Rezystor - jak sprawdzić?

masz problem z alternatorem, rozrusznikiem ? nie wiesz jak podłączyć halogeny ?

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
brum
Posty: 674
Rejestracja: pt paź 13, 2006 2:25 pm
Lokalizacja: Chechło/Olkusz

Rezystor - jak sprawdzić?

Post autor: brum » śr gru 17, 2008 6:24 pm

Jak sprawdzić rezystor dmuchawy? Bo brakło ogrzewania a konkretnie nie ma nadmuchu dmuchawy ogrzewania, dmuchawa sprawna.


Wygląda to tak, jak to pomierzyć?
http://i4.ebayimg.com/04/i/000/ff/27/0d36_1.JPG


pomóżcie bo zimno w aucie :-?
Frontera Long 2.2 '97 MT 33", lift 3", winch....
http://www.opelfrontera.pl

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: wojtek_kom » śr gru 17, 2008 8:44 pm

Potrzebujesz omomierza :)21... nie wiem jak było podłączone - styki. Wpinane w szereg z wentylatorem - powinno być "przejście" od zasilania do styku wentylatora, omomierz wskaże np. od kilku do kilkunastu ohm - każdy odczep.
Nissan-y

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » śr gru 17, 2008 9:01 pm

Na najwyższym biegu powinien wentylator działać nawet bez tej kostki.

Jak nie działa, to szukaj bezpiecznika :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
brum
Posty: 674
Rejestracja: pt paź 13, 2006 2:25 pm
Lokalizacja: Chechło/Olkusz

Post autor: brum » śr gru 17, 2008 9:47 pm

Właśnie bezpiecznik działa, tylko go paliło.
moze być kabel wiem to bedzie jako ostatnie :D ale można ten resyztor sprawdzić jak nie jest podłączony?
Frontera Long 2.2 '97 MT 33", lift 3", winch....
http://www.opelfrontera.pl

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: wojtek_kom » śr gru 17, 2008 10:37 pm

brum pisze:Właśnie bezpiecznik działa, tylko go paliło.
Może jest źle podłączony... lub masz zwarcie gdzieś.
Nissan-y

Awatar użytkownika
brum
Posty: 674
Rejestracja: pt paź 13, 2006 2:25 pm
Lokalizacja: Chechło/Olkusz

Post autor: brum » śr gru 17, 2008 10:47 pm

wojtek_kom pisze:... lub masz zwarcie gdzieś.

raczej napewno :)21
Frontera Long 2.2 '97 MT 33", lift 3", winch....
http://www.opelfrontera.pl

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: wojtek_kom » śr gru 17, 2008 10:51 pm

brum pisze:
wojtek_kom pisze:... lub masz zwarcie gdzieś.

raczej napewno :)21
Bez tego, wentylator powinien chodzić na maxa. Jak pali bezpiecznik to zostaje kabel - przetarcia, złamanie, przecięcia kabli, plus na obudowie silnika (ostatnie tak się mi napisało :)21).

Ostateczność to uszkodzenie silnika lub któregoś z jego elementów.
Nissan-y

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » śr gru 17, 2008 10:53 pm

Można sprawdzić, oczywiście. Ale tam nie ma prawa się nic takiego dziać, coby bezpiecznik paliło. W tej kostce są trzy albo cztery rezystory, jak się któryś zjuchci to nie ma którejś prędkości, i tyle. Nawet totalne stopienie kostki i zwarcie wszystkiego spowoduje najwyżej tyle, że wiatrak będzie miał max obroty. Ale to wyłącznie teoria, te rezystory zawsze palą się na "dziurę", czyli przerwę w obwodzie.

Palenie się bezpiecznika może być spowodowane przebiciem na przewodzie zasilającym albo wewnątrz silnika wentylatora.

Szczerze mówiąc, częściej znacznie to drugie :wink:

Sprawdź sobie omomierzem (a najlepiej induktorem) silnik, czy nie ma przebicia do masy. Te silniczki powinny mieć obie szczotki wyizolowane, wtedy jest łatwo, po prostu badasz przejście z dowolnego styku na kostce silnika do masy, kręcąc jednocześnie wirnikiem. W przypadku, gdy szczotka minusowa jest masowana, to trzeba ją odpiąć.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
brum
Posty: 674
Rejestracja: pt paź 13, 2006 2:25 pm
Lokalizacja: Chechło/Olkusz

Post autor: brum » śr gru 17, 2008 10:54 pm

wojtek_kom pisze:
brum pisze:
wojtek_kom pisze:... lub masz zwarcie gdzieś.

raczej napewno :)21
Bez tego, wentylator powinien chodzić na maxa. Jak pali bezpiecznik to zostaje kabel - przetarcia, złamanie, przecięcia kabli, plus na obudowie silnika (ostatnie tak się mi napisało :)21).

Ostateczność to uszkodzenie silnika lub któregoś z jego elementów.

ale co tłoki, popychacze?


:)21
Frontera Long 2.2 '97 MT 33", lift 3", winch....
http://www.opelfrontera.pl

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: wojtek_kom » śr gru 17, 2008 10:58 pm

brum pisze: ale co tłoki, popychacze?
:)21
Uzwojenie w środku, szczotek nie ma :wink:
Tylko hybrydy nie zbuduj :)21
Nissan-y

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » śr gru 17, 2008 10:59 pm

Wał. :wink:


Piszę to zupełnie poważnie (prawie) :)21

W tych silniczkach może się zdarzyć przebicie jedynie na wirniku albo szczotkotrzymaczu, Stator ma magnesy stałe, mogą one co najwyżej odlecieć ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

rokfor32
 
 
Posty: 16166
Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Post autor: rokfor32 » śr gru 17, 2008 11:02 pm

Ooops, faktycznie to chyba silniczek z wirującą obudową ... :wink:
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl

Awatar użytkownika
brum
Posty: 674
Rejestracja: pt paź 13, 2006 2:25 pm
Lokalizacja: Chechło/Olkusz

Post autor: brum » śr gru 17, 2008 11:08 pm

Jutro zmierze gdzie jest przejście do masy na bezpieczniku, może coś się naprawi :)21
Frontera Long 2.2 '97 MT 33", lift 3", winch....
http://www.opelfrontera.pl

Błażej
 
 
Posty: 888
Rejestracja: pn sie 28, 2006 9:36 pm
Lokalizacja: Wrocław/Oława i okolice

Post autor: Błażej » czw gru 18, 2008 7:31 pm

A tak na spokojnie...
Potrzebujesz kilku kawałków przewodów, omomierza lub jeśli takiego nie posiadasz, to żarówka 12V i co najmniej 20 W (najlepiej koło 40). Najprościej podłączyć zamiast silnika nawiewu żarówkę i sprawdzić, czy świeci i czy jej jasność zmienia się nieco na poszczególnych biegach. Uwaga! Za mała żarówka może nie reagować na zmiany biegów.
Odłącz silnik i załącz prąd na obwód. Jeśli bezpiecznik nadal będzie się palił, to wina leży po stronie instalacji. Jeśli nie, to padł silnik. Sam silnik możesz sprawdzić podłączając bezpośrednio do 12V ale też przez jakiś bezpiecznik! Jeśli jest uszkodzony i robi zwarcie, to podłączając go bez zabezpieczeń do akumulatora, możesz spowodować pożar. Jeśli silnik ruszy, to dobrze było by zamiast bezpiecznika dać amperomierz i sprawdzić faktyczny pobór prądu przez ten silnik. Czasem mimo uszkodzenia silnik kręci, ale pobiera wtedy duży prąd, czyli palą się bezpieczniki, przeciążona jest instalacja pojazdu.
Jeśli uszkodzenia nastąpiło w rezystorze (choć tu akurat byłą by przerwa, a nie palenie bezpieczników), to często pada bezpiecznik termiczny tam umieszczony (mały element, nie rezystor). Od biedy można go zewrzeć ale pozbawisz się wtedy zabezpieczenia przed przegrzaniem tego podzespołu.

Awatar użytkownika
brum
Posty: 674
Rejestracja: pt paź 13, 2006 2:25 pm
Lokalizacja: Chechło/Olkusz

Post autor: brum » czw gru 18, 2008 8:13 pm

Już działa, okazało isę że wszystko sprawne, tylko było trzeba w skrzynce podgić styki do bezpiecznika bo niestykało.
Najlepsze jest to że kiedyś paliło bezpiecznik bo było przejście na mase a teraz juz nie ma :)21

rozebralem pół kokpita i musze dalej rozbierać bo niema podświetlenia regulacji nawiewu...to będzie walka :D
Frontera Long 2.2 '97 MT 33", lift 3", winch....
http://www.opelfrontera.pl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości