CB - kilka pytanek lamera

radia, anteny, dodatki, strojenie, wybór itp.

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
PiotrK
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 28
Rejestracja: wt sie 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Bytów/ Gdansk
Kontaktowanie:

CB - kilka pytanek lamera

Post autor: PiotrK » ndz sie 14, 2005 2:30 pm

Witanko

Z uwagi, że syfa już mam - trza pomysleć o CB

Wybór mój jest wstępnie taki:

Radio - Uniden 520 XL
Antena LEMM AT-1000 lub LEMM Turbo 2001

I teraz najważniejsze:
Kupię sobie ową SWR-Miarkę (bo to chodzi za grosze na allegro - pięć sześć dyszek).

Jak użyć tej SWR-Miarki ? Odczytuje się pewnie poziom sygnału - ale w jaki sposób się go reguluje ?


Drugie pytanko nadzwyczaj lamerskie:
Czy do CB potrzebny jest głośnik - podobnie jak do zestawu głośnomówiącego do komórki ?
Bo jakoś z radiem tego nie zauważyłem ? Wbudowane to jest w radio, mikrofon ? Czy jak ?
Kiedyś przez CB ze dwa razy gadalem ale nie pamiętam jak tam było
Piotr_K - Kaszuby Bytów/ Gdańsk

'98 Opel Monterey 3.1TD 4JG2T LWB

Awatar użytkownika
Miskiller
 
 
Posty: 2586
Rejestracja: pt kwie 16, 2004 6:33 pm
Lokalizacja: Nowy Targ, Rabka a niedlugo ..... ?

Post autor: Miskiller » ndz sie 14, 2005 3:39 pm

glosnik masz wbudowany w radio
4-ta REAKTYWACJA.Zrobie sobie PTO do Quada...a co ? umiem..

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » ndz sie 14, 2005 4:26 pm

reflektometr się kalibruje po to by uzyskać bliski prawdzie pomiar współczynnika fali stojącej, a antenę stroi.
do kalibracji służy przłacznik "CAL" urządzonko należy włączyć w szeregowo w tor sygnału wlk częstotliwości i nacisnąć PTT - przesunąć suwak lub pokrętło na pole cal.
dalej przestawić przełącznik na pomiar odbicia (swr) nacisnąć PTT i odczyrać na skali wartość WFS. antenę skracać lub wydłużać doputy dpuki nie uzyskasz wyniku 1.1 w najgorszym wypadku 1.3, jeśli się lepiej nie da, ale wówczas oznacza to , że coś innego nie gra w układzie, np. dł. kabla (najlepiej rg42) lub coś nie trybi w układzie połączenia anteny z mocowaniem,radiem lu masą itd..itp..
jakbyś kupił miernik z "maczerem" to pytaj, ale raczej nie kupuj, bo i poco :wink: !!
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » ndz sie 14, 2005 4:31 pm

acha i jeszcze drobiazg.. poziomu sygnału, to tam się żadnego nie odczytuje bo reflektometr tegoż nie mierzy lecz stosunek amplitudy fali bieżącej (biegnącej jak kto woli) do powracającej, ale to tylko dyrdymały, nie przejmuj się i powodzenia - to proste urządzonko jest i się przydaje, poza tem można kumplom pomierzyć i poszpanić btw :lol:
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

Awatar użytkownika
mcorp
 
 
Posty: 172
Rejestracja: wt sie 24, 2004 6:46 am
Lokalizacja: W-wa, Hajnówka

Post autor: mcorp » czw sie 18, 2005 7:03 am

Pytanie tylko czy warto sobie kupować miarkę: bo strojenie we warstacie to kilkanaście złotych, a przy okazji Ci przejrzą kabelki, lukną na końcówkę mocy :)23

Czy tak często trzeba dostrajać antenę? Może lepiej za te 60 złociszy co jakiś czas dostroić kierowcę przy pomocy Siwuchy Extra Dry? :wink:

M

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » czw sie 18, 2005 7:27 am

czy warto:
-trudno powiedzieć, zalezy od siły chciejstwa, to wolny wybór jest, zeby nie powiedzieć..kraj :lol:
-zwykle ktoś ma reflektometr, więc można skorzystać
-jest całkiem sporo transceiverów, które mają wbudowany reflektometr i to zaczyna być jż standard a nie opcja
-antena raz prawidłowo zestrojona nie wymaga częstego strojenia, zwykle po demontażu i jak się coś zmieni w warunkach zabudowy
-lookną na końcowkę mocy ?? - ta, to generalnie robi lub nie, więc nie ma za bardzo na co lookać czyli jak powiadają albo jest walnięta albo będzie :lol: -naprawa to wymiana - koszt spory.
-co do siwuchy, well.. preferuję piwo oraz destylaty rękodzielne produkcja cepeliowska :)21
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

Awatar użytkownika
mcorp
 
 
Posty: 172
Rejestracja: wt sie 24, 2004 6:46 am
Lokalizacja: W-wa, Hajnówka

Post autor: mcorp » czw sie 18, 2005 7:43 am

To takie fajne magiczne zaklęcie:

Pstryk pstryk gruchą: cisza.
- Mocy nie stwierdzam.
- Ooo... To coś poważnego?
- Nie wiem, LUKNE NA KOŃCÓWKĘ MOCY (abrrrakadabraaa, bim sala bim)... dwie dychy.

Aż mróz po kościach idzie, no nie? :)21

M

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » wt paź 18, 2005 9:07 pm

Co moze byc ze jak podlacze refleksometr to caly czas wsakzowka jest bez ruchu nie wazne co robie z antena czy wsowam czy wysowam?? Kupilem go dzisiaj i nie wiem co z nim jest. Z tylu sa dwa wejscia ktore nie sa oznaczone czy robi roznice jak go podlacze??
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

Awatar użytkownika
Miskiller
 
 
Posty: 2586
Rejestracja: pt kwie 16, 2004 6:33 pm
Lokalizacja: Nowy Targ, Rabka a niedlugo ..... ?

Post autor: Miskiller » wt paź 18, 2005 9:19 pm

w moim robi, tez myslalem, ze niema oznaczen ale odnalazlem je na obudowie, nie byly malowane tylko wycisniete w metalu obudowy
4-ta REAKTYWACJA.Zrobie sobie PTO do Quada...a co ? umiem..

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » wt paź 18, 2005 9:23 pm

U mnie nie ma napewno ale probowalem i tak i tak i nie robi. Mozesz mi jeszcze raz wytlumaczyc jak mam to robic?? Na moim jest pokretlo "cal"
i przełacznik fwd/rev. Na co mam ustawic i do czego one sluza??
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

Awatar użytkownika
Miskiller
 
 
Posty: 2586
Rejestracja: pt kwie 16, 2004 6:33 pm
Lokalizacja: Nowy Targ, Rabka a niedlugo ..... ?

Post autor: Miskiller » wt paź 18, 2005 10:00 pm

zle ze nie robi, uszkodzona koncowka mocy... ale gdy bedziesz mial sprawne radio to robi sie tak :
ustaw jakis kanal np: 21, nacisnij nosna, przelacznik na fwd i pokrec cal tak aby wskazowka pokazywala koniec czerwonej skali, teraz pusc nosna i przelacznik przestaw na rev i nacisnij nosna, wskazowka powinna pokazywac ponizej 1 na czarnym polu.... jezeli nie stroisz antene az zblizysz sie do tej wartosci, kolo 2,5 juz da sie pogadac na niewielkie odleglosci
4-ta REAKTYWACJA.Zrobie sobie PTO do Quada...a co ? umiem..

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » wt paź 18, 2005 11:09 pm

tiger pisze:Co moze byc ze jak podlacze refleksometr to caly czas wsakzowka jest bez ruchu nie wazne co robie z antena czy wsowam czy wysowam?? Kupilem go dzisiaj i nie wiem co z nim jest. Z tylu sa dwa wejscia ktore nie sa oznaczone czy robi roznice jak go podlacze??
-wejścia powinny być oznaczone: ant i trx (poszukaj - mogą byc tylko tłoczone na obudowie)
-róznice to robi oczywiście :)21
podłaczasz tak:
ant - antena
trx - osobnym kablekiem np rg42 z dwoma wtyczkami - do radia i do tego wtyku = wtedy robi /=-/ jak odwrotnie to "nie robi"

call - służy do kalibracji, przed strojeniem układu antenowego.. muszę ?? czy juz wiesz??.. no ok:
-przełaczasz na call
-naciskasz ptt i trzymasz "postawioną nośną"
-pokrętłem wzglednie suwakiem (nie wiem jaki masz reflektometr?) ustawiasz tak by wychylenie sklai było maxymalne ale na znamionowanej skali oczywiście - nic poza nią czyli 100%
-jak juz skalibrujesz to przełączasz suwaczek na swr i znowu naciskasz ptt, majac wcześniej przełączone na 1W lub 10W (jak podasz model refl., to ci powiem)
-odczytujesz wartość wfs (swr`a)

jakby co to pytaj, albo poczekaj bo spłodziłem jakis tekst na ten temat to sie pewnie ukaże w penthauzie albo wyborczej :)21
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » wt paź 18, 2005 11:15 pm

tiger pisze:U mnie nie ma napewno ale probowalem i tak i tak i nie robi. Mozesz mi jeszcze raz wytlumaczyc jak mam to robic?? Na moim jest pokretlo "cal"
i przełacznik fwd/rev. Na co mam ustawic i do czego one sluza??
fwd = cal
ref = swr (wfs)
może być jeszcze 3cie ustawienie - pw = power (czyli po kalibracji możesz sobie zmierzyć moc (teoretycznie) w tym ustawieniu
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » wt paź 18, 2005 11:18 pm

Miskiller pisze: kolo 2,5 juz da sie pogadac na niewielkie odleglosci
i spalić końcówkę mocy :)21 :)3 jak dobrz pójdzie, a moc skuteczna.odradzam!
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » śr paź 19, 2005 1:47 pm

Koncowka mocy jest na pewno dobra bo dopiero co z serwisu jest i radjo dziala ale chce antene dobrze dostroic. Znalazlem oznaczenia juz nie byly przy tych wejsciach tylko z przodu swra ijest to model swr-420 firmy K-PO. Walcze dalej.

przełaczasz na call- u mnie cal to pokretlo jest to co mam przelaczyc??
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » śr paź 19, 2005 3:19 pm

no.. fwd - napisałem ci wyżej,
przełączniki są zwykle dwufunkcyjne i jest tak jak 3 posty wyżej,
w moim też oznaczenia nie są z tyłu tam gdzie gniazda tylko z przodu, tak jak u ciebie po bokach,
pokrętło cal masz do regulacji wychylenia wskażnika - w prawo max na skali (4 posty wyżej)
powodzenia :)2 i spokojnie, bo to proste jest tylko dużo oznaczeń, jak raz to zrobisz to już nie zapomnisz
w twoim cal działa gdy naciśniesz i trzymasz ptt - i - kręcisz gałką "cal" w prawo i lewo (po tym poznasz, że robi) no :)2
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

Awatar użytkownika
ORSON_V6
 
 
Posty: 1051
Rejestracja: pt mar 04, 2005 12:06 pm
Lokalizacja: N=ok.52°34' E=ok.17°15'
Kontaktowanie:

Post autor: ORSON_V6 » śr paź 19, 2005 3:39 pm

SWR miernik za pięć dyszek to przesada, zmotaj wszystko do kupy i tam gdzie kupiłeś sprzęt powinni ci to wystroić za free.
G 460.2 - był 2.3 -jest 3.0 D
orson@4x4wlkp.pl

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » śr paź 19, 2005 6:18 pm

kurde pojechalem do tego sklepu bo myslalem ze cos jest zrypane z tym miernikiem ale okazalo sie ze u goscia to dziala. Ja robie tak: podlaczylem wszystko wlaczam radyjko daje na fwd naciskam na gruche i krece pokretlem wskazowka nawet nie drgnie chociaz probowalem wsowac i wysowac antene. dobrze robilem czy nie bo moze ja cos inaczej zrozumialem.
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » śr paź 19, 2005 7:36 pm

Juz dziala. Musialem polutowac kable do koncowek to im pomoglo. Wczesniej niby styk byl bo sprawdzalem ale moze nie wystarczajacy.
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » śr paź 19, 2005 11:23 pm

taa.. no zakładałem wcześniej, że kable to masz po ludzku zrobione, czyli gorąca żyła na cynie, a jednak .. :roll:
-układ zalezy od "właściwych połączeń elektrycznych" no.. o tym już było.
ważne, że już robi !! :lol:
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » ndz paź 23, 2005 6:56 pm

Dziala super. Dzieki za cierpliwosc. Teraz mam problem z grucha bo cos nie laczy ale cos pokombinuje.
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » ndz paź 23, 2005 7:34 pm

tylko gdzie ?
-jeśli przy wtyczce w trx (radiu) to moze być problem ze stykiem gniazda - np obluzowane lub obruszane
*sprawdź - na wszelik wypadek psiknij płynem "kontakt"
*gniazdo jeślu się dostaniesz to dokręć - delikatnie odkręć obudowę (uwaga na kableki gośnika) i zobacz czy się coś da poprawić w stabilności gniazda, jeśli w gnieździe są luzy "na wtyczce" to sprawdź blaszki kontaktowe czy się za bardzo nie powginały - czasem ingerencja małym srbsztakiem zegramistrzowskim przynosi efekt

-jeśli przy mikrofonie to:
rozkręć gościa
*wycześć część emisyjną czyli to co przykładasz w okolice ust - zwykle jest zanieczyszczone
sprawdź poprawność połączeń elktrycznych kabla przy mocowaniu obudowy oraz lutowanie na wkładce. .zakładam, że elektretowej, bo nie wiem jaki masz mikrofon
kabelki mogą nie konakrować lub mieć jakieś uszkodzenia

jeśli nic z tych rzeczy - zachodzi prawdopodobieństwo zuzycia materiałowego samej wkładki (jeśli radio ma juz okres świetności za sobą, to jest to dość częsty przypadek -należy mu się upgrade jak psu zupa - czyli wymiana (koszt b. niski, czyli looz)
-- no idaj znac, bom ciekaw o sso hhozzii :)21

acha.. moze też być to problem nieprzełączania przez ptt - zwróć uwagę na jego poprawne działanie szczególnie przy składaniu obudowy mikrofonu z powrotem - zreób tak, że najpierw potestuj jedną tylko złożona połowkę z ptt i wkładką czyli nie dokęcaj tyłu obudowy
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » ndz paź 23, 2005 8:54 pm

NIe to tak jakby przy wtyczce. Ale to rczej laczenie kabel wtyczka a nie wtyczka radjo.
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

Awatar użytkownika
darkman
 
 
Posty: 4353
Rejestracja: pn sie 01, 2005 11:56 pm
Lokalizacja: z wojny
Kontaktowanie:

Post autor: darkman » ndz paź 23, 2005 9:19 pm

tiger pisze:NIe to tak jakby przy wtyczce. Ale to rczej laczenie kabel wtyczka a nie wtyczka radjo.
to lepiej, naprawa raczej prosta,
chyba, że wtyczka nierozbieralna - jeśli tak obetnij, wywal,
Predator 110 Td5, Deflorator 90 300Tdi

tiger
Posty: 1640
Rejestracja: pn wrz 29, 2003 6:34 pm
Lokalizacja: Wrocław/Muflon Team
Kontaktowanie:

Post autor: tiger » ndz paź 23, 2005 9:31 pm

Chyba jest nierozbieralna ale i tak ja rozbiore.
WWW.FCSERWIS.PL ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA, USUWANIE FAP DPF EGR, IMMOBILIZERY
WWW.AUTOSKUP.WROC.PL

ODPOWIEDZ

Wróć do „CB radio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość