Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Moderator: Albert_N
Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Witam, zdecydowałem w swoim parchu robionym na wyprawy zamontować laptopa z serii Panasonic Toughbook CF. Rozpocząłem nowy wątek, bo chciałbym zebrać w nim uwagi, opinie i porady użytkowników tego urządzenia. Zacznę od siebie, może moje wypociny komuś się przydadzą.
Czemu CF-18 / CF-19 ?
Decyzja była podyktowana szeregiem czynników. Oczywiście pierwszy to komfortowa możliwość pracy z mapami rastrowymi np. za pomocą OziExplorera lub innych tego typu programami jak również możliwość zainstalowania Automaty, GPmapy 3D, GPmapy topo i CityNavigatorem pracującymi pod Garminowskim nRouterem i MobilemPC. Taki software w połączeniu z tabletem z ponad 10” dotykową matrycą o rozdzielczości 1024x768 pikseli umożliwia przyjemne nawigowanie. Oczywiście jeżeli laptop nie posiada wewnętrznego modułu GPS konieczne jest zakupienie zewnętrznego modułu, pracującego na złączu USB lub Bluetooth(ok. 150zł). Jednak w aucie wyprawowym nawigacja GPS to nie jedyny atut Panasonica. Podobnie jak większość laptopów, możemy na nim posiadać dokumentację techniczną (manual) wraz z katalogiem części auta, windy, oraz innego wyposażenia, co w podróży może być nie do przecenienia. Kolejne zastosowanie - to możliwość diagnostyki silnika po zakupie odpowiedniego złącza (złącze z oprogramowaniem ok. 200zł). Dalej to stacja multimedialna, jak mamy dzieci na wyprawie (u mnie podłączona do ekranów w zagłówkach). No i na koniec WiFi o dużym zasięgu dzięki dwóm silnym antenom wbudowanym w ramkę matrycy. Reszty możliwości nie wymieniam, bo są one ograniczone wyłącznie kreatywnością użytkownika. Dodam jedynie, że wszystko to zamknięte jest w pancernej obudowie z przyciskami funkcyjnymi umieszczonymi na boku tableta.
Panasonic w aucie wyprawowym ma też sporo wad. Sprzęt jest ciężki ok. 2,3 kg co wymaga solidnego uchwytu. Uchwyt też raczej trzeba sobie zrobić bo dostępne na rynku są straszliwie drogie (np. RamMount). Spore gabaryty, tak więc nie wszędzie da się zainstalować. Kolejny problem to wkładanie i demontowanie urządzenia w uchwycie, jaki by on nie był trzeba ręcznie podpinać/odpinać dodatkowe kable (zasilanie, USB, itp.). Również przechowywanie tej skrzynki gdy opuszczamy pojazd też nie jest łatwe, bo gdzie to schować. Praca matrycy w pełnym słońcu również nie jest idealna, ale do wytrzymania. No i na koniec cena urządzenie, która jak na GPS jest stosunkowo wysoka. CF-18 (oczywiście używanego) można kupić czasem już za 1500zł, ale zwykle to ok. 2000zł. CF-19 to jeszcze większy wydatek, nie wiem czy uzasadniony biorąc pod uwagę nasze potrzeby.
Pewnie jest jeszcze wiele zalet i wad, ale chyba wymieniłem najważniejsze, decyzja czy warto w CFa zainwestować zależy od kupującego, jakkolwiek uważam, że warto choć przemyśleć to rozwiązanie.
UWAGA CF-29 jest większy i nie można ekranu ustawić w formie tabletu, tak wiec aby to rozwiązanie zastosować potrzeba jeszcze więcej miejsca.
Czemu CF-18 / CF-19 ?
Decyzja była podyktowana szeregiem czynników. Oczywiście pierwszy to komfortowa możliwość pracy z mapami rastrowymi np. za pomocą OziExplorera lub innych tego typu programami jak również możliwość zainstalowania Automaty, GPmapy 3D, GPmapy topo i CityNavigatorem pracującymi pod Garminowskim nRouterem i MobilemPC. Taki software w połączeniu z tabletem z ponad 10” dotykową matrycą o rozdzielczości 1024x768 pikseli umożliwia przyjemne nawigowanie. Oczywiście jeżeli laptop nie posiada wewnętrznego modułu GPS konieczne jest zakupienie zewnętrznego modułu, pracującego na złączu USB lub Bluetooth(ok. 150zł). Jednak w aucie wyprawowym nawigacja GPS to nie jedyny atut Panasonica. Podobnie jak większość laptopów, możemy na nim posiadać dokumentację techniczną (manual) wraz z katalogiem części auta, windy, oraz innego wyposażenia, co w podróży może być nie do przecenienia. Kolejne zastosowanie - to możliwość diagnostyki silnika po zakupie odpowiedniego złącza (złącze z oprogramowaniem ok. 200zł). Dalej to stacja multimedialna, jak mamy dzieci na wyprawie (u mnie podłączona do ekranów w zagłówkach). No i na koniec WiFi o dużym zasięgu dzięki dwóm silnym antenom wbudowanym w ramkę matrycy. Reszty możliwości nie wymieniam, bo są one ograniczone wyłącznie kreatywnością użytkownika. Dodam jedynie, że wszystko to zamknięte jest w pancernej obudowie z przyciskami funkcyjnymi umieszczonymi na boku tableta.
Panasonic w aucie wyprawowym ma też sporo wad. Sprzęt jest ciężki ok. 2,3 kg co wymaga solidnego uchwytu. Uchwyt też raczej trzeba sobie zrobić bo dostępne na rynku są straszliwie drogie (np. RamMount). Spore gabaryty, tak więc nie wszędzie da się zainstalować. Kolejny problem to wkładanie i demontowanie urządzenia w uchwycie, jaki by on nie był trzeba ręcznie podpinać/odpinać dodatkowe kable (zasilanie, USB, itp.). Również przechowywanie tej skrzynki gdy opuszczamy pojazd też nie jest łatwe, bo gdzie to schować. Praca matrycy w pełnym słońcu również nie jest idealna, ale do wytrzymania. No i na koniec cena urządzenie, która jak na GPS jest stosunkowo wysoka. CF-18 (oczywiście używanego) można kupić czasem już za 1500zł, ale zwykle to ok. 2000zł. CF-19 to jeszcze większy wydatek, nie wiem czy uzasadniony biorąc pod uwagę nasze potrzeby.
Pewnie jest jeszcze wiele zalet i wad, ale chyba wymieniłem najważniejsze, decyzja czy warto w CFa zainwestować zależy od kupującego, jakkolwiek uważam, że warto choć przemyśleć to rozwiązanie.
UWAGA CF-29 jest większy i nie można ekranu ustawić w formie tabletu, tak wiec aby to rozwiązanie zastosować potrzeba jeszcze więcej miejsca.
Ostatnio zmieniony ndz mar 21, 2010 3:25 pm przez GrzechoS, łącznie zmieniany 1 raz.
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Poniżej przedstawiam, mojego projektu rękodzieło. Zdaję sobie sprawę z jego słabości, ale ponieważ nie posiadam warsztatu, tylko na tyle było mnie stać. Prezentuję go jedynie jako przykład i zapraszam do prezentowania innych rozwiązań.
Założenia były następujące:
- stabilność
- łatwość montażu i demontażu laptopa
- możliwość pracy z klawiaturą
- możliwość używania laptopa przez pilota/pasażera
- lekkość konstrukcji
A tak wyszło:

Konstrukcja została wykonana na moje zamówienie z aluminium przez zaprzyjaźnionego kolegę. Następnie została proszkowo pomalowana. Rura jest zamontowana do deski z dużą podkładką od spodu oraz do tunelu który jest pod plastykiem wzmocniony płaskownikiem zamocowanym do karoserii. Głowica to przegub do montażu telewizorów LCD na ścianie, którą zakupiłem w sieci Saturn za ok. 60zł. Reszta to pilnik, gwintownik i wiertarka. W głowicy zmieniłem dwie śruby na „motylki” aby była łatwa możliwość zmiany położenia matrycy oraz w sklepie ślusarski kupiłem obejmę na rurę 29mm . Na dolnych łapach nagwintowałem dwa otwory, w które wkręciłem śruby M5 które wchodzą w zagłębienia fabryczne laptopa. Dolne łapy ustawione są tak aby był pełny dostęp do przycisków funkcyjnych. Minimalny luz pomiędzy dolnymi łapami i górną umożliwia też pracę laptopa w pionie (tak jak kartka A4). Ważne jest także to, że gdy ja korzystam z kompa, pasażerowi on nie przeszkadza.
Pełna dokumentacja foto jest tutaj:
http://img717.imageshack.us/g/img0221we.jpg/
Jeżeli to się komuś przyda do własnej inspiracji to na zdrowie.
PS. To zaskakujące ale byłem dzisiaj w terenie, nie drży, nie lata, nie stuka - działa
Założenia były następujące:
- stabilność
- łatwość montażu i demontażu laptopa
- możliwość pracy z klawiaturą
- możliwość używania laptopa przez pilota/pasażera
- lekkość konstrukcji
A tak wyszło:

Konstrukcja została wykonana na moje zamówienie z aluminium przez zaprzyjaźnionego kolegę. Następnie została proszkowo pomalowana. Rura jest zamontowana do deski z dużą podkładką od spodu oraz do tunelu który jest pod plastykiem wzmocniony płaskownikiem zamocowanym do karoserii. Głowica to przegub do montażu telewizorów LCD na ścianie, którą zakupiłem w sieci Saturn za ok. 60zł. Reszta to pilnik, gwintownik i wiertarka. W głowicy zmieniłem dwie śruby na „motylki” aby była łatwa możliwość zmiany położenia matrycy oraz w sklepie ślusarski kupiłem obejmę na rurę 29mm . Na dolnych łapach nagwintowałem dwa otwory, w które wkręciłem śruby M5 które wchodzą w zagłębienia fabryczne laptopa. Dolne łapy ustawione są tak aby był pełny dostęp do przycisków funkcyjnych. Minimalny luz pomiędzy dolnymi łapami i górną umożliwia też pracę laptopa w pionie (tak jak kartka A4). Ważne jest także to, że gdy ja korzystam z kompa, pasażerowi on nie przeszkadza.
Pełna dokumentacja foto jest tutaj:
http://img717.imageshack.us/g/img0221we.jpg/
Jeżeli to się komuś przyda do własnej inspiracji to na zdrowie.
PS. To zaskakujące ale byłem dzisiaj w terenie, nie drży, nie lata, nie stuka - działa

Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
- Marcin-Kraków
-
- Posty: 5559
- Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
- Lokalizacja: Kraków
- Kontaktowanie:
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Pomyslales co sie stanie jak poduszka pasazera zadziala ?
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71
- w trakcie motania

Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Słuszna uwaga, tak myślałem i to nawet całkiem długo. Zdjęcia które zamieściłem robiłem obiektywem szerokokątnym i jest pewne przekłamanie. Starałem się ominąć pole działania poduszki powietrznej, tu to widać:Marcin-Kraków pisze:Pomyslales co sie stanie jak poduszka pasazera zadziala ?

ale wszystko to kompromis, gdy ja używam nawigacji, żaden element mocowania nie znajduje się na bezpośredniej drodze działania poduszki. Jak używa nawigacji pilot, czytaj moja żona, to taki sam pech jak w czasie jazdy robi kanapki, nalewa kawę czy dzieciakom coś szykuje. Może też trzymać atlas w twardej okładce. W 99% jednak ja używam nawigacji i tego muszę się trzymać.
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Wykonanie
Osobiście myślę, że może coś w kieszeń DIN lub 2xDIN.

Osobiście myślę, że może coś w kieszeń DIN lub 2xDIN.
Nissan-y
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
tak a propos poduszki, to mimo to ,że wyjście jej na wprost może nie koliduje z laptopem, ale objętość jej rozprężenia wchodzi na pewno w zasięg gdzie laptop wisi.
Niestety w tej sytuacji można się spodziewać, że albo wyłączasz poduszkę przednią pasażera albo liczysz na dużo szczęścia.
Ja w swoim nie mam tego problemu, bo nie mam Air Baga.
Niestety w tej sytuacji można się spodziewać, że albo wyłączasz poduszkę przednią pasażera albo liczysz na dużo szczęścia.
Ja w swoim nie mam tego problemu, bo nie mam Air Baga.
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Możliwe, że na wyłączeniu poduszki się skończy, jednak nie uważam, aby obecna sytuacja stanowiła zagrożenie dla życia pasażera - może się mylę. Lepszego pomysłu nie miałemHarley pisze: Niestety w tej sytuacji można się spodziewać, że albo wyłączasz poduszkę przednią pasażera albo liczysz na dużo szczęścia.

Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Laptop pod siedzenie, do tego ekran dotykowy -> kabelek VGA+USB.GrzechoS pisze:Lepszego pomysłu nie miałem
Nissan-y
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Jak już o poduszce, to myślę ,że każde auto do średniego i cieższego terenu nie powinno posiadać poduszek, lub posiadać możłiwość ich wyłączenia, zresztą bodaj jakieś przepisy dotyczące startów w rajdach o tym mówią.GrzechoS pisze:Możliwe, że na wyłączeniu poduszki się skończy, jednak nie uważam, aby obecna sytuacja stanowiła zagrożenie dla życia pasażera - może się mylę. Lepszego pomysłu nie miałemHarley pisze: Niestety w tej sytuacji można się spodziewać, że albo wyłączasz poduszkę przednią pasażera albo liczysz na dużo szczęścia.
Co do bezpieczeństwa, to napiszę tak:
Noga pasażerki w tym wypadku niestety ma pewne ograniczenia, - bo niestety Patrole w ogóle są mniejsze w środku niż gabaryty zewnętrze by na to wskazywały, ale to już po prostu bolączka konstrukcji , a żeby było o bezpieczeńśtwie to w wypadku tego rozwiązania nakrętki motylków myślę ,że lepiej zastapić plastikowymi (łagodniejszymi w dotyku) nakrętkami plastikowo metalowym ( w razie nagłęgo manewru kolanka małżonki pozostaną bez zadraśnięć. Można je dostać w sklepach np. fabory ( niestety nakrętki a nie kolanka

Mocowanie Twojego autorstwa jest jak najbardziej rozwojowe, a wybór mocowania LCD jest po prostu przypadkiem związanym z tym co zastałęś w konkretnym sklepie i tylko kwestia sprawdzenia czy akurat to sprawdzi się w wystarczający sposób.
Brawa za deskę łączącą do mocowania laptopa. Rozumiem,że od dołu śrubeczki wchodzą w otwory w obudowie a górę trzyma pasek zaciskowy.
Generalnie dla mnie bomba i miło ,że dzielisz się tym pomysłem.

Ostatnio zmieniony ndz mar 21, 2010 9:33 pm przez Harley, łącznie zmieniany 1 raz.
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Proszę rozwiń swój pomysł, bo dalej gdzieś trzeba umocować 10" ekran. Pytanie gdzie?wojtek_kom pisze:Laptop pod siedzenie, do tego ekran dotykowy -> kabelek VGA+USB.GrzechoS pisze:Lepszego pomysłu nie miałem
Dodatkowo, nie będziesz miał przycisków funkcyjnych i cokolwiek bedziesz chciał zrobić, musisz wyciągać laptopa z pod siedzenia (właczanie, wyłaczanie, ustawianie jasności ekrany itp). Klawiatura też czasami się przydaje.
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
bardzo fajne rozwiązanie
mam pytanie co to za heble 2x3 po lewej od klimy i obok dodatkowych gniazd 12V?
oświetlenie?
blokady?

mam pytanie co to za heble 2x3 po lewej od klimy i obok dodatkowych gniazd 12V?
oświetlenie?
blokady?
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Tu całkowicie się zgadzam, szukałem tych plastykowych ale widać kiepsko szukałemHarley pisze: Noga pasażerki w tym wypadku niestety ma pewne ograniczenia, - bo niestety Patrole w ogóle są mniejsze w środku niż gabaryty zewnętrze by na to wskazywały, ale to już po prostu bolączka konstrukcji , a żeby było o bezpieczeńśtwie to w wypadku tego rozwiązania nakrętki motylków myślę ,że lepiej zastapić plastikowymi (łagodniejszymi w dotyku) nakrętkami plastikowo metalowym ( w razie nagłęgo manewru kolanka małżonki pozostaną bez zadraśnięć. Można je dostać w sklepach np. fabory ( niestety nakrętki a nie kolanka).

Tak to wygląda:muuusk pisze: mam pytanie co to za heble 2x3 po lewej od klimy i obok dodatkowych gniazd 12V?
oświetlenie?
Górne
Pierwszy halogeny przeciwmgielne, drugi halogeny dalekosiężne xenonki na zdeżaku, trzeci to lampy na bagazniku
Dolne
Pierwszy to włącznik (hebla) przekaźnika od wyciągarki, drugi to włącznik przetwornicy i trzeci czeka na moją inwencję twórczą

Ostatnio zmieniony ndz mar 21, 2010 9:40 pm przez GrzechoS, łącznie zmieniany 1 raz.
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
I jeszcze pytanko, czy wrzucając piątkę nie robisz sobie ała w dłoń 

Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Ekran LCD 1DIN + klawiatura ekranowa (soft), PC włącza i wyłącza się sam. Klawisze sytemowe - najprostszym rozwiązaniem jest pilot z TVGrzechoS pisze: Proszę rozwiń swój pomysł, bo dalej gdzieś trzeba umocować 10" ekran. Pytanie gdzie?
Dodatkowo, nie będziesz miał przycisków funkcyjnych i cokolwiek bedziesz chciał zrobić, musisz wyciągać laptopa z pod siedzenia (właczanie, wyłaczanie, ustawianie jasności ekrany itp). Klawiatura też czasami się przydaje.

Nissan-y
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Myślę, że tam jest bezpieczna odległość, dzisiaj pod czas testów ani razu nie uderzyłem, a troche auto sponiewierałem.Harley pisze:I jeszcze pytanko, czy wrzucając piątkę nie robisz sobie ała w dłoń
1 DIN to nie 10", jezeli miał bym rozważać mniejszy ekran, odpuścił bym PCta, ale to własnie świetne miejsce na takie dywagacje.wojtek_kom pisze: Ekran LCD 1DIN + klawiatura ekranowa (soft), PC włącza i wyłącza się sam. Klawisze sytemowe - najprostszym rozwiązaniem jest pilot z TV+ Lirc.
Jaka tam jest rozdzielczośc?
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Tzn, dywagacje o tym co by było lepsze myślę lepiej prowadzic w wątku o nawigacji z dużym ekranem. Ten wątek słusznie by było kontynuować jako dyskusję o rozwiązaniu montażu tego konkretnego modelu (patrz temat). Włąśnie po to ,żeby nie robić sieczki z wątku o konkretach.
P.S. ponownie pytam o mocowanie laptopa do blachy- czy to są śrubki wchodzące w "zagłębienia" obudowy"
P.S. ponownie pytam o mocowanie laptopa do blachy- czy to są śrubki wchodzące w "zagłębienia" obudowy"

Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Harley pisze:P.S. ponownie pytam o mocowanie laptopa do blachy- czy to są śrubki wchodzące w "zagłębienia" obudowy"
GrzechoS pisze: Na dolnych łapach nagwintowałem dwa otwory, w które wkręciłem śruby M5 które wchodzą w zagłębienia fabryczne laptopa.

Ostatnio zmieniony ndz mar 21, 2010 10:15 pm przez GrzechoS, łącznie zmieniany 1 raz.
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Jego nie słuchajwojtek_kom pisze: Ekran LCD 1DIN + klawiatura ekranowa (soft), PC włącza i wyłącza się sam. Klawisze sytemowe - najprostszym rozwiązaniem jest pilot z TV+ Lirc.

reszty jego "zabawek" - nie ogarniam
gg4987422
LR D2 -skurwiel
Rakieta - resorak nie-do-zajechania
LR D2 -skurwiel
Rakieta - resorak nie-do-zajechania
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
pogubiłem się trochę , o których mocowaniach tam piszesz. Teraz już kumczam.GrzechoS pisze:Harley pisze:P.S. ponownie pytam o mocowanie laptopa do blachy- czy to są śrubki wchodzące w "zagłębienia" obudowy"GrzechoS pisze: Na dolnych łapach nagwintowałem dwa otwory, w które wkręciłem śruby M5 które wchodzą w zagłębienia fabryczne laptopa.
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes
- wojtek_kom
-
- Posty: 3678
- Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Różnie ... optymalna według mnie, dla 7'' to 1024x768.GrzechoS pisze: Jaka tam jest rozdzielczośc?
Mam zerową wiarygodnośćselim pisze: Jego nie słuchaj...On- ma nawet gaz w dieslu
reszty jego "zabawek" - nie ogarniam

Nissan-y
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
gg4987422
LR D2 -skurwiel
Rakieta - resorak nie-do-zajechania
LR D2 -skurwiel
Rakieta - resorak nie-do-zajechania
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Zwróć uwagę, że to CF-29 czyli większy i bez możliwości pracy jako tablet.
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Panasonic Toughbook CF-18 / CF-19
Co i jak kupować?
Nowe komputery z serii Panasonic Toughbook CF ze względu na swoją „pancerną” budowę wykorzystują technologie które są bardzo drogie (obecnie CF-19 kosztuje 13 500zł). Dla tego do zastosowań OR warto rozważyć zakup egzemplarza używanego.
Poniżej kilka uwag na co warto zwrócić uwagę przy kupnie:
- model – oczywiście lepszy bo nowszy jest model CF-19 od CF-18 ale nie każdy wie, że CF-18 może się znacząco różnić się od innego CF-18. Poza różnicą w specyfikacji Panasonica istotny jest wiek płyty głównej (im młodsza tym lepsza bo nowocześniejsza). Tę informację możemy uzyskać z numeru seryjnego komputera, który jest na nalepce znajdującej się na spodzie kompa, jak również w BIOSie. Numer ten jest też szalenie ważny przy pobieraniu i instalowaniu sterowników.
Przykładowy numer wygląda tak: CF-18NHHMXBM
W tym ciągu znaków pierwsza litera (tutaj „N”) mówi nam która jest to wersja płyty w okresie produkcyjnym modelu CF-18. Tak to wygląda w kolejności od najstarszego do najnowszego modelu:
CF-19M (mk3)
CF-19K/L (mk3)
CF-19F/G/H (mk2)
CF-19C/D/E (mk1)
CF-18N/P (mk5)
CF-18K/L (mk4)
CF-18F/G/H (mk3)
CF-18D/E (mk2)
CF-18B (mk1)
Widać z tego, że jeżeli ktoś kupi egzemplarz o numerze CF-18B…….. to kupi najstarszy możliwy. Warto o tym pamiętać przy wyborze laptopa.
Uwaga, modele CF-29 i CF-30 to inne urządzenia, są większe i nie można w nich obrócić ekranu tak aby uzyskać formę tableta.
- kolejny ważny element to matryca – dotykowa to wcale nie znaczy, że można ją obsługiwać palcem. Bywają modele CF, które obsługuje się wyłącznie piórkiem, a sprzedający piszą, że matryca jest dotykowa. Zawsze trzeba się upewnić, czy można ją obsługiwać palcem.
Stan matrycy, martwe piksele, przebarwienia, podświetlenie i ewentualne porysowanie tez trzeba sprawdzić.
- dysk i pamięć – to nie są istotne elementy, jak zaobserwowałem na moim egzemplarzu dysk i pamięć można bez problemu zmienić we własnym zakresie (u mnie do 1256 Mb RAMu) na stosunkowo tanie i dostępne na rynku podzespoły.
- klawiatura – to istotny element, jak kupisz inną niż QWERTY to będziesz miał wieczny problem, a bywają różne klawiatury. Trzeba dokładnie sprawdzić, ponieważ np. francuska klawiatura też jest QWERTY, jednak inne znaki się różnią. Nie wystarczy przeczytać w ogłoszeniu, że klawiatura QWERTY trzeba ją zobaczyć !
- gniazda – trzeba sprawdzić, USB, RS itd. to najbardziej narażone miejsca na uszkodzenie.
- bateria – powinna trzymać min 4 godziny, trudno kupić nowe i są bardzo drogie
- mocowanie ekranu – zawias obrotowy jest bardzo precyzyjny, warto sprawdzić, czy ruch ekranem w różnych kierunkach względem klawiatury nie powoduje zakłóceń na matrycy.
Przydatne linki:
Test, opis:
http://hacking.pl/pl/news-7310-Panasoni ... lnych.html
http://www.tabletpcreview.com/default.asp?newsID=639
Strona główna:
http://www.toughbook.eu/PLK/why_toughbooks.aspx
Pomoc techniczna i sterowniki:
http://pc-dl.panasonic.co.jp/cgi-bin/it ... k/dl01.cgi
To tyle moich wypocin, więcej nie będzie.
Nowe komputery z serii Panasonic Toughbook CF ze względu na swoją „pancerną” budowę wykorzystują technologie które są bardzo drogie (obecnie CF-19 kosztuje 13 500zł). Dla tego do zastosowań OR warto rozważyć zakup egzemplarza używanego.
Poniżej kilka uwag na co warto zwrócić uwagę przy kupnie:
- model – oczywiście lepszy bo nowszy jest model CF-19 od CF-18 ale nie każdy wie, że CF-18 może się znacząco różnić się od innego CF-18. Poza różnicą w specyfikacji Panasonica istotny jest wiek płyty głównej (im młodsza tym lepsza bo nowocześniejsza). Tę informację możemy uzyskać z numeru seryjnego komputera, który jest na nalepce znajdującej się na spodzie kompa, jak również w BIOSie. Numer ten jest też szalenie ważny przy pobieraniu i instalowaniu sterowników.
Przykładowy numer wygląda tak: CF-18NHHMXBM
W tym ciągu znaków pierwsza litera (tutaj „N”) mówi nam która jest to wersja płyty w okresie produkcyjnym modelu CF-18. Tak to wygląda w kolejności od najstarszego do najnowszego modelu:
CF-19M (mk3)
CF-19K/L (mk3)
CF-19F/G/H (mk2)
CF-19C/D/E (mk1)
CF-18N/P (mk5)
CF-18K/L (mk4)
CF-18F/G/H (mk3)
CF-18D/E (mk2)
CF-18B (mk1)
Widać z tego, że jeżeli ktoś kupi egzemplarz o numerze CF-18B…….. to kupi najstarszy możliwy. Warto o tym pamiętać przy wyborze laptopa.
Uwaga, modele CF-29 i CF-30 to inne urządzenia, są większe i nie można w nich obrócić ekranu tak aby uzyskać formę tableta.
- kolejny ważny element to matryca – dotykowa to wcale nie znaczy, że można ją obsługiwać palcem. Bywają modele CF, które obsługuje się wyłącznie piórkiem, a sprzedający piszą, że matryca jest dotykowa. Zawsze trzeba się upewnić, czy można ją obsługiwać palcem.
Stan matrycy, martwe piksele, przebarwienia, podświetlenie i ewentualne porysowanie tez trzeba sprawdzić.
- dysk i pamięć – to nie są istotne elementy, jak zaobserwowałem na moim egzemplarzu dysk i pamięć można bez problemu zmienić we własnym zakresie (u mnie do 1256 Mb RAMu) na stosunkowo tanie i dostępne na rynku podzespoły.
- klawiatura – to istotny element, jak kupisz inną niż QWERTY to będziesz miał wieczny problem, a bywają różne klawiatury. Trzeba dokładnie sprawdzić, ponieważ np. francuska klawiatura też jest QWERTY, jednak inne znaki się różnią. Nie wystarczy przeczytać w ogłoszeniu, że klawiatura QWERTY trzeba ją zobaczyć !
- gniazda – trzeba sprawdzić, USB, RS itd. to najbardziej narażone miejsca na uszkodzenie.
- bateria – powinna trzymać min 4 godziny, trudno kupić nowe i są bardzo drogie
- mocowanie ekranu – zawias obrotowy jest bardzo precyzyjny, warto sprawdzić, czy ruch ekranem w różnych kierunkach względem klawiatury nie powoduje zakłóceń na matrycy.
Przydatne linki:
Test, opis:
http://hacking.pl/pl/news-7310-Panasoni ... lnych.html
http://www.tabletpcreview.com/default.asp?newsID=639
Strona główna:
http://www.toughbook.eu/PLK/why_toughbooks.aspx
Pomoc techniczna i sterowniki:
http://pc-dl.panasonic.co.jp/cgi-bin/it ... k/dl01.cgi
To tyle moich wypocin, więcej nie będzie.

Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość