Dwie anteny

radia, anteny, dodatki, strojenie, wybór itp.

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
Marcus65
Posty: 370
Rejestracja: wt sty 31, 2006 1:07 am
Lokalizacja: Warszawa

Dwie anteny

Post autor: Marcus65 » wt sty 03, 2012 1:47 pm

Czy podłączenie dwóch takich samych anten (Sirio ML-145) przez jakiś splitter poprawiłoby zasięg odbioru i nadawania? Moc standardowego radyjka jest wystarczająca, żeby "obsłużyć" dwa baty?

Pozdro
Marcus
GG: 483578, V6 3500 24V DOHC, 1996
Pajero Owners Club Polska

Awatar użytkownika
marmoo
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: śr cze 28, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: Podlasie

Re: Dwie anteny

Post autor: marmoo » wt sty 03, 2012 5:31 pm

bez sensu
Ford- Family of fine cars.
2x V8 2xV6
Expedition, Explorer, Bronco II, F150

Awatar użytkownika
Aditraker
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 7
Rejestracja: ndz lut 28, 2010 10:23 pm
Lokalizacja: KNURÓW

Re: Dwie anteny

Post autor: Aditraker » pn sty 09, 2012 9:02 am

Duel Diesel Cb Antena takie posiadam więc są robione fabrycznie, niestety ciężko osiągalne w Polsce.
Ale koledzy za Oceanu nie mają kłopotów.
http://www.f150forum.com/f7/duel-diesel ... enna-44791
JEEP CHEROKEE XJ.2.5 TD-silnik audi
PERSIDENT JACKSON + LEM TURBO 2001
SERWIS ANTEN CB

Awatar użytkownika
marmoo
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: śr cze 28, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: Podlasie

Re: Dwie anteny

Post autor: marmoo » śr sty 11, 2012 2:54 am

to przeczytaj ten wątek z linku ze zrozumieniem.

Ma to sens na tirze gdzie jest 25 metrów od anteny do anteny.
A postawisz dwa baty na dachu w normalnym aucie, to ci cuda wyjdą.
Ford- Family of fine cars.
2x V8 2xV6
Expedition, Explorer, Bronco II, F150

Awatar użytkownika
talu
 
 
Posty: 167
Rejestracja: czw sty 14, 2010 5:39 pm
Lokalizacja: 10km do Niemiec, 50km do Czech

Re: Dwie anteny

Post autor: talu » pt sty 13, 2012 2:22 pm

Dla mnie bez sensu. Załóż sobie w miarę możliwości długi bat, do tego jak chcesz dobrze iść jakiś wzmacniacz i tyle. Reszty nie oszukasz. Taki montaż anten jak na tym zdjęciu to bez sens, aby antena pracowała prawidłowo powinna mieć "odbicie" i każda antena zamontowana na środku dachu będzie działała lepiej od tej na rurach albo w innym miejscu. Jeszcze kilka lat wstecz bardzo popularne były anteny samochodowe z przeciw wagami i całkiem dobrze to chodziło.
Reasumując dobra antena w dobrym miejscu ( na terenówce to wyzwanie - sam teraz walczę bo mi się do garażu nie mieści na dachu :( ) zestrojona, i chodzi. Co do zasięgu to fali się nie da oszukać, jak jest odpowiednia propagacja to w AM nawet 40 km z bazą rozmawiałem w czasie jazdy ale otaczały mnie pola. NP na SSB spokojnie z Hiszpanią ale to już inna inszość.
Kiedyś miałem okazje stać na Stogu Izerskim jak nie było wyciągu jeszcze, i na zwykłym radiu w AM`ach Gdańsk słyszałem. Antena mało strojona, radio jakiś tam Alan ale wysokość zrobiła swoje. Stojąc na wieży P-Poż 35m od ziemi, rozmawiałem z ręczniaka ( bez dodatkowej anteny) na odległość ponad 25km. Musicie zrozumieć, że tutaj sprzęt i jego konfiguracja ma znaczenie, ale warunki są podstawą i propagacja jaka jest.
4R

puszekxrv
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 8
Rejestracja: śr wrz 21, 2011 3:13 pm
Lokalizacja: kraków

Re: Dwie anteny

Post autor: puszekxrv » wt mar 06, 2012 10:45 pm

marmoo pisze:to przeczytaj ten wątek z linku ze zrozumieniem.

Ma to sens na tirze gdzie jest 25 metrów od anteny do anteny.
A postawisz dwa baty na dachu w normalnym aucie, to ci cuda wyjdą.
To nie tak.. w ciężArówkach 2 anteny są montowane na ramionach lusterek przeważnie...Mają one inną budowę niż antena pojedyncza. Ma to sens ponieważ wykorzystuje się tutaj zjawisko fizyczne nakładania się fal- zwane chyba interferencją.Wychodzący sygnał ulega wzmocnieniu poprzez interferencję. Odległość 25 metrów to bzdura ,zwłaszcza ze długość zestawu jest ograniczona do max 16, 5 m ciągnik z naczepą i 18, 5 m zestaw, czyli samochód ciężarowy z przyczepą. Antena czy anteny są zawsze w rejonie kabiny.

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Dwie anteny

Post autor: wojtek_kom » wt mar 06, 2012 11:25 pm

Wszystko da się zrobić i to dobrze. Generalnie bez sensu, jeśli ma być porządnie, wyjdą koszty.
Lepszy efekt da, kierunkowa antena CB :lol: :)20
Jeszcze lepszy dwie kierunkowe anteny CB :)21

Jak najdłuższa i dobra antena+jak najkrótszy kabel+dobre złącza+dobre radio+duża płaska powierzchnia dla anteny. Montaż anteny w rogu pojazdu/z przodu/z tyłu zmienia charakterystykę promieniowania, zawsze środek dachu.
Nissan-y

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Dwie anteny

Post autor: wojtek_kom » wt mar 06, 2012 11:27 pm

puszekxrv pisze:
marmoo pisze:to przeczytaj ten wątek z linku ze zrozumieniem.

Ma to sens na tirze gdzie jest 25 metrów od anteny do anteny.
A postawisz dwa baty na dachu w normalnym aucie, to ci cuda wyjdą.
To nie tak.. w ciężArówkach 2 anteny są montowane na ramionach lusterek przeważnie...Mają one inną budowę niż antena pojedyncza. Ma to sens ponieważ wykorzystuje się tutaj zjawisko fizyczne nakładania się fal- zwane chyba interferencją.Wychodzący sygnał ulega wzmocnieniu poprzez interferencję. Odległość 25 metrów to bzdura ,zwłaszcza ze długość zestawu jest ograniczona do max 16, 5 m ciągnik z naczepą i 18, 5 m zestaw, czyli samochód ciężarowy z przyczepą. Antena czy anteny są zawsze w rejonie kabiny.
Synfazowe połączenie anten... raczej dla szpanu i zachowania symetryczności pojazdu :)21
Nissan-y

Awatar użytkownika
marmoo
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: śr cze 28, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: Podlasie

Re: Dwie anteny

Post autor: marmoo » pn mar 12, 2012 9:29 pm

tja.
tylko jak to podłaczysz?
bo cuś mi sie widzi że 50ohm+50ohm to wychodzi jakies 25ohm
wiec trzeba by było jakos to dopadowac, i zwykły symetryzator tu nie zabangla za dobrze
Ford- Family of fine cars.
2x V8 2xV6
Expedition, Explorer, Bronco II, F150

Klekot
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 77
Rejestracja: czw kwie 17, 2008 12:03 pm
Lokalizacja: Świdnica

Re: Dwie anteny

Post autor: Klekot » ndz mar 18, 2012 8:37 pm

Dorabia sie specjalny "kabelek" ale fakt to bez sensu.
A i odległość miedzy antenami nie może być mniejszy niż 1/2lub nawet cała fala (1/2 fali to 5,5 m)
Porządnie zamontowany zestaw, długa antena i mikrofon ze wzmocnieniem.
Gwarantuje ze i tak dolecisz dalej niż odbierzesz.

puszekxrv
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 8
Rejestracja: śr wrz 21, 2011 3:13 pm
Lokalizacja: kraków

Re: Dwie anteny

Post autor: puszekxrv » wt mar 20, 2012 12:51 pm

Nie kumam co tu napisane ,ale pewnie wyjaśni wiele niejasności.

"Dwie anteny połączone równolegle a będące w odległości 1/8 do 1/4λ dają efekt charakterystyki promieniowania zbliżonej do "8" , przedłużając jeden przewód o λ/2 "8" zmienia się w "∞", czyli obrót o 90°. Zasilanie anten: 2 razy 1/4λ 75Ω.

Można również anteny zasilić odcinkami 3/8 λ. Potrzebny przełącznik by jedną zwierać - reflektor, a druga do radia - direktor. Charakterystyka promieniowania zbliżona jest do elipsy rozciągniętej w kierunku anteny aktywnej. anteny powinny być mocowane w odległości powyżej 1,35m, nie dalej jak 2,7m i nie mogą mieć między sobą elementów metalowych. Odpada więc mocowanie na lusterkach w TIR-ach.

Nie ma też znaczenia czy są to jednakowe anteny, ważne by były zestrojone jako zespół. "



Kiedys miałem na traku takie dwie anteny i szło to jak burza...Co prawda nie mam porównania bo szło to z Lincolna 10 Wat - byłem słyszalny doskonale na oryginalnej gruszce.. Odbiór też przewyższał inne autka. Kupowałem to w Czestochowie . Sprzedawca tlumczyl mi zalety podwójnej anteny- być może to dotyczyło tylko trucka..Gdzie nie można na srodku dachy wsadzi ć 2 metrowego bata.

Awatar użytkownika
Alberciczek
Posty: 481
Rejestracja: pn mar 07, 2011 11:07 am
Lokalizacja: Tychy

Re: Dwie anteny

Post autor: Alberciczek » śr mar 21, 2012 10:38 am

Dwie anteny to totalny bezsens. Ja wprawdzie jak wyjeżdżam w teren, to zakładam dwie anteny - jedną magnesówkę na dach, a drugą na motylek do maski. Ale korzystam tylko z jednej anteny - magnesówka podczas dojazdu, a na masce podczas jazdy w terenie. Powód - podczas jazdy w terenie zdarza się dość często, że gałęzie drzew zrzucają mi tą z dachu. Tak więc odkręcam ją i jadę na tej na masce. Ale żeby jechać na dwóch antenach jednoczesnie - po co?
Oprócz tego pamiętać trzeba, że im dłuższa antena tym lepszy zasięg, ale niestety zbiera więcej zakłóceń - szczególnie wmiastach, gdzie jest rozwinięta sieć energetyczna i komunikacyjna ( trolejbusy, tramwaje, pociągi, nadajniki radiowo-telewizyjne itd. Mniejsza - mniejszy zasięg, mniej zakłóceń. Tak samo będzie w przypadku połączenia dwóch anten czy anteny ze wzmacniaczem - będzie duuużo zakłóceń, a co za tym idzie jakość odbioru będzie pogorszona. Tak kiedyś zasłyszałem i obecnie to potwierdzam - mieszkam w takim mieście i doświadczyłem tego osobiście.
Dżip Blank Szyroki 4,7 QD chyba zielony był....Jak był nowy...

Awatar użytkownika
LR_Olek
 
 
Posty: 16782
Rejestracja: ndz sty 06, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Żuławy
Kontaktowanie:

Re: Dwie anteny

Post autor: LR_Olek » wt kwie 10, 2012 8:29 pm

Marcus65 pisze:Czy podłączenie dwóch takich samych anten (Sirio ML-145) przez jakiś splitter poprawiłoby zasięg odbioru i nadawania? Moc standardowego radyjka jest wystarczająca, żeby "obsłużyć" dwa baty?

Pozdro
Marcus
tak samo madry pomysl jak robienie wyciagarki z rozrusznika :)21

ODPOWIEDZ

Wróć do „CB radio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość