Strona 1 z 1
pytanko
: wt mar 17, 2009 1:06 pm
autor: blazej4x4
mam cb radio z jakas tam niefirmowa antena, no ale mniejsza. Mam audi a6 w ktorym jest to zaontowane i zestrojone, ale chcialbym zestaw przekladac do kijanki sportage i jezeli w kijance nie zestroje radia to moze sie spalic? na czym to polega? a jezli pozniej znow wstawie antene na to samo miesce w audi to znow bede musial stroic? Z gory gdzieki

Re: pytanko
: wt mar 17, 2009 1:39 pm
autor: jasiu836
Kolego powiem tak: ja ma Cb z antena przykrecana i jak potrzeba to przekładam do samuraja, a jak trzeba to do passata wkładam, i zero jakichkolwiek zakłóceń, radio raz tylko przy zakupie dostrajałem i tak już z rok jezdze i przekładam raz tu raz tam
pozdrawiam
Re: pytanko
: wt mar 17, 2009 1:55 pm
autor: blazej4x4
ja mam antene na magnesie.... a czytalem ze moze sie koncowka mocy spalic ;/
Re: pytanko
: wt mar 17, 2009 2:31 pm
autor: sla66
Magnesówka w Disco2 (poprzednio w escorcie) , w Vitarze na motylku. Zawsze przy pierwszym montażu zestrajane. Przekładam tylko i wyłacznie radio.
Re: pytanko
: wt mar 17, 2009 2:34 pm
autor: PaveL
Końcówka mocy może się uszkodzić gdy antena będzie miała przerwę, lub zwarcie. A to w tanich antenach się zdarza.
Re: pytanko
: wt mar 17, 2009 3:41 pm
autor: Klamer
Teoria mówi, że przy każdorazowym postawieniu anteny należałoby ją stroić, czyli nawet jeśli ustawisz magnesówkę w tym samym miejscu na aucie, to należy ją zestroić - praktyka pokazuje, że, jeśli raz zestroisz antenę, to mniej więcej będzie OK. Zakładając, że masz ustawione dwie główki antenowe w dwóch autach, a masz jedną antenę i sprawdzisz w obydwu autach SWR to nie ma problemu. Przy magnesówce zestrój raz i już.
P.S.
Powodów dla którego możesz spalić końcówkę mocy w radiu jest wiele i nie tylko zwarcie, czy "rozwarcie", ważne aby SWR był w miarę niski - i tak na 19tym nie będziesz "żuł szmaty"
Re: pytanko
: wt mar 17, 2009 4:55 pm
autor: Bezrzecze4x4
chodzi o strojenie radia z antena ?... to po co za kazdym razem to robic skoro raz juz bylo to zrobione...inne radio ta sama antena musisz stroic, te same radio inna antena tez musisz...chodzi o moc wyjsciowa...i pamietaj ze antana musi miec mase bo tak tez mozesz cos spalic ... jedz do jakiegos serwisu CB i tak wszystkiego sie dowiesz a strojenie radia z antena to w szczecinie 20 PLNow
Re: pytanko
: wt mar 17, 2009 6:20 pm
autor: Klamer
"wiesz, że gdzieś dzwoni..."
Re: pytanko
: sob mar 21, 2009 8:37 pm
autor: KML1
Bezrzecze4x4 pisze:strojenie radia z antena to w szczecinie 20 PLNow
W Wa-wie ta sama cena
Ja przełożyłem radio wraz z magnesową anteną z płaskiego do pojarki, nic nie stroiłem ale wydaje mi się że działa trochę gorzej.
Dzisiaj zauważyłem że jak przy włączonym radiu, włączyłem spryskiwacze szyb to zaczynało szumieć, zakłócenia jakieś , co z tym zrobić?
Podłączone jest pod zasilanie od radia audio , ale to chyba nie powinno mieć wpływu?
Re: pytanko
: sob mar 21, 2009 8:47 pm
autor: Klamer
"użyj opcji Szukaj"
Re: pytanko
: sob mar 21, 2009 8:52 pm
autor: sla66
KML1 pisze:Bezrzecze4x4 pisze:strojenie radia z antena to w szczecinie 20 PLNow
W Wa-wie ta sama cena
Ja przełożyłem radio wraz z magnesową anteną z płaskiego do pojarki, nic nie stroiłem ale wydaje mi się że działa trochę gorzej.
Dzisiaj zauważyłem że jak przy włączonym radiu, włączyłem spryskiwacze szyb to zaczynało szumieć, zakłócenia jakieś , co z tym zrobić?
Podłączone jest pod zasilanie od radia audio , ale to chyba nie powinno mieć wpływu?
Wydzieraczki to bardzo częste żródło szumów. W vitce będę przeprowadzał zasilenie radia z akumulatora przez filtr. W Disco i escorcie (oba z silnikiem dezla) jest/było dużo mniej zakłuceń. Wycieraczek w radiu nie słyszałem. Zobaczę jak będzie po przeprowadzeniu bezpośredniego zasilania.
Re: pytanko
: sob mar 21, 2009 9:47 pm
autor: KML1
Klamer pisze:"użyj opcji Szukaj"
Znaczy się słaba masa?
O ile zasilanie radia można sobie pociągnąć z akku, to mase do magnesówki chyba się nie da?
W planach jest antena na stałe, wtedy się pobawię z tym, a narazie chyba będę musiał się pomęczyć.
Re: pytanko
: sob mar 21, 2009 10:17 pm
autor: Klamer
Iskrzenie silnika wycieraczek, należy wyeliminować poprzez.... wymianę na nowy
Źle dociskające szczotki do komutatora, słabe mocowanie szczotek itp itd - tutaj żadne kondensatory nie pomogą i nie jest to wina anteny, braku masy, czy czegokolwiek innego. Wymiana silnika na nowy też nie gwarantuje powodzenia.
Tak jak radzi Sławek - poprowadź bezpośrednie zasilanie z akumulatora, załóź kondensator(y) ("filtry") i wymień silnik wycieraczek -MOŻE poskutkuje
jest oczywiście jeszcze najtańsze rozwiązanie:
przekręć mocniej w prawo pokrętło z napisem "squelch" wychodząc z założenia, że "ten typ tak ma" - poskutkuje na pewno
Re: pytanko
: sob mar 21, 2009 10:28 pm
autor: KML1
A to mi trzeszczy nie przy wycieraczkach tylko gdy pracuje pompka spryskiwaczy, taki pisk jest w radiu

Re: pytanko
: sob mar 21, 2009 10:40 pm
autor: sla66
Wymień pompkę spryskiwaczy
Re: pytanko
: ndz mar 22, 2009 11:02 am
autor: blazej4x4
mialem to samo ze spryskiwaczami, zestroilem ta antene i po problemie...! ale przelozylem antene do drugiego auta i w drugim znow piszczalo, wtedy przelozylem radio do tego gdzie byla strojona i postawilem antene na to samo miejsce i tez slychac spryskiwacze. Jednym slowem podczas kazdorazowego sciagniecia anteny z dachy po jej postawieniu trzeba ja ponownie stroic. Pozdrawiam.
Re: pytanko
: czw mar 26, 2009 7:31 pm
autor: KML1
Klamer pisze:
Tak jak radzi Sławek - poprowadź bezpośrednie zasilanie z akumulatora, załóź kondensator(y) ("filtry")
Dzisiaj byłem w sklepie CB przy Jerozolimskich, gadałem z gościem o tym podpinaniu radia do akumulatora, powiedział że to bzdura krążąca po internecie (forach CB), mówił że nie ma znaczenie gdzie się podepnę z radiem.
Zakłócenia powodują inne odbiorniki, a nie to gdzie jesteśmy podpięci

Re: pytanko
: czw mar 26, 2009 7:45 pm
autor: Kostuch
KML1 pisze:Klamer pisze:
Tak jak radzi Sławek - poprowadź bezpośrednie zasilanie z akumulatora, załóź kondensator(y) ("filtry")
Dzisiaj byłem w sklepie CB przy Jerozolimskich, gadałem z gościem o tym podpinaniu radia do akumulatora, powiedział że to bzdura krążąca po internecie (forach CB), mówił że nie ma znaczenie gdzie się podepnę z radiem.
Zakłócenia powodują inne odbiorniki, a nie to gdzie jesteśmy podpięci

Pojedź jeszcze raz do pana i powiedz mu, żeby nie pitolił a najlepiej zmienił branżę na sprzedaż detaliczną pietruszki.
Jeżeli sie podepniesz gdzieś "za" innym odbiornikiem prądu, to spadki napięć wywołane przez ten odbiornik powodują śliczną modulację napięcia zasilającego twoje cb.
Dlatego między innymi, zasilanie i masę rozprowadza się w urządzeniach podatnych na zakłócenia w formie gwiazdy.
Żeby to wiedzieć, nie trzeba kończyć studiów inżynierskich.
Re: pytanko
: czw mar 26, 2009 8:57 pm
autor: KML1
Znaczy się Pan gów.o wiedział, a gadkę miał złotą

Re: pytanko
: czw mar 26, 2009 9:09 pm
autor: A.F.
Co do zasady, to zasilanie CB powinno być podłączone jak najbliżej akumulatora.
Ale to też nie zawsze chroni przed wchodzeniem zakłóceń przez kabel zasilający, bo wtedy jest on długi.
Widać to najlepiej przy silnikach benzynowych ( zakł. od zapłonu ).
Dużo zależy od tego jaki filtr na zasilaniu jest ( jeśli jest

) wewnątrz radia.
Czasem rozsądnym kompromisem jest włączenie CB krótkim kablem np. do gniazda zapalniczki, a w razie potrzeby założenie filtra p-zakł. jak najbliżej radia.
Można próbować zrobić taki filtr przez nawinięcie paru/parunastu zwoi kabla zas. na pierścionku albo rdzeniu ferrytowym.
Amen

Re: pytanko
: czw mar 26, 2009 10:24 pm
autor: sla66
KML1 pisze:
Dzisiaj byłem w sklepie CB przy Jerozolimskich, gadałem z gościem o tym podpinaniu radia do akumulatora, powiedział że to bzdura krążąca po internecie (forach CB), mówił że nie ma znaczenie gdzie się podepnę z radiem.
Zakłócenia powodują inne odbiorniki, a nie to gdzie jesteśmy podpięci

To jeszcze odwiedź pana na Igańskiej. Lub poszukaj strony
www.saxon.... cośtam. Na stronie sporo informacji o zakłóceniach itp.
Re: pytanko
: czw mar 26, 2009 10:31 pm
autor: KML1
Miałem po drodze to wstąpiłem, zwykła buda i kupa sprzętu oraz szrotu CB.
Kupiłem ramkę do montażu, bo akurat mieli
A jak ten sklepik na al. Krakowskiej, ktoś zna?
Też czasami jestem obok

Re: pytanko
: sob cze 05, 2010 12:13 pm
autor: talu
blazej4x4 pisze:mam cb radio z jakas tam niefirmowa antena, no ale mniejsza. Mam audi a6 w ktorym jest to zaontowane i zestrojone, ale chcialbym zestaw przekladac do kijanki sportage i jezeli w kijance nie zestroje radia to moze sie spalic? na czym to polega? a jezli pozniej znow wstawie antene na to samo miesce w audi to znow bede musial stroic? Z gory gdzieki

Więc ja powiem tak, jeżeli masz radio, które wychodzi z mocą 4 watt czyli oficjalnie dopuszczoną w PL, to myślę, że po podłączeniu anteny, która jest sprawna radia nie spalisz. Inna bajka jeżeli pracujesz na ssb, wtedy jest to bardzo ważne bo wychodzi się z większą mocą i można usmażyć końcówkę. Co do przenoszenia, sprawa wygląda następująco, myślę, że przy typowo kontaktach ulicznych, wielkiego znaczenie to nie będzie miało. Może spadnie troszkę odległość nadawania, ale często możesz tego nie odczuć, bo składa się na to wiele czynników w tym atmosferyczne i ukształtowanie terenu. Jeżeli chcesz mieć to dokładnie tak jak to być powinno to wypadało by stroić. Każdorazowe przestawienie anteny, a nawet zmiana położenia przewodu biegnącego od radia do anteny ma wpływ na SWR. Również zmiany długości przewodu i wszystko co jest związane z montażem anteny ma wpływ.
Więc jak zrobisz decyzja należy do Ciebie. Ja używam jednego z radyjek, które mam tzw. przechodnie czyli jak potrzebuje przekładam i nie zawracam sobie głowy strojeniem ( antena na magnesie ). Jeżeli potrzebuje czegoś konkretnego zakładam antenę mocowaną na "stałe" stroję ją po odpowiednim przeprowadzeniu przewodu i wtedy to pracuje tak jak powinno.