PRZETWORNICA 12V/220V
Moderator: Marcin-Kraków
PRZETWORNICA 12V/220V
Mam pytanie takie: na Allegro pojawiają się czasem przetwornice, które przetwarzają prąd stały o napięciu 12 V na prąd 220V zmienny. Czy ktoś z Kolegów coś takiego użytkuje? Z jakim skutkiem? Jaki taka przetwornica pobiera prąd z akumulatora? Interesuje mnie to w kontekście zastosowania do grzałki na 220V, którą montuje się w bloku silnika. Póki autko stoi w zasięgu sieci energetycznej - nie ma problemów. A jeśli jestem "daleko od sieci"? Czy taka przetwornica może skutecznie zasilić taką grzałkę bez obawy, że silnik, choć będzie ciepły to nie odpali bo braknie prądu w akumulatorze?
Będę wdzięczny za radę i informację!
Będę wdzięczny za radę i informację!
Władek - Kraków
Re: PRZETWORNICA 12V/220V
PomysłWładek pisze:............. Czy taka przetwornica może skutecznie zasilić taką grzałkę bez obawy, że silnik, choć będzie ciepły to nie odpali bo braknie prądu w akumulatorze?
Będę wdzięczny za radę i informację!


Po pierwsze ,aby przetwornica zasiliła grzałkę musiałaby być bardzo dużej mocy conajmniej 500 W.
Po drugie moc sie nie transformuje ,tzn ile dasz z jednej strony tyle uzyskasz z drugiej strony (nie licząc strat powstałych w przetwornicy)
Przy mocy grzałki 500W prąd pobierany z akumulatora wynosiłby~ 42A
a czas rozładowania to zależy od pojemności akumulatora możesz sobie obliczyc .
pozdrawiam i wesołych świąt

LJ 70
Re: PRZETWORNICA 12V/220V
Mag69 pisze:Przy mocy grzałki 500W prąd pobierany z akumulatora wynosiłby~ 42A
a czas rozładowania to zależy od pojemności akumulatora możesz sobie obliczyc .
pozdrawiam i wesołych świąt
No toś dowalił do pieca! Znaczy się w jakim celu takie przetwornice się robi??? Żeby sobie w UAZ-ie telewizor podłączyć???
Magu! Tobie i wszystkim Twoim bliskim i całemu Koleżeństwu z Forum - świąt spokojnych życzę!
Władek - Kraków
- marcin-gaz
- Posty: 362
- Rejestracja: sob sty 24, 2004 10:49 pm
- Lokalizacja: Łódź
- Kontaktowanie:
Re: PRZETWORNICA 12V/220V
Telewizor,małą lodówkę,golarkę i wszystkie inne pierdoły przydatne na kampingu np.małą świetlówke .Władek pisze:....... Znaczy się w jakim celu takie przetwornice się robi??? Żeby sobie w UAZ-ie telewizor podłączyć???

LJ 70
Mam użytkuje i jestem zadowolony ale zastosowanie ładowanie kamery akumulatorków do aparatu i laptopa chciałbym zwrócić uwagę że są grzałki 40W 50W 60W i one mogą zlamać temperature oleju w celu łatwiejszego rozruchu.500W ciekawe co chcesz gotować
5

Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
http://www.szpieguj.pl/pokaz_produkt.php?idprod=62 ta jest fajna . tylko ze za taka kase to .... se wole na stacji benzynowej w kiblu wode grzac 

No fajnaDrako pisze:http://www.szpieguj.pl/pokaz_produkt.php?idprod=62 ta jest fajna . tylko ze za taka kase to .... se wole na stacji benzynowej w kiblu wode grzac
ale do tej przetwornicy potrzebowałbyś akumulator trakcyjny(taki z wózków akumulatorowych)
wg moich obliczeń prad z aku wychodzi cóś około 70 A.
podaja wszystkie dane ale pobór pradu z akumalatora nie,czyzby celowo


LJ 70
ty a jak to jest w przypadku inst 24vMag69 pisze:No fajnaDrako pisze:http://www.szpieguj.pl/pokaz_produkt.php?idprod=62 ta jest fajna . tylko ze za taka kase to .... se wole na stacji benzynowej w kiblu wode grzac
ale do tej przetwornicy potrzebowałbyś akumulator trakcyjny(taki z wózków akumulatorowych)
wg moich obliczeń prad z aku wychodzi cóś około 70 A.
podaja wszystkie dane ale pobór pradu z akumalatora nie,czyzby celowo5
. Wogole p rzezajebista mam instalacje w g . np. przednie lampy na 24 a tylnie juz na 12 ...


Ostatnio zmieniony czw kwie 08, 2004 10:14 pm przez Drako, łącznie zmieniany 1 raz.
- heniu w berecie
-
- Posty: 916
- Rejestracja: wt mar 09, 2004 10:55 pm
- Lokalizacja: Wroclaw
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
Najprościej i najtaniej zrobić przetwornice ze starego UPS-a komputerowego, który można kupić a grosze. Mam tak w aucie. Prawie wszystkie słabsze ups (tak do 400W) miały zasilanie przetwornicy -12V, mocniejsze -24V. Można znaleźć mocne (650W) na 12 V (APC produkowało taki model). UPS musi mieć możliwość „zimnego” startu, ew. trzeba go przerobić. Im jest starszy i mniej zaawansowany tym lepiej. Nowoczesne potrafią sobie wykombinować że je robisz w bambuko (zapisują we flash’u proces zużywania się akumulatora, kolejne fazy ładowania i rozładowania – jak podepniesz do akumulatora samochodowego, którego one nie ładują w końcu dojdą że coś jest nie tak). Sprawność jest dość wysoka, no ale trzeba wybić sobie z głowy np. nocne dogrzewanie się kaloryferem elektrycznym.
Co do przetwornicy z 24 na 12 jest problem. Widziałem na allegro taką w firmie handlującej Webastami z okolic Krakowa, ale droga była i na pewno nie miała 30A. Masz dwa wyjścia. Zależy jak długo potrzebujesz przetwarzać 12 na 24. jeśli nie długo kup 30szt. stabilizatora 7818 i 30szt. 7812 . Połącz równolegle razem 18 i razem 12. Najpierw 24V zamieni się na 18V potem na 12V – bezpośrednio z 24 na 12 szlag by trafił zaraz. Będzie się grzać (przy obciążeniu 30A musi wytracić 360W), ale chwile powinno wytrzymać . Lepszym patentem jest zrobienie falownika na jakichś mocnych MOS-FET’ach i prostym generatorku (wystarczyłby 555, ale jest nawet specjalistyczny stosowany w UPS - ULN2804) i podpięcie tego pod jakieś mocne trafo używane do zmiany 220v na 110v. W ten sposób możesz uzyskać moc jaką chcesz (a właściwie taką jaką da Ci akumulator i instalacja x niecałe 2)
Co do przetwornicy z 24 na 12 jest problem. Widziałem na allegro taką w firmie handlującej Webastami z okolic Krakowa, ale droga była i na pewno nie miała 30A. Masz dwa wyjścia. Zależy jak długo potrzebujesz przetwarzać 12 na 24. jeśli nie długo kup 30szt. stabilizatora 7818 i 30szt. 7812 . Połącz równolegle razem 18 i razem 12. Najpierw 24V zamieni się na 18V potem na 12V – bezpośrednio z 24 na 12 szlag by trafił zaraz. Będzie się grzać (przy obciążeniu 30A musi wytracić 360W), ale chwile powinno wytrzymać . Lepszym patentem jest zrobienie falownika na jakichś mocnych MOS-FET’ach i prostym generatorku (wystarczyłby 555, ale jest nawet specjalistyczny stosowany w UPS - ULN2804) i podpięcie tego pod jakieś mocne trafo używane do zmiany 220v na 110v. W ten sposób możesz uzyskać moc jaką chcesz (a właściwie taką jaką da Ci akumulator i instalacja x niecałe 2)
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
Księżycówkę górską oczywiście!wieprzowina pisze:A najprostszą przetwornicą z 24 na 12 V, byłby włączony szeregowo odbiornik 12V odpowiednio dużej mocy (żarówka, rozrusznik). Ale to patent marny i tylko do pewnego rodzaju obciążeń. Co chcesz pędzić tymi 12 woltami?

A na poważnie - zastanawiałem się: stoję w lesie całą noc, mróż jak fix. Przychodzę, włączam przetwornicę, do przetwornicy (22oV) włączam kabel od grzałki w silniku, żeby chociaż "złamać" temperaturę boryga i silnika przy okazji. Jest to sens?[/list]
Władek - Kraków
-
-
- Posty: 3760
- Rejestracja: sob lis 09, 2002 10:53 pm
- Lokalizacja: KR
Nie ma żadnego. Najsłabsze grzałeczki mają ok. 300 W (to takie miniaturowe wkładane do szklanki z wodą). Musisz grzać blok, ew. wodę w bloku co na jedno wychodzi – bo jedno drugiemu będzie ciepło oddawać. Jak by to był diesel to jeszcze może jaki sens by był (należało by podgrzać paliwo i kolektor dolotowy) W każdym bądź razie myślę że 15 -20min pracy takiej 300watowej grzałki było by dla silnika praktycznie nie zauważalne. Akumulator osłabiło by o ok. 10Ah (bardzo dużo). Miałem gdzieś ciekawą tabelkę która może dotyczyła starszych akumulatorów, ale chyba jakiś przełom w ich konstrukcji nie nastąpił. Wynikało już że przy temperaturze 0st C akumulator ma 50% swej znamionowej pojemności. Jak osłabisz go jeszcze o 10Ah to masz wielkie szanse nie zapalić. W zasadzie nie głupim pomysłem byłoby podgrzać elektrolit w akumulatorze…. A co do podgrzewania silnika idealne byłoby wodne webasto – na allegro widziałem już nawet po 600 pln z zegarem sterującym na którym możesz ustawić godzinę, na którą ma Ci nagrzać silnik. Wsiadasz do autka i masz cieplutki silniczek i dość ciepło w środku.
Może by się tak spotkać i pogadać o poważnych samochodach?
Może by się tak spotkać i pogadać o poważnych samochodach?
Gdzie trafić takie webasto, żeby było jeszcze dobre i bezawaryjne?wieprzowina pisze:A co do podgrzewania silnika idealne byłoby wodne webasto – na allegro widziałem już nawet po 600 pln z zegarem sterującym na którym możesz ustawić godzinę, na którą ma Ci nagrzać silnik. Wsiadasz do autka i masz cieplutki silniczek i dość ciepło w środku.
Może by się tak spotkać i pogadać o poważnych samochodach?
A co do spotkania - z największą przyjemnością. Jakiś mejlik po świętach i umawiamy cosik?
Władek - Kraków
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 12
- Rejestracja: sob lut 28, 2004 2:00 pm
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontaktowanie:
wieprzowina pisze:Nie ma żadnego.
Wynikało już że przy temperaturze 0st C akumulator ma 50% swej znamionowej pojemności. Jak osłabisz go jeszcze o 10Ah to masz wielkie szanse nie zapalić. W zasadzie nie głupim pomysłem byłoby podgrzać elektrolit w akumulatorze….
Bez laski sam sie podgrzeje. W koncu 12V x 30A = 360W sie z niego wydziela.
Na relatywnie mala objetosc.
Pzdr
Czeslaw
wieprzowina pisze:
Co do przetwornicy z 24 na 12 jest problem. Widzia³em na allegro tak± w firmie handluj±cej Webastami z okolic Krakowa, ale droga by³a i na pewno nie mia³a 30A. Masz dwa wyj¶cia. Zale¿y jak d³ugo potrzebujesz przetwarzaæ 12 na 24. je¶li nie d³ugo kup 30szt. stabilizatora 7818 i 30szt. 7812 . Po³±cz równolegle razem 18 i razem 12. Najpierw 24V zamieni siê na 18V potem na 12V – bezpo¶rednio z 24 na 12 szlag by trafi³ zaraz. Bêdzie siê grzaæ (przy obci±¿eniu 30A musi wytraciæ 360W), ale chwile powinno wytrzymaæ . Lepszym patentem jest zrobienie falownika na jakich¶ mocnych MOS-FET’ach i prostym generatorku (wystarczy³by 555, ale jest nawet specjalistyczny stosowany w UPS - ULN2804) i podpiêcie tego pod jakie¶ mocne trafo u¿ywane do zmiany 220v na 110v. W ten sposób mo¿esz uzyskaæ moc jak± chcesz (a w³a¶ciwie tak± jak± da Ci akumulator i instalacja x nieca³e 2)



Nie prosciej i duzo bardziej efektywnie jest zrobic indukcyjna przetwornice step down... sprawnosc 90 pare % i zmiesci sie w dloni.... National np robi gotowe scalaki do tego typu przetwornic; wystarczy mosfeta mocy, pare elementow biernych i dlawik (no tego to trzeba z kalburatorem przeliczyc i nawinac pewnie) i gotowe. Tyle ze szkoda akumlatora, bo po paru sesjach bedzie do wyrzucenia

Radek zwany TReneR
Mialem sobie kiedys Jeepka
Mialem sobie kiedys Jeepka

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości