byc po stronie obciazenia, czyli 12 V.

: pn sty 19, 2004 9:21 am
autor: matchbox
Tak sie jeszcze zastanawiam, czy jak zastosowac prostownik i regulator
na 12 V po trasformatorze i dopasowac opor na wzbudzeniu to moze ...
Ale bez schematu ani rusz. Wazne czy i gdzie jest wspolne polaczenie
wzbudzenia i cewek roboczych.

: pn sty 19, 2004 9:35 am
autor: major
Dzieki..
ale widze skomplikowanosc rozwiazan jak na moj maly rozumek jest za wielka i nawet czysto teoretycznie nie moge wszystkiego ogarnac.

Problemu nie ma bo moj alternator jest OK. Ten 24V mam ekstra i chcialem tylko wiedziec jakby co (odpukac) wybuchlo w starym czy daloby sie go wykorzystac.

: pn sty 19, 2004 9:39 am
autor: matchbox
major pisze:Dzieki..
ale widze skomplikowanosc rozwiazan jak na moj maly rozumek jest za wielka i nawet czysto teoretycznie nie moge wszystkiego ogarnac.

Problemu nie ma bo moj alternator jest OK. Ten 24V mam ekstra i chcialem tylko wiedziec jakby co (odpukac) wybuchlo w starym czy daloby sie go wykorzystac.
szajbka, lozyska, prostownik, jak ten sam typoszereg do moze szczotki ...

: pn sty 19, 2004 5:27 pm
autor: Waldemar
Ale wy głupoty wypisujecie SAME FILOZOFY musisz kupic 12 V i tyle nic innego sensownego nie wymyslisz no mozna jeszcze z drewna wystrugąć!!

: pn sty 19, 2004 6:47 pm
autor: ---Ryba---
major pisze:
---Ryba--- pisze:... Niektóre autobusy miały sporych rozmiarów alternatorki.
taa... na pewno ale rozwiazywac globalnego problemu energetycznego nie mam zamiaru :)21
Zależy od ilości wciągarek w aucie.

: czw sty 22, 2004 11:15 am
autor: matchbox
Waldemar pisze:Ale wy głupoty wypisujecie SAME FILOZOFY (...)
moze jakies konkrety :)22

: czw sty 22, 2004 12:11 pm
autor: Wojtek_K
i jeszcze wiadro R20 8)

: czw sty 22, 2004 4:04 pm
autor: major
a TV i VIDEO w autobusach to na jakim napieciu chodzi? :roll:
Czy moze na przetwornikach?

Moze bym se w syfie pod 24V salon Audio-Video zamontowal :)21
Jak sie wtopi to czekajac na traktor moznaby se seriala poogladac :)2

: pt sty 23, 2004 9:49 am
autor: matchbox
major pisze:a TV i VIDEO w autobusach to na jakim napieciu chodzi? :roll:
Czy moze na przetwornikach?
Do TV wystarczy 10V

: pt sty 23, 2004 10:30 am
autor: banan
ja zakładam przetwornice...z miesiąc temu zakładałem do "autobusu" iveco tv, dvd i sprzęt grający - 800 pln przetwornica 350 W z 12 na 220...

: pt sty 23, 2004 11:14 am
autor: matchbox
banan pisze:ja zakładam przetwornice...z miesiąc temu zakładałem do "autobusu" iveco tv, dvd i sprzęt grający - 800 pln przetwornica 350 W z 12 na 220...
Na Twoim miejscu bym kupil UPS-a 400 VA za 500 pln, potem opchnal
akumulator zelowy jakiemus motocykliscie (drogie cholernie sa).

: pt sty 23, 2004 11:43 am
autor: major
a UPSach stalego jest ile? 12 czy 24V?

: pt sty 23, 2004 12:26 pm
autor: matchbox
major pisze:a UPSach stalego jest ile? 12 czy 24V?
Zwykle 12 V, zdaza sie i 6 V (w oswietleniu awaryjnym)
a w wiekszych mocach (tak 3 kW i wiecej) 24 V