kia sorento-napedy

Sportage, Asia Rocsta

Moderator: Marcin-Kraków

app
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 11
Rejestracja: sob paź 25, 2008 3:02 pm

kia sorento-napedy

Post autor: app » pt sty 14, 2011 5:31 pm

mam małe pytanie techniczno-ruchowe odnośnie napędów w w-w autku.
w normalnej terenówce można odłączyć przedni napęd całkowicie,
a w tym modelu mamy tylko wybór auto, 4x4 i reduktor.
czy jeśli dajmy na to pojedziemy na normalny przegląd i na rolkach będą napędzane przednie koła,
czy coś w napędach nie dostanie po tyłku? nie ma tutaj normalnego między osiowego mechanizmu różnicowego na którym taki test nie robi wrażenia.

jak to rozwiązano w Sorento?

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: kia sorento-napedy

Post autor: alfik » pt sty 14, 2011 8:04 pm

Powiem jak to jest rozwiązywane na stacjach - istnieje możliwość odłączenia jednej rolki i wtedy mechanizm różnicowy osi nie pozwala przenieść napędu dalej. Oczywiście stanowisko rolkowe musi mieć taką funkcję. Korzystałem, jak miałem auto z torsenem. Ciekaw jestem co mówi instrukcja Kii - może przy wyłączonym silniku przedni most być całkiem odłączony - tam jest sprzęgło wielopłytkowe.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Paweł7
 
 
Posty: 279
Rejestracja: śr wrz 30, 2009 11:11 am

Re: kia sorento-napedy

Post autor: Paweł7 » pt sty 14, 2011 9:31 pm

1, sorento jest normalną terenówką. Rozwiązań 4x4 w normalnych terenówkach jest wielka mnogość.
2, dla ścisłości, wybór masz następujący: 4x4 auto, low. Oznacza to, że napęd na 4 koła jest permanentny i rozdzielany między przednią i tylną osią zależnie od potrzeb, realizuje się automatycznie; w pozycji "low" 50/50 zredukowane.
3, na rolkach diagnosta powinien ustawić opcję 4wd i wtedy może wykonać badanie

Awatar użytkownika
seba4x4
 
 
Posty: 4046
Rejestracja: wt mar 14, 2006 12:08 pm
Lokalizacja: PCH/PWA/POB, nad Notecią i Wełną;)
Kontaktowanie:

Re: kia sorento-napedy

Post autor: seba4x4 » sob sty 15, 2011 7:08 am

Paweł7 pisze:w pozycji "low" 50/50 zredukowane.
W jaki sposób realizowane jest to 50/50 )podział mocy między osie) ?
http://www.seba4x4.pl/
Escape 4WD '06
Santa Fe 4WD '04
GAZ 69 '70
Thunderbird 5,0 '84
CZ 350 '83

app
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 11
Rejestracja: sob paź 25, 2008 3:02 pm

Re: kia sorento-napedy

Post autor: app » sob sty 15, 2011 11:14 am

ok dziękuje za odpowiedzi, już mi zaświtało co i jak.
ja jednak wole jak najmniej elektroniki, nie ma to jak wajcha :D

pozdrawiam

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: kia sorento-napedy

Post autor: alfik » sob sty 15, 2011 1:23 pm

seba4x4 pisze:
Paweł7 pisze:w pozycji "low" 50/50 zredukowane.
W jaki sposób realizowane jest to 50/50 )podział mocy między osie) ?
Zwyczajowo, bo nie precyzyjnie, określeniem 50/50 określa się wariant z całkowicie zablokowanym centralnym dyferencjałem alsbo sprzęgłem międzyosiowym. Dla naukowej ścisłości trzeba zaznaczyć że taki wariant ozancza równe prędkości obrotowe przedniego i tylnego wału bez względu na przyczepność kół - nie jest to jednak ani równy podział mocy ani momentu, bo te wartości załeżą od przenoszonej siły, a ta od przyczepności.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Awatar użytkownika
seba4x4
 
 
Posty: 4046
Rejestracja: wt mar 14, 2006 12:08 pm
Lokalizacja: PCH/PWA/POB, nad Notecią i Wełną;)
Kontaktowanie:

Re: kia sorento-napedy

Post autor: seba4x4 » sob sty 15, 2011 3:15 pm

alfik pisze:
seba4x4 pisze:
Paweł7 pisze:w pozycji "low" 50/50 zredukowane.
W jaki sposób realizowane jest to 50/50 )podział mocy między osie) ?
Zwyczajowo, bo nie precyzyjnie, określeniem 50/50 określa się wariant z całkowicie zablokowanym centralnym dyferencjałem alsbo sprzęgłem międzyosiowym. Dla naukowej ścisłości trzeba zaznaczyć że taki wariant ozancza równe prędkości obrotowe przedniego i tylnego wału bez względu na przyczepność kół - nie jest to jednak ani równy podział mocy ani momentu, bo te wartości załeżą od przenoszonej siły, a ta od przyczepności.
To zadam pytanie po polsku i konkretnie:
Czy istnieje możliwość zblokowania rozdziału mocy, tzn zablokowania centralnego dyferencjału/sprzęgła międzyosiowego ? Jeśli tak, to jak jest to realizowane?
http://www.seba4x4.pl/
Escape 4WD '06
Santa Fe 4WD '04
GAZ 69 '70
Thunderbird 5,0 '84
CZ 350 '83

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: kia sorento-napedy

Post autor: alfik » sob sty 15, 2011 6:05 pm

Dzieje się to przez zaciśnięczie sprzęgła międzyosiowego w trybie 4x4 low
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Paweł7
 
 
Posty: 279
Rejestracja: śr wrz 30, 2009 11:11 am

Re: kia sorento-napedy

Post autor: Paweł7 » sob sty 15, 2011 11:43 pm

seba, o jaki konkretnie samochod pytasz?

Awatar użytkownika
seba4x4
 
 
Posty: 4046
Rejestracja: wt mar 14, 2006 12:08 pm
Lokalizacja: PCH/PWA/POB, nad Notecią i Wełną;)
Kontaktowanie:

Re: kia sorento-napedy

Post autor: seba4x4 » ndz sty 16, 2011 8:13 am

O Sorento z roku 2003 :)
http://www.seba4x4.pl/
Escape 4WD '06
Santa Fe 4WD '04
GAZ 69 '70
Thunderbird 5,0 '84
CZ 350 '83

Paweł7
 
 
Posty: 279
Rejestracja: śr wrz 30, 2009 11:11 am

Re: kia sorento-napedy

Post autor: Paweł7 » ndz sty 16, 2011 10:16 am

to powinieneś mieć pokrętło do zmian z nst. oznaczeniami: 2h, 4h, 4l.
układ najbardziej klasyczny, taki sam jak w sportach I, bez centralnego mech.różn., w poz. 4h i 4l masz 4x4 spięte na sztywno w skrzyni rozdzielczej 50/50.

Awatar użytkownika
seba4x4
 
 
Posty: 4046
Rejestracja: wt mar 14, 2006 12:08 pm
Lokalizacja: PCH/PWA/POB, nad Notecią i Wełną;)
Kontaktowanie:

Re: kia sorento-napedy

Post autor: seba4x4 » ndz sty 16, 2011 11:49 am

W opisywanym modelu jest pokrętło z oznaczeniami 4x4 Auto i LOW......
http://www.seba4x4.pl/
Escape 4WD '06
Santa Fe 4WD '04
GAZ 69 '70
Thunderbird 5,0 '84
CZ 350 '83

Paweł7
 
 
Posty: 279
Rejestracja: śr wrz 30, 2009 11:11 am

Re: kia sorento-napedy

Post autor: Paweł7 » ndz sty 16, 2011 9:00 pm

ok,
sor, miało dwa rozwiązania 4wd, z dołączaniem lub auto. Tak dokładnie nie znam w tej chwili konstrukcji skrzynki rozdzielczej żeby móc wytłumaczyć sposób blokowania, ale na pewno w poz. low jest to 50/50.

Alces64
Posty: 488
Rejestracja: pt lut 15, 2008 10:03 pm
Lokalizacja: Wrocław

Re: kia sorento-napedy

Post autor: Alces64 » śr sty 19, 2011 12:58 am

seba4x4 pisze:W opisywanym modelu jest pokrętło z oznaczeniami 4x4 Auto i LOW......
Czyli jest tzw TOD, napęd na cztery od startu, stopniowo zmniejszany do 2-3% na przednią oś. LOW - reduktor 4x4 na sztywno.
kia sorento 2.5 crdi, BFG AT, lift +1"

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość