[Muscel] przeróbka zwrotnic na łożyska

243d i inne

Moderator: Misiek Bielsko

Awatar użytkownika
STAS
 
 
Posty: 1384
Rejestracja: pt maja 14, 2004 6:52 pm
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

[Muscel] przeróbka zwrotnic na łożyska

Post autor: STAS » ndz paź 05, 2008 8:38 am

jak w temacie.
Czy ktoś zastępował kamienie łożyskami?
Kiedyś jeden leśnik opowiadał mi, że robił taką przeróbkę i grało to pięknie. Ja teraz, przy okazji gruntownego remontu mostów, chcę zrobić to samo. Czy ktoś już to przechodził?
"[..] to trzeba kupic i uleczyc ..."

Awatar użytkownika
Gabriel Tatoj
 
 
Posty: 1147
Rejestracja: pn mar 19, 2007 12:00 am

Re: [Muscel] przeróbka zwrotnic na łożyska

Post autor: Gabriel Tatoj » ndz paź 05, 2008 12:34 pm

:D :D :D
STAS pisze:jak w temacie.
Czy ktoś zastępował kamienie łożyskami?
Kiedyś jeden leśnik opowiadał mi, że robił taką przeróbkę i grało to pięknie. Ja teraz, przy okazji gruntownego remontu mostów, chcę zrobić to samo. Czy ktoś już to przechodził?
Pytaj Piotrka_ARO_243D , sam to robił i pomyka na tym, rewelacyjnie zrobione i działa doskonale :)2 :)2. Będzie na zlocie swoim potworem, możesz podjechać to sobie na miejscu pogadacie i oblukasz temat :)1 :D

Awatar użytkownika
michaswappa
Posty: 302
Rejestracja: śr lis 14, 2007 5:15 pm
Lokalizacja: warszawa/sulejówek

Post autor: michaswappa » ndz paź 05, 2008 3:53 pm

Ten lesnik to pewnie moj ojciec:)
Przeczytalem caly regulamin:D

Awatar użytkownika
STAS
 
 
Posty: 1384
Rejestracja: pt maja 14, 2004 6:52 pm
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Post autor: STAS » pn paź 06, 2008 7:56 pm

ze Starych Jabłonek :wink:

Michaś, to recytuj!

dzięki Gabryś.
"[..] to trzeba kupic i uleczyc ..."

Awatar użytkownika
Piotrek__ARO_243D
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 39
Rejestracja: śr kwie 25, 2007 5:14 pm
Lokalizacja: Władysławów

Zwrotnice na łożyskach

Post autor: Piotrek__ARO_243D » pn paź 06, 2008 10:24 pm

Tak rzeczywiście ma zwrotnice przerobione na łożyska. Zastosowałem łożyska stożkowe 32005 o wymiarach 25x47x15, można jeszcze zastosować łożyska 30204 o wymiarach 20x47x15,25. Z mojego doświadczenia wynika że są to optymalne łożyska, większych raczej już się nie da zastosować. Zastosowanie łożysk jest możliwe po wybiciu z kul kamieni i przetoczeniu otworów pod wymiar łożyska, odkuwka kuli nie jest w tym miejscy zbyt gruba dlatego ciężko będzie osadzić całą bieżnie łożyska w kuli. U mnie część bieżni wystaje z kuli, trzeba pamiętać by zostawić również odpowiednio wysoki rant na którym będzie opierała się bieżnia, u mnie zostało około 5mm, jak się okazało można było zejść do 4,5mm – 4mm. Trzeba pamiętać że kula jest odkuwką, wewnętrzna jej część nie jest obrabiana i często są minimalne różnice w grubości pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami. Samą zwrotnice również trzeba obrabiać, u mnie konieczne było wyrównanie i roztoczenie wewnętrznej krawędzi otworu w który wchodzi sworzeń tak by łożysko swobodnie się mieściło. Sworznie dorabiałem nowe a to z dwóch powodów, pierwszy to wspomniana średnica łożyska 25mm a nie 20mm jak to miało miejsce oryginalnie. Drugi, sworznie zmodyfikowałem o gwint który pozwala na przykręcenie sworznia, w przypadku górnego do wąsa zwrotnicy, w przypadku dolnego do pokrywy sworznia. Dzięki zastosowaniu gwintów można sworznie przykręcić do wyżej wspomnianych elementów dzięki czemu sztywność połączenia jest znacznie większa. Na tak zmodyfikowanym moście jeżdżę od ponad roku, ponad dwutonowym ARO 243D i wszystko jak na razie działa bez zarzutu. Nie miałem co prawda okazji by sprawdzić co się z tym wszystkim dzieje, jednak brak luzów pozwala sądzić że wszystko jest ok.

Awatar użytkownika
STAS
 
 
Posty: 1384
Rejestracja: pt maja 14, 2004 6:52 pm
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Post autor: STAS » wt paź 07, 2008 6:06 pm

super :)2 dzięki za info
"[..] to trzeba kupic i uleczyc ..."

Awatar użytkownika
Krzysio
Posty: 324
Rejestracja: śr lut 20, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Karczew

Re: Zwrotnice na łożyskach

Post autor: Krzysio » śr paź 08, 2008 11:24 pm

Piotrek__ARO_243D pisze:Tak rzeczywiście ma zwrotnice przerobione na łożyska. Zastosowałem łożyska stożkowe 32005 o wymiarach 25x47x15, można jeszcze zastosować łożyska 30204 o wymiarach 20x47x15,25. Z mojego doświadczenia wynika że są to optymalne łożyska, większych raczej już się nie da zastosować. Zastosowanie łożysk jest możliwe po wybiciu z kul kamieni i przetoczeniu otworów pod wymiar łożyska, odkuwka kuli nie jest w tym miejscy zbyt gruba dlatego ciężko będzie osadzić całą bieżnie łożyska w kuli. U mnie część bieżni wystaje z kuli, trzeba pamiętać by zostawić również odpowiednio wysoki rant na którym będzie opierała się bieżnia, u mnie zostało około 5mm, jak się okazało można było zejść do 4,5mm – 4mm. Trzeba pamiętać że kula jest odkuwką, wewnętrzna jej część nie jest obrabiana i często są minimalne różnice w grubości pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami. Samą zwrotnice również trzeba obrabiać, u mnie konieczne było wyrównanie i roztoczenie wewnętrznej krawędzi otworu w który wchodzi sworzeń tak by łożysko swobodnie się mieściło. Sworznie dorabiałem nowe a to z dwóch powodów, pierwszy to wspomniana średnica łożyska 25mm a nie 20mm jak to miało miejsce oryginalnie. Drugi, sworznie zmodyfikowałem o gwint który pozwala na przykręcenie sworznia, w przypadku górnego do wąsa zwrotnicy, w przypadku dolnego do pokrywy sworznia. Dzięki zastosowaniu gwintów można sworznie przykręcić do wyżej wspomnianych elementów dzięki czemu sztywność połączenia jest znacznie większa. Na tak zmodyfikowanym moście jeżdżę od ponad roku, ponad dwutonowym ARO 243D i wszystko jak na razie działa bez zarzutu. Nie miałem co prawda okazji by sprawdzić co się z tym wszystkim dzieje, jednak brak luzów pozwala sądzić że wszystko jest ok.

Poco tak kombinować :o Kupujesz łożyska STOŻKOWE 44x22x15,5.Wybijasz stare tulejki z obsadami wbijasz w to miejsce owe łożyska. W zwrotnice wkładasz nowe kamienie o średnicy 22.
oczywiście jest SUPER przykręcić owe kamienie do wąsów zwrotnic, oraz dolnych blach. :wink: :wink:
Jeep Cheeroke 4.0L
Mechanik 100% blokady Zwolnice

Awatar użytkownika
STAS
 
 
Posty: 1384
Rejestracja: pt maja 14, 2004 6:52 pm
Lokalizacja: Olsztyn
Kontaktowanie:

Re: Zwrotnice na łożyskach

Post autor: STAS » czw paź 09, 2008 3:41 pm

Krzysio pisze:[...] W zwrotnice wkładasz nowe kamienie o średnicy 22. [...]
Czyli że co? :wink: Więcej coś o tym proszę. Skąd nowe kamienie?
"[..] to trzeba kupic i uleczyc ..."

Awatar użytkownika
Krzysio
Posty: 324
Rejestracja: śr lut 20, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Karczew

Post autor: Krzysio » ndz paź 12, 2008 7:10 pm

Swożnie zwrotnic mają średnicę 32mm która przechodzi w średnicę 20.
Musisz dorobić owe sworznie o średnicy 22mm żeby pasowały w łożysko.
Naj lepiej wykonać je ze stali 45 i ulepszyć do32-36 HRC
Hartować raczej nie trzeba z dwóch powodów
1-nie pracuje z panewką
2- lepiej niech się zegnie niż pęknie.
Jeep Cheeroke 4.0L
Mechanik 100% blokady Zwolnice

Awatar użytkownika
Kaktus
Posty: 689
Rejestracja: ndz lip 14, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Chełm

Post autor: Kaktus » sob lis 08, 2008 5:53 am

Krzysio pisze: Naj lepiej wykonać je ze stali 45 i ulepszyć do32-36 HRC
.
To znaczy utwardzić powierzchniowo za pomocą pieca indukcyjnego
??

Awatar użytkownika
Krzysio
Posty: 324
Rejestracja: śr lut 20, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Karczew

Post autor: Krzysio » wt lis 11, 2008 12:15 am

45" ma to do siebie :D że jest tania i głupia. Więc wsadź ją do pieca(a już prawie zima)zagrzej do koloru jasnej czerwieni i wsadź do wody.Napewno jej nie przehartujesz :)2
Jeep Cheeroke 4.0L
Mechanik 100% blokady Zwolnice

Awatar użytkownika
Kaktus
Posty: 689
Rejestracja: ndz lip 14, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Chełm

Post autor: Kaktus » wt lis 11, 2008 9:09 am

A już szukałem schematy pieców indukcyjnych :D :D :D takie małe na sworznia czy śrubę da się zrobić w domu

Awatar użytkownika
michaswappa
Posty: 302
Rejestracja: śr lis 14, 2007 5:15 pm
Lokalizacja: warszawa/sulejówek

Post autor: michaswappa » ndz lis 23, 2008 5:55 pm

A ja znalazlem w Mlodym Techniku schemat pieca hartowniczego, ale nie inducyjnego, wydaje sie byc tani i prosty w wykonaniu, jesli bedzie zainteresowanie to wrzuce skany na forum.
Przeczytalem caly regulamin:D

Awatar użytkownika
Kaktus
Posty: 689
Rejestracja: ndz lip 14, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Chełm

Post autor: Kaktus » pn lis 24, 2008 7:04 am

Może być ciekawe ale indukcyjny jest lepszy bo ma to do siebie że podgrzewa powierzchniowo więc uzyskuje się mocno twardo z wierzchu a środek miękki . A są może tam jakieś praktyczne wskazówki jak grzać, kolor metalu i w czym chłodzić
??

Awatar użytkownika
Krzysio
Posty: 324
Rejestracja: śr lut 20, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Karczew

Post autor: Krzysio » pn lis 24, 2008 9:08 am

A tokarkę też można sobie zrobić :)27 Tylko poco ?? ??

Za ulepszanie czterech sworzni w profesjonalnej hartowni zapłacisz około 15-20 złociszy,gdzie ową stalą zajmą się profesjonaliści.
Jeep Cheeroke 4.0L
Mechanik 100% blokady Zwolnice

Awatar użytkownika
Kaktus
Posty: 689
Rejestracja: ndz lip 14, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Chełm

Post autor: Kaktus » pn lis 24, 2008 4:52 pm

Krzysio nie dopinguj mnie bo tokarkę też miałem robić ale se dałem spokój :D , wracając do tematu nie wiedziałem że to takie tanie

Awatar użytkownika
Gabriel Tatoj
 
 
Posty: 1147
Rejestracja: pn mar 19, 2007 12:00 am

DORABIACZE-MOTACZE

Post autor: Gabriel Tatoj » pn lis 24, 2008 7:37 pm

WITAJCIE :D
Krzysio pisze:A tokarkę też można sobie zrobić :)27 Tylko poco ?? ??

Za ulepszanie czterech sworzni w profesjonalnej hartowni zapłacisz około 15-20 złociszy,gdzie ową stalą zajmą się profesjonaliści.

Wszystko w końcu zostało; gdzieś, kiedyś przez kogoś, w jakimś celu dorobione :)1 . Ale nie wszystko ma sens, a po za tym ten kawałek sworznia o który jest ta ,,walka z zabawą w hartownika", z powodzeniem może być wykonany z czegoś co już przejawia własności wytrzymałościowe i nie wymaga ulepszania. Szkoda że się do tematu nie dołączył Piotrek_243_D ,bo z tego co pamiętam to właśnie on ma w swoim potworze bez hartowania te elementy ?? ?? Jeżeli ta ośka ma tylko ,,ponieść" łożysko wyposażone w swój pierścień, to moim zdaniem(i nie tylko moim) hartowanie jest zbędne. A twardość około 36 HRC, to posiada śruba 12,9 i jest obrabialna na tokarce. :)1
Kaktus pisze:Krzysio nie dopinguj mnie bo tokarkę też miałem robić ale se dałem spokój :D , wracając do tematu nie wiedziałem że to takie tanie
.
Nawet gdyby było droższe, to robilibyście te piece ?? Raz by był wykorzystany może dwa i trudno powiedzieć czy efekt końcowy by Was zadowolił :-? . Nie próbuję nikomu niczego zabraniać ,nic z tych rzeczy !! Bo tygryski przecież najbardziej lubią motanie :)21 . Jeżeli to będzie dorobione i ulepszone termicznie w jakimś zakładzie który się tym zajmuje na co dzień , to jest o wiele większe prawdopodobieństwo,że ten detal spełni nasze oczekiwania :)2.
POZDRAWIAM :D

Awatar użytkownika
Piotrek__ARO_243D
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 39
Rejestracja: śr kwie 25, 2007 5:14 pm
Lokalizacja: Władysławów

Sworznie Zwrotnic

Post autor: Piotrek__ARO_243D » wt lis 25, 2008 7:28 pm

Gabriel Tatoj pisze:
Szkoda że się do tematu nie dołączył Piotrek_243_D ,bo z tego co pamiętam to właśnie on ma w swoim potworze bez hartowania te elementy
Witam,
Tak się nie odzywam bo koledzy bardzo profesjonalnie podeszli do tematu, a ja poszedłem trochę na skróty :-).
W temacie sworzni, jeśli chodzi o mnie to jak już Gabryś wspomniał, wykorzystałem śruby jakościowe bodajże 10.9, bez dodatkowej obróbki cieplnej. W moim moście, tak jak już pisałem wcześniej mam zastosowane łożyska 32005, o wymiarach 25x47x15. Dzięki temu zyskałem dodatkowy współczynnik bezpieczeństwa na przekroju sworznia. Dzięki temu miałem możliwość wykonać wszystko we własnym zakresie, a wytrzymałość też jest zachowana.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
michaswappa
Posty: 302
Rejestracja: śr lis 14, 2007 5:15 pm
Lokalizacja: warszawa/sulejówek

Post autor: michaswappa » śr lis 26, 2008 10:33 am

ale rozpetalem debate :D Dale cynk ze takie cos mam bo przegladalem Mlodego Technika z lat 80 i znalazle, i pomyslalem a moze komus sie przyda.
Przeczytalem caly regulamin:D

Awatar użytkownika
Krzysio
Posty: 324
Rejestracja: śr lut 20, 2008 4:31 pm
Lokalizacja: Karczew

Post autor: Krzysio » pt lis 28, 2008 9:30 am

Dawaj może się przyda :)2 i hartowników przybędzie :)2
Jeep Cheeroke 4.0L
Mechanik 100% blokady Zwolnice

Awatar użytkownika
michaswappa
Posty: 302
Rejestracja: śr lis 14, 2007 5:15 pm
Lokalizacja: warszawa/sulejówek

Post autor: michaswappa » pt lis 28, 2008 2:29 pm

Wrzucilem na rapida, gdyz to kazdy plika ma 7 mega, a nie chcialem tracic na wyrazosci ich poprzez zmiejszanie jakosci badz rozdzielczosci.

http://rapidshare.com/files/168220367/Pictures.rar.html
Przeczytalem caly regulamin:D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Aro”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość