Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Moderator: Kosiarz
Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Witam Panowie,
Mam pewien problem ze swoim autkiem. A mianowicie przy porannym rozruchu zauważyłem, że samochód dymi na biało. Z samym rozruchem nie ma problemu. Podgrzanie świec, czekam ok 5-6 sek. i pali bardzo ładnie. Z tym, że przez pierwsze kilka sekund trochę nie równo pracuje a do czasu gdy nie złapie temperatury ( ok 2-3 min ) dymi na biało. Gdy auto się nagrzeje jakiekolwiek dymienie ustępuje, silnik pracuje równo. Jedynie przy dodaniu ostro gazu puści trochę czarnego dymku.
Dodam, że problem jest zazwyczaj w minusowych temperaturach
Już ustaliłem :
- Świece są sprawne
- Prąd na listwie jest
Jakieś pomysły ?
Mam pewien problem ze swoim autkiem. A mianowicie przy porannym rozruchu zauważyłem, że samochód dymi na biało. Z samym rozruchem nie ma problemu. Podgrzanie świec, czekam ok 5-6 sek. i pali bardzo ładnie. Z tym, że przez pierwsze kilka sekund trochę nie równo pracuje a do czasu gdy nie złapie temperatury ( ok 2-3 min ) dymi na biało. Gdy auto się nagrzeje jakiekolwiek dymienie ustępuje, silnik pracuje równo. Jedynie przy dodaniu ostro gazu puści trochę czarnego dymku.
Dodam, że problem jest zazwyczaj w minusowych temperaturach
Już ustaliłem :
- Świece są sprawne
- Prąd na listwie jest
Jakieś pomysły ?
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
głowica 

Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Czyżby ? To dlaczego nie dymi na ciepłym ?klucz13 pisze:głowica
Poza tym nie przybywa oleju a w zbiorniczku wyrównawczym jest również OK. Płyn jest czysty.
Płynu nie ubywa. Podkreślam . Problem pojawia się wyłącznie w minusowych temperaturach.
Ostatnio zmieniony śr gru 14, 2016 11:17 pm przez sensson, łącznie zmieniany 4 razy.
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Kasandraklucz13 pisze:głowica

KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Pytiavandall1 pisze:Kasandraklucz13 pisze:głowica

Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Sprawdzałem przed chwilą. Silnik zimny, temperatura za zewnątrz -1 C samochód odpalił od strzała a z rury nawet nie zadymiło.
Zastanawiam się nad przekaźnikiem świec. Mam wrażenie, że nie działa prawidłowo. Proszę podpowiedzcie który jest odpowiedzialny za grzanie świec ?
Zastanawiam się nad przekaźnikiem świec. Mam wrażenie, że nie działa prawidłowo. Proszę podpowiedzcie który jest odpowiedzialny za grzanie świec ?
- sebastian2357
- Posty: 697
- Rejestracja: śr kwie 29, 2009 10:03 am
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Czasem w zależności od wilgotnosci para wodna z wydechu sie wydobywa. Jeżeli silnik pali dobrze, nie przegrzewa się, nie bierze oleju ani płynu to jeździć i nie wydziwiać 

TRJ120 '07 jest
KZJ95 '97 była
BJ73 '89 była
Samurai '93 rdzewieje pod domem
KZJ95 '97 była
BJ73 '89 była
Samurai '93 rdzewieje pod domem
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
I najprawdopodobniej tak jest. Dziś rano odpalił bez problemu. Wydech z rury przypominał bardziej parę wodną niż dym. Więc chyba wszystko jest OKsebastian2357 pisze:Czasem w zależności od wilgotnosci para wodna z wydechu sie wydobywa. Jeżeli silnik pali dobrze, nie przegrzewa się, nie bierze oleju ani płynu to jeździć i nie wydziwiać

Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
A nie kulał czasami na obrotach? Czasami woda w paliwie daje białą parę z wydechu no i silnik nierówno chodzi na początku - przerabiałem taki epizod 

Patrol GR Y60 2xARB, snorkel Safari, Kenda 33" MT, OME/Bilstein, zderzaki, wyciągara, Raptor
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
A no właśnie kulał i potrafił zgasnąć. Od 2 dni jest OK. Zrobiłem nawet próbę CO2 w układzie chłodzenia. Płyn lekko się zabarwił po ok 7 min.Will pisze:A nie kulał czasami na obrotach? Czasami woda w paliwie daje białą parę z wydechu no i silnik nierówno chodzi na początku - przerabiałem taki epizod
Przypuszczam, że to efekt CO2 z powietrza. Zakładam zatem, że głowica i uszczelka pod nią jest OK.
Próba tego typu https://www.youtube.com/watch?v=cYBLFIKhELE&t=12s
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Jeszcze jeden przypadek miałem z nierównymi obrotami i białym dymem - jedna ze szklanek zaworu wydechowego się zawieszała i taki efekt był przy odpalaniu. Jak widać jest co sprawdzać 

Patrol GR Y60 2xARB, snorkel Safari, Kenda 33" MT, OME/Bilstein, zderzaki, wyciągara, Raptor
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Jeżeli puszcza na biało po zapaleniu to
1. Może to być tylko para wodna z rury wydechowej
ale
mówisz że nie równo przez chwilę pracuje, czyli jeden lub dwa cylindry na zimnym nie trzymają kompresji, lub...masz początki pęknięcia głowicy na jednym cylindrze (stawiam na 6-ty ten od grodzi). Najczęściej pęka między gniazdami zaworowymi.
Są to początki, jakieś mikropęknięcie.
Miałem tak z rok - i jeździłem i ciągałem przyczepy. Kontroluj zbiorniczek wyrównawczy czy nie zacznie się delikatnie płyn brudzić - tak jakby szlamem. To będzie objaw że delikatnie gdzieś olej wchodzi do płynu.
Na początku to będą mikro pęknięcia, malutkie ilości - prawie nie zauważalne.
Bo dlaczego go trzęsie na początku po zapaleniu a potem jest ok
1 jeden lub dwa cylindry nie trzymają kompresji na zimnym - potem złapie temperaturę i metal się rozszerza - wszystko się uszczelnia - można z tym żyć
2. ale martwił by mnie ten białyt dym - jeżeli nie jest to zwyczajna para z rury wydechowej która skropliła się po ostatnim zgarzeszniu silnika to powód może być jeden - właśnie to mikropęknięcie - ono w czasie pracy, gdy wszystko jest nagrzane nie będzie odczuwalne. Ale gasisz silnik, wszystko ostyga i odrobinę płynu chłodniczego zbierze się w cylindrze - poprzez pęknięcie.
Przy zapalaniu musisi się to wypalić, wydmuchać - i dlatego trzepie silnikiem bo jeden cylinder zanim nie wypali tego płynu nie pracuje
I badanie na obecność gazów spalinowych w płynie chłodniczym niczego nie wykaże.
Co robić - na razie jeździć i obserwować
Obserwuj jak pisałem zbiorniczek płynu czy nie brudzi się i korek na chłodnicy - czy nie ma śladów szlamu
1. Może to być tylko para wodna z rury wydechowej
ale
mówisz że nie równo przez chwilę pracuje, czyli jeden lub dwa cylindry na zimnym nie trzymają kompresji, lub...masz początki pęknięcia głowicy na jednym cylindrze (stawiam na 6-ty ten od grodzi). Najczęściej pęka między gniazdami zaworowymi.
Są to początki, jakieś mikropęknięcie.
Miałem tak z rok - i jeździłem i ciągałem przyczepy. Kontroluj zbiorniczek wyrównawczy czy nie zacznie się delikatnie płyn brudzić - tak jakby szlamem. To będzie objaw że delikatnie gdzieś olej wchodzi do płynu.
Na początku to będą mikro pęknięcia, malutkie ilości - prawie nie zauważalne.
Bo dlaczego go trzęsie na początku po zapaleniu a potem jest ok
1 jeden lub dwa cylindry nie trzymają kompresji na zimnym - potem złapie temperaturę i metal się rozszerza - wszystko się uszczelnia - można z tym żyć
2. ale martwił by mnie ten białyt dym - jeżeli nie jest to zwyczajna para z rury wydechowej która skropliła się po ostatnim zgarzeszniu silnika to powód może być jeden - właśnie to mikropęknięcie - ono w czasie pracy, gdy wszystko jest nagrzane nie będzie odczuwalne. Ale gasisz silnik, wszystko ostyga i odrobinę płynu chłodniczego zbierze się w cylindrze - poprzez pęknięcie.
Przy zapalaniu musisi się to wypalić, wydmuchać - i dlatego trzepie silnikiem bo jeden cylinder zanim nie wypali tego płynu nie pracuje
I badanie na obecność gazów spalinowych w płynie chłodniczym niczego nie wykaże.
Co robić - na razie jeździć i obserwować
Obserwuj jak pisałem zbiorniczek płynu czy nie brudzi się i korek na chłodnicy - czy nie ma śladów szlamu
GR Y 60 2,8 IC - Long, TJM + 2" (75, 200 kg)
http://www.kajmanoverland.pl
http://www.kajmanoverland.pl
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Tak jak napisałem zrobiłem próbę na CO2 i przeszedł pomyślnie w związku z tym uznałem, że głowica jak i uszczelka są OK. Sprawdzę raz jeszcze świece żarowe bo być może nie grzeją tak jak powinny. Sprawdzałem je omomierzem i wydawały się OK. Nie podłączałem ich na krótko. Do sprawdzenia mam jeszcze kompresję na cylindrach, ew. wtryski i ew regulacja zaworów. Głowicę wykluczyłem z powodu braku CO2 w układzie, płyn czysty i go nie ubywa. Oleju też nie ubywa.Cajman pisze:Jeżeli puszcza na biało po zapaleniu to
1. Może to być tylko para wodna z rury wydechowej
ale
mówisz że nie równo przez chwilę pracuje, czyli jeden lub dwa cylindry na zimnym nie trzymają kompresji, lub...masz początki pęknięcia głowicy na jednym cylindrze (stawiam na 6-ty ten od grodzi). Najczęściej pęka między gniazdami zaworowymi.
Są to początki, jakieś mikropęknięcie.
Miałem tak z rok - i jeździłem i ciągałem przyczepy. Kontroluj zbiorniczek wyrównawczy czy nie zacznie się delikatnie płyn brudzić - tak jakby szlamem. To będzie objaw że delikatnie gdzieś olej wchodzi do płynu.
Na początku to będą mikro pęknięcia, malutkie ilości - prawie nie zauważalne.
Cajman pisze:Przy zapalaniu musisi się to wypalić, wydmuchać - i dlatego trzepie silnikiem bo jeden cylinder zanim nie wypali tego płynu nie pracuje
Niby masz rację ale ile tego płynu musiało by być w cylindrze skoro potrafi dymić na mrozie 3-5 min aż nie złapie temperatury. Przy mikro pęknięciu spodziewałbym się co najwyżej kilku kropel co powinno zostać wypalone w ciągu kilku sekund.
Dlaczego uważasz, że badanie na CO2 nic nie wykaże ? Myślisz, że pęknięcie może być za małe aby przedostał się gaz ?
Zacznę od rzeczy najprostszych. Świece, kompresja, przekaźnik, zawory, wtryski. Jeśli to rzeczywiście głowica to 2500 PLN w plecy

Ale dzięki za sugestje
Przy okazji wyczaiłem na innym forum taki wątek http://nissanzone.pl/viewtopic.php?t=11629 i w tym przypadku wadliwy okazał się wtrysk
EDIT : Odpaliłem samochód na zimnym. W momencie zapłonu puścił czarną chmurkę a obroty były OK. Auto odpaliło od strzała. Po ok 10 sek. Auto zaczęło poddymiać na biało i słychać było w wydechu nierówne pykanie. Po ok 2 min. Praca silnika ustabilizowała się dymienie ustało. Samochód pracował na wolnych obrotach ok godziny. Zauważyłem, że przy gwałtownym dodawaniu gazu z rury wydobywa się chmura czarnego dymu i delikatnie poddymia na biało. Na dokładkę przytrzymałem go na obrotach ok 4500 przez kilka sekund i w momencie odpuszczenia gazu silnik przez chwilę zatelepał i po chwili wrócił do normalnych obrotów. Sprawdzę jeszcze rano na zimnym jak się zachowuje. Czuję wydatki

A tak przy okazji jakie jest prawidłowe ciśnienie na cylindrach max i min ?
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
1. Na początkowym etapie badanie na co2 w układzie chłodzenia czasami nic Ci nie wykaże.
2. wtryski sobie na razie odpuść...bo
- dymienie na czarno - takie niezdrowe (bo normalne to stare diesle zawsze mają) - to wina układu paliwowego, czyli wtrysków, pompy itd
- dymienie na fioletowo, siwo - to olej - silnik zaczyna tracić kompresje
- na biało - to woda - płyn z układu chłodzenia
To co opisałeś - że czasami pojawia się na biało, czasami zanika - to na 99% początki przepuszczania płynu do cylindrów - stawiam raczej na pęknięcie w głowicy, ale może być uszczelka
Ciśnienie powinno być c.a. 25-28 bar - ale dokładnie może Ci ktoś poda
Ważniejsze jest czy jest mniej więcej równe na wszystkich cylindrach- jak jest nawet ok 26 ale równo na wszystkich to jeszcze w miarę ok
Gorzej jak masz np na 4 po 28 a na dwóch 25.
Normalnie sprawdza się na ciepłym silniku - ale jeżeli telepie go na zimnym to sprawdź również ciśnienie na zimnym - i zobacz co Ci pokazuje.
Wiem że to najmniej przyjemna świadomość i się przed nią bronisz, ale raczej zacznij się przygotowywać psychicznie i finansowo do ściągania głowicy - tak ja to widzę z Twojego opisu.
Miałem podobne objawy - początkowo ich nie zauważałem i tak jeździł jeszcze z rok. Wreszcie nagle podskoczyła temperatura i zaczął bulgotać płyn w zbiorniczku. Ale nie martw się - stało mi się to w Kirgistanie i wróciłem nim jeszcze ciągnąc przyczepę do Polski - 5 tyś km
"....: Odpaliłem samochód na zimnym. W momencie zapłonu puścił czarną chmurkę a obroty były OK. Auto odpaliło od strzała. Po ok 10 sek. Auto zaczęło poddymiać na biało i słychać było w wydechu nierówne pykanie. Po ok 2 min. Praca silnika ustabilizowała się dymienie ustało. Samochód pracował na wolnych obrotach ok godziny. Zauważyłem, że przy gwałtownym dodawaniu gazu z rury wydobywa się chmura czarnego dymu i delikatnie poddymia na biało. ...."
To jest typowe - bo gdyby to była para z rury wydechowej to owszem, po zapaleniu, gdy jeszcze zimny wydech mogło by co nieco polecieć białego dymu, ale z tego opisu ...
Ale ...życzę abym się mylił
2. wtryski sobie na razie odpuść...bo
- dymienie na czarno - takie niezdrowe (bo normalne to stare diesle zawsze mają) - to wina układu paliwowego, czyli wtrysków, pompy itd
- dymienie na fioletowo, siwo - to olej - silnik zaczyna tracić kompresje
- na biało - to woda - płyn z układu chłodzenia
To co opisałeś - że czasami pojawia się na biało, czasami zanika - to na 99% początki przepuszczania płynu do cylindrów - stawiam raczej na pęknięcie w głowicy, ale może być uszczelka
Ciśnienie powinno być c.a. 25-28 bar - ale dokładnie może Ci ktoś poda
Ważniejsze jest czy jest mniej więcej równe na wszystkich cylindrach- jak jest nawet ok 26 ale równo na wszystkich to jeszcze w miarę ok
Gorzej jak masz np na 4 po 28 a na dwóch 25.
Normalnie sprawdza się na ciepłym silniku - ale jeżeli telepie go na zimnym to sprawdź również ciśnienie na zimnym - i zobacz co Ci pokazuje.
Wiem że to najmniej przyjemna świadomość i się przed nią bronisz, ale raczej zacznij się przygotowywać psychicznie i finansowo do ściągania głowicy - tak ja to widzę z Twojego opisu.
Miałem podobne objawy - początkowo ich nie zauważałem i tak jeździł jeszcze z rok. Wreszcie nagle podskoczyła temperatura i zaczął bulgotać płyn w zbiorniczku. Ale nie martw się - stało mi się to w Kirgistanie i wróciłem nim jeszcze ciągnąc przyczepę do Polski - 5 tyś km

"....: Odpaliłem samochód na zimnym. W momencie zapłonu puścił czarną chmurkę a obroty były OK. Auto odpaliło od strzała. Po ok 10 sek. Auto zaczęło poddymiać na biało i słychać było w wydechu nierówne pykanie. Po ok 2 min. Praca silnika ustabilizowała się dymienie ustało. Samochód pracował na wolnych obrotach ok godziny. Zauważyłem, że przy gwałtownym dodawaniu gazu z rury wydobywa się chmura czarnego dymu i delikatnie poddymia na biało. ...."
To jest typowe - bo gdyby to była para z rury wydechowej to owszem, po zapaleniu, gdy jeszcze zimny wydech mogło by co nieco polecieć białego dymu, ale z tego opisu ...
Ale ...życzę abym się mylił
GR Y 60 2,8 IC - Long, TJM + 2" (75, 200 kg)
http://www.kajmanoverland.pl
http://www.kajmanoverland.pl
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Zasadniczo, białe dymki zaraz po odpaleniu to jeszcze może być lekkie zapowietrzenie układu paliwowego. Stan przewodów gumowych, cybantów, okolic filtra paliwa i samej pompy tak, czy inaczej też warto sprawdzić.
pzdr.
pzdr.

Marek (Argus)
W-160 3,3TD + Czapajew
W-160 3,3TD + Czapajew
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Dziękuję za zdiagnozowanie mojego czyzero 

Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Prawdopodobnie masz rację. Nastawiam się na głowicę choć mam nadzieję jeszcze na uszczelkę
Dzis rano powtórka z rozrywki. Odpalony od strzała 5-6 sekund ok i póżniej dymienie z rury, nierówne obroty i słyszalne charakterystyczne pukanie w rurze wydechowej. Co ciekawe po osiagnięciu temperatury roboczej podczas jazdy samochód na zmianę raz pracował równo raz telepał i pomimo osiągnięcia temperatury roboczej dymi na biało.
Dziś postaram się zbadać kompresję na ciepło i jutro na zimno.
W przypadku pękniecia głowicy ( nie zamierzam jej spawać ) gdzie kupić nową ? Czy te dostepne w hurtowniach w ogóle się do czegos nadają ? Czy raczej szukać używki ?

Dzis rano powtórka z rozrywki. Odpalony od strzała 5-6 sekund ok i póżniej dymienie z rury, nierówne obroty i słyszalne charakterystyczne pukanie w rurze wydechowej. Co ciekawe po osiagnięciu temperatury roboczej podczas jazdy samochód na zmianę raz pracował równo raz telepał i pomimo osiągnięcia temperatury roboczej dymi na biało.
Dziś postaram się zbadać kompresję na ciepło i jutro na zimno.
W przypadku pękniecia głowicy ( nie zamierzam jej spawać ) gdzie kupić nową ? Czy te dostepne w hurtowniach w ogóle się do czegos nadają ? Czy raczej szukać używki ?
- miastek
-
- Posty: 1309
- Rejestracja: czw gru 18, 2003 11:37 am
- Lokalizacja: Miastko/Szczecin
- Kontaktowanie:
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Ja kupiłem nową trzy lata temu i działa do dzisiaj.
Tylko uszczelki kup jakieś lepsze bo ja miałem w zestawie z głowicą i to jakieś badziewie było bo po 4 miesiącach poleciała pod głowicą o znów był stres czy aby nowa głowica nie poszła ale wymieniłem uszczelkę na porządną i jest ok.
Tylko uszczelki kup jakieś lepsze bo ja miałem w zestawie z głowicą i to jakieś badziewie było bo po 4 miesiącach poleciała pod głowicą o znów był stres czy aby nowa głowica nie poszła ale wymieniłem uszczelkę na porządną i jest ok.
http://www.4x4.szczecin.pl/
Vitara->Samurai->GR->GRII
Vitara->Samurai->GR->GRII
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Dziękuję za info.miastek pisze:Ja kupiłem nową trzy lata temu i działa do dzisiaj.
Tylko uszczelki kup jakieś lepsze bo ja miałem w zestawie z głowicą i to jakieś badziewie było bo po 4 miesiącach poleciała pod głowicą o znów był stres czy aby nowa głowica nie poszła ale wymieniłem uszczelkę na porządną i jest ok.
Będę na bierząco pisał jak postępy

- miastek
-
- Posty: 1309
- Rejestracja: czw gru 18, 2003 11:37 am
- Lokalizacja: Miastko/Szczecin
- Kontaktowanie:
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Niestety nie wiem jakiego producenta jest moja głowica bo nie miała żadnych oznaczeń ale była identyczna jak oryginał za to dużo tańsza. Pewnie z chin.
http://www.4x4.szczecin.pl/
Vitara->Samurai->GR->GRII
Vitara->Samurai->GR->GRII
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
sensson pisze:Prawdopodobnie masz rację. Nastawiam się na głowicę choć mam nadzieję jeszcze na uszczelkę![]()

Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Nie ciesz się. Jutro będzie wszystko wiadomoklucz13 pisze:sensson pisze:Prawdopodobnie masz rację. Nastawiam się na głowicę choć mam nadzieję jeszcze na uszczelkę![]()

A tak na marginesie. od czego mogła pęknąć ? Tak sama z siebie ? Samochód nie katowany. Zawsze zwracam uwagę na temperaturę, nigdy się nie przegrzał. Ze starości ? Szok.

Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
mikro pęknięcia to taki gratis od nisana w tych silnikach


Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
Już psychicznie jestem przygotowany, że trzeba będzie ściągnąć czapkę z silnika. Zapewne z moim szczęściem to żadna uszczelka tylko głowica pójdzie się czesać. Mam nadzieję, że nowa wytrzyma kilka lat. Bo to impreza tania nie jestklucz13 pisze:mikro pęknięcia to taki gratis od nisana w tych silnikach

Rozumiem, że te "mikro pęknięcia" będą widoczne gołym okiem ?
Re: Partol Y61 2.8 Przy odpalaniu dymi na biało
po to są mikro żeby ich nie było widać


Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość