łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Sportage, Asia Rocsta

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
lewy00_00
 
 
Posty: 926
Rejestracja: wt mar 22, 2011 9:54 pm
Lokalizacja: Łomża

łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: lewy00_00 » pn lip 11, 2011 11:23 am

ze względu na dzwonienie w przednich kołach postanowiłem wymienić łożyska igiełkowe.
po rozebraniu zdziwiłem się bo zamiast łożysk zobaczyłem tulejki mosiężne czy miedziane. i teraz moje pytanie co zastosować. czy łożyska czy tulejki, jeśli tulejki to gdzie je kupić? bo wszędzie widzę tylko łożyska.

drugie pytanie związane jest ze sprzęgiełkami automatycznymi i ich budową.
ostatnio podczas jazdy słychać wibracje czasem tak jak by się załączało sprzęgiełko. gdy jadę z włączonym napędem to te wibracje nie występują.
rozebrałem sprzęgiełko i jest w nich taka sprężynka i czy ona ma iść od dołu czy pomiędzy tymi dwoma trybkami??
bo coś mi się zdaje że poprzedni właściciel złożył je odwrotnie.
Kiedyś gdzieś słyszałem, że wystarczy odwrotnie złożyć coś w tym sprzęgiełku a będzie ono cały czas załączone.
wersja z podciśnieniem.
sportage'98r 16V KL71 235/75/15
boodylift 2,6" przód lift 1.6"+gumy Tył:2"+astra

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: leon zet » pn lip 11, 2011 1:36 pm

Wersje podciśnieniowe mżna zablokować na stałe. Nie wiem jak, bo nigdy nie miałem sprzęgów podciśnieniowych - tak więc nie pomogę.
A w piaście powinny być łożyska igiełkowe. Jeśli są tulejki, to znaczy że igiełki się rozsypały i ktoś coś nakombinował - chociaż głupio nie kombinował. Zapewne nie skończyło się na samej wymianie łożysk igielkowych na tulejki ślizgowe. Znając życie to wyorany był czop przegubu i zapewne został on przeszlifowany tak aby współpracował z tulejką czyli jak będziesz chciał wrócic do oryginału to może się okazać, że sie nie da tak bezproblemowo.
Dobry brąz łożyskowy być może dałby radę. W vitarze jest podobne rozwiązanie.

Awatar użytkownika
lewy00_00
 
 
Posty: 926
Rejestracja: wt mar 22, 2011 9:54 pm
Lokalizacja: Łomża

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: lewy00_00 » pn lip 11, 2011 7:37 pm

a więc może ktoś wie jakie są wymiary czopa przegubu oryginalnego i łożyska. żeby na darmo nie kupować łożysk. moim zdaniem dobrym rozwiązaniem będzie wybicie tulejki i sprawdzenie czy nie ma pod tulejką żadnych wyoranych śladów i zmierzenie jej wymiarów również. i pużniejsza wymiana łożysk albo kombinowanie z nowymi tulejkami itd.

sprzęgiełka są całe, tryby w nich nie są połamane ani nie ukruszone wydaje się wszystko ok a więc czy te zgrzytanie, wibracje bardziej związane są z tymi sprzęgiełkami czy jakaś inna przyczyna tego może być? może wyjąć jeden tryb ze sprzęgiełka żeby nie zazębiał się z drugim trybem i przejechać się i zobaczyć czy będzie się tak dalej dziać?? czy może to łożysko na moście przednim? te zgrzyty, wibracje zdają się bardziej wydobywać od strony kierowcy. dzwięk przypomina taki dźwięk wiartarki udarowej, a czasem jest cichszy taki dzwięk jak by łożysko było rozwalone albo zatarte dokładniej takie bardziej chrzęszczenie.

a i zdjęcie tulejki zamontowanej wrzucam :
http://zapodaj.net/eecbf22ac804.jpg.html
sportage'98r 16V KL71 235/75/15
boodylift 2,6" przód lift 1.6"+gumy Tył:2"+astra

robert_kow
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 24
Rejestracja: pn cze 08, 2009 6:27 am

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: robert_kow » wt lip 12, 2011 9:42 am

U mnie niestety jest podobna sytuacja jak kupiłem ze dwa lata temu kijankę dzwoniło coś z lewej strony okazało sie brak igiełek kupiłem komplet wymieniłem i niestety po nie długim czasie to samo aby było łożysko trzeba zmienić przegub.Zastanawiam się aby obniżyć koszty naprawy teraz nad tulejkami z brązu czy jakiegoś tworzywa.

Awatar użytkownika
lewy00_00
 
 
Posty: 926
Rejestracja: wt mar 22, 2011 9:54 pm
Lokalizacja: Łomża

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: lewy00_00 » wt lip 12, 2011 7:50 pm

tulejki wybiłem okazało się że jedna ma mniejszą średnicą zewnętrzną a druga większą . jutro zajmę się dorobieniem tych tulejek oczywiście u tokarza, bo zamontowanie łożysk odpada. szukałem różnych tulejek i nie znalazłem w mieście nic co mogło by pasować. te tulejki co miałem miały rowki smarownicze.
czy jak dorobie te tulejki to nie będzie problemu ze smarowaniem?? nie przytrze się nic??
sportage'98r 16V KL71 235/75/15
boodylift 2,6" przód lift 1.6"+gumy Tył:2"+astra

madrider5
Posty: 773
Rejestracja: czw lis 11, 2010 9:47 pm
Lokalizacja: Okolice Torunia

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: madrider5 » czw lip 14, 2011 11:45 pm

podpinam się pod temat bo sam mam też ten nie przyjemny problem i myślałem nad tulejką, ale zostaje ten mały problem zwany smarowaniem no i trwałość. Jak ktoś by miał dobrego patenta to niech się pochwali :P takie łożysko nawet na allegro widziałem za 50 zeta.
Nie zabijajcie! Nie kradnijcie! ->rząd nie lubi konkurencji
Był Sportek 96-Custom
Suzuki GSX600F

Awatar użytkownika
lewy00_00
 
 
Posty: 926
Rejestracja: wt mar 22, 2011 9:54 pm
Lokalizacja: Łomża

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: lewy00_00 » pt lip 15, 2011 7:35 pm

wszystko okaże się podczas eksploatacji. uszczelniacze dziś już odebrałem a tulejki będą gotowe na poniedziałek.
biorąc pod uwagę że z tym nie będzie problemu( na jakiś czas oczywiście ) pozostaje dylemat sprzęgiełek. a dokładniej ich załączania się pod wpływem powietrza. sprawdziłem że jeden przewód zasysa powietrze a z drugiej strony samochodu nie. i właśnie tu zawarte jest moje kolejne pytanie.

Z kąd jest zasysane powietrze? gdzie szukać nieszczelności( braku ssania na końcu przewodu) ?
sportage'98r 16V KL71 235/75/15
boodylift 2,6" przód lift 1.6"+gumy Tył:2"+astra

Awatar użytkownika
igor
Posty: 439
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 11:18 pm
Lokalizacja: Wysoka

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: igor » pt lip 15, 2011 8:38 pm

lewy00_00 pisze: uszczelniacze dziś już odebrałem
na pewno będą pasować :)21
lewy00_00 pisze: Z kąd jest zasysane powietrze? gdzie szukać nieszczelności( braku ssania na końcu przewodu) ?
podciśnienie brane jest z kolektora ssącego przez elektrozawór sterowany przez włączenie 4x4, przewody podobne do hamulcowych, często pęka wężyk gumowy przy kole.
Tylko wtedy podciśnienie spada w obu przewodach i nie zapina żadnego sprzęgiełka, więc prędzej masz zatkany przewód syfem ciągniętym z okolic słynnego łożyska igiełkowego( w tym przypadku smarowidłem z tulejki)
Większość moich postów mogła powstać pod wpływem używek zatem wyrażają jedynie moją aktualną opinię.

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: leon zet » pt lip 15, 2011 9:41 pm

Podciśnieniowe automaty mają zdaje się jedną zaletę - po wyjebaniu ich w kosmos czyli na śmietnik i wstawieniu jedynie słusznych manuali kanał od podciśnienia można wykorzystać do podawania smaru do łożyska :roll:

madrider5
Posty: 773
Rejestracja: czw lis 11, 2010 9:47 pm
Lokalizacja: Okolice Torunia

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: madrider5 » pt lip 15, 2011 9:48 pm

Załóż manuale, mniej komfortowe bo trzeba się ruszyć z dupskiem by je zapiąć i rozpiąć, tańsze niż oryginały no ale za to mniej zawodne.
Nie zabijajcie! Nie kradnijcie! ->rząd nie lubi konkurencji
Był Sportek 96-Custom
Suzuki GSX600F

Awatar użytkownika
lewy00_00
 
 
Posty: 926
Rejestracja: wt mar 22, 2011 9:54 pm
Lokalizacja: Łomża

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: lewy00_00 » ndz lip 17, 2011 7:31 pm

jedna strona ssie a druga nie.(przewody oczywiście wymieniłem bo były popękane) więc coś gdzieś jest zatkane to wiem. a działały oba sprzęgiełka pomimo że podciśnienia nie było.
rozebrałem sprzęgiełka i cały czas są zazębione ( ktoś wcześniej kombinował ) więc przeguby,most przedni kręciły się cały czas :(
prosta sprawa z tymi sprzęgiełkami bo tylko sprężynka jest założona w innym miejscu.

założe tulejki, złoże wszystko w całość i sprzęgiełka tak jak powinny być i naprawie problem z podciśnieniem i wówczas będzie wiadomo czy sprzegiełka do wymiany czy nie. jeśli do wymiany to kolejne kilka stówek pójdzie... główna zaleta jak wysiądziesz i włączysz to wiesz że na pewno jest włączone i jest większe prawdopodobieństwo przejechania naszych kochanych bezdroży:)

no i sprzęgiełka do wymiany. a puki zimy nie ma to trzeba jeździć z napędem tylko na tył. kase się zbierze to się kupi.
stukanie takie dzwonienie na wybojach jednak związane jest ze sprzęgiełkami to w nich właśnie coś stuka. tulejki zrobione z brązu bo miedziane sa dobra ale do wolniejszych obrotów w innych maszynach. tokarz wziął z robotą 70 zł.

a uszczelniacze łożyska igiełkowego?? nie pasują. widocznie przedni wał albo przeguby były przełożone od innej wersji. masakra jednym słowem...
a i moje pytanie gdzie najtaniej kupić sprzęgiełka manualne? wymienialiście w swoich kijankach je więc proszę o odpowiedź. Dzieki
sportage'98r 16V KL71 235/75/15
boodylift 2,6" przód lift 1.6"+gumy Tył:2"+astra

Paweł7
 
 
Posty: 279
Rejestracja: śr wrz 30, 2009 11:11 am

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: Paweł7 » śr lip 20, 2011 10:00 am

poszukaj sprzęgów AVM, bodajże model 460 na allegro, ale uwaga! odradzam najtańszego sprzedawcę z Lublina.

A kombinował może ktoś z napawaniem wydartego czopa przegubu pod łożysko igiełkowe?

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: leon zet » śr lip 20, 2011 10:12 am

Napawanie nie bardzo.
Naprężenia cieplne :)3

Paweł7
 
 
Posty: 279
Rejestracja: śr wrz 30, 2009 11:11 am

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: Paweł7 » śr lip 20, 2011 10:22 am

hmm... no jest to jakaś teoria...
ale czy ja wiem :roll: ?? czy to może zaszkodzić?...
napawając elektrycznie wtapiasz się powierzchniowo.

Jeszcze jedna metoda: chromowanie techniczne i szlifowanie.

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: leon zet » śr lip 20, 2011 2:33 pm

Albo metalizacja natryskowa.

Awatar użytkownika
igor
Posty: 439
Rejestracja: sob wrz 17, 2005 11:18 pm
Lokalizacja: Wysoka

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: igor » śr lip 20, 2011 3:42 pm

lewy00_00 pisze:
a uszczelniacze łożyska igiełkowego?? nie pasują. widocznie przedni wał albo przeguby były przełożone od innej wersji. masakra jednym słowem...
no przecież pisałem, że nie ma prawa pasować...
było pięć wersji uszczelnień w zależności od czterech typów przegubów i trzech sposowób załączania przedniego napędu :)21
Większość moich postów mogła powstać pod wpływem używek zatem wyrażają jedynie moją aktualną opinię.

Awatar użytkownika
lewy00_00
 
 
Posty: 926
Rejestracja: wt mar 22, 2011 9:54 pm
Lokalizacja: Łomża

Re: łozyska igiełkowe,tulejka, sprzęgiełka

Post autor: lewy00_00 » czw lip 21, 2011 6:43 pm

a się ucieszyłem:P bo napisałeś że na pewno będzie pasować hehe
a Tu ooo. dupa:P no po ostatnich deszczach zakup sprzęgiełek nastąpi duuużo wcześniej bo dziś ledwo do domu dojechałem.
sportage'98r 16V KL71 235/75/15
boodylift 2,6" przód lift 1.6"+gumy Tył:2"+astra

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość