PRZETWORNICA 12V/220V

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

PRZETWORNICA 12V/220V

Post autor: Władek » czw kwie 08, 2004 7:56 pm

Mam pytanie takie: na Allegro pojawiają się czasem przetwornice, które przetwarzają prąd stały o napięciu 12 V na prąd 220V zmienny. Czy ktoś z Kolegów coś takiego użytkuje? Z jakim skutkiem? Jaki taka przetwornica pobiera prąd z akumulatora? Interesuje mnie to w kontekście zastosowania do grzałki na 220V, którą montuje się w bloku silnika. Póki autko stoi w zasięgu sieci energetycznej - nie ma problemów. A jeśli jestem "daleko od sieci"? Czy taka przetwornica może skutecznie zasilić taką grzałkę bez obawy, że silnik, choć będzie ciepły to nie odpali bo braknie prądu w akumulatorze?
Będę wdzięczny za radę i informację!
Władek - Kraków

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: PRZETWORNICA 12V/220V

Post autor: Mag69 » czw kwie 08, 2004 8:12 pm

Władek pisze:............. Czy taka przetwornica może skutecznie zasilić taką grzałkę bez obawy, że silnik, choć będzie ciepły to nie odpali bo braknie prądu w akumulatorze?
Będę wdzięczny za radę i informację!
Pomysł :)3 to tak jakbys chciał ładować akumulator z gniazdka zapalniczki (pmysł Bąka :lol: )

Po pierwsze ,aby przetwornica zasiliła grzałkę musiałaby być bardzo dużej mocy conajmniej 500 W.
Po drugie moc sie nie transformuje ,tzn ile dasz z jednej strony tyle uzyskasz z drugiej strony (nie licząc strat powstałych w przetwornicy)

Przy mocy grzałki 500W prąd pobierany z akumulatora wynosiłby~ 42A

a czas rozładowania to zależy od pojemności akumulatora możesz sobie obliczyc .




pozdrawiam i wesołych świąt


:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Re: PRZETWORNICA 12V/220V

Post autor: Władek » czw kwie 08, 2004 8:20 pm

Mag69 pisze:Przy mocy grzałki 500W prąd pobierany z akumulatora wynosiłby~ 42A
a czas rozładowania to zależy od pojemności akumulatora możesz sobie obliczyc .

pozdrawiam i wesołych świąt


:)21

No toś dowalił do pieca! Znaczy się w jakim celu takie przetwornice się robi??? Żeby sobie w UAZ-ie telewizor podłączyć???

Magu! Tobie i wszystkim Twoim bliskim i całemu Koleżeństwu z Forum - świąt spokojnych życzę!
Władek - Kraków

Awatar użytkownika
marcin-gaz
Posty: 362
Rejestracja: sob sty 24, 2004 10:49 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Post autor: marcin-gaz » czw kwie 08, 2004 8:30 pm

telewizor laptopa, kuchenke elektryczna, jak jestes na polu namiotowym przez dwa tygodnie gdzie nie ma prądu to stawiasz syfa z gazem w końcu pola podłączesz przetwornice i swiatło i tv itd.
widze światełko w tunelu........ koniec remontu blisko :-)))))
www.bracia-gaz.neostrada.pl

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: PRZETWORNICA 12V/220V

Post autor: Mag69 » czw kwie 08, 2004 8:33 pm

Władek pisze:....... Znaczy się w jakim celu takie przetwornice się robi??? Żeby sobie w UAZ-ie telewizor podłączyć???
Telewizor,małą lodówkę,golarkę i wszystkie inne pierdoły przydatne na kampingu np.małą świetlówke .

:)21
LJ 70

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » czw kwie 08, 2004 8:40 pm

Mam użytkuje i jestem zadowolony ale zastosowanie ładowanie kamery akumulatorków do aparatu i laptopa chciałbym zwrócić uwagę że są grzałki 40W 50W 60W i one mogą zlamać temperature oleju w celu łatwiejszego rozruchu.500W ciekawe co chcesz gotować :)5
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Mag69 » czw kwie 08, 2004 9:20 pm

Kawe ,herbatke ,grzańca ,jajka :o
bo raczej 50-watową to mozesz w akwarium wode podgrzać

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
Drako
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: ndz kwie 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: Drako » czw kwie 08, 2004 9:45 pm

http://www.szpieguj.pl/pokaz_produkt.php?idprod=62 ta jest fajna . tylko ze za taka kase to .... se wole na stacji benzynowej w kiblu wode grzac :)21

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Mag69 » czw kwie 08, 2004 10:01 pm

Drako pisze:http://www.szpieguj.pl/pokaz_produkt.php?idprod=62 ta jest fajna . tylko ze za taka kase to .... se wole na stacji benzynowej w kiblu wode grzac :)21
No fajna
ale do tej przetwornicy potrzebowałbyś akumulator trakcyjny(taki z wózków akumulatorowych)

wg moich obliczeń prad z aku wychodzi cóś około 70 A.
podaja wszystkie dane ale pobór pradu z akumalatora nie,czyzby celowo :)5



:)21
LJ 70

klucz13
 
 
Posty: 18974
Rejestracja: śr cze 25, 2003 11:36 pm
Lokalizacja: Wielka Lipa
Kontaktowanie:

Post autor: klucz13 » czw kwie 08, 2004 10:02 pm

Coś z tymi watami w tym linku to chyba lekko przesadzili 2000W to spawać można a akumulator to z kilkanaście sekund i się stopi
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii

Awatar użytkownika
Drako
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: ndz kwie 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: Drako » czw kwie 08, 2004 10:13 pm

Mag69 pisze:
Drako pisze:http://www.szpieguj.pl/pokaz_produkt.php?idprod=62 ta jest fajna . tylko ze za taka kase to .... se wole na stacji benzynowej w kiblu wode grzac :)21
No fajna
ale do tej przetwornicy potrzebowałbyś akumulator trakcyjny(taki z wózków akumulatorowych)

wg moich obliczeń prad z aku wychodzi cóś około 70 A.
podaja wszystkie dane ale pobór pradu z akumalatora nie,czyzby celowo :)5


:)21
ty a jak to jest w przypadku inst 24v
. Wogole p rzezajebista mam instalacje w g . np. przednie lampy na 24 a tylnie juz na 12 ... :)21 :)21
Ostatnio zmieniony czw kwie 08, 2004 10:14 pm przez Drako, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Mag69 » czw kwie 08, 2004 10:13 pm

A rzeczywiście coś sciemniaja,bo skoro zabezpieczenie jest 35A to moc
wychodzi 420W minus 10% straty to na wyjsciu 378 W


:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
Drako
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: ndz kwie 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: Drako » czw kwie 08, 2004 10:15 pm

klucz13 pisze:Coś z tymi watami w tym linku to chyba lekko przesadzili 2000W to spawać można a akumulator to z kilkanaście sekund i się stopi
w opisie auta Pana Drzewickiego - lr110 w o-f . bylo napisane ze ma jakis patent spawarki do alternatora czy jakos tak. co to jest ? oi o co chodzi "???

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Mag69 » czw kwie 08, 2004 10:16 pm

A jesli była by to przetwornica z 24/220 to prąd z akumulatora dzielony przez 2

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
Drako
 
 
Posty: 5017
Rejestracja: ndz kwie 28, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Gliwice
Kontaktowanie:

Post autor: Drako » czw kwie 08, 2004 10:20 pm

Mag69 pisze:A jesli była by to przetwornica z 24/220 to prąd z akumulatora dzielony przez 2

:)21
tylko ze mam przetwornice w aucie ( orginalna ) z 24- na 12.
Kurw musze sie kiedys pokumac z jakims elektrykiem coby mi wytlumaczyl o co chodzi w tych kabelkach bo jestem czarnuch w tych sprawach :)21 :)21 :)21

Awatar użytkownika
Mag69
 
 
Posty: 4387
Rejestracja: sob sty 11, 2003 7:10 pm
Lokalizacja: Ruda Śląska

Post autor: Mag69 » czw kwie 08, 2004 10:25 pm

Na Kolberga w Transbudzie ,elektryk Waldek Wyszomirski polecam :)2
tani i kumaty

:)21
LJ 70

Awatar użytkownika
heniu w berecie
 
 
Posty: 916
Rejestracja: wt mar 09, 2004 10:55 pm
Lokalizacja: Wroclaw

Post autor: heniu w berecie » czw kwie 08, 2004 11:06 pm

mam na zbyciu przetwornice 24/220

wote
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 23
Rejestracja: sob mar 29, 2003 1:54 pm
Lokalizacja: tampere

Post autor: wote » czw kwie 08, 2004 11:25 pm

witam!

a ja szukam 24 na 12 tak ze 30A.moze byc wiecej jezeli to mozliwe?

pozdrawiam wojtek.
Toyota HJ

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Post autor: wieprzowina » pt kwie 09, 2004 10:37 am

Najprościej i najtaniej zrobić przetwornice ze starego UPS-a komputerowego, który można kupić a grosze. Mam tak w aucie. Prawie wszystkie słabsze ups (tak do 400W) miały zasilanie przetwornicy -12V, mocniejsze -24V. Można znaleźć mocne (650W) na 12 V (APC produkowało taki model). UPS musi mieć możliwość „zimnego” startu, ew. trzeba go przerobić. Im jest starszy i mniej zaawansowany tym lepiej. Nowoczesne potrafią sobie wykombinować że je robisz w bambuko (zapisują we flash’u proces zużywania się akumulatora, kolejne fazy ładowania i rozładowania – jak podepniesz do akumulatora samochodowego, którego one nie ładują w końcu dojdą że coś jest nie tak). Sprawność jest dość wysoka, no ale trzeba wybić sobie z głowy np. nocne dogrzewanie się kaloryferem elektrycznym.
Co do przetwornicy z 24 na 12 jest problem. Widziałem na allegro taką w firmie handlującej Webastami z okolic Krakowa, ale droga była i na pewno nie miała 30A. Masz dwa wyjścia. Zależy jak długo potrzebujesz przetwarzać 12 na 24. jeśli nie długo kup 30szt. stabilizatora 7818 i 30szt. 7812 . Połącz równolegle razem 18 i razem 12. Najpierw 24V zamieni się na 18V potem na 12V – bezpośrednio z 24 na 12 szlag by trafił zaraz. Będzie się grzać (przy obciążeniu 30A musi wytracić 360W), ale chwile powinno wytrzymać . Lepszym patentem jest zrobienie falownika na jakichś mocnych MOS-FET’ach i prostym generatorku (wystarczyłby 555, ale jest nawet specjalistyczny stosowany w UPS - ULN2804) i podpięcie tego pod jakieś mocne trafo używane do zmiany 220v na 110v. W ten sposób możesz uzyskać moc jaką chcesz (a właściwie taką jaką da Ci akumulator i instalacja x niecałe 2)

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Post autor: wieprzowina » pt kwie 09, 2004 10:43 am

A najprostszą przetwornicą z 24 na 12 V, byłby włączony szeregowo odbiornik 12V odpowiednio dużej mocy (żarówka, rozrusznik). Ale to patent marny i tylko do pewnego rodzaju obciążeń. Co chcesz pędzić tymi 12 woltami?

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Władek » pt kwie 09, 2004 2:10 pm

wieprzowina pisze:A najprostszą przetwornicą z 24 na 12 V, byłby włączony szeregowo odbiornik 12V odpowiednio dużej mocy (żarówka, rozrusznik). Ale to patent marny i tylko do pewnego rodzaju obciążeń. Co chcesz pędzić tymi 12 woltami?
Księżycówkę górską oczywiście! :lol:

A na poważnie - zastanawiałem się: stoję w lesie całą noc, mróż jak fix. Przychodzę, włączam przetwornicę, do przetwornicy (22oV) włączam kabel od grzałki w silniku, żeby chociaż "złamać" temperaturę boryga i silnika przy okazji. Jest to sens?[/list]
Władek - Kraków

wieprzowina
 
 
Posty: 3760
Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
Lokalizacja: KR

Post autor: wieprzowina » pt kwie 09, 2004 3:08 pm

Nie ma żadnego. Najsłabsze grzałeczki mają ok. 300 W (to takie miniaturowe wkładane do szklanki z wodą). Musisz grzać blok, ew. wodę w bloku co na jedno wychodzi – bo jedno drugiemu będzie ciepło oddawać. Jak by to był diesel to jeszcze może jaki sens by był (należało by podgrzać paliwo i kolektor dolotowy) W każdym bądź razie myślę że 15 -20min pracy takiej 300watowej grzałki było by dla silnika praktycznie nie zauważalne. Akumulator osłabiło by o ok. 10Ah (bardzo dużo). Miałem gdzieś ciekawą tabelkę która może dotyczyła starszych akumulatorów, ale chyba jakiś przełom w ich konstrukcji nie nastąpił. Wynikało już że przy temperaturze 0st C akumulator ma 50% swej znamionowej pojemności. Jak osłabisz go jeszcze o 10Ah to masz wielkie szanse nie zapalić. W zasadzie nie głupim pomysłem byłoby podgrzać elektrolit w akumulatorze…. A co do podgrzewania silnika idealne byłoby wodne webasto – na allegro widziałem już nawet po 600 pln z zegarem sterującym na którym możesz ustawić godzinę, na którą ma Ci nagrzać silnik. Wsiadasz do autka i masz cieplutki silniczek i dość ciepło w środku.
Może by się tak spotkać i pogadać o poważnych samochodach?

Awatar użytkownika
Władek
Posty: 1977
Rejestracja: sob lis 01, 2003 10:41 pm
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Władek » pt kwie 09, 2004 3:21 pm

wieprzowina pisze:A co do podgrzewania silnika idealne byłoby wodne webasto – na allegro widziałem już nawet po 600 pln z zegarem sterującym na którym możesz ustawić godzinę, na którą ma Ci nagrzać silnik. Wsiadasz do autka i masz cieplutki silniczek i dość ciepło w środku.
Może by się tak spotkać i pogadać o poważnych samochodach?
Gdzie trafić takie webasto, żeby było jeszcze dobre i bezawaryjne?
A co do spotkania - z największą przyjemnością. Jakiś mejlik po świętach i umawiamy cosik?
Władek - Kraków

czklott
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 12
Rejestracja: sob lut 28, 2004 2:00 pm
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Post autor: czklott » pt kwie 09, 2004 3:51 pm

wieprzowina pisze:Nie ma żadnego.
Wynikało już że przy temperaturze 0st C akumulator ma 50% swej znamionowej pojemności. Jak osłabisz go jeszcze o 10Ah to masz wielkie szanse nie zapalić. W zasadzie nie głupim pomysłem byłoby podgrzać elektrolit w akumulatorze….


Bez laski sam sie podgrzeje. W koncu 12V x 30A = 360W sie z niego wydziela.
Na relatywnie mala objetosc.

Pzdr

Czeslaw

Awatar użytkownika
Radek666
 
 
Posty: 1324
Rejestracja: pn maja 24, 2004 9:22 am
Lokalizacja: Zurich

Post autor: Radek666 » wt cze 22, 2004 9:28 am

wieprzowina pisze:
Co do przetwornicy z 24 na 12 jest problem. Widzia³em na allegro tak± w firmie handluj±cej Webastami z okolic Krakowa, ale droga by³a i na pewno nie mia³a 30A. Masz dwa wyj¶cia. Zale¿y jak d³ugo potrzebujesz przetwarzaæ 12 na 24. je¶li nie d³ugo kup 30szt. stabilizatora 7818 i 30szt. 7812 . Po³±cz równolegle razem 18 i razem 12. Najpierw 24V zamieni siê na 18V potem na 12V – bezpo¶rednio z 24 na 12 szlag by trafi³ zaraz. Bêdzie siê grzaæ (przy obci±¿eniu 30A musi wytraciæ 360W), ale chwile powinno wytrzymaæ . Lepszym patentem jest zrobienie falownika na jakich¶ mocnych MOS-FET’ach i prostym generatorku (wystarczy³by 555, ale jest nawet specjalistyczny stosowany w UPS - ULN2804) i podpiêcie tego pod jakie¶ mocne trafo u¿ywane do zmiany 220v na 110v. W ten sposób mo¿esz uzyskaæ moc jak± chcesz (a w³a¶ciwie tak± jak± da Ci akumulator i instalacja x nieca³e 2)
!!!!!????? No to by byla zmota dopiero..... :-) stabilizatory :-)
Nie prosciej i duzo bardziej efektywnie jest zrobic indukcyjna przetwornice step down... sprawnosc 90 pare % i zmiesci sie w dloni.... National np robi gotowe scalaki do tego typu przetwornic; wystarczy mosfeta mocy, pare elementow biernych i dlawik (no tego to trzeba z kalburatorem przeliczyc i nawinac pewnie) i gotowe. Tyle ze szkoda akumlatora, bo po paru sesjach bedzie do wyrzucenia :)3
Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka :-(

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości